Hardfork 20 Gerçekleşti: Yeni Neler Var?

in #tr6 years ago (edited)

Hardfork 20 Velocity planlandığı gibi 25 Eylül 2018 tarihinde gerçekleşti. Upgrade işleminin hemen sonrasında kullanıcıların büyük bir çoğunluğu Resource Credit sorunu ile karşı karşıya kaldılar. Net istatistikleri bilmiyorum ama whale üyeler dışında neredeyse hiç kimse RC bakiye yetersizliği nedeniyle oy veremedi, post gönderemedi, transfer yapamadı, kısaca blockchainde hiçbir işlemi gerçekleştiremedi. İlginç bir şekilde yeni kayıt olmuş ve daha önce hiç işlem yapmamış üyelerin post gönderebildiklerini gözlemledik. Geri kalan Steemit halkının saatlerce sorunun çözülmesini beklemesi gerekti.

Steemian RC Borcu İçinde Kaldı


Bu sırada steemd.com sitesine eklenen RC Params bölümünü incelerken hesaplarımızın Resource Credit bakiyelerinin ekside olduğunu fark ettik. Whale ve yeni kayıt olmuş üyeler haricinde neredeyse herkesin hesabı eksideydi ve bu yüzden blockchainde herhangi bir şey yapmak imkansızdı.


Steemit developer ve witnessları sorunu bir süre inceledikten sonra yeni bir yama çıkarmaya karar verdiler. Hardfork 0.20.3 yaması çıkarıldı ve upgrade işlemleri başlatıldı. Bununla ilgili Steemit yönetimi tarafından kısa süre içerisinde açıklama yayınlandı. Açıklama yapmaları güzeldi, fakat başlık durum uyumsuzluğu oldukça dikkat çekiciydi. HF20 Update: Hardfork Successful

Bu başlığı görene kadar ben de her zaman olduğu gibi hardfork işlemleri sırasında böyle sorunlar yaşanır diyordum. Özellikle de bir gün öncesinden bir post atmış ve RC ile ilgili olası sorunların yaşanabileceğini belirtmişlerdi. Her zamanki ufak tefek bandwith sorunu gibi bir sorun bekliyordum ama kullanıcıların bu kadar büyük bir bölümünü etkileyeceğini hiç düşünmemiştim. Daha önce gözlemlediğim kötü bir hardfork güncellemesi sonrasında ödül havuzu tamamen boşaltılmış ve kullanıcılar bir süre ödül alamamışlardı. Ama o bile bence bu kez yaşananların yanında kabul edilebilir bir durumdu. Bu kez kullanıcılar elleri kolları bağlı yamanın uygulanmasını beklediler.

Neyse ki uzun saatler süren bekleyişin ardından RC yaması uygulandı ve işlemler gerçekleştirilmeye başlandı.

Voting Power'da Dramatik Düşüşler


Hardfork sonrasında sistemi ilk kullandıklarında bazı kullanıcıların voting power'ında aşırı düşüşler gözlemlendi. Steemitblog'da bu konu ile ilgili bir açıklama yayınlandı ve sorunun geçici olduğu belirtildi. Önümüzdeki 5 gün boyunca bu sorunun bazı hesaplarda yaşanmaya devam edeceği ve yapılması gereken herhangi bir şey olmadığı belirtildi.

Kısaca, önümüzdeki 5 gün süresince voting powerınız aşırı düşebilir ve bundan dolayı zaman zaman oy veremeyebilirsiniz. Bazı hesaplarda sorunun çözülmesi daha az zaman alabilir.

Yeni neler var diye merak edenler için kısaca özet geçmek istiyorum. Daha önce hangi yeniliklerin geleceğine bu postta yer vermeye çalışmıştım.

Yeni Neler Var?


Eski Postları Düzenleme Özelliği: Uzun zamandır Steemit'e gelmesi beklenen bir özellikti. 7 günden daha eski yazıları bildiğimiz gibi güncelleyemiyorduk, silemiyorduk veya değiştiremiyorduk. 20 Hardfork ile gelen yeni özelliklerden biri eski yazıları düzenleme (editleme) özelliği. Yazılar yine silinemeyecek, yani blockchainde ilk gönderildikleri haliyle tutulmaya devam edecekler, ancak düzenlenebilecekler ve son halleri Steemit'te görüntülenebilecek. Tüm witnesslar yeni versiyona geçtikten sonra eski postlar düzenlenebilecek.

Resource Credits ve Beraberinde Getirdiği Yenilikler: İlk kez bu hardfork ile karşımıza çıkan RC, yani Resource Credits oy verme, post atma, transfer yapma gibi Steemit işlemleri için olduğu gibi hesap açmak için de harcanıyor. RC kullanarak hesap açma işlemleri Steemconnect'te önümüzdeki dönemlerde yerini aldıkça herkes daha yaygın kullanmaya başlayacak diye tahmin ediyorum. Hesap oluşturmak için claim_account_operation ve create_claimed_account_operation diye iki yeni işlem kullanılmaya başlanıyor.

