Szybki kurs steemitowej reputacji – czyli czym jest reputacja na Steemicie, w jaki sposób się ją oblicza i czemu w ogóle powinna nas ona obchodzić

in #polish7 years ago (edited)

Jestem na tej platformie dopiero od miesiąca, dlatego nadal wielu rzeczy tutaj nie rozumiem. Staram się jednak sporo czytać o Steemicie i dowiadywać się o nim jak najwięcej. Kilka dni temu, podczas takiej właśnie lektury natknęłam się na znakomity post @ilyastarar dotyczący reputacji. Bardzo rozjaśnił mi on w głowie, więc postanowiłam się nim z Wami podzielić.

Oryginał został napisany w języku angielskim, poniżej zaś prezentuję Wam jego tłumaczenie.

LINK DO ORYGINAŁU:

https://steemit.com/utopian-io/@ilyastarar/reputation-score-101-what-is-steemit-reputation-score-how-is-it-calculated-and-why-should-we-bother

@ilyastarar wyraził zgodę na przełożenie jego posta na język polski. Cały artykuł pisany jest w pierwszej osobie, więc nie zdziwcie się, że nagle zacznę mówić o sobie w rodzaju męskim. Nie, nie zmieniłam płci ;)

Miłej lektury

Szybki kurs steemitowej reputacji –

czyli czym jest reputacja na Steemicie, w jaki sposób się ją oblicza i czemu w ogóle powinna nas ona obchodzić

Ci z Was, którzy korzystają z innych platform blogowych czy portali społecznościowych, zauważyli zapewne, że ich użytkowników ocenia się na podstawie treści, które publikują i rodzaju aktywności, którą prowadzą. Tutaj jest inaczej. Steemit posiada wbudowany system reputacji, który został zakodowany w blockchainie. Większość Steemian (o ile nie wszyscy) spostrzegli na pewno, że tuż obok ich nicka podana jest jakaś liczba . Jest to właśnie ich aktualny poziom reputacji.

obraz.png

obraz utworzono przy wykorzystaniu programu Canva

Czemu ma służyć ten przewodnik?

Nowi użytkownicy bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, że na Steemicie istnieje skomplikowany system reputacji. Z tego powodu ignorują ogólnie przyjęte zasady i robią rzeczy, za które później są oflagowowywani. Celem mojego poradnika jest pokazanie ludziom, czemu ich poziom reputacji jest istotny. Jestem przekonany, że kiedy zrozumieją, jak ogromne znaczenie na Steemicie ma reputacja, ich zachowanie zmieni się na korzyść.

Chcę przyczynić się do poprawy tego, jak działa Steemit. Zachęcam Was do tego samego. Serdecznie proszę o to, żebyście pomogli mi dotrzeć z niniejszym postem do jak największej ilości osób, dając do niego linki na Waszych blogach.

Poniżej zamieściłem wszystkie informacje, które powinniście posiadać na temat systemu reputacji na Steemicie. Pamiętajcie jednak proszę, że choć sposób obliczania reputacji może zmienić się z czasem, to jednak sama reputacja zostanie już z nami na długo.

Każdy zaczyna z reputacją wynoszącą 25

Każdy nowy użytkownik Steemitu otrzymuje na początku 25 punktów reputacji. Później jego reputacja może wzrastać albo spadać – zależy to od działań podejmowanych przez niego na blockchainie i od jego interakcji z innymi Steemianami.

Reputacja wzrasta tylko dzięki głosom innych użytkowników

Tylko głosy (upvote'y) , które otrzymujecie od innych Steemian powodują, że Wasza reputacja rośnie. Aby zapobiec nadużyciom tego systemu, Steemit wprowadził jednak pewne ograniczenia. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić Wam zasady działania reputacji oraz to, w jaki sposób jest ona obliczana.

Przede wszystki musicie pamiętać, że Wasza reputacja nie zmienia się kiedy:

  • głosujecie na inne posty
  • odbieracie wynagrodzenie w portfelu
  • otrzymujecie nagrody za kuratorstwo
  • publikujecie posty lub komentarze

Innymi słowy, nic poza głosami innych ludzi nie podniesie Waszej reputacji. Nic!

