Vietnamese sauce recipe ✨ Sos wietnamski (do mięs, sajgonek, warzyw) [PL-ENG]

in #food6 years ago

                 Sos, który dziś Wam przedstawiam to bez wątpienia podstawa kuchni wietnamskiej. Choć niepozorny, bo bazuje tylko na kilku składnikach, to bez niego nie wyobrażam sobie prawdziwego wietnamskiego poczęstunku. Przygotowanie posiłku w Wietnamie wygląda nieco inaczej niż w Polsce. W Wietnamie na stole zawsze znajdują się półmiski z półproduktami typu: gotowane mięso pokrojone w cieniutkie plasterki, dużo warzyw świeżych, duszonych i gotowanych na parze, tofu, owoców morza. Każdy otrzymuje miseczkę ryżu jaśminowego i sam komponuje sobie dodatki. Mięso, tofu, a nawet warzywa maczane są właśnie we wspomnianym sosie. Jest on niezbędny, gdyż nadaje smaku gotowanemu mięsu czy warzywom, które same w sobie mają delikatny smak. Sos ten jest również podstawą do sajgonek czy do wietnamskich pierogów "bánh gố". Oryginalnie do sosu dodaje się cukier, ale z powodzeniem można zastąpić go innym słodzidłem typu ksylitol. Nie polecam cukru zastępować miodem, gdyż nie uzyskamy wtedy odpowiedniego smaku.

Składniki:

  • 1 łyżka posiekanego bardzo drobno czosnku
  • 1 ostre chilli, posiekane
  • 2 łyżki cukru białego (może też być cukier brązowy czy ksylitol. Jeśli używamy ksylitolu to dodajmy go mniej niż jest to w przepisie, gdyż jest on słodszy niż tradycyjny cukier)
  • 3 łyżki sosu rybnego
  • 6 łyżek wrzątku
  • sok z połowy limonki
  • pieprz

Wykonanie:

           Do miseczki z czosnkiem, chilli i cukrem wlej wrzątek. Wymieszaj dobrze, aż cukier się rozpuści. 

          Dodaj sos rybny, sok z limonki oraz pieprz do smaku. 

 Smacznego!!!   😊    

                     ------------------------------------------------------------------------

          Today I would like to show you the simple recipe for vietnamese sauce, which you can use for springrolls or vietnamese dumplings "bánh gố". In vietnamese tradition we eat a lot of boiled meat and steamed vegetables.  As they do not have very intensive flavour we use a lot of sauce to twist up the taste. In Vietnam we usually gather around the table, serve many plates with sliced boiled meat, seafood and vegetables. Each person has the small bowl of jasmine rice and pick from the plates, whatever he/she wants at that moment. Then we dip our choices into the sauce and eat with the rice.

        The sauce which I present you is made of sugar, water, lime juice, fish sauce, chilli and garlic. If you want to obtain a healthier version of it you can replace the sugar with other sweetener such as xylitol. Remember that xylitol is sweeter than white sugar, so use it less than in the recipe.

Ingredients:

  • 1 tablespoon garlic, chopped
  • 1 chilli pepper, chopped
  • 2 tablespoon sugar
  • 3 tablespoon fish sauce
  • 6 tablespoon boiling water
  • juice of  half lime
  • black pepper

Method:

          Put chopped garlic, chilli and sugar in a small bowl. Add boiling water and stir until sugar melts well.

          Then add fish sauce, lime juice and season with black pepper. 

 Bon appetit!  😊      




Sort:  

Super przepis. Niby prosty sos, a jednak źle zrobiony portafi zniechęcić do samodzielnego gotowania dań kuchni azjatyckiej całkiem. Serio dałoby się z ksylitolem? Muszę spróbować koniecznie, dla mnie ma on trochę "chłodny" smak, ciekawe!

