TOFU: co to jest i jak je zjeść? 😀 8 + 1 pomysłów na DANIA z TOFU 👍

in #polish6 years ago

Witajcie!

Postanowiłam przybliżyć Wam nieco temat tofu, które pojawia się co jakiś czas w moich przepisach. Sporo osób pisało, że nigdy nie jadło tofu lub tak naprawdę nie wie co to jest.

Według definicji tofu to: twarożek sojowy otrzymywany w procesie koagulacji mleka sojowego, pochodzący z Chin i Japonii, bardzo popularny w kuchni azjatyckiej. Tofu możemy kupić w postaci białej zbitej kostki (przypominającej biały ser) zapakowanej w folię. 

W Polsce dostępne jest tofu:

  • naturalne
  • naturalne z ziołami, np. bazylią
  • wędzone
  • marynowane

a także:

  • silken tofu, inaczej tofu jedwabiste, bardzo miękkie i delikatne, idealne do deserów

Najważniejsze właściwości odżywcze tofu to:

  • białko sojowe - 200 g tofu zawiera 24 g białka *źródło
  • tłuszcze nienasycone, tofu nie zawiera cholesterolu
  • wapń - 250 g tofu zawiera 500 mg wapnia *źródło
  • inne minerały takie jak: żelazo, cynk, magnez
  • witaminy: z gr B, kwas foliowy, wit. E, A

W Polsce tofu spożywane jest najczęściej przez wegan i wegetarian, ponieważ doskonale zastępuje w diecie mięso oraz nabiał. Polecam włączyć tofu do diety także osobom jedzącym mięso i traktować je jako alternatywę dla mięsnych posiłków. Danie z tofu w roli głównej sprawdzi się idealnie, gdy chcemy ograniczyć produkty zwierzęce, ale nie mamy pomysłu czym je zastąpić lub obawiamy się niedoborów. 

Tofu pomoże nam zadbać o nasze zdrowie: obniżyć cholesterol i ciśnienie, przeciwdziałać rozwojowi komórek nowotworowych (szczególnie raka piersi i prostaty), u kobiet złagodzi objawy menopauzy.

Gdzie można kupić tofu?

Obecnie tofu w Polsce dostępne jest w popularnych supermarketach, takich jak: Lidl, Biedronka, Kaufland, Tesco, Auchan oraz w sklepach ze zdrową żywnością i w sklepach Internetowych. Polecam kupować produkty sojowe z certfikatem organic, czyli pochodzące z upraw ekologicznych, np. bio tofu firmy Polsoja.

Ok, udało nam się kupić tofu, co z nim zrobić? Dzięki temu, że tofu posiada bardzo neutralny, delikatny smak, nadaje się do wielu dań zarówno słonych, ostrych jak i słodkich. Natomiast tofu wędzone w smaku przypomina naszego oscypka i świetnie "podkręca" smak wielu potraw.

Piękne danie z tofu w roli głównej zaserwował nam ostatnio @xuanito, sprawdźcie jego przepis na:

Tofu na parze z cukinią w sosie po wietnamsku


Poniżej zostawiam Wam linki do moich przepisów z tofu naturalnym i wędzonym, a także przepisów z tofu w wersji na słodko:

TOFU NATURALNE:

1. Tofu marynowane i pieczone (lub smażone)


Moja ulubiona wersja tofu! Cały sekret tkwi w marynacie, którą możemy przygotować na bazie naszych ulubionych przypraw, w wersji bardziej lub mniej ostrej :) U mnie podstawą marynaty jest czosnek, a także musztarda.

2. Szaszłyki warzywne z tofu


Idealny sposób na zdrowego wegańskiego grilla lub pomysł na obiad z piekarnika :)

3. Tofucznica


Oh! To są prawdziwe czary! Tofucznica to taka jajecznica bez jajek, której sekretem, poza tofu, jest dodatek kurkumy oraz czarnej soli namak. Ja uwielbiam z dużą ilością warzyw i świeżej zieleniny.