Flagowanie przez innych powoduje, że Wasza reputacja spada

Tylko flagi (zwane inaczej donwvote'ami) mogą spowodować, że poziom Waszej reputacji się obniży. Aby jednak nie było zbyt łatwo, Steemit wprowadził pewne systemy ochronne, któych celem jest przeciwdziałanie nadużywaniu funkcji flagowania. Poniżej postaram się wyjaśnić, jak to wygląda w praktyce.

Reputacja i wartość konta nie mają ze sobą związku

Nie ma żadnego bezpośredniego związku pomiędzy Waszą zawartością konta (jeśli chcecie ją sprawdzić, zalogujcie się do Porfela – Wallet - na Steemicie), a poziomem Waszej reputacji. Oznacza to, że na reputację nie ma wpływu:

  • ilość Steemu w Porfelu danego użytkownika
  • ilość Steem Power – własnej lub delegowanej – którą dany użytkownik posiada
  • ilość Steem Dolarów w Portfelu użytkownika

Stan Waszego portfela nie ma wpływu na Waszą reputację, dlatego bez znaczenia jest to, jakich transakcji dokonujecie na koncie. Możecie kupować steem, zmniejszać poziom swojego steem power przez power down albo wysyłać SBD do Waszego kolegi i niezależnie od tego Wasza reputacja pozostanie bez zmian.

Poniżej prezentuję Wam wykaz użytkowników, którzy mają reputację rzędu 25 punktów i Steem Power równy kilku milionom dolarów.

obraz.png

Zrzuty ekranu ze strony steemwhales.com

Istnieją oczywiście także Steemianie, którzy mają bardzo wysoką, przekraczającą 70 poziom reputację, zaś ich potfel nie wygląda zbyt bogato:

obraz.png
Reszta bazuje na logice.

Na Steemicie bardzo często ludzie posługują się pojęciami takimi jak “wieloryb” lub “plankton”. Odnosi się to do ilości Steem Power, którą posiada dana osoba I nie ma to żadnego związku z jej reputacją.

Przykłady powyżej.

Ograniczenia o charakterze ochronnym

Powiedzieliśmy już wcześniej, że upvote'y powodują, że reputacja danego użytkownika rośnie, a downvote'y – że spada. Istnieją jednak dwa podstawowe ograniczenia, które mają wpływ na ten proces. Omówmy je pokrótce.

  1. Konta o mniejszej reputacji nie mogą wpływać na reputację użytkowników o większej reputacji

Jeśli dany użytkownik ma niższą reputację niż autor, może on - stosownie do swojej woli - głosować “za” lub “przeciw” wszystkim jego publikacjom. Te głosy i flagi będą miały wpływ na wynagrodzenie za dany post. Zarazem jednak, nie będą one oddziaływać na poziom reputacji autora danego artykułu.

  1. Aby Wasze flagi (downvote'y) wpłynęły na reputację innego użytkownika, Wasza reputacja musi być wyższa niż jego

Wasze działania mogą ograniczyć wypłatę za posta albo nawet ją wyzerować. Ale jeśli Wasza reputacja jest niższa niż reputacja autora, niezależnie od tego, co zrobicie – jego reputacja się nie zmniejszy.

Kiedy zrozumiałem te ograniczenia, zorientowałem się, czemu flagi, ktore Booster założył na moje aktywne posty, nie zmniejszyły mojej reputacji. Na szczęście mam wyższą reputację niż Booster, dlatego tylko dwie flagi od właściciela Boostera (użytkownika o reputacji wyższej niż moja) obniżyły moją własną reputację. Nie była to jednak duża strata, ponieważ przerzucił on większość swojej Steem Power na Boostera. Były to dwie jedyne flagi w całej mojej karierze i nie chcę nigdy więcej otrzymać kolejnych. Jestem człowiekiem od upvote'ów! Haha!

obraz.png

Celem wspomnianych powyżej ograniczeń jest zapobieganie sytuacjom, w których użytkownicy mający niską reputacją nadużywają posiadane przez siebie Steem Power, flagując innych. Mechanizm ten chroni więc Steemian, którzy ciężko pracowali, żeby dorobić się reputacji, którą mają obecnie. Twórcy Steemitu, dobrze to sobie wygłówkowali!

