Sort:  

Her resirkulerer man plast og leter etter alternativer (f.eks. Bees Wrap!), men det er kanskje ikke tilstrekkelig å feie for egen dør? Jeg lurer av og til på hva som driver den jevne middelklassenordmann til å gå med tyggispapiret i lomma til man finner et bosspann, når man ser hvor mye som køles ut i havet andre steder i verden.

Jeg tror nok først og fremst at en generell velstandsøkning i disse områdene kan hjelpe på problemet, men jeg lurer jo også på om det er noe kulturelt i vår del av verden som gjør at vi føler mer eierskap til naturen rundt oss. Romantikken om kulturhistorisk epoke, f.eks., da fikk jo naturen plutselig egenverdi, og den sublime opplevelsen av storslått natur trakk folk til fjells uten at de fikk mer igjen for det enn nettopp opplevelsen. Men på den andre siden er det jo mye avansert tankegods i resten av verden også, mye omhandler respekt for naturen og det som lever, så man skal vel ikke skryte på seg allverdens her til lands. Det koker kanskje ned til velstand igjen? Dessuten er det vel ikke like strenge reguleringer for industrien overalt, og om man står til knes i industriavfall tenker man kanskje ikke at man ikke skal slenge tyggispapiret ned i samme elv?

Det får være morgenrefleksjonen for i dag, tanker er jo strengt tatt bare tanker, og i skriftlig form er de litt mer, men det er ikke før tankene slår ut i handling at man forandrer verden. Hva med å rydde en strand neste gang strandryddedagen arrangeres?

Strandryddedagen

The Nile represents life for Egypt because, unlike the riparian countries of the Nile, the country does not have other important resources like rainwater. The Nile represents for Egypt 90% of the water resources and constitutes today a stake in environment and health. The Nile is mainly polluted by industries (387 million m3 / year,) and household waste (1700 million m3 / year). Then there is agricultural waste and in particular those related to banana cultivation, then waste thrown by the 300 or so restaurant boats floating on the Nile that dump their garbage directly into the river.



Welcome to The Five Star Upvoter Club @LoveWork

So you will get Upvotes the whole week

So nice to see the Nile again and your information about the enviroment there. I have been in Cairo and even talked with the chief of the police.
Your profile does not say where you come from, are you from Cairo or Egypt?

You are so welcome to Steemit and OneBitNews. Remember to Power Up and you will have a great future here.

Happy Christmas to you and your loved ones
@Ramta Reddington
One of the guys at @OneBitNews

Thank you @Ramta, your answer really gives me a lot more courage to continue and give my best to contribute with good information.
I am not Egyptian but I am Moroccan and I love to inform myself about everything related to the environment and gyography around the world, and I found this fantastic OBN magazine where I can enjoy information and also share information that I hope to be useful to everyone here.



At store elvesystemer er hovedkilden til plast i havet visste jeg ikke, men det er jo svært logisk. Jeg er litt usikker på hvor farlig mikroplast hos fisk egentlig er. Jeg er ikke noe ekspert på området, men en svensk forskergruppe publiserte data som viste at fiskelarver ble avhengig av mikroplast (http://science.sciencemag.org/content/352/6290/1213), men data var sannsynligvis delvis eller helt falsifiserte og artikkelen ble derfor trukket fra Science, noe som er svært uvanlig (https://www.theguardian.com/environment/2017/may/04/authors-retract-controversial-paper-on-dangers-of-microplastics-to-fish-microbeads). Mer forskning treng åpenbart. Men det er uansett ikke noe tvil om at plast i havet er en svært stor trussel for marint liv, som jeg skrev om i en av mine første poster (https://steemit.com/life/@janusface/plastic-ocean).

Jeg antar at det er like farlig som å spise oppdretts dyr/fisk, som blir foret med mat som er full i fargestoffer....Altså ikke farlig i det hele tatt med tanke på at av må spise veldig mye for å få noen negativ påvirkning. Eller så er det noe Helsedirektoratet selv har sagt for at vi ikke skal bekymre oss. Hvem vet?

Men plastikk i havet er negativt uansett om vi får det i oss eller ikke, det gjør utrolig mye skade på livet i havet.

Plastikk er nå en ting, men det er jo rimelig mye annet også som blir dumpet i havet (f.eks kvikksølv, olje etc. fra fabrikker) som kanskje burde ha høyere prioritet.

Det er ingen som har gjort en skikkelig studie hvor de har sett på hvor farlig mikroplast faktisk er for oss mennesker, verken via direkte opptak eller opptak gjennom maten, så de som advarer mot det gjør det med "føre-var-prinsippet".

Mikroplast og platforurensning er store problemer som får for lite oppmerksomhet, så det er godt å se at dere skriver om dette! Det høres jo veldig fornuftig ut å stoppe plasten ved å sette opp renseanlegg i elvemunninger. Vi fokuserer veldig mye på å rydde både strender og havet, og det er selvfølgelig veldig fint, men det gjelder å fikse roten til problemet. Å rydde strender blir nesten litt som å tørke gulvet dagen lang fordi taket lekker.


plast.png

Jeg var forøvrig med på en strandrydding for noen år siden, og da så vi samme trenden når vi analyserte opphavet til plasten: mye kommer fra kilder som ligger i nærheten av elver. Dette ble oppdaget ved at vi fant tydelige tegn på at en fabrikk i nærområdet hadde forsøplet med plast i havet, men denne fabrikken lå en del hundre meter innenlands, men med en elv som gikk ut mot havet. Dette er selvfølgelig kun et anekdotiske bevis fra én strand, men det gir likevel en pekepinn om at dette også skjer her i Norge.