TOFU WĘDZONE:

4. Pasta kanapkowa z wędzonego tofu


Prawdziwy hit, jeśli chodzi o wegańskie pasty do kanapek. Jej największa zaleta to szybkość i łatwość przygotowania :) A smak.. spróbujcie koniecznie!

5. Makaron ryżowy z tofu


Moja wersja azjatyckich smaków, w których tofu odnajduje się idealnie.

6. "Skwarki" z wędzonego tofu


Skwarki z tofu jedno z moich największych odkryć kuchni wegetariańskiej, są przysłowiową "kropką nad i" w wielu daniach, dodaję je do knedli (kopytek), pierogów, makaronów, a także tarty z młodą kapustą.


TOFU NA SŁODKO:

Połączenie tofu i soku z cytryny to sposób na smak sera w naszych roślinnych słodyczach i wypiekach. Tofu nadaje im także fajnej konsystencji. Zdecydowanie potrzebuje dodać więcej przepisów na desery z tofu! :)

7. Muffinki z tofu


8. Wegański "sernik" z tofu i kaszy jaglanej


Na zdrowie!

Moni

Sort:  

Do koloru do wyboru smaków! Ja już kila razy o tofu u siebie pisałem, więc tylko obiema łapami podpisuję się nad rekomendacją. Jedzcie tofu, bo zdrowe i elastyczne w nabieraniu smaków!

Chciałam się i na Ciebie powołać w sprawie tofu, ale stwierdziłam, że choć raz dam Ci spokój ;)) A jesteś moim guru od pieczonego tofu!

Wchodzę na Steemit, widzę artykuł o tofu i myślę sobie - o coś dla mnie :D czytam, czytam a tu link do mojego przepisu :D Dziękuję za wyróżnienie, strasznie mi miło! :) Tofucznica mnie zaintrygowała, nigdy bym nie wpadł na to że można tak wykorzystać tofu :P

Twoje danie z tofu jest przepiękne i bardzo oryginalne :)
A tofucznica to pomysł na syte i gorące śniadanie w wersji wytrawnej. Miałam taki czas, że jadłam ją bardzo często, dodając różne dodatki warzywne, polecam! :)

Dziękuję! :) Na pewno spróbuję tofucznicy, bo tofu uwielbiam pod każdą postacią. Kiedyś pokusiłem się nawet o samodzielne przygotowanie tofu i efekt był taki jak ze sklepu, a nawet lepszy. Jedyny minus to pracochłonność i dużo bałaganu w kuchni 😉

WOW! Ja nigdy nie robiłam sama ani tofu, ani mleka sojowego. Byłbyś w stanie podać przepis na takie domowe tofu?

Najlepiej będzie jak zrobię o tym wpis, bo przepis będzie wtedy bardziej czytelny, z instrukcją krok po kroku i zdjęciami 😉

Ooo byłoby idealnie! Choć zdaję sobie sprawę, że roboty przy tym wpisie będzie tyle co przy produkcji tofu :)

Jak tylko znajdzie się jakiś wolny dzień to zabieram się za tofu 😉 Damy radę! 😊

Nigdy nie jadłem. Warte zanotowania i spróbowania. Sąsiadce pokazałem ten post, która często spożywa tofu - była zachwycona. Pozdrawiam.

Jestem bardzo ciekawa Twojej przygody z tofu! Nie zrażaj się przy pierwszych próbach ;) Na początek polecam tą pastę do chleba, smakuje trochę jak taka pasta rybna pomidorowa :)
To może sąsiadka też dołączy do naszej Steemit'owej społeczności?

Właśnie na początek to myślałem, że zrobię pastę, które robię sam - zwłaszcza z fasoli.
Sąsiadka i Steemit, na pewno nie. Kobieta jest baaaaardzo zalatana. Pozdrawiam.

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.16
JST 0.029
BTC 60617.06
ETH 2405.89
USDT 1.00
SBD 2.59