Hardfork 20 Steemit'e Neler Getirecek: Kod Adı Velocity

in #tr6 years ago (edited)

Steemit'le bir makale yazarı ve müşterisi sayesinde tanıştım. O dönemde firmalara SEO Danışmanlığı hizmeti veriyordum. Sitelerde yayınlanacak metinlerin oluşturulması için makale yazarlarına başvuruyordum. İçerikleri normalde kendim de yazabilirdim. Yurt dışında bir süre SEO Copywriting eğitimi almıştım. Google ve Yandex arama motorlarının algoritmalarını yakından takip ediyor ve ona göre çalışmalar yapmaya çalışıyordum. Ancak yazmak yazıların çokluğu nedeniyle çok fazla vakit alıyordu ve bazen çok da sıkıcı konular denk geliyordu. Bu yüzden makale yazarları ile çalışıyordum. İlk zamanlar forumlarda makale siparişleri veriyordum. Ancak bir süre sonrasında artık sürekli çalıştığım ve yazılarına güvendiğim yazarların bir listesini oluşturmuştum. İhtiyaç ortaya çıktığında bu yazarlardan birine sipariş veriyordum.

Siparişleri teslim aldıktan sonra özgünlük kontrolünden geçirip üzerlerinde bazı ayarlamalar yapıyor ve sitelerde yayınlıyordum. Ya da backlink amaçlı bir çalışma ise bloggerlara gönderiyordum. Böyle sıradan günlerden birinde özgünlük kontrolünden geçirdiğim makalelerden biri %100 kopya çıktı. Kontrol ettiğimde makalenin kısa bir süre önce başka bir sitede yayınlandığını gördüm. Yazının karşısında dolar işaretleri vardı :) Tahmin edeceğiniz gibi yazı daha önce Steemit'te yayınlanmıştı. Kısaca hatlar karışmıştı. Başka müşterisine gönderdiği makaleyi yazarımız yanlışlıkla bana da göndermişti. Müşterisi de yazıyı Steemit'te yayınlamıştı. Tabii o dönem beni en az alakadar eden bu konuydu. İlk aklıma gelen SEOcu alışkanlığıyla "Acaba bu siteyi paravan blog olarak kullanabilir miyim?" sorusuydu. Backlink çıkışları eskiden dofollow'du. Siteden çok fazla çıkış yapılmamıştı. Yani bana backlink anlamında katkı sağlayabilirdi.

Kayıt olmadan önce boş vakitlerimde sistemi analiz etmeye başlamıştım. Sonrasında bir hesap açıp bazı denemeler yapmaya karar verdim. Steem fiyatı 10 centlerdeydi. Ve blockchain blogu benim için çok yeni bir şeydi. Yazılara oy atılmasıyla da dikkatimi çekmeyi başarmıştı ve kalmaya karar verdim. O dönemde yapılan bir hardfork güncellemesi beni sistemden tamamen soğuttu diyebilirim. İlk geldiğimde postlar 24 saat içerisinde ödül alıyordu ve sonrasında 1 ay süresiyle postlar hala ödül almaya devam ediyordu. O sistemi daha çok sevmiştim aslında. Ödülleri almak için 7 gün beklemeye gerek yoktu. Ancak yapılan hardfork ile bunu kaldırmaya ve şimdiki 7 gün bekleme sistemine geçmeye karar verdiler. Ödül havuzu tamamen boşaltıldı, postlardaki mevcut ödüller sıfırlandı ve bir süre kimse ödül kazanamadı. Çok sıkıcı günlerdi.

Bu yüzden hardforklardan gözüm korktu diyebilirim. Ancak son yapılan hardfork sonuçları bu kadar korkunç olmadı. Tam tersi, günlük oy sayısı 40'tan 10'a düşürülmüştü (VP %80 olayı) ve herkesin postlarındaki ödüller bir anda artmıştı. Ödüller 4 katına çıkmıştı, herkes mutluydu :) Ve günde 4 post sınırı da bu güncellemelerden birinde kaldırılmıştı. Herkes istediği kadar yazı yazabiliyordu. Spam artıyor gibi görünse de bu denemenin ödül havuzuna olumlu katkısı olduğunu söylüyorlardı. O yüzden kalmasına karar verdiler.

