Dolar Dolsa Ne Olur Dolmasa Ne Olur? [Cointurk 31. Projesi](mehmet1836)

in #tr6 years ago

Şimdi siz de benim gibi başlığa takılmış bir kişi iseniz gelin cevapları beraber bulalım.

Bir ülkenin yetkili bir şahsı bu cümleleri kullanması size ne kadar doğru geliyor bilmiyorum ama işin aslı öyle değil arkadaşlar. Dolar, ABD'nin resmi parasıdır tıpkı bizde ki Türk lirası gibi ancak doların şöyle bir avantajı var dünyanın neresine giderseniz gidin geçerli bir paradır. Dünyada ticaretin %60' dan fazlası dolar ile %20 civarı da Euro ile yapılır geriye kalan kısmı ise diğer para birimleriyle. Şimdi durum böyle olunca ve tüketim ülkesi olunca doların sizin para birimize karşı değeri çok önemli bir hal alıyor. Dolar değer kazandıkça bizim paramızın değeri daha da düşüyor. Öncelik olarak en büyük problemiz bu sayılır. Aslında konu biraz siyasi bir söylem de gerektiriyor ancak ben mümkün olduğu kadar girmemeye çalışacağım.


Kaynak

Doların Bazı Özellikleri

  1. Dünyanın her yerinde geçerliliği olan para birimidir.
  2. Kanada ve ABD dışında birkaç ülkenin daha resmi para birimidir.
  3. Dünyada ticaret hacminin %60 dan fazlası dolar ile yapılır.
  4. II. dünya savaşından sonra 1971 yılına kadar 44 müttefik ülkenin ABD liderliğinde kurdukları, ABD dolarının altına, diğer para birimlerinin de dolar üzerine sabitlenmiştir. Bu sisteme Bretton-Woods denmiştir.

Dolar Neden Yükselir ve Neden Düşer

Aslında bu konu çok uzun ve uzmanlık gerektiren bir konu ancak benim gibi uzman olmayan ve biraz ekonomi ile ilgilenen insanlar bazı maddeleri sayabilir.

  1. FED (Amerikan Merkez Bankası) faizleri artırması veya azaltması diyebiliriz. Burada şu hususa değinmek istiyorum FED her ne kadar merkez bankası olsa da tamamen özel bir kuruluştur. Özellikle Amerikanın en güçlü aileleri tarafından kurulmuştur. Devlet ile bir bağı yoktur. Aileleri burada uzun uzun yazmayacağım ancak birisi ve en güçlüsünü yazmam yeterli olacaktır. Standart oil ve birçok şirketin sahibi Rockefeller Ailesi. Bu konu ile alakalı siyasi kitaplar isteyen olursa yorum yazsın birkaç kitap önerebilirim.
  2. Kendi ülkenin faizleri artırması veya azaltması. Burada aslında yatırım yapacak yabancı şahıslar için önemli bir konu çünkü özellikle o ülkede yatırım yapacakların dikkat ettikleri en önemli konu faiz oranlarıdır.
  3. Bağımsız ekonomi kuruluşlarının ülke ekonomisi ve yatırım yapılabilirlik durumu için vermiş oldukları notlar. Moody's veya Standard & Poor's (S&P) örnek olarak verilebilir. Bu kuruluşların verdiği notlar ile dış yatırımcılar karar vermesi nedeniyle verilen kredi notları direkt olarak ekonomiyi etkiler.
  4. Tüketim toplumu olmak. Bu konuyu açmak gerekirse fizikte bir kural vardır Q(ısı) alınan = Q(ısı) verilene yani alınan ısı ile verilen ısı aynı olur ve orta yol bulunur. Tüketim toplumlarında ise bu böyle değildir bir toplum sürekli dışarıdan ithalat yapıyorsa mesela gıda( buğday, nohut, pirinç, vb.) veya teknoloji veya başka bir şey bunun yerine de ihraç etmeli ki aldıklarını ödeyebilsin ancak tüketim toplumlarında ihracat çok düşük ithalat çok fazladır. Bu durum da ülkenin borçlanmasına dolayısıyla faizlerin değişmesine ve doların yükselmesine neden olur.

Aslında daha belki onlarca madde yazılabilir ancak konunun yeterince anlaşıldığını düşünüyorum.

