Domowe warzenie piwa - jak degustować i oceniać piwo

in #domowewarzeniepiwa7 years ago (edited)

warzenie-piwa-w-domu-degustacja.jpg

Dobra, powiedzmy sobie szczerze - pić piwo potrafi (prawie) każdy. A co jeśli musielibyście piwo ocenić a nie po prostu je wypić? Nie jest to zadanie łatwe, chociaż pozornie mogłoby się tak wydawać. Jednak taka ocena zależy od wielu czynników. Dlatego też w tym tekście podejmę się próby przybliżenia Wam tematu degustacji i oceny piwa.

Każdy z nas inaczej odbiera zapachy i smaki, mamy też swoje własne upodobania. Aby ocena piwa była obiektywna, należy jednak skupić się na kilku podstawowych czynnikach, zapominając na chwilę o swoich osobistych preferencjach.

W najprostszej wersji piwu można wystawić ocenę ogólną. Na przykład wystawiając mu ocenę 3 w skali od 1 do 5. Ale to jest nudne i mało pomocne dla innych, którzy na naszej ocenie chcieliby oprzeć na przykład decyzję o zakupie danego piwa. Aby poczuć się jak sędzia na konkursie piw, należy wystawić trunkowi ocenę bardziej szczegółową, opartą o BJCP. A cóż to takiego? Jest to skrót od Beer Judge Certification Program. Jest to organizacja zajmująca się sensorycznym szkoleniem sędziów oraz kategoryzacją stylów piwa. Jako ciekawostkę proponuję Wam przewodnik po stylach piwa od BJCP, w którym - nie boję się zaryzykować tego stwierdzenia - znajdziecie WSZYSTKO na temat poszczególnych gatunków piwa.

Ale do rzeczy - zróbmy krótki przegląd tego na co i w jaki sposób powinniśmy zwrócić uwagę dokonując degustacji i szczegółowej oceny piwa.

aromat.png

Ważnym jest aby umieć oddzielić aromat piwa od jego smaku. Nie istnieje coś takiego jak smak bananowy czy malinowy. To są związki zapachowe. W piwie może znajdować się cały przekrój substancji zapachowych, każda o innym progu percepcji. Najlepiej jest zamknąć oczy i zaciągnąć się zapachem. Wiele wad piwa powstałych w procesie produkcji ujawnia się właśnie w jego aromacie. Każdy gatunek piwa ma swoje cechy aromatu. Jeśli macie problemy z określeniem jakie aromaty wyczuwacie, to zacznijcie od poznania opisu gatunku piwa, które oceniacie. A później dużo wąchajcie - praktyka czyni mistrza :)

Dla ciekawskich prezentuję diagram piwnych aromatów:

flavorwheel.gif
źródło

smak.png

Tu sprawa wydaje się prosta - należy zwyczajnie ocenić czy piwo jest smaczne. Jest tylko jeden szkopuł - w piwie można wyczuć nie 4 smaki jak podpowiada intuicja, a 5. Poza słodkim, słonym, kwaśnym i gorzkim, możecie także natrafić na smak umami potocznie nazywany smakiem mięsnym. A więc jak najlepiej podejść do ocenienia smaku piwa. Zatkać nos. Serio. Zatkać nos i “pojeździć” piwem po języku. Może okazać się, że piwo, które przed chwilą wydawało się słodkie, w rzeczywistości jest na przykład kwaśne ;)

wyglad.png

Wygląd piwa to w zasadzie dwie rzeczy - barwa oraz piana. Co do barwy nie ma raczej większych wątpliwości - jeśli piwo jest w jakimś określonym gatunku, to powinno mieścić się w palecie barw przypisanej do tego gatunku właśnie. Tak samo jeśli piwo ma być klarowne, to każde zmętnienie czy osad jest wadą. Barwę piwa określa jednostka EBC - jej skala przedstawia się następująco:

skalabarw.jpg
źródło

Piana to temat rzeka. Niektórzy lubią piwo bez niej, inni nie wyobrażają sobie innej niż obfita. W kontekście oceny piwa bierze się pod uwagę tak zwany lejsing - jest to termin określający piękną pianę, z drobnymi pęcherzykami, która oblepia szkło po każdym łyku. Zjawisko to jest raczej atrybutem piw kraftowych, w produkcji koncernowej raczej się go nie spotyka.

