DYNIA 🎃 Królowa Jesieni 🍂 5 Pomysłów na Potrawy z Dynią + Przepis na Dyniowe Puree 🧡

in #pl-kuchnia6 years ago

Cześć! W poprzednim poście rozmarzyłam się nad aromatycznym, kremowym grzybowym sosem, który swoim zapachem oznajmił w kuchni, że nastała jesień! 

Ale zdecydowaną królową jesieni jest dynia! Do Europy trafiła z Ameryki Północnej w XVI wieku dzięki hiszpańskim żeglarzom. Dynia kusi swoim kształtem i intensywnym kolorem.. można się w niej zakochać ;)) Ale wiadomo, liczy się wnętrze, a te dynia ma bardzo bogate.

Dynia to źródło witamin: z gr. B i C, karotenu i kwasu foliowego oraz minerałów: sodu, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, fosforu. Warzywa z rodziny dyniowatych (dynia, kabaczek, cukinia, ogórek) są pomocne w chorobach serca, oczu, w stanach zapalnych wątroby, przy bezsenności, przy chorobach nerek i pęcherza moczowego. Obniżają poziom cholesterolu i ciśnienia krwi. Zarówno miąższ jak i pestki działają profilaktycznie i leczniczo w chorobach nowotworowych.*Wiesława Rusin "Kuchnia wegetariańska"

Pestki dyni, bogate w cynk, mają także właściwości przeciwpasożytnicze. Odpowiedzialna za nie jest substancja o nazwie kukurbitacyna, która znajduje się w błonce pomiędzy pestką dyni a łupiną. O mojej kuracji przeciwpasozytniczej i jej efektach zdrowotnych pisałam TUTAJ. Poniżej zostawiam Wam przepis na koktajl ze świeżymi pestkami dyni, który przygotowuję każdej jesieni 👇

Koktajl dyniowy "przeciwpasożytniczy"


Składniki:

  • kawałek dyni wraz z miąższem i pestkami
  • 1 marchewka
  • 1 jabłko
  • 1 gruszka (można pominąć)
  • szczypta cynamonu
  • szczypta imbiru w proszku (lub kawałek świeżego korzenia)
  • szczypta kurkumy
  • około 1 szklanki wody*

Przygotowanie:

Dynie, marchewkę, jabłko i gruszkę pokroić na kawałki. Wszystkie składniki umieścić w blenderze kielichowym i zmiksować. Wypić bezpośrednio po przygotowaniu, najlepiej na czczo, przed śniadaniem. 

*W razie potrzeby dolać więcej wody lub w przypadku gęstej konsystencji mus zjeść łyżeczką ;)

🎃 Niezawodne i uniwersalne w każdej kuchni  👉 puree z dyni!

Ok, ze świeżej dyni możemy korzystać w sezonie do woli, ale co kiedy dynie znikną ze straganów i supermarketów? Dynię możemy zamrozić pokrojoną w kostkę. Ale jeszcze lepiej jest przygotować puree z dyni, które będzie jak znalazł np. do zrobienia zupy. Ale możliwości dyniowego puree są dużo większe :) Ja nie wyobrażam sobie bez niego moich wegańskich wypieków, w których zastępuje nim jajka.

Puree z dyni wykorzystacie w bardzo wielu przepisach! Jak je przygotować?

Moje tegoroczne woreczki z zamrożonym puree z dyni

Dynię trzeba pokroić na plastry i upiec w piekarniku lub ugotować. Następnie zmiksować (ja używam blendera ręcznego) na gładkie puree. Takie dyniowe puree możemy zapasteryzować w słoikach. Przyznaje, że ja nie jestem fanką pasteryzacji ;)) Dlatego moje puree z dyni mrożę w małych woreczkach. Jak to zrobić najprościej? Do kubka włóż woreczek do mrożenia i łyżką nałóż porcję puree. Zawiąż i włóż do zamrażarki. Najlepiej jest przygotować takie małe, jednorazowe porcje, które wyjmiesz jeszcze zamrożone rozrywając woreczek, a następnie zostawisz w misce do rozmrożenia lub podgrzejesz w garnku, np. do zrobienia zupy.

Zobacz do czego m. in. możesz wykorzystać takie gotowe puree z dyni:

Ciasto "ucierane" z owocami na bazie puree dyniowego


Placuszki owsiane z dyniowym puree


Zupa dyniowa z mlekiem kokosowym


I na koniec moje ulubione ciasteczka dyniowe od Jadłonomi


Mam nadzieję, że tylko rozbudziłam Wasz apetyt na dynie, bo w zanadrzu mam jeszcze kilka dyniowych przepisów 😊

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

Zgadzam się z Toba, że dynia to królowa jesieni.! Zachwyca swoimi pięknymi kolorami w ponure chłodne dni, można z niej stworzyć przeróżne dania a z tych maleńkich ciekawe dekoracje :D. W tym roku, nawet mi udało się wyhodować kilka dyń jadalnych i tych ozdobnych. Koniecznie muszę wypróbować koktajl dyniowy i to ucierane ciasto na bazie puree dyniowego. :D Wyglada przepysznie.! U Ciebie, zawsze takie ciekawe przepisy, inspiracje i oczywiście cudne zdjęcia.:) Polecam również zupę krem z dynii z imbirem i kurczakiem curry. :)

Dziękuję serdecznie za ten komentarz 😊
To teraz ja czekam na Wasze pomysły na dyniowe dania ;)) A może też jakieś dyniowe jesienne dekoracje?
Pozdrawiam!

bardzo lubię dynie, ostatnio upiekłam sobie vegański tort przekładany kremem z puree z dyni, masłem orzechowym i syropem klonowym, a na to polewa czekoladowa, płatki migdałów i figi💚
0FB63ABD-7102-4DD0-9EF1-A35196347B59.jpeg

😍 😍 😍 Dziewczyno, ale mi smaka narobiłaś!
Będzie przepis na to cudo, prawda? 🧡🧡🧡

Już masz dynię Moni? Marzy mi się i już się nie mogę doczekać by z nien tworzyć cuda w kuchni!

Tak! Dynie już są! Piękne, ogromne, intensywnie pomarańczowe 😀
Jedna dynia już wylądowała w mojej zamrażarce :)

Uwielbiam dynię! Też zaraz rozpoczynam sezon na dynię w mojej kuchni:) mam fajny przepis na ciasto dyniowe z orzechami włoskimi - na pewno się nim z Wami podzielę! :)

Cudnie! Będę zaglądać do Ciebie po ten przepis, bo brzmi pysznie, a przecież orzechy włoskie też już spadają pod nogi ;))
Dodaj tag #pl-wege to na pewną znajdę ;)

na pewno dodam :)

Congratulations @zdrowie! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemitBoard - Witness Update

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Cześć. Możemy porozmawiać? https://discord.gg/6BDGyh

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63398.53
ETH 2660.51
USDT 1.00
SBD 2.77