Peki Dolar Nasıl Düşer

Doların düşmesi çok basit arkadaşlar Hüseyin amca elindeki yüz doları bozduracak tamam o iş anında dibi görür. Bu parodiyi yazmak hoşuma gitmese de yazdım çünkü dolar öyle yastık altı 3-5 doların bozdurulmasıyla düşmez yani hissedilebilir olarak yansımaz ekonomiye. Doları para politikaları, üretkenlik düşürür. Yatırım yapılabilir bir ülke olmak düşürür. Güven vermek düşürür. Bu konuyu detaylandırabiliriz ancak sanıyorum ki ben detaylı olarak yazsam da uygulama yapabilecek makam bizler olmadığımız için uzun uzun yazmanın bir mantığı yok.

Dolar Önümüzdeki Günlerde Nasıl Seyredecek?

Önümüzde ki günlerde düşme olmayacağı kesin özellikle seçime kadar düşme olamadan kademeli olarak artacak ancak seçimden sonra mevcut iktidar ile yola devam edilecek olursa uzmanların tahmini 5.50 Tl bandını yakın zamanda göreceği iktidarın değişmesi durumunda ise bir süreliğine yükselişin duracağı mevcut konumda seyredeceği daha sonra para politikalarına göre şekilleneceği söyleniyor.

Bazı jöleli arkadaşlar gibi sallama verilerle veya milletin aklıyla dalga geçerek dolsa da olur dolmasa da olur gibi sözlerle değil uzman arkadaşların yorumlarını yazdım. Karar sizindir ve yatırım tavsiyesi değildir.

Gelecek Proje Konu Önerisi: Kripto paralar neden BTC düşünce düşer ve neden BTC yükselince yükselir? BTC ve altcoinler arasındaki bağ nedir?

Sort:  

This post received upvote from @tipU :) | For vote buyers | For investors.

Güzel ve bilgilendirici bir blog olmuş. 1-2 tane grafik koyarak daha da süsleyebilirsiniz.
Jöleli arkadaşlar kimlermiş ben kaçırdım onları :D

grafik her zaman kafamı karıştırmıştır, o yüzden daraltmadan yeşilin bi fotoğrafını paylaşayım dedim :) jöleli meşhur ya :) adının ve soyadının ilk harfleri yiğit bulut :)

Çok güzel özetlemişsiniz...
İzninizle küçük bir ek yapmak isterim;

ABD dolarının uluslararası piyasalarda rezerv para birimi olmasının yolunu açan Bretton Woods anlaşmasının altına dayalı sisteminin 1971 yılında başkan Nixon tarafından tek taraflı bitirilmesini takiben dolar sisteminin yarattığı hoyratlık tepe noktasına 2008 krizi ile ulaşmıştır.
Bu bağlamda Çin ve Rusya, altına endeksledikleri kendi para birimlerini dolardan bağımsız ilişkilendirmeye başlamaları petrodolar sistemini de oldukça zorlayacaktır. Önümüzdeki dönem büyük değişimler bekleyebiliriz.
İyi çalışmalar diliyorum :)

Çok tşk ederim :) özellikle Çin sürekli ABD hisse senedi ve tahvil elinde tutması ABD yı zora sokacaktır. Süper güç de neler olacak önümüzdeki yıllarda daha net ortaya çıkacaktır. :) Tek umudum ülkemin tükettiği kadar üretime geçip ileriki zor günleri en az zararla atlatması.

Süper güç tanımlamasında eksen kayması gözlemliyorum ben, sermaye hareketleri de sanki bunu işaret ediyor, bir tür "clash of clans" yaşanabilir.

Güzel ülkemiz için yazdığınız dileklerinize canı gönülden katılıyorum, tek çıkar yol üretim, tarımdan yazılıma, kültürden ağır sanayiiye...

Güzel bir gelecek diliyorum...
Selamlarımla

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by mehmet from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

TIER UPVOTES ARE IN EFFECT!!!
NEW TIER UPVOTES user guide



Current price is 0.12 or 0.121 SBD for 200%, 250%, or 300% upvote based on tier level.

200% ($0.24) - Bronze Level - No requirements
250% ($0.30) - Silver Level - SteemAuto Upvote of 100% or $0.02 (whichever is possible)
300% ($0.36) - Gold Level - SteemAuto Upvote of 100% or $0.02 AND 50SP delegation

All delegators make a "striking" return on your investment!
50 SP --- 100 SP --- 200 SP --- 500 SP --- 1000 SP

That being said...

BOOOOOOOOOM!!!

The ground shakes as incredible power lights the sky. The thunder tests the quality of your post and deems it worthy, rewarding it with an upvote and comment from @thundercurator.

Increase your chances of a 100% upvote and support the project by:

Investors who delegate SP to @thundercurator are entitled to 75% of @thundercurator income after curation. Get on-board early and grow with us!

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 57653.84
ETH 2354.20
USDT 1.00
SBD 2.35