Kısaca yaptığımız her işlem sonrasında RC bakiyesi azalacak. (steemd.com sitesinden takibi yapılabilir) RC yeteriz kaldığında işlem yapamayacağız, ya şarj olmasını bekleyeceğiz, ya power up yapmamız ya da network kullanımının azalmasını beklememiz gerekecek.

Manabar: Voting power takibi "manabar" üzerinden yapılıyor. Steem power, delegasyonlar ve işlemde olan power down esasında bir maksimum mana değeri oluşuyor. Mana yenilenme süresi yüzde 0-100 arasında 5 gündür. (Yani yine bir günde en fazla %20 mana harcamamız uygun olur) Mana hesaplama formülü: last_mana + (now - last_update) * max_mana / 5 days

Kürasyon Ödüllerinin Süresi: Eskiden 30 dakika sonrasında %100 oy verenler kürasyon ödülü alıyorlardı, artık 15 dakika sonrasında tam ödül alınıyor. Yani Steemauto gibi sitelerde otomatik oylama ayarlayanlar sürede değişiklik yapabilirler.

Yorumlar Arası Süre: 20 saniyede bir yorum atılabiliyordu, artık 3 saniyede bir yorum atılabiliyor. Ama Resource Credits yorum atıldıkça azalacak, yani yeni kullanıcılar istedikleri kadar yorum atamayacaklar anlamına da gelir bu.

Undelegate Sonrasında SP 5 Günde Geri Gelecek: Yani başka bir kullanıcıya delegate edilen steem power'ın geri gelme süresi 7 günden 5 güne düşürüldü.

Ödüller SBD İle Dağıtılmaya Başlandı: Borç oranı %9'un altında kaldığı sürece SBD dağıtılacak. mevcut SBD token miktarı / STEEM market cap formülü ile hesaplanan bir borç oranı var. Ve önceden %2-5 arasında kaldığında Steem dağıtılıyordu.

Başlıca değişikliklere kısaca yer vermeye çalıştım. Bunların dışında yapılan tüm değişikliklerin listesine github linkinden ulaşılabilir.

Kaynaklar:

Hızlı RC Testi

Bu postu göndermeden önce:

Bu postu gönderdikten sonra

RC, Mana, Manabar, Max Mana... derken her şey ilk başlarda biraz karışık gelebilir, ama kullandıkça herhalde alışırız yavaş yavaş.

Hoşça kalın
@damla

Sort:  

İşler daha da karışık hale geldi. Bu platform tabana inip herkes tarafında kullanılma hedefinde değil mi? Bu kadar karmaşık bir yapıyı taban nasıl kullanacak? Millet neden gelecek? Kalanlar bile sistemi öğrenmek için bu postu okuyor, hesap ediyor, düşünüyor... Steemit'in geleceği için kaygılandırıcı şeyler var hardforkta...

Katılıyorum... Hardfork sonrası işler oldukça karışık

Damlacım hardfork hakkında harika bir açıklık getirmişsin herzaman platforma faydalı olanları yaptığın için teşekkür ederim canım 🤗

Eline sağlık. Hazır SBD , STEEM'den yüksekken; sbd verilmesi güzel olmuş.

Teşekkür ederim @realinfo Nerelerdeydin, ara mı verdin biraz? Seni tekrar gördüğüme sevindim :)

Aynen, ara vermek zorunda kaldım bir süre. Feed'e biraz göz attıktan sonra adres çubuğuna www.steemit.com/@damla yazıp da geldim :D Yaklaşık bir yıl önce paylaştığın postları hunharca okuyup steemit'i çözmeye çalışıyordum. TR topluluğundan her gün bir şeyler öğreniyorduk. Yardımlaşmalar, etkileşimler, arkadaşlıklar, hiç tahmin etmediğimiz oranlarda para kazanmalar...

Benzer duyguları yaşadım hafiften. Teşekkürlerimi sunuyorum. Selamlar, sevgiler <3

Geri dönmen çok iyi oldu. Evet senin geldiğin dönemi hatırlıyorum. Güzeldi gerçekten. Aynı dönemden çok fazla kişi kalmadı buralarda maalesef. Özellikle tr'de. Umarım daha güzel olur ileride. Gidenlerin çoğu döner. Bir avuç üye kaldık. İnsanın gözü arıyor tanıdık yüzleri :)

Detaylı anlatım için çok teşekkürler.

Ben de tam konu ile ilgili birşeyler yazacaktım ki, baktım sen baya detaylı yazmışsın. Ellerine sağlık ;)

Teşekkür ederim. Yazma özgürlüğüme kavuşur kavuşmaz yayınladım :)

Tek oy yüzde 80 voting power sildi, :)

Evet benim de ilk oyum %80 silmişti, ama ikinci oy bir şey silmedi :))

steem ve steemitle alakalı aradığım tüm soruların cevaplarını senin sayfanda buluyorum..
teşekkürler emeğin için..

ben teşekkür ederim. beğendiğine sevindim :)

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.14
JST 0.029
BTC 67363.69
ETH 3247.42
USDT 1.00
SBD 2.66