De 5 "beter nietjes" die je beter niet kan doen op Steemit - Nederlandstalige uitleg

in #steemiteducation6 years ago (edited)

Allereerst heet ik jullie van harte welkom hier op mijn blogpagina. Zoals je misschien al weet ben ik zelf nog vrij nieuw op Steemit, maar toch heb ik al een aantal belangrijke dingen geleerd. Zoals het wijzigen van mijn profielfoto wat hier anders werkt als op andere social media platforms. Als je jouw profielfoto nog niet eerder hebt gewijzigd kan je hier zien hoe dit in zijn werkt gaat. 

Naast deze handleiding zal ik de komende tijd meer handleidingen gaan plaatsen die in het Nederlands zijn geschreven óf door mij naar het Nederlands zijn vertaald met toestemming en medewerking van @ilyastarar die veel handleidingen in het Engels geplaatst heeft die hier te zien zijn.

Beter nietjes

Als je nieuw bent op Steemit is het lastig om de juiste keuzes te maken. Daarom wil ik de foute keuzes die ik gemaakt heb graag met jullie delen. Ik geef daarbij gelijk aan wat je beter wel kan doen. Als je deze richtlijnen aanhoudt zal dit je een hoop frustraties besparen en kan het je helpen om meer volgers en votes te verdienen. Natuurlijk ben je helemaal vrij om zelf te bepalen wat je doet, daarom noem ik deze tips de "beter nietjes". 

1. Het posten van spam óf informatie die niet van jezelf is

Bij Steemit draait het om het delen van informatie. Als je iets post wat echt waarde toevoegt zullen gebruikers eerder geneigd zijn jouw post te upvoten en/of te resteemen. Dit levert je echt geld op en daarom een extra stimulans om je creativiteit de vrije loop te laten. Steemit werkt volgens het proof of brain principe, waarbij je beloond wordt als je je hersens gebruikt.

Wanneer je informatie van een ander gaat plaatsen zal je hiervoor worden afgestraft. Gebruikers zullen je "flaggen" of je wordt gesnapt door de steemcleaners; dit is een groep van Steemians die zich bezighoudt met zaken als plagiaat, copy & paste, spam, scams en andere vormen van misbruik op Steemit. Ook is er een bot genaamd Cheetah die Steemit afspeurt op zoek naar content die geknipt en geplakt is. De Cheetah zal je niet flaggen, maar voorziet je post wel van commentaar om andere gebruikers erop te attenderen dat de informatie mogelijk niet van jou afkomstig is. 

Onder spam en misbruik wordt verstaan:

  • Vragen om geld, kijkers, upvotes, volgers en/of het resteemen van je posts.
  • Het plaatsen van identieke of bijna hetzelfde commentaar op meerdere posts.
  • Het plaatsen van commentaar die niets met de inhoud van de betreffende post te maken hebben.
  • Het verzenden van links of verzoeken via je wallet naar gebruikers die hier niet om hebben gevraagd.
  • Het plaatsen van posts die verzoeken om upvotes om deel te kunnen nemen aan een wedstrijd of spel.
  • Het versturen van links naar jouw blog of een post als die niks met het gesprek te maken hebben.
  • Het plaatsen van posts of commentaar dat niet meer inhoudt dan een aanbod om upvotes en volgers te ruilen.
  • Tags gebruiken die niet gerelateerd zijn aan de post.
  • Gebruikers bedreigen met enige vorm van fysiek geweld.
  • Geen bron vermelden als je gebruik maakt van iemand anders zijn materiaal.
  • Het posten van NSFW materiaal zonder gebruik te maken van de tag 'NSFW".
  • Het verkopen of aanbieden om votes, resteems en volgers te kopen. 
  • Scams of aanbiedingen doen met als doel te frauderen.
Bron van deze lijst: https://steemit.com/faq.html#What_is_considered_spam_or_abuse

Als je door een van bovenstaande redenen wordt geflagd zal je reputatie achteruit gaan. Met een slechte reputatie is het moeilijk om nog volgers te krijgen. Je posts zullen namelijk minder zichtbaar zijn voor andere gebruikers. Wanneer je reputatie lager dan nul is zullen je posts en commentaar helemaal niet meer zichtbaar zijn wat het bijna onmogelijk zal maken om nog upvotes te verdienen en een betere reputatie op te bouwen. 

https://cdn.pixabay.com/photo/2015/09/15/08/13/stop-spam-940526_960_720

Zaak is dus dat je altijd je eigen informatie plaatst. Als je een foto plaatst die niet van jezelf is denk er dan aan om de bron erbij te vermelden.  Zo voorkom je dat iemand je flagt voor het plaatsen van deze content. 