odczucie.png

Oceniając ten parametr należy określić czy nie czujemy nieprzyjemnego lub dziwnego posmaku w ustach. Niektóre wady produkcyjne utożsamiają się właśnie w posmaku, gdzie odczuć można np lekką kwasowość lub tak zwane żelazo w ustach. Trzeba też zwrócić uwagę na treściwość piwa i jego wysycenie dwutlenkiem węgla. Określić czy uczucie odczuwalne na języku to orzeźwienie, szczypanie czy może coś zupełnie innego.

wrazenie.png

Każdy gatunek piwa ma tak zwane cechy pierwszorzędowe, drugorzędowe i poboczne zarówno smaku jak i aromatu. Jest to niejako opis harmonii, która powinna w danym gatunku piwa zachodzić. Dobre piwo, powinno pracować na języku, nie być nijakie, powinno z czasem ujawniać swój prawdziwy profil poprzez ukazywanie nowych akcentów. To wszystko ma sprawiać, że będziemy pożądać kolejnego łyku i z chęcią delektować się trunkiem.

Na koniec chciałbym jeszcze wspomnieć o kilku poradach, które mogą być istotne dla tych, którzy chcieliby się pobawić w ocenianie piwa:

* Nie kieruj się opiniami innych czy marketingowym bełkotem. Odczuwanie smaku to kwestia indywidualna, tak samo jak upodobania. Oceniając piwo pozostań sobą.

* Bierz pod uwagę styl ocenianego piwa. To, że nie lubisz danego gatunku, nie oznacza, że nie możesz wysoko ocenić jego jakości.

* Nie oceniaj piwa pijąc je z butelki czy puszki - w miarę możliwości zawsze przelewaj je do szklanki. W przeciwnym razie nie będziesz w stanie ocenić barwy, piany oraz aromatu piwa.

* Zawsze wąchaj piwo.

* Nie pal i unikaj dymu papierosowego, ponieważ przytępia to zmysł smaku i węchu.

* Nie pij piwa schłodzonego zbyt mocno. Niska temperatura spowoduje, że nie poczujesz wszystkich aromatów i pełnej palety smaku.

* Nie degustuj piwa w towarzystwie wyraźnie ostrych, słonych lub słodkich przekąsek. Zaburzają one odczucie zarówno smaku jak i aromatu piwa.

I na koniec pamiętajcie - degustacja oraz ocena piwa powinna sprawiać Wam przyjemność więc bawcie się jak najlepiej :)

Przeczytaj również:

Domowe warzenie piwa - podstawowy opis procesu
Domowe warzenie piwa - sprzęt
Domowe warzenie piwa - składniki
Domowe warzenie piwa - droga do perfekcji

line.png

Appreciate the content? VOTE UP, RESTEEM and FOLLOW
@imperfect-one

Sort:  

Nie będę dłużny :D - "Wiele wad piwa powstałych w procesie produkcji jest związanych właśnie z jego aromatem." Czy nie powinno być na odwrót? To aromat wynika z wad, a nie wady z aromatu ;)

100% racji, użyłem złej konstrukcji - zaraz poprawię :)

Gotowe - powinno być lepiej :) Wcześniej powstał lapsus, bo wkradł mi się skrót myślowy do łba ;) Dziękuję serdecznie za czujność - fajnie wiedzieć, że chociaż jedna osoba to naprawdę przeczytała :)

This post recieved an upvote from minnowpond. If you would like to recieve upvotes from minnowpond on all your posts, simply FOLLOW @minnowpond

A jakie jest twoje top 3 piwa?

O co dokładnie pytasz? O moje ulubione gatunki czy o konkretne piwa, które uważam za najlepsze wymienione z nazwy?

Ja lubię APA niemalże wszystkie ;)

No to przynajmniej masz określony gatunek, w którym teraz możesz eksperymentować :) Ze swojej strony mogę Ci polecić: Doggie Style - APA z browaru Flying Dog, albo na przykład Hop Fiction z BrewDoga - oba piwa rewelacyjne.