Dokładnie, w przypadku tego sosu balans między składnikami musi być zachowany. Sos przygotowuję zawsze na oko, do smaku więc bardzo starałem się tym razem zapisać proporcje jakie użyłem. Próbowałem z ksylitolem i nie wpływa on znacząco na smak sosu, najprawdopodobniej dlatego że duży udział mają tu ostra papryka, czosnek i limonka - które bardzo mocno dominują nad smakiem :)

To koniecznie muszę z nim zrobić! 😊

Awesome! Nice post xuanito


Good job on the dashboard.

I love when people can organize data in a visually pleasing manner  Keep it up ...


Check my article about. Daily price of Bitcoin, SBD, STEEM and SuperiorCoin for 15th March 2018

My best post here.  Daily price of Bitcoin, SBD, STEEM and SuperiorCoin for 15th March 2018

I will follow you. xuanito

No i jest sosik do moich sajgonek: https://steemit.com/polish/@zdrowie/2-inspiracje-kuchnia-swiata-moj-przepis-na-sajgonki 😉 dziękuję!
@xuanito a jak zrobić jego wegetariańską wersję? Sos rybny zastąpić sojowym?

Właśnie o to samo miałam spytać ,czy sos sojowy może być:)

Jak najbardziej sos rybny możemy zastąpić sosem sojowym, gdyż jest on podobnie słony, a o to tu chodzi, żeby sos był słodko-słony, przełamany kwaśną limonką i pikantną papryczką chilli :) Dziękuję za resteem! 😊

To ja dziękuję za super pomysł na sos, teraz tylko czekam aż zrobię sajgonki i wypróbuję Twój przepis 😉

Ja juz zrobiłam z sosem sojowym!

Zanim go jeszcze dodałam (jako ostatni składnik) mieszanka smakowała wprost wspaniale! Według mnie nawet bez sosu (rybnego, sojowego) mamy bardzo atrakcyjny dodatek do dań. Używam go do pieczonej malangi:)

Kupiłam ja by zrobić post.

hmm musiałabym spróbować bo sos o smaku ryby z nazwy mnie nie przekonuje :)

sos rybny nie do końca pachnie jak sklep z rybami 😉 to bardzo specyficzny zapach i trzeba się do niego przekonać, ale raz polubiony całkowicie odmienia preferencje smakowe, tak było w przypadku mojej żony 😊 W przypadku sosu wietnamskiego, dodatek sosu rybnego to zaledwie 3 łyżki. Dominują tu raczej limonka, czosnek, chilli 😉

Tego mi właśnie brakowało w mojej kuchni.
Jak zamawiam u mnie dania azjatyckie to spoglądam jak kucharz przyrządza moje dania i zawsze się zastanawiam co jest w tym płynie na dnie, którą dodaje do dań, taka biała substancja wygląda jak cukier lub mąka.
Dzięki za przepis. Już go skopiowałem i na pewno będę go używał.

hehe czyli wygląda na to że zdradziłem sekret azjatyckich kucharzy :P sos jest bardzo uniwersalny, cieszę się, że się przyda 😊 chociaż tak się teraz zastanawiam, może też być tak że ci kucharze dodają glutaminian sodu, który wygląda właśnie jak drobny cukier. To jest przykre ale częste zjawisko w różnych punktach gastronomicznych, gdyż glutaminian to najprostsze wyjście by uzyskać wyrazisty smak...

Jak długo może ten sos stać w lodówce? Chcę zrobić większa porcję :)

Ja zawsze przygotowuje sos na bieżąco i u mnie stoi w lodówce maksymalnie 2 dni. Jeśli sos nie miał kontaktu z jedzeniem (w sensie, że nie maczaliśmy w nim mięsa czy warzyw i nie był używany) to spokojnie możemy przetrzymać 4-5 dni. Przed podaniem warto go podgrzać :)

Dobrze wiedzieć. Dziękuję!

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 60061.12
ETH 3196.84
USDT 1.00
SBD 2.45