Z czego wynika wysokość reputacji danego użytkownika i jak jest ona obliczana

Wysokość reputacji jest elementem kodu, na którym oparty jest blockchain. Nie jestem programistą, więc nie będę wchodzić w szczegóły dotyczące samego kodu. Jeśli w dalszej części artykułu podzielę się jakimiś informacjami lub zrzutami z ekranu – podam odnośnik do autora udostępnianych przeze mnie treści.

Istnieje jedna dziwna, choć łatwa do zrozumienia rzecz, którą musicie pojąć, żeby załapać w jaki sposób działa reputacja na blockchainie.

System wynagodzeń

Jeśli interesowaliście się kiedyś tym, jak działa system wynagrodzeń na Steemicie ( więcej infromacji znajdzieie tutaj: https://steemit.com/steemit/@ilyastarar/how-does-steemit-reward-system-work-complete-research-paper-on-steemit-economy-and-reward-system ), to wiecie, że 25% wynagrodzenia przypada kuratorom, czyli osobom, które głosowały na dany post. Reputacja i wynagrodzenia za kuratorstwo są zaś wyliczane w intentyczny sposób. Interesujące? Czytajcie dalej.

Otrzymałem dzisiaj wynagrodzenie za posta. Kiedy wszedłem na szczegóły płatności na steemdb.com (Steem Blockchain Explorer), pokazało mi się udziały, które przypadły poszczególnym kuratorom. Strona wykorzystała do tego skróty: TRS, GRS, i MRS. Domyślam się, że T, G i M na początku tych słów odnoszą się do przedrostków tera-, giga- i mega-, zaś RT to skrót od reward shares, co po polsku oznacza udział w wynagrodzeniu.

obraz.png

Przedrostki tera-, giga- i mega- znamy wszyscy. Poniżej zamieszczam tabelkę z przedrostkami, pochodącą z tego artykułu: https://heathermicrobiologyjackson.wordpress.com/2013/06/12/an-introduction-to-metric-prefixes/

obraz.png
Co prawda nie tego dotyczy ten post, ale wydaje mi się, że warto wspomnieć, że wnagrodzenie z tytułu kuratorstwa, które otrzymują inni Steemianie ma kluczowe znaczenie przy obliczaniu poziomu Waszej reputacji.

Wysokość wynagrodzenia za kuratorstwo zależy od kilku czynników:

  • od momentu, w którym użytkownik nacisnął przycisk “upvote”
  • od poziomu reputacji kuratora
  • od wysokości jego Steem Power
  • od posiadanej przez niego w chwili upvote'owania siły głosu i jej procentów (voting weight)

Udziały w wynagrodzeniu z tytułu kuratorstwa są obliczane na podstawie skomplikowanego kodu, zaś otrzymany w ten sposób rezultat zostaje doliczony do poziomu Waszej reputacji.

Wynagrodzenie kuratorskie = reputacja

Jeśli otrzymacie upvote'a od użytkownika, który ma wyższą reputację od Was, jego wynagrodzenie kuratorskie zostanie dodane do Waszej reputacji, powodując jej wzrost. Jeśli Wasz post zostanie oflagowany przez użytkownika o reputacji wyższej od Waszej, jego udziały kuratorskie w wynagrodzeniu zostaną odjęte od Waszej reputacji, ta zaś się obniży. Suma wynagrodzeń wszystkich Waszych kuratorów odpowiada wysokości Waszej reputacji.

Aby zobaczyć wysokość swojej reputacji (czyli sumę wszystkich wynagrodzeń kuratorskich), wejdźcie na stronę steemd.com/@twójnick (zamiast twójnick wpiszcie pseudonim, którego używacie na Steemicie).

Na samym dole strony zobaczycie słowo “Reputation”. Obok podana jest wartość, którą można przeliczyć na dwucyfrowy poziom reputacji pojawiający się na stronie steemit.com/@twójnick. Poniżej opiszę Wam jak to zrobić.

obraz.png

Obliczanie dokładnej wysokości reputacji

Jak widzicie powyżej, moja reputacja wynosi 6,783,462,650,904. Aby przeliczyć tę wartość na dwucyfrowy poziom reputacji Steemit używa funkcji logarytmicznej. Poniżej pokażę Wam, jak to się robi.

