Mopperman en de hittegolf

in #nl5 years ago

En ja hoor, het is weer raak. Is er geen eindedagen onweer met stortregen op komst, dan is het wel een eeuwig durend branden in de zon.

En ik maar denken dat 'sex' verkoopt, blijkt het juist eerder 'angst' te zijn. Menselijk doemdenken prikkelen, door bijvoorbeeld weermodellen te manipuleren. En plotselling zijn er hele hittegolven verdwenen, na een herijking van cijfers. De oorlog tegen klimaatverandering is in volle gang. Een eindeloze strijd volgens mij.

Het begint voor mij ongeloofwaardig te worden als zogenaamde wetenschappers de boel gaan besodemieteren. Naar hun idee omdat mensen anders de ernst van de zaak zou ontgaan, ow dus...

De duidelijke correlatie tussen klimaatverandering en zonne-activiteit wordt overigens volkomen genegeerd. Terwijl daar juist een duidelijke samenhang te vinden is. De huidige elf jarige zonne-cyclus geeft de nodige verwarming.

En het kan best zijn dat we hierna weer strenge winters gaan krijgen. Waarbij we de 'klimaatramp' voorspellers waarschijnlijk weer snel zullen zijn vergeten. Regen, storm en vrieskou, maandenlang. En zomers met amper 20 plus graden.

Nee, dit publiceer ik niet om paniek te zaaien of angst te kweken. CO2 (0,0375% in onze lucht) is overigens een prima gas voor het natuurlijk groen, die zetten het om naar zuurstof. En dat vinden de dieren, zoals ook wij dat al zogende zijn, weer aangenaam. Neemt niet weg dat er luchtvervuiling bestaat, SMOG zeker tijdens warme dagen. Een hel voor velen. Er zit gif in onze bodemwater en plastic in onze voedselketen, ook dat is zorgelijk.

En laat dat nou juist wel iets zijn waar we wat aan kunnen doen. Maar hé, kijk daar, klimaatverandering, daar moeten we tegen strijden, met allerlei belastingen! En ze verhogen ook. Maar waarom de aandacht voor iets ongrijpbaars als klimaatverandering? Terwijl de concrete milieu vervuiling wordt genegeerd? Is dat de macht van de multi-nationals die zelf geen cent belasting betalen maar wel de boel leegzuigen, vernielen en vervuilen?

Oh ja, sorry, het weer. Dat valt mee, helaas, geen sensatie, het stress-niveau kan weer omlaag. En ik weet dat sommige mensen er inderdaad als een berg tegenop zagen. Bijvoorbeeld vanwege hun gezondheid. Zeker als er ook nog een hoge luchtvochtigheid bij kwam.

Wel, vanaf donderdag wordt het hooguit nog 20 graden. En alleen dinsdag gaat het kwik boven de 30 graden aangeven. Woensdag is het al weer tegen de 28, maandag ook ongeveer en vandaag, zondag, hooguit 26. De wind uit oost tot zuidoost houdt de boel wat koeler.

Geen hittegolf dus? Nee, zelfs volgens de herijkte cijfers van het KNMI niet. De zonnekracht is evenwel behoorlijk sterk, dus let daar op bij het BBQn. Want voor je het weet ben je roodverbrandt.

En toch nog een waarschuwend advies, tot slot: vermijd eens wat vaker al die rampspoed voorspellingen in de media. Installeer een App als die van Windy, bijvoorbeeld. Kun je het zelf aanschouwen en relativeren.


Kijk die hitte eens golven
IMG_20190621_210436-01.jpeg
Foto cc-by-sa @niwrah

Sort:  

😂😂😂

Congratulations @niwrah! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You published more than 70 posts. Your next target is to reach 80 posts.

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do not miss the last post from @steemitboard:

The Steem community has lost an epic member! Farewell @woflhart!
SteemitBoard - Witness Update
Do not miss the coming Rocky Mountain Steem Meetup and get a new community badge!
Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Volgens mij klopt jou zonnecyclus theorie toch niet helemaal... die is al dalende van 2015, maar ik zie sinds die tijd geen strengere winters wel zie ik het tegendeel.
Dit jaar loopt die cyclus af, en volgens jou zouden we dan hele strenge winters tegemoet gaan, maar vanaf 2020 zou de temperaturen alweer stijgen (?)...
Ik denk eerdere dat het een én, én verhaal is. Een gedeelte zal wel te verklaren zijn door die cyclus, maar "onze" milieuvervuiling zal er ook wel veel mee te maken hebben.
PS ik ben geen wetenschapper...

