TemaTygodnia - Tak się rodzi Pasja i Hobby... [Wywiad]

in #polish7 years ago (edited)


pasja.jpg


kreska-2.jpg



PASJA JEST PRZEWODNIKIEM DO NAJWIĘKSZYCH TAJEMNIC...
Tak się rodzi Pasja i Hobby... Wywiad ten przeprowadziłem w 2006r
#TemaTygodnia


Wywiad z Janem Czernielem - organizatorem wystaw edukacyjnych o tematyce entomologicznej...


2.jpg

Kamil Kowalski: Pozwolisz że na wstępie zadam Ci bardzo prozaiczne pytanie, skąd u Ciebie taka pasja?

Jan Czerniel (Jankol): Zawsze chciałem być leśnikiem. Życie mnie jakoś skierowało inaczej. Skończyłem Szkołę Oficerską w Poznaniu... później poligony, lasy, pola. Namioty po lasach i polach, "rejony alarmowe". A tam pełno robactwa... I tak od 1986 roku razem z kolegą
zaczęliśmy łapać i preparować owady. Oczywiście robiliśmy masę błędów w tym wszystkim. Robiliśmy to na "wyczucie" metodą prób i błędów - wyciągając wnioski.
Wtedy nie było takiego dostępu do literatury i internetu.


Jan Czerniel 3.jpg

KK: To jak sobie radziłeś? Przyjaciele nie patrzyli się dziwnie na Ciebie i twoje nowe hobby?

JC: Kontakty z innymi entomologami należały do rzadkości, do wszystkiego trzeba było z mozołem, trudem dochodzić. Szukać np. w książkach telefonicznych adresów Towarzystw Entomologicznych. Oczywiście, że patrzyli dziwnie - od razu ksywa " Jaś motylek" , "Motyl ", "Jaś żuczek". Przełożeni też jakoś tak dziwnie się patrzyli - no i raczej te hobby nie pomagało.
Ale muszę przyznać, że było to trochę zaraźliwe tzn. po jakimś czasie na poligonach koledzy, podwładni (żołnierze) przynosili ciągle jakieś "robaczki" do namiotu. Czasami nawet w nocy (śmiech).


Jan Czerniel 2.jpg

KK: A rodzina tolerowała i toleruje to wszystko? Przecież dla większości owady to coś paskudnego.

JC: Rodzina raczej toleruje to hobby. Żona jest nauczycielką biologii w LO i gimnazjum.
Nawet czasami jej "jestem pomocny" tak jak żona dla mnie. Ja nie mam wykształcenia entomologicznego - biologię skończyłem na Szkole Podstawowej - później szkoły techniczne bez przedmiotu "biologia". Tak że żona "sprawuje" niejako opiekę merytoryczną - zwłaszcza w nazewnictwie i pisowni "łacińskiej". Gorzej z moimi dziećmi. Jakoś nie potrafiłem "zaszczepić" im zamiłowania do zbierania, preparowania, hodowli owadów i pajęczaków.


Grammostola aureostriata -2.jpg

KK: Słyszałem również że jesteś organizatorem wystaw... Ile zajmują twoje zbiory i jak je zdobywałeś bo przecież nie posiadasz tylko owadów polskich?

JC: Już od jakiegoś czasu organizuje w Kołobrzegu (jestem mieszkańcem tego miasta) i okolicach wystawy edukacyjne pt. "Świat owadów" i „Żywe zwierzęta tropikalne". Ostatnio zbiory owadów spreparowanych - przebudowałem, tzn. są w większych gablotach, doszły nowe ciekawe tematy. Wystawa nabrała innego (chyba lepszego) wyglądu . A przy tym zwiększyła się liczba okazów - było ok 1000 teraz jest znacznie więcej. Okazy zdobywane są różnymi "drogami". Większość owadów krajowych osobiście złapałem, spreparowałem . Owady egzotyczne to już wymiany, zamiany, zakupy... Posiadam sporo owadów prawnie chronionych (oczywiście każdy okaz jest wpisany na specjalną listę i mam na ich przetrzymywanie specjalne zezwolenie od odpowiednich władz). Egzotyczne okazy zajmują większą część wystawy. Posiadam właściwie przekrój najładniejszych, największych w poszczególnych rzędach i rodzinach.


IMG_0112.jpg

KK: Twoje wystawy - "Świat owadów” i „Żywe zwierzęta tropikalne"... czyli nie tylko zajmujesz się owadami na "szpilkach"... co posiadasz w "żywej kolekcji"?

JC: W żywej kolekcji posiadam pająki, skorpiony, owady... Staram się mieć jakieś rzadkie, wyjątkowe, kolorowe, duże okazy.


Z kolekci spreparowanych owadów 2 -fot.Jan Czerniel.jpg

KK: A które z nich są twoimi pupilami i którym poświęcasz najwięcej czasu?