Obliczmy logarytm o podstawie odpowiadającej wartości mojej reputacji.

obraz.png

Od tak obliczonej liczby odejmijmy 9.

obraz.png

Wynik pomnóżmy przez 9.

obraz.png

Do wyniku dodajmy 25.

obraz.png

I voilà, obliczyliśmy, ile w chwili obecnej wynosi moje reputacja. Aby Wam udowodnić, że wynik jest poprawny, załączam zrzut ekranu ze strony steemnow.com.

obraz.png

Steemit pokazuje wartość reputacji bez części dziesiętnych, dokładnie w ten sam sposób w jaki robi to utopian.io. Na @esteemap widać reputację aż do dwóch miejsc po przecinku. Poniżej załączam zrzut ekranu kodu, którego używa Steemit do obliczania reputacji swoich użytkowników. Kod ten wykorzystywany jest za każdym razem, kiedy otrzymujecie upvote lub flagę.

obraz.png

Skoro pokrótce wyjaśniłem Wam już, jak obliczana jest reputacja, teraz postaram się wytłumaczyć, czemu jest ona taka ważna.

Czy reputacja cały czas wzrasta tak samo szybko?

Absolutnie nie! Trudno jest dojść z 25 do 26, jeszcze trudniej z 27 do 28. Przejście z 28 do 29 jest jeszcze cięższe. W internecie krążą dwie teorie na temat reputacji:

  1. Pierwsza, mniej popularna, głosi, że osiągnięcie każdego kolejnego poziomu reputacji jest o 1,3 raza (lub 30%) trudniejsze od poprzedniego
  2. Druga, że każdy kolejny poziom jest 10 razy trudniejszy do osiągnięcia od poprzedniego

W oparciu o moje dotychczasowe doświadczenie wydaje mi się, że to ta druga teoria jest prawidłowa. Błyskawicznie osiągnąłem 50 poziom reputacji. Wydaje mi się, że trwało to około tygodnia. Od tamtej pory minęło jednak już 6 miesiecy, a mnie nadal nie udało mi się dobić do 60 poziomu (mam w tym momencie reputację równą 59.482). Osiągnięcie 60 poziomu okazało się 100 razy trudniejsze od osiągnięcia poziomu 50. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat, przeczytajcie posta @danthemana (https://steemit.com/steemit/@dantheman/brief-update-on-reputation-score), artykuł @arcange (https://steemit.com/steemit/@arcange/what-is-steemit-reputation-and-how-does-it-work) lub publickację @sevinwilson (https://steemit.com/steem/@sevinwilson/complete-overview-of-reputation-score-how-it-s-calculated-and-how-to-increase-it-reputation-score-table-included). Autorom powyższych postów z góry serdecznie dziękuję. Jesteście fantastyczni!

Czy algorytm obliczający poziom reputacji da się oszukać?

Tak. Miało to miejsce w przyszłości i społeczność Steemitu protestuje w tej chwili przeciwko takim nadużyciom. Przykładem może być post @jbn (https://steemit.com/utopian-io/@jbn/no-increment-in-reputation-score-on-upvotes-bought-from-voting-bots), w którym wypowiada się on przeciwko wykorzystywaniu botów głosujących w celu nabijania reputacji .

Każda osoba, która ma wystarczająco dużo pieniędzy jest w stanie oszukać system reputacji i rozerwać go na strzępy. To ma miejsce nawet w tej chwili. W komentarzach do posta, który przytoczyłem powyżej, podniosłem ważne pytanie:

  • czy obecni użytkownicy Steemitu osiągnęliby taki sam poziom reputacji, gdyby boty głosujące nie istniały?

Czemu poziom reputacji jest taki ważny?

Dlatego, że pokazuje on innym użytkownikom, jak bardzo dana osoba przyczyniła się do rozwoju platformy. Równocześnie można na jego podstawie ustalić, jak dużą popularnością i uznaniem cieszą się posty danego użytkownika.

Jeśli Wasza reputacja jest niższa niż 25, to jasne, że nie robicie na Steemicie nic pożytecznego. Jeśli Wasza reputacja wynosi 60 to znaczy, że bierzecie czynny udział w życiu platformy, Wasz wkład w jej rozwój był bardzo cenny, zaś Wasze posty i komentarze otrzymały dużo upvote'ów.

Co najważniejsze, poziom Waszej reputacji jest elementem Waszej tożsamości na Steemicie. To właśnie dzięki niemu możecie wpłynąć na wrażenie, jakie robicie na tej platformie i kreować swój pozytywny wizerunek.