Ook ik ben geen wetenschapper, wel heb ik mijn twijfels over de wijze waarop de cijfers tot stand komen die zo alarmerend gepresenteerd worden. En waar inderdaad ook mee geknutselt blijkt te zijn. Wetenschappers die vragen stellen en zich kritisch opstellen worden buitengesloten. Dat is dan weer weinig wetenschappelijk.

Er zijn verwachtingspatronen die gaan van een temperatuurdaling op langere termijn tot een uitzonderlijke stijging op langere termijn. Uiteindelijk werd er voor gekozen om voor het rampscenario te gaan. Nederland ligt zo bijvoorbeeld al sinds 2013 voor een deel onder water. Als we uit gaan van de rampenfilm van de heer Gore. Nu actief in de olie-industrie, als ik mij goed herinner.

Het klimaat veranderd, hoe dan ook, voortdurend. In meren die nu droog zijn heeft men restanten van bomen en woonplaatsen gevonden. Dus mogelijk zijn er nog meer cycli actief op langer termijn. Geologisch onderzoek duidt daar ook op.

De zon schijnt de afgelopen 100 jaar een verhoogde activiteit te vertonen. Wat zich mogelijk laat herkennen in een gemiddelde hogere temperatuur op aarde. Dus ook tijdens de afwisseling van de (plus-minus) elf jarige durende (zonnevlekken) cyclus zal de temperatuur op aarde gemiddeld hoger zijn.

Ook wij mensen zullen onze invloed uitvoeren. Er zullen vele factoren invloed hebben. Het blijft voor mij een mogelijkheid dat het klimaat richting een weer koudere periode gaat. Een en ander zal te maken hebben met de zonne-activiteit (niet alleen me de vlekken). Als ik naar de zomer hier tot nu toe kijk dan lijkt het weer koeler te worden.

Deel van het 'mopperman' verhaal gaat over de angst kwekerij. En wat daar vervolgens mee gedaan wordt. Excuus om belastingen te verhogen en er bij te verzinnen. Waarbij de grote vraag voor mij blijft hangen of 'wij' het klimaat wel zouden kunnen veranderen. Gaat bijvoorbeeld geo-enginering juist niet weer voor meer ellende zorgen, omdat de mensheid met iets gaat rommelen waar ze beter vanaf kunnen blijven?

Ondertussen lijkt het een afleiding van de milieuvervuiling te worden. Een voortdurende strijd tegen klimaatverandering, om iets wat werkelijk alle aandacht en maatregelen verdiend aan het zicht te onttrekken?

Wellicht zoek ik het te ver, is het inderdaad meer zoals jij stelt: en-en. Een gezond wantrouwen lijkt mij wel enigzins op zijn plaats, hoe dan ook.

En af en toe kan ik er hoe dan ook lekker even de 'mopperman' over uithangen.

(PS excuses voor de late reactie.)

We moeten/mogen zeker niet alles slikken wat men ons door de strot wil duwen. Daarom lijkt het mij verstandig om steeds een kritische blik op bepaalde zaken te hebben.
Mensen (in het algemeen) zijn verstandelijk nogal aan de luie kant en nemen gewoon aan wat er gezegd en geschreven wordt, zonder na te denken.
"Mopperman" geeft een kritische kijk op de zaak (zaken), en als dat de mensen aan het denken kan zetten is jou doel al bereikt.
Je kan natuurlijk in 1 post of comment nooit alles brengen, maar geeft wel een richting aan.
Vroeger op school zou op jou rapport "Doe zo voort" gestaan hebben.

We hebben een prachtig brein waarmee we zelfstandig kunnen denken. En zelf onderzoeken lijkt mij heel gezond.

En inderdaad, het is lastig om in 1 publicatie alles samen te persen. Als mijn 'Mopperman' stukjes, als deze, mensen tot nadenken kan prikkelen dan is dat al iets waardevols. Ook als het leidt tot vragen en gedachten uitwisselingen.

Over naar de volgende klas. ☺

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.16
JST 0.031
BTC 60836.17
ETH 2567.48
USDT 1.00
SBD 2.57