Er zijn ook sites waar je veel foto materiaal kan vinden waar geen copyright op zit en je dus vrij mag gebruiken voor je posts. Gebruiker @mindlover geeft je hier 13 verschillende manieren om aan vrij te gebruiken content te komen.

2. het volgen van gebruikers die je niet kent

Een van de fouten die ik in mijn eerste week op Steemit heb gemaakt is het volgen van veel gebruikers die ik niet kende. Al snel volgde ik 400+ gebruikers waarvan ik helemaal niets wist. Hierdoor raakte ik al snel het overzicht kwijt tussen de gebruikers die ik wél waardevol vind en graag wil volgen. Hun posts stonden nu tussen alle posts van gebruikers die voor mij onrelevante content plaatsten. Met deze aanpak maak je het jezelf dus alleen maar moeilijk, omdat je nieuwsfeed vol komt te staan met voor jou nutteloze content. Je vervuilt zo je eigen account. Wat je ook beter niet kunt doen is dat je beter niet elke gebruiker gaat volgen die jou volgt. 

Beter volg je gebruikers, waarvan jij vind dat ze content plaatsen die voor jou interessant is. Dit kunnen onderwerpen zijn waarover je graag leest óf iets waar je wat van geleerd hebt. Als je zulke voor jou waardevolle posts een vote geeft en voorziet van een commentaar zal je veel sneller echte vrienden krijgen. 

Neem de tijd voor het geven van commentaar en vertel dat je blij bent dat je iemand volgt en uitkijkt naar toekomstige posts van ze. Iemand die veel tijd ergens in heeft gestoken vindt het leuk om te horen dat dat gewaardeerd wordt, en zo creeër je voor jezelf een kans dat jouw commentaar een vote krijgt van deze gebruiker, waardoor je zelf ook wat verdient. Geef in je commentaar ook je mening over de post. Geef aan wat voor gevoel het bij je oproept. Wat vind je goed en waar ben je het niet mee eens? Probeer iets te vertellen waar deze gebruiker wat aan heeft. Dan ben je voor deze gebruiker ook ineens een stuk waardevoller.

"in een waardevol gesprek is het antwoord een gevolg van het luisteren"

https://cdn.pixabay.com/photo/2015/10/21/08/37/brain-998994_960_720

3. ga niet alles upvoten

Als Steemian heb je verschillende mogelijkheden om SP (SteemPower) te verdienen. Één hiervan is het upvoten. Ga nu niet als een idioot alles wat je tegenkomt upvoten. Je hebt namelijk maar een bepaald aantal votes die je kunt gebruiken. Dit wordt uitgedrukt met "voting- power" op een schaal van 0 tot 100 %.

Als newbie heeft je vote op volle kracht 0.01 waarde.  Je voting power neemt bij elke volledige vote af met 1 % af en loopt langzaam weer op met 20 % per dag. Als je dus wilt kunnen blijven upvoten heb je 20 upvotes die je per dag kan gebruiken. 

4 . resteemen

Als je een post graag wil delen met jouw volgers dan kan je een post resteemen. Wanneer je dit doet komt de post op jouw eigen tijdlijn te staan alsof het een post van jezelf is.  Ga hier terughoudend mee om en wel om de volgende reden. Wanneer je teveel posts resteemed overspoel je je volgers met posts. Dit zal voor de meeste gebruikers eerder reden zijn je niet meer te volgen. Doe dit dus niet met als doel meer volgers te krijgen.

5. je bandbreedte overschrijden

Je bandbreedte is het aantal bytes dat je op Steemit kan gebruiken en is gekoppeld aan je hoeveelheid SP (SteemPower). Hoe meer Steempower je hebt, hoe meer bandbreedte je krijgt. De bandbreedte die je tot je beschikking hebt kan per block verschillen afhankelijk van het aantal gebruikers dat op dat moment gebruik maakt van het netwerk.  Je voting power en je bandbreedte kan je trouwens checken op https://steemd.com/@jouw gebruikersnaam

De tips die ik al heb gegeven zullen je helpen om je bandbreedte niet te overschrijden, maar denk eraan bij alles wat je doet dat het gevolgen heeft voor je bandbreedte. Het is vervelend als je niet kunt posten, upvoten en geen commentaar kunt geven. Het enige wat je dan kan doen is wachten tot je bandbreedte weer binnen de norm zit. Wat je ook kan doen om dit te verhelpen is SteemPower kopen óf van iemand gedelegeerd krijgen. Zelf heb ik dit bandbreedte- probleem ervaren en ik kan je verzekeren dat het erg frustrerend is. Voor elke keer dat je iemand volgt verbruik je trouwens ook bandbreedte. Eigenlijk met elke wijziging die je doet heeft het systeem een stukje van je bandbreedte nodig om dit te kunnen verwerken. Dus ook als je iemand ontvolgt. Ook hierom is het van belang alleen maar gebruikers te volgen die je echt wil volgen.