Konkluzja

W tym poście szczegółowo omówiłem kwestie związane z reputacją na Steemicie, używając do tego wielu przykładów i geekowskich obliczeń. Reputacja i sposób jej obliczania ma charakter techniczny. Jest to szczegółowy, skomplikowany system. Pisząc swój artykuł, starałem się przybliżyć go innym użytkownikom. Mam nadzieję, że mój przewodnik okaże się dla Was przydatny.

Sort:  

Thank you @mazelin for this amazing and helpful work. I feel I have reached all the Polish speaking people now because you have put in this brilliant effort to get everything translated into your language.

Kudos to you. I am resteeming this and thinking of inviting more people to translate my work.

Thank you to you too :) I want me to translate sth for you in the future, just let me know ;)

Hi @mazelin! You have received 0.3 SBD tip + 0.1 SBD @tipU from @cardboard :)

Check out new tipuvote! feature :)

Ale co?:(

No upvota dostales przez moja pomyłke😀

Reputacja jak wszędzie, ważna rzecz :)

Widać napracowanie :) tip! 0.3

Yay! Dziękuję ogromnie ;)

Dzieki! Jutro upvot bo przecholowałem dzisiaj😁

To ja dziękuję :)

Dzięki za tłumaczenie. Przyda się wszystkim, a szczególnie nowym osobom. Naprawdę dobra robota.

Dziękuję ;) Cieszę się, że się podoba ;)

Wdarł się mały błąd.

Jeśli:

Druga, że każdy kolejny poziom jest 10 razy trudniejszy do osiągnięcia od poprzedniego

to nie:

Osiągnięcie 60 poziomu okazało się 100 razy trudniejsze od osiągnięcia poziomu 50.

bo wtedy wychodzi nam z pierwszego:

T(60) = T(50) * 10^10

A z drugiego wychodzi nam:

T(60) = T(50) * 100

gdzie T to trudność.

Hmm... Sprawdziłam właśnie i tak jest w oryginale, ale chętnie zmienię tak, zeby to było matematycznie poprawnie, o ile ktoś mi to pomoże to obliczyć.

10^10 to 10 000 000 000

Racja. Ok, zmieniłam na "dużo trudniejsze", bo obawiam, się nieco, że jak napiszę "10 000 000 000 trudniejsze" to skłoni to kolejne osoby do dokonywania obliczeń... ;) I potem zamiast czytać, będą wyliczać potęgi ;)

I jeszcze tu do małej edycji:

Ci z Was, którzy korzystają z innych platform blogowych czy połecznościowych

powinno być chyba 'portali społecznościowych'

Dzięki @mazelin za interesujący post o reputacji.Jestem nowy na Steemie i każde info jest wskazane aby poznać platformę.

W internecie krążą dwie teorie na temat reputacji:

  • Pierwsza, mniej popularna, głosi, że osiągnięcie każdego kolejnego poziomu reputacji jest o 1,3 raza (lub 30%) trudniejsze od poprzedniego
  • Druga, że każdy kolejny poziom jest 10 razy trudniejszy do osiągnięcia od poprzedniego
    W oparciu o moje dotychczasowe doświadczenie wydaje mi się, że to ta druga teoria jest prawidłowa.

Nieeee, druga nie może być prawdziwa, bo wychodziłyby horrendalne liczby :)

Masz absolutną rację. Jutro spróbuję to jakoś poprawić, bo dzisiaj - po 4 h snu - ogarniam tylko tylko, że nic nie ogarniam ;)

Ja mam tylko jedno pytanie:

Skoro pokrótce wyjaśniłem

em? :)

No, tak ;) Pisałam o tym we wstępie, ale może Ci to umknęło :) Bo wiesz, powyższy tekst to tłumaczenie artykułu, który napisał @ilyastarar. Mam oczywiśce zgodę na tłumaczenie - @ilyastarar jest naprawdę fenomenalnym człowiekiem i robi na Steemicie masę dobrego. Tłumacząc, przełożyłam cały post tak, jakby był on od początku pisany po polsku, a że @ilystarar jest mężczyzną, wyszło jak wyszło ;) Nie, nie zmieniłam płci :)

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 57337.14
ETH 2342.62
USDT 1.00
SBD 2.35