Wymienione z nazwy. Holbe piles? Bo mi czeskie bardzo smakowalo z kija. Trudnodostepne. Polec cos dobrego

Nie chcę Ci psuć humoru w żaden sposób, ale Holba raz, że jest powszechnie dostępna - widziałem ją nawet w większych marketach jak Tesco - to dodatkowo jest raczej takim czeskim "sikaczem". Nadal lepsza niż nasze koncerniaki, ale generalnie słaba.

A skoro zapytałeś o moje top 3, to odpowiem tak:

  1. Mikkeller 1000 IBU - petarda, absolutny "must try" dla miłośników Imperial IPA
  2. Svijanský Rytíř - bezdyskusyjnie najlepsza "12" jaką piłem w życiu, styl to Czeski Pilsner (Světlý)
  3. Snake Dog - IPA z browaru Flying Dog - rewelacja

Poza tym jest wiele piw, które bardzo lubię. Nie podpowiem Ci jednak "czegoś dobrego", bo nie wiem jakie masz preferencje. Wolisz małą goryczkę czy dużą? Piwo mocne czy raczej lekkie? Ciemne czy jasne? Aromaty cytrusowe/owocowe czy raczej klasyczne chmielowe?Płytkie czy bardziej słodowe? Jeśli odpowiesz na te pytania, to może będę mógł Ci pomóc i wskazać jakieś konkretne nazwy, których możesz spróbować. Musisz po prostu sam odnaleźć to co lubisz najbardziej. Ja Cię mogę nakierować, ale najpierw musżę znać Twoje zamiłowania.

No ja holbe tylko w gorach w jednym zajezdzie widzialem😀 mi smakowalo( chyba ze juz faza byla😁) dzieki !

Ale przecież ma prawo Ci smakować :) Właśnie o to chodzi, żebyś odnalazł to co lubisz, a nie kierował się kampaniami reklamowymi o najlepszym piwie na świecie czy opiniami innych. Jestem przekonany, że większosc osób czytających moje artykuły o piwie uznałaby te wymienione przeze mnie w pkt 1 i 3 za okropne :)

Lubie IPA, czy tego doga znajdę normalnie w sklepach? Co jeszcze polecasz z IPA, ale żeby goryczka nie była zabijająca?

Ja polecam tylko zabijające :P Bo dla mnie są normalne ;) Zastanowię się i Ci napiszę, bo teraz mam trochę roboty. A Snake Doga i w ogóle piwa z Flying Doga powinieneś znaleźć w każdym szanującym się sklepie branżowym. Nie wiem skąd jesteś, ale jeśli z któregoś z największych miast w Polsce, to nie będzie problemu z kupieniem go.

This wonderful post has received a bellyrub of 3.34 % upvote from @bellyrub thanks to this cool cat: @imperfect-one. My pops @zeartul is one of your top steemit witness, if you like my bellyrubs please go vote for him, if you love what he is doing vote for this comment as well.

This post has received a 14.08 % upvote from @buildawhale thanks to: @imperfect-one.

Chyba nigdy nie będę smakoszem piwa. Mam "chłopskie" podniebienie :) Aczkolwiek jak już mam otwarte piwo to staram się je wypić, musi być wyjątkowo paskudne, żebym je wylał. W zasadzie więc bym podzielił piwa na: dobre, może być, dam radę i do wylania.

Jestem przekonany, że jakbyś się trochę postarał, to odnalazłbyś swój gatunek ;) Ale doskonale wiem o czym piszesz, ja też mam podobnie - nawet jak mi nie smakuje to wypiję. Raz w życiu wylałem piwo bo nie mogłem go zdzierżyć...

Jestem przekonany, że jakbyś się trochę postarał, to odnalazłbyś swój gatunek ;) Ale doskonale wiem o czym piszesz, ja też mam podobnie - nawet jak mi nie smakuje to wypiję. Raz w życiu wylałem piwo bo nie mogłem go zdzierżyć...

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 56240.84
ETH 2996.70
USDT 1.00
SBD 2.21