Je verbruikte bandbreedte neemt wel langzaam af dus mocht het toch gebeuren dat je al je bandbreedte hebt verbruikt dan zul je een aantal dagen moeten wachten en proberen op rustige tijden wat te doen. 

Probeer vooral in je beginperiode al je verdiensten om te zetten in SteemPower. Op deze manier krijg je steeds wat meer bandbreedte op het netwerk. Zowieso is dit de beste keuze omdat je hiermee ook je inkomsten vergroot. Ik zet alles wat ik verdien om in SP. 

Conclusie

Steemit is een fantastisch social media netwerk wat geheel anders werkt dan Facebook, Twitter, Linkedin etc. Je kunt hier niet lukraak alles gaan upvoten en delen zonder consequenties. Denk hieraan als je deze nieuwe wereld gaat verkennen. Hopelijk ben je na het lezen van deze post al een beetje wijzer geworden. Weten wat je niet moet doen zal je behoeden om in de valkuilen te stappen waar al veel andere Steemians zijn ingestapt. Ook heb je een aantal bruikbare tips gekregen die je op weg kunnen helpen om een succesvolle blogger op dit platform te worden.

Als je op Steemit succesvol wil zijn zal je veel van jezelf bloot moeten geven. Je wordt alleen beloond als je je inspant om een persoonlijke bijdrage te leveren waarmee je waarde toevoegt aan dit platform in welke vorm dan ook. Je zult hiervoor je eigen talenten aan moeten spreken en hier wat mee gaan doen. Ik wens je hierbij veel succes!

Meer weten?

Profielfoto wijzigen

https://steemit.com/steemiteducation/@folkert/hoe-je-profielfoto-te-wijzigen-steemit-profielfoto-meest-recente-uitleg-2018

ik stel me voor

https://steemit.com/introduceyourself/@folkert/my-first-step-into-this-new-world


Nederlandse community op Steemit

Wist je al dat er een Nederlandse community actief is op Steemit? Deze is te vinden op het discord kanaal all dutch en via de hashtag #alldutch hier op Steemit. 

Ben je een Nedersteemer en nog geen lid? meld je dan aan via het discord kanaal all dutch.



Sort:  

Hallo @folkert,

Hoewel ik hier al een maandje of 2 bezig ben, vond ik je uitleg goed en duidelijk, heb er ook echt wel wat van opgestoken.
die handige tips ga ik zeker in praktijk brengen, nogmaals bedankt!

grt, @vjbasil

Gaafe post @folkert! Het is leuk om te zien dat er meer nederlanders op steemit actief zijn! #alldutch

Dank je! @shawnvanderveer Inderdaad erg leuk om steeds meer nederlanders tegen te komen op steemit. Dankzij #alldutch heb ik al veel nieuwe contacten opgedaan.

Bedankt voor de vertaling ik was ook van plan om het een en ander te gaan vertalen. Gaaf iets opbouwen en teruggeven aan de community.

Zou fijn zijn als anderen ook tutorials kunnen vertalen zodat we voor nieuwelingen in onze community alle nederlandse handleidingen beschikbaar hebben. Ik zal je volgen. Veel succes op steemit👍🏻

Ik zal proberen iedere dag een vertaling online te zetten. Ik heb er nu twee gedaan in mijn ogen de twee belangrijkste de basis. Nu is het verder bouwen.

Fijne, korte uitleg met info waar een noob zijn voordeel mee kan doen!

Bedankt voor je feedback 👍🏻

Het is beter te leren van de fouten die een ander al gemaakt heeft dan ze zelf te moeten maken. Jou blog helpt velen onder ons, en niet alleen de newbies.

Dan ben ik mijn doel voorbij gestreefd. Leuk om te horen. Dank je wel!

Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Graag gedaan. Bedankt voor je reactie.

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 63582.29
ETH 3267.43
USDT 1.00
SBD 3.93