Piwo imbirowe

in #pl-kuchnia6 years ago (edited)

Z okazji nieubłaganie zbliżającego się lata prezentuję piwo imbirowe.

20180625_gingerale_02.jpg

Jakiś czas temu wrzucałem już krótki wpis o tym. Jestem dość zaskoczony, że wideo z odgazowywania wciąż działa. Słyszałem że DTube nie bryluje w tej kwestii.

Pozwolę sobie na mały kaming-aucik. Pewnie zszokuję niektórych tym wyznaniem, ale co tam: lubię piec chleb. Jednym z aspektów, które mnie w tym ciekawią, jest fermentacja - ja zacząłem moją przygodę od zakwasów, potem robiłem kwasy na żurek i barszcz biały, kwas chlebowy, wodę drożdżową. Piwo imbirowe to kolejny etap.

Nie kupujemy do domu gazowanych napojów poza piwem i cydrem, unikamy napojów słodkich. Wizja zrobienia własnego napoju tego typu była zbyt intrygująca, aby nie podjąć wyzwania. Przepis zawdzięczam @amy-goodrich. Tutaj przedstawiam moją interpretację, bo zrobiłem nieco po swojemu. Zapraszam do oryginalnego wpisu o piwie imbirowym.

Już robiłem fermentowany napój w przeszłości - był to kwas chlebowy (mój przepis na breadcentric.com). Tym razem jedziemy na dziko - zaczyna się od zrobienia bazy z imbiru, po której przejdziemy do samego przepisu na kompletny napój. Autorka korzystała z korzenia kurkumy, ale ja mam do niego niechęć. Do napoju dodałem soku z cytryny, ale za drugim razem już nie go użyję, bo wyszło zbyt kwaśno po zjedzeniu cukru przez drożdże.

UWAGA jestem człowiekiem z miarką, ale tu robiłem wszystko pi razy oko. Czasem trzeba.

20180625_gingerale_01-1.jpg
Ferment po trzech dniach

Planowanie

Potrzeba około pięciu dni na zrobienie fermentu, po czym około trzech dni na końcowy napój. Warto mieć pomieszczenie, którego nie żal zafajdać, bo butelki mogą wybuchnąć. Jako alternatywę można tak jak ja, zastosować pudełko z wiekiem, w którym się trzyma butelki. Potrzeba butelek. Ja użyłem takich plastikowych po soku, z otworem średnicy około 3 cm. Dały radę, ale dno prawie robiło się wypukłe po uzbieraniu gazu. Szkła bałem się po tym, jak widziałem rozsadzone słoiki ludzi piekących na wodzie drożdżowej.

Składniki

Ferment

  • korzeń imbiru (takie dwa większe powinny być ok)
  • cukier (z 250 gramów)
  • woda (z pół litra)

Napój

  • 500 ml fermentu
  • Około dwa litry wody
  • sok z pomarańczy (ja wycisnąłem z czterech, wyszły mi trzy butelki napoju)
  • szklanka 250 ml cukru

Przygotowanie

Ferment

  1. Do słoika wlałem około 100 ml wody, starłem około 30-50 g imbiru i dodałem około 50 g cukru. Wymieszałem i pozostawiłem do fermentacji z otworem słoika zakrytym gazą. NIE ZAMYKAJ SZCZELNIE, CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE TO NIE ŻART
  2. W dni 2-5 dodawałem tyle samo składników i mieszałem. Zdarzało mi się też mieszać w ciągu dnia, jeśli było za dużo gazu i bałem się że ucieknie ze słoika

U mnie po trzech dniach ferment był już gotowy. Dokarmiłem go do pięciu dni, ale ponieważ musiałem wyjechać na tydzień, schowałem go do lodówki na ten czas. Po powrocie jeszcze raz nakarmiłem i zobaczyłem, że jest aktywny, więc go użyłem.

20180625_gingerale_02-1.jpg
Ferment po pięciu dniach

Aktywność rozpoznaje się po gromadzonym gazie - dwutlenku węgla. Spróbowałem fermentu i był smaczny, ale bardzo imbirowy. Dobrze że się go rozcieńcza.

Napój

  1. Rozpuść w wodzie cukier i pozostaw do ostygnięcia
  2. Dodaj sok i odcedzony ferment
  3. Rozlej do butelek, zakręć je
  4. Trzymaj w temperaturze pokojowej przez trzy dni i odgazowuj regularnie - ja to robiłem 3-4 razy dziennie, żeby nie musieć przypadkiem malować ścian
  5. Schowaj butelki do lodówki

20180625_gingerale_01.jpg
Przez skroploną na szklance wodę nie potrafiłem zrobić ostrzejszych zdjęć. Porady profesjonalistów fotograficznych przyjmę z pokorą i wdzięcznością.

I tyle, domowy napój gazowany, prawdopodobnie bardzo łagodnie alkoholowy, ale nie mam jak zmierzyć (dzieciom na wszelki wypadek nie podałem). Jest smaczny i orzeźwiający.

Im dłużej trzyma się napój, tym mniej słodki się on staje, więc nie przejmuj się ilością cukru w przepisie - drożdże sobie umieją z nim poradzić. Jednocześnie nie produkują jakiejś wielkiej ilości alkoholu.

Trzy litry piwa wyduldałem w ciągu tygodnia. Z pewnością jeszcze go zrobię.

Sort:  

Congratulations @breadcentric! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of posts published
Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do not miss the last post from @steemitboard!


Participate in the SteemitBoard World Cup Contest!
Collect World Cup badges and win free SBD
Support the Gold Sponsors of the contest: @good-karma and @lukestokes


Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Wygląda kusząco:-)- pozdrawiam

Takie bezalkoholowe lub nisko alkoholowe "piwo" imbirowe to cudowna sprawa! Jest bardzo popularne w Australii, gdzie miałam okazję go próbować. Ale najlepsze jakie piłam polewają w Gospodzie Pod Zielonym Smokiem w Shire u Hobbitów w Nowej Zelandii 😊
Fajnie ze podzielileś się tym przepisem pokazując, że piwo można pić też inaczej.

Tygodnia????? Słabe pragnienie miałeś chyba....

A to problem? :)

Sam się trochę bawiłem w przyrządzanie kwasu chlebowego, ale głównym problemem który niszczył cały słoik było właśnie pieczywo. Warunków to pieczenia własnego nie mam, ale może gdzieś znajdę odpowiedni. Ten imbirowy także interesująco wygląda. Kiedyś spróbuję!

Bardzo polecam :)
Nie masz piekarnika?
Wydaje mi się że chleb można zastąpić prażonym słodem, jak coś.

Coin Marketplace

STEEM 0.14
TRX 0.12
JST 0.025
BTC 52752.07
ETH 2324.76
USDT 1.00
SBD 2.12