JC: Nie wyróżniam jakoś specjalnie poszczególne osobniki ale... (śmiech) bardzo lubię Acanthoscurrie geniculatę i Theraphose blondi. Mam bardzo piękne pająki z rodzaju Brachypelmy (oczywiście wszystkie posiadają stosowne dokumenty rejestracyjne). A posiadam B. smithi, B. augustum, B. boehmei, B. auratum no i B. albopilosum z B.vagansem oraz jeszcze kilka ciekawych gatunków pająków nadrzewnych i żyjących podziemią . Ze skorpionów bardzo duże Pandinusy imperatory, P.cavimanus, Heterometrusy i ciekawego Hottentotta hottentotta - taki skorpion, który rozmnaża się dzieworodnie. Posiadam tez rzadkie owady mi.n straszyki Haanella muelleri i Haanella dehaanii, Hsteropterix dilatate, oraz patyczaki P. serratipes (osiągające ok 55 cm :)


IMG_0120.jpg

KK: Czy masz jakiś "złoty środek" na udaną hodowle... Taki którym byś mógł się podzielić z wszystkim młodymi hodowcami? Na co powinni zwracać przede wszystkim uwagę w hodowli owadów i ptaszników.

JC: Przede wszystkim cierpliwość. Wszystkie owady, pająki i skorpiony potrzebują cierpliwości, staranności. Związane jest to z ich długim rozwojem, inkubacją, później wzrostem, dojrzewaniem. Wiem, że część kolegów nie ma tej cierpliwości. Zagląda co chwilę do terrariów (przez co stresuje tylko znajdujące się tam zwierzęta)... A im potrzebny jest dobry (świeży pokarm) i spokój.


IMG_0402.jpg

KK: Wiesz że spora grupa młodych ludzi uważa Cię za autorytet. Z tego co wiem już co niektórzy Cię naśladują - kleją swoje małe gablotki i rozpoczynają też hodowle owadów. Jak Ty to robisz, że wzbudzasz w ludziach taką sympatie i szacunek...?

JC: Może mój wiek 47 lat skończyłem kilka dni temu (śmiech).


Latolistek cytrynek - samiczka -fot.Jan Czerniel.jpg

KK: Znam kilka osób w podobnym wieku i nikt z nich nie zjednał sobie tylu przyjaciół i "uczniów" co Ty.

JC: Pamiętając "moje problemy", łatwiej jest mi teraz "dzielić" się wiedzą z młodszymi kolegami.
A przede wszystkim chodzi mi o to żeby nie powielali moich błędów...


(Meloe violaceus)- samiczka -fot.Jan Czerniel.jpg

KK: Chciałem Ci bardzo podziękować za wszelką pomoc i życzyć Ci jeszcze większych wystaw i jeszcze większych sukcesów.

JC: Również dziękuje. Mogę tylko życzyć wszystkim sukcesów hodowlanych i kolekcjonerskich .
Chciałbym jeszcze zaprosić wszystkich do Kołobrzegu na wystawę " Wystawa żywych zwierząt tropikalnych"
Zapraszam na: https://web.facebook.com/wystawazwierzat/
[Wywiad pochodzi z 2006 r]


IMG_5715.JPG


kreska-2.jpg


I am the autor of the photos / Fotografie są mojego autorstwa.


kreska-3.jpg

A tu możesz dowiedzieć się czegoś o mnie i przybić przysłowiową piątkę:
https://steemit.com/polish/@kamilkowalski/dzien-dobry-steemowicze-or-hello-all

Here you will find something about me and here you can say hello:
https://steemit.com/polish/@kamilkowalski/dzien-dobry-stemowicze-or-hello-all


kreska-4.jpg


donate.jpg

STEEM | STEEM POWER | STEEM DOLLARS: @kamilkowalski


kreska-5.jpg


follow.jpg


kreska-3.jpg

If you want to see other unusual animals click here: https://steemit.com/@kamilkowalski

Sort:  
Qurator
Your Quality Content Curator
This post has been upvoted and given the stamp of authenticity by @qurator. To join the quality content creators and receive daily upvotes click here for more info.

Qurator's exclusive support bot is now live. For more info click HERE or send some SBD and your link to @qustodian to get even more support.

No me gustan las cucarachas, son feas y escalofriantes...

Pasja to jeden z najważniejszych elementów życia człowieka.

Dokładnie tak jest :)

No no Panie Kamilkowalski. Zaskakujesz mnie z dnia na dzien😀 Twoje posty nabieraja mocy graficznej.

Dzięki :)
Mam nadzieje że pozytywnie nabierają mocy i że się podobają :D

Bardzo ciekawy wywiad :)

Congratulations @kamilkowalski! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

By upvoting this notification, you can help all Steemit users. Learn how here!

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.029
BTC 60811.28
ETH 3369.34
USDT 1.00
SBD 2.48