Pengalaman saya di Steemit

in #teammalaysia6 years ago (edited)


Steemit adalah rahmat kepada ramai yang ingin mencari pendapatan iaitu melakukan pekerjaan dalam talian. "online job". Steemit sangat bermakna bagi saya kerana selama ini saya sentiasa mencari jalan untuk menambah pendapatan keluarga. Saya telah melakukan bermacam-macam cara iaitu dari menjual patung dan pakaian bundle, menjual bunga serta menyediakan perkhidmatan untuk membuat photobook secara online.

Saya mendapat tahu pasal Steemit dari @melindajamulis iaitu pada harijadi anak saudara kami di Restaurant Mayflower Penampang. Saya melihat @melindajamulis sedang menunjukkan smartphone kepada @beverlyjoe sambil bercakap dengan penuh semangat. Kemudian @verasj turut sama mendengar cerita apa yang @melindajamulis katakan.

Pada masa itu, saya cuma memandang gelagat mereka bertiga dan saya juga sempat berfikir "hmmm.. mesti ada berita menarik nie" Tanpa membuang masa, saya menyampuk perbualan mereka dan bertanya, "apa bah yang kamu cerita nie?"... So, dengan tidak membuang masa @melindajamulis menunjukkan smartphone nya kepada saya. Apa yang saya lihat adalah seorang wanita yang memakai pakaian tradisional.

"so what? apalah nie? Ini cuma gambar biasa, ok...lawa juga nie baju".... Itulah yang saya fikirkan semasa melihat gambar itu. Dia menyuruh saya melihat sekali lagi dan bertanya apa perbezaan gambar yang ada di FB dengan yang ini (steemit),.. Apa bila saya melihat gambar itu semula, mata saya tertumpu kepada jumlah nilai $ di gambar tersebut... Wow $300 lebih!!

Tanpa membuang masa @melindajamulis menerangkan dari awal sehingga akhir tentang Steemit. Saya terus tertarik dengan Steemit dan tidak dapat bersabar hendak menulis sesuatu.. Rupa-rupanya menunggu kata-laluan (password) itu sangat lama 😂.

Ini perbualan whatsapp saya dengan @melindajamulis, bagaimana saya bermula dengan steemit... Jika saya membacanya semula, bagi saya ia sangat melucukan.😂



aduiii!🤦🏻‍♀... Itulah introduction saya.. 😂



Yang lucu di sini, @melindajamulis pun belum mula menulis di steemit, saya tanya dia macam-macam soalan, last2 dia suruh saya msg @danieldoughty, 😂



straight to the point...😂




sampai hari saya belum pernah msg @chanelcalestus 😂... indapa, sudah pernah jumpa juga kan




Actually @heartbeat1515 dan Juika adalah orang yang sama, rupa-rupanya saya yang hilang dari radar 😂




Ketika saya masih baru dalam steemit, saya banyak melakukan kesilapan dalam penulisan dan penggunaan tag. Saya pernah berputus asa dan kecewa. Tetapi selepas mendapat tunjuk ajar dari senior @bitrocker2020, @danieldoughty dan @viverridae saya bersemangat kembali.



Ini artikal @danieldoughty dan @bitrocker2020 yang saya bookmark! Walaupan sudah lama, artikal ini sangat bagus dan sesuai untuk dijadikan panduan dalam steemit.


steemit-10-commandment-must-read-for-beginner - by @danieldoughty


10-commandment-for-newbie - by @danieldoughty


When to Upvote a post ? - by @bitrocker2020


TeamMalaysia | Why you should power up - by @bitrocker2020



Saya sangat bersyukur kerana Steemit datang ke dalam hidup saya. Saya akan mencuba yang terbaik di sini dan saya harap anda semua pun melakukan yang terbaik.

Terima kasih kerana membaca blog saya.




Don't forget to check out my most recent steemit blog post. Thank you 😊

Part 1: Apa yang perlu kita lakukan pada Mata Wang Crypto?


Adakah kita memang benar-benar ikhlas ketika memberi?


Aktiviti bersama dengan anak-anak di hujung minggu.


Bersikap positif terhadap kehidupan seharian.


Menanam taugeh sangat mudah dan menjimatkan.


Sort:  

Nice post. Cheers for the mention, Tapi Salah spelling nama sia. Lol. It's @danieldoughty. Hehe. Here is an advise. Tagged teammalaysia, promo-steem, steemit, howto has stronger presence and value. Good luck

Sorry 😬...My bad.. sy sudah edit...hehee
Thank you for your advice nanti saya guna itu tag.

You’ve been upvoted by TeamMalaysia community. Here are trending posts by other TeamMalaysia authors at http://steemit.com/trending/teammalaysia

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

nice one! @arwine terima kasih sebab share your experience :)

Resteemed your article. This article was resteemed because you are part of the New Steemians project. You can learn more about it here: https://steemit.com/introduceyourself/@gaman/new-steemians-project-launch . If your post has more upvotes, your post will appear in the trending page. To get more upvotes, you can bid for @steembidbot vote. please check it out here: https://steembottracker.com/

Hi arwine, ini satu perkongsian Yang menarik.di harap penulis diluar terutama #bahasa-malaysia terus berkembang. majulah steemit untuk Sabah.

Keep it up @arwine. I am like you too, macam2 sa buat to support family financially. You are doing well, keep it up!

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 63318.34
ETH 3108.17
USDT 1.00
SBD 3.97