Stołówka „Nowy Wspaniały Świat” [Wierszokleci #9]

in #polish6 years ago

Przedstawiam dzisiaj poemat napisany na dziewiątą edycję konkursu #pl-wierszokleci, którą @lugoshi obwieścił tutaj. Zachęcam do czytania zgłaszanych dzieł oraz do dołączenia do zabawy!

Stołówka „Nowy Wspaniały Świat”

Jest w samym centrum nachalna stołówka
Co każdemu wciska taką samą breję
W menu widnieją najpiękniejsze słówka
Nazwy retuszują brei beznadzieję
A wszystkie dania z długiej listy raczej
I tak nakładane są z jednego gara
Kucharz przyprawia je nieco inaczej
Iluzję wyboru podtrzymać się stara

Skruszyli ludzie kiedyś wszystkie zęby
Czasy były cięższe – szkoda nawet gadać!
A breję łatwo pakować do gęby
Dziś totalitaryzm na miękko się jada

stolowka.jpg

Zdjęcie ze strony Pexels

Tytuł bieżącej edycji konkursu - Nowy wspaniały świat - bardzo przypadł mi do gustu, wywołując (zapewne zamierzone) skojarzenie ze świetną powieścią Aldousa Huxleya o tym samym tytule. Czytałem ją, będąc po dwukrotnej lekturze Roku 1984, i uderzył mnie kontrast totalitarnych systemów przedstawionych w tych książkach. U Huxleya mamy raczej totalitaryzm w wydaniu miękkim, bardziej „przyjaznym” i akceptowalnym, co być może czyni go jeszcze straszniejszym. W takim systemie ludziom trudniej zauważyć swoje zniewolenie. Co ciekawe, Huxley w liście do Orwella z 1949 roku (który można przeczytać tutaj) stwierdził, że totalitaryzm rodem z Roku 1984 będzie ustępował rzeczywistości bliższej wizji z Nowego wspaniałego świata, gdyż rządzący zauważą, że lepiej jest sprawić, by ludzie pokochali swoje zniewolenie, niż wymuszać posłuszeństwo otwartą przemocą.

Z tych powodów to właśnie miękki totalitaryzm jest moim głównym skojarzeniem z Nowym wspaniałym światem. Mam nadzieję, że podobało Wam się moje ujęcie tego tematu.

Zachęcam do głosowania, udostępniania i komentowania tego posta. Jeszcze raz zapraszam do dołączenia do konkursu i śledzenia nowych publikacji na tagu #pl-wierszokleci. Polecam również obserwowanie mojego profilu.

Moje inne posty, które mogą Cię zainteresować:

Sort:  

Ksiazka orwella to klasyk nad klasyki. Mam nadzieje ze konkurs okaże sie sukcesem

Dzięki! U Orwella bardzo podobał mi się celny opis propagandowych chwytów. Uważam, że wymienione przeze mnie książki bardzo dobrze się uzupełniają.

Była kiedyś prawie-stołówka o takiej nazwie...

No tak, faktycznie. Teraz to już Były Wspaniały Świat.

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 64658.37
ETH 3421.84
USDT 1.00
SBD 2.52