Ve bugünlerde yine bir Hardfork konuşulmaya başlandı. Sonradan bir değişiklik yapılmazsa sıradaki 20. Hardfork 25 Eylül 2018 tarihine zamanlanmış. Peki, neler olacak, neler değişecek sorusunun cevabını kendi açımdan dikkatimi çeken noktalara değinerek cevaplamaya çalışacağım.

steemit

Hardfork 20'nin Getireceği Bazı Değişiklikler


En çok dikkatimi çeken konudan başlayayım. Küratör ödüllerini kazanma süresi konusunda bir değişiklik yapılacak. Şu anda bildiğimiz gibi %100 küratör ödülü (curation rewards) kazanabilmek için post yayınlandıktan sonra oy vermek için 30 dakika beklemek gerekiyor. Bu sürede bir kısaltmaya gidilecek. 15 dakika sonrasında tam küratör ödülü kazanılabilecek.

Resource Credits olayı: Tamamen yeni bir sisteme geçiliyor. Mevcut bandwith sistemi yerine Resource Credits veya kısaca RC denen bir sistem gelecek. Herkesin sahip olduğu Steem Power oranında RC'si olacak ve bu RC başkasına transfer edilemeyecek. Steem blochchain işlemlerinde bu RC harcanacak. Tıpkı VP (voting power) gibi RC de şarj olabilecek.

RC İle Yeni Hesap Açılabilecek: Bu bahsettiğimiz Resource Credits yeni hesapların açılması için kullanılabilecek. Ancak çok fazla harcama yapmamak lazım aksi halde "bakiyeniz yetersiz" tarzı bir hata ortaya çıkacak ve blockchain işlemlerini yapabilmek için beklemek gerekecek.

Hesap Açma Ücreti Yakılacak: Şu anda bildiğimiz gibi yeni hesap açıldığında hesap açma ücreti Steem power olarak yeni hesaba transfer ediliyor. Bu ortadan kaldırılacak. Hesap açma ücreti yakılacak. Yani null hesabına transfer edilecek.

Delegasyonla Üyelik Açma İşi Tarihe Karışacak: Şu anda delegasyonla yeni üyelikler açabiliyoruz. Örneğin benim @hesap ve @deneme gibi hesaplarım delegasyonla açıldı. (Yani hesap açma ücretleri SP olarak transfer edildi ve @damla hesabından SP delegation yapıldı). Bu olay ortadan kalkıyor. Velocity sonrasında delegasyonla üyelik açılamıyor ve hesap açma ücreti yakılıyor.

Minimum SP Power Down Limiti Kaldırılıyor: Şu anda power down yapılabilmesi için hesapta en az hesap açma ücretinin 10 katı SP olması gerekir. Ancak bu limit kaldırılacak. Velocity hardfork ile power down yapılabilmesi için minimum SP limiti talep edilmeyecek.

Yazarın Kendine Oy Vermesi konusunda Değişiklik: Şu anda yazar post yayınladıktan hemen sonra kendi postuna oy verirse post ödülü, kendi oyundan gelen %100 küratör ödülü ve başkalarının oylaması sonucu küratör ödülünün bir kısmını kazanıyor. Ancak başka oy verenler sıfır küratör ödülü kazanıyorlar. Bu durum değişecek. Başkalarının oylarından gelen küratör ödülü yazara verilemeyecek, havuza geri gidecek, bu da küratörlerin ödüllerini artıracak.

Steemit Marketindeki Alım Satım Emirleri Süresi: Marketteki Steem / SBD alım satım emirleri için bir süre geliyor. İşlem gerçekleşmeze 28 gün sonra emir iptal olacak.

Yorumlarda 20 Saniye Limiti Kalkıyor: 20 saniyede bir kullanıcının yorum atmasına izin veriliyordu. Artık her 3 saniyede bir yorum atılabilecek.

Çift Oylama Açığı Kalkacak: Şu anda bir hesap voting power'ını tüketene kadar oy verdikten sonra Steem Power'ını başka bir hesaba delegate ederek o hesap üzerinden de oy verebilir. Veya power down başlatan bir hesap SP azalmadan önce oy verip sonra başka bir hesaba SP gönderip yine oy verebilmekte. Her iki durumda da çift oylama fırsatı ortaya çıkıyor. Bu açık kaldırılacak.