Mikroplast er også et vikig tema. Jeg tror personlig at mikroplast er et mye større problem enn det folk flest er klar over, og sist jeg sjekket ut forskningen var det ikke publisert én eneste artikkel om hvordan mikroplast (eventuelt) påvirker mennesker, foruten en liten studie som var finansiert av tokbakksindustrien og så på hvordan sigarettfiltere påvirker lunger (så den er veldig på kanten i forhold til om de snakker om mikroplast). Forhåpentligvis har det kommet mer forskning om dette nå i det siste, for jeg tror det er veldig viktig for oss å finne ut i hvor stor grad dette faktisk er skadelig!

Har dere forresten navnet / link til artikkelen dere refererer til? Det kunne vært spennende lesing!

Helt enig med deg @Valth, det er selvfølgelig viktig å rydde opp på strendene, men det hjelper lite hvis mann ikke tar roten på problemet.
Vi i OBN tror vi i løpet av de neste årene kommer til å se ringefekter av mikroplast i form av nye sykdomer eller andre ulumskheter som ikke er bra for oss.

Legger ved to linker til artikler hvor vi har hentet ut noe av stoffet til artikkelen.

http://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.7b02368

https://www.thetimes.co.uk/article/ten-rivers-carry-90-of-plastic-found-in-oceans-hhd668fcb

miljø 2.jpg

Ser også du er en five-star @Valth siden du har stemt 5 gange på OBN sine artikler så da er det jo utmerkelse på deg:


Mvh
@Gyldenhorn
for
@Onebitnews

Takk for utmerkelsen! :)

Det er ikke umulig at vi ser problemer som følge av mikroplast nei. Jeg håper jo at det viser seg at det ikke er like farlig som mange tror, men det er vel kanskje en i overkant naiv tanke? Det blir i alle fall veldig spennende å se hvordan resultatet av de første skikkelige studiene om mikroplast blir.

Takk for linker til mer informasjon! Jeg er av den typen som alltid vil dykke litt dypere inn i temaer jeg synes er spennende, så da er det fint å få kilder som jeg kan bruke til dette ;)

Jeg mener at man kan tenke to tanker på en gang - rydde strender OG sørge for at det blir mindre å rydde neste år. Vi er nok den «heldige» generasjonen som må gjøre begge deler. (:

Ja, der er jeg helt enig med deg! Begge deler er viktige, og jeg mente ikke å si at strandrydding er bortkastet tid - for det er det jo ikke.

Microplastics: a double danger :




By its components, plastic pollutes the environment and is harmful for humans and wildlife. The smaller the plastic particles, the more dangerous they are: yet, what we call today "micro-plastics" are widely used in cosmetics, and also present in the food chain. Their effects on humans and animals are still completely obscure .

Jeg spiser ikke sjømat, så jeg er ikke så veldig bekymret for min egen helse. Men det er leit å tenke på at så mange dyr og muligens mennesker tar skade av dette. Godt at noen har funnet roten til dette problemet. Nå får vi bare håpe at midler blir avsatt til å rette opp. Jeg har også stor tro på sopp kan være en del av løsningen på mange av verdens problemer (på flere plan).. :-)

Det er bra at det er blitt satt stort fokus på dette. Micro plasten er vi vel i full gang med og få i oss gjennom mat og drikke :/






Artikkel

Takker for disse delingene @Joklahoma
Har også selv lest om en del om dette med gunstgressbaner.
Men, nå har jeg også hørt at de skal komme med "miljøvennlige" gummigranulater som skal brytes ned miljøvennlig etter noen år.

grønn by.jpg

Mvh
@Gyldenhorn
for
@Onebitnews

Det er her vi må lære av. Noken som tenker fremmover på naturen og ikkje lommeboka

Hei, @joklahoma.

Artig at du skulle nevne det med mikroplast fra kunstgressbaner, for jeg kom over denne artikkelen i dag tidlig som kort oppusmmert handler om at flere fotballklubber ønsker å bruke ny teknologi for å samle opp mikroplasten før den sendes ut i havet! Det stopper nok ikke 100 % av all plasten, men det er i alle fall en god begynnelse, og jeg er glad for at fotballklubber tar dette alvorlig.

Funka fint med grus og gress bane når eg vokste opp :D

Kansje det hadde gått og bruke samme opplegg som ride baner, med fjernvarme under og god drenering :)

Jeg tviler på om Eliteserielag synes det er en god idé med grusbaner, selv om det fungerer godt for oss amatører ;)

Elite og eliteserie :P

Det er kip lesning.

Personlig er jeg mer bekymret for plast i havet og annet direkte forurensing enn for global oppvarming. Det er helt utrolig at vi klarer å drite i vårt eget matfat.

Sier jo litt om egoismen i oss mennesker når vi holder på å kanskje ødelegge jorden for våre barn og barnebarn.

Plastic waste threatens marine life :



Ocean dumping of plastic waste causes damage estimated at least $ 13 billion and threatens marine life.

Appropriate measures must be taken to prevent plastic waste from entering the environment right from the start, which translates into one strong objective: reduce, reuse, recycle

Best Regards,
@Redouanemez

Får håpe de tenker på fiskene i elva når de setter opp renseanlegg, laksen må frem.
Microplast i norske blåskjell?! oh no, jeg bruker av og til å gå ned til sjøen å fange snegler, blåskjell, krabber og annet snacks til middagen, mulig jeg må tenke meg om før jeg gjør det neste gang hvis det viser seg at de er fulle av plast :(



Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.16
JST 0.029
BTC 62059.45
ETH 2433.83
USDT 1.00
SBD 2.63