Podatek od kryptowalut - ciągłe zmiany

in #steemfounders-pl6 years ago (edited)

Witam wszystkich

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jestem świeżo upieczonym księgowym. W obliczu ostatniego bałaganu, który serwuje nam rząd w kwestii opodatkowania kryptowalut a także ich rosnącej popularności stwierdziłem, że warto byłoby się tym tematem zainteresować dokładniej (zrobić internetową specjalizacje księgową w kwestii kryptowalut). W internecie znalazłem informacje o tym miejscu i stwierdziłem, że mogę się tu wiele nauczyć na temat kryptowalut nie tylko w teori ale i praktyce.

Pierwsze informacje jakie można uzyskać z rządowych źródeł to informacja z KNF, że kryptowaluty są złe noszą znamiona piramid finansowych i ogólnie unikać jak ognia. Z drugiej strony rząd chętnie wyciągnie rękę po podatki z tytułu kryptowalut. Zgodnie z ogłoszeniem z dnia 04.04.2018r pod tytułem "Skutki podatkowe obrotu kryptowalutami w PIT, VAT i PCC" dostępnym na stronie Ministerstwa Finansów sposobów na to ma wiele.

Po pierwsze opodatkowana będzie nie tylko wymiana kryptowalut na waluty tradycyjne jak PLN, USD czy EUR ale także wymiana kryptowaluty na inną kryptowalutę. To jest nowość i niewielu o tym wie.

Kolejnym absurdem jest chociażby to, że aby podatnik uzyskał przychód skarbówka dowodów nie potrzebuje wystarczą informacje z giełdy internetowej. Natomiast, żeby uznać coś w koszty działalności trzeba potwierdzić to odpowiednimi dokumentami i tu informacje, wyciągi bankowe, potwierdzenia przelewów, wydruki, screeny i inne z giełd i banków nie są wystarczającym dowodem bo dokumentem księgowym może być faktura czy rachunek.

Najbardziej absurdalnym pomysłem jest jednak Podatek od Czynności Cywilnoprawnych PCC, którego wysokość miałaby wynosić 1% i tu uwaga od cyt "wartości rynkowej nabywanego prawa majątkowego zbywanej kryptowaluty – dotyczy kupującego. Przy umowie zamiany obowiązek zapłaty podatku – w wysokości 1% wartości rynkowej prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek – dotyczy solidarnie stron czynności."
Sprawa jest podwójnie nieprzemyślana i oderwana od rzeczywistości. Po pierwsze PCC musiałoby być składane od każdej transakcj w kryptowalucie. Co oznacza, że jeśli ktoś dziennie zrobi dziesięć transakcji zamiany np SBD na Bitcoin i z powrotem to musi złożyć dziesięć deklaracji PCC. To jeszcze nie wszystko. Najlepsze jest to, że podatek miałby wynosić 1% od wartości prawa majątkowego. Czyli jeśli nasze kryptowaluty są warte 1000zł to podatek wynosi 10 zł. Teraz weźmy na przykład osoby, które robią dziesiątki transakcji dziennie zarabiając grosze na wahaniach kursu. Powinny od każdej płacić 10 zł. To tej pory mógł robić 10 transakcji dziennie, na których zarabiał 50zł A w tej sytuacji musiałby zapłacić 100zł podatku. Jakiekolwiek transakcje w kryptowalucie okazałyby się najszybszą drogą do bankructwa.

Na szczęście Ministerstwo tak szybko jak tego babola wymyśliło tak szybko się z niego wycofuje. Niestety abolicja od podatku PCC ma obowiązywać od 13 lipca 2018 roku do 30 czerwca 2019 roku.

Po tym czasie na pewno wypłynie jakiś ciekawy pomysł Ministerstwa, który zmieni oblicze kryptowalut w Polsce. Do tego czasu mam nadzieję dzięki Wam będę już obeznany w temacie.

PS. Poza zaineresowaniem księgowością często mam niestandardowe poglądy na różne absurdy otaczającej nas rzeczywistości, którymi chętnie się dzielę w komentarzach i artykułach.
Sort:  

Niestety w Polsce dzieją się dziwne rzeczy. Ja po wstępnych informacjach z KNF utwierdziłem się że mój wyjazd z kraju był słuszny. W kryptowaluty inwestuje od 2017, ale poza Polską mieszkam od kwietnia 2017. Co za tym idzie automatycznie według przepisów płace podatki tam gdzie przebywam powyżej pół roku. W moim przypadku jest to Hiszpania. Plusem jest to, że jak się jakoś dużo nie inwestuje to można zmieścić się nawet w zwolnieniu z podatku. Na chwilę obecną do 22tys euro zwolnienie z podatku. Mimo wszystko interesuję się tym co dzieje się z rynkiem krypto w Polsce i na bieżąco obserwuję. Pozdrawiam

Ten post został sprawdzony i zaakceptowany przez @santarius

Skuteczność platformy Steemfounders zapewniają nasi moderatorzy, którzy zajmują się korektą i wyborem najlepszych zgłoszeń. Możesz zagłosować na ten komentarz, aby wesprzeć osobę odpowiedzialną za ten wpis.

Ciekaw jestem, czy ktoś przekazał do urzędu deklaracje na papierze.

Mam nadzieję, że nikt... Ta pierwsza interpretacja z PCC, to była taka głupota, że aż słabo mi się zrobiło jak ją przeczytałem. Biła z niej kompletna nieznajomość tematu...

A ja mam nadzieję, że gdzieś w urzędzie skarbowym biedna Pani Justynka od pcc od dwóch miesięcy przepisuje te papiery z pierwszego zgłoszenia i jeszcze nie jest w połowie. Nie dlatego że nie lubię Pani Justynki, ale nic nie tłumaczy błędu tak jak praktyczny przykład. Nawet bym zrobił zbiórkę na premię dla Pani Justyny na siepomaga za to, że stała się mimowolnie męczennicą dla tej sprawy.

Dam Ci radę zbytnio w te babole nie wnikaj, bo czym się obejrzysz, zostaniesz kłębkiem nerwów. Natomiast polecę Ci coś, co da wiele informacji, jak działa system w PL. Albo pozostawisz to osobom, którzy znają system od podszewki... Admiral.Tax

Strasznie drogi ten AdmiralTax... I jeszcze te konta na Cyprze, gdzie jakiś czas temu ukradli ludziom spore pieniądze w ramach ratowania systemu finansowego 😛 A wystarczy nie korzystać z żadnych polskich giełd i kantorów i będziesz praktycznie niewidoczny dla tych złodziei ze skarbówki 😉

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 63457.41
ETH 3119.12
USDT 1.00
SBD 3.94