SP Delegasyonu Geri Alma Süresi: Bildiğimiz gibi başka hesaplara SP delegasyonu yaptıktan sonra geri alma süremiz 7 gündür. Bu sürede bir indirime gitmişler. Hardfork sonrasında SP geri alabilmemiz için 5 gün beklememiz yetecek.

Son 12 Saatte Oylama Yapılabilecek: Şu anda son 12 saate girildiğinde postlara oy atılamıyor. Bu hardfork sonrasında oy atılabilecek ancak 12 saatlik süre boyunca oy ağırlığı %100'den %0'a doğru azalacak.

Ödüllerin SBD Olarak Dağıtılması Konusu: Şu anda mevcut SBD token miktarı / STEEM market cap formülü ile hesaplanan bir borç oranı (dept ratio) değeri var. Bu değer %2-5 arasında olduğunda ödüller Steem olarak dağıtılmaktadır. Bu yüzde değişecek. Borç oranı %9'un altında kaldığı sürece SBD dağıtılacak.

Beneficiaries Ödeme Şekli: Şu anda bir posta hak sahibi (beneficiaries) eklenirse bu SP olarak ödenmektedir. SBD/Steem ve SP olarak da ödenebilecek.

Velocity Hardfork ile gelecek başlıca güncellemeler ve değişiklikler bunlar. Steemitblog'un bu konu ile ilgili yazısı burada. Birebir çeviri yapmadım, sadece dikkatimi çeken noktalara yer vermeye çalıştım. Detaylar ve başka ufak tefek değişiklikler için orijinal yazıya başvurabilirsiniz.

Velocity Hardfork 25 Eylül 2018 tarihinde EST saati ile 11:00'da yapılacak. Hardfork dönemlerinde borsalara transferler kapatılır o yüzden transfer işlemlerini son günlere bırakmanız önerilmez.

Sanırım hardfork ile ilgili aktarmak istediklerim şimdilik bu kadar.

Kendinize iyi bakın.
@damla

Sort:  

Teşekkürler @damla. 25 Eylül'e daha çok var, bu maddelerde bir değişiklik olur mu sence? Yoksa kesin olarak bu şekilde mi update gelecek?

Teşekkür ederim :) Maddelerin kesinlik kazandığını açıkladılar, bir değişiklik olmaması gerekir normalde. Ama tarihte belki olabilir. Daha önce açıkladıkları tarihten bir hafta geç hardfork yaptıkları oldu.

Bilgi verdiğin için teşekkürler Damla. Yorumlar arası sürenin 3 saniyeye düşürülmesini anlamadım ama diğer değişiklikler olumlu görünüyor.

Evet sanki spam artacak gibi. Ancak RC ile kontrol altına almaya çalışacaklardır diye tahmin ediyorum.

Bilgilendirici, faydalı bir yazı olmuş. Teşekkürler.

Kapsamlı bir paylaşım olmuş. Teşekkürler

Hardfork merak ettiğim bir konuydu . Harika bir açıklama yazısı olmuş emeğine sağlık güzel arkadaşım. 🤗

Harika bir yazı, çok teşekkürler...

Başarılarının devamını diliyorum. Çok güzel makale yazıyorsunuz.

Posted using Partiko Android

Teşekkürler beğendiğinize sevindim. Partiko'da puanları oy ile değiştirme seçeneğine geçtiler mi? Son baktığımda üzerinde çalışıyorlardı.

biligilendirme için teşekkürler

Əllərinizə sağlıq. Böyük maraqla oxudum yazınız. Ən azından yeni başlayan mənim üçün çox faydalı oldu bu yazı.

Faydalı bir yazı olmuş fakat anlamadığım bir şey var. Hardfork olunca yeni bir coin ortaya çıkmazmı. Mesala Bitcoin hardfokrla Bitcoin cash ortaya çıktı.

Hardfork basitçe mevcut protokol üzerinde yapılan değişiklik anlamına gelir. Bu her zaman çatallaşma şeklinde olmak zorunda değil. Yani sadece değişikliklerin yapılmasına da fork diyorlar.

harika bir yazı teşekkürler.

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.035
BTC 66739.07
ETH 3228.97
USDT 1.00
SBD 4.23