You are viewing a single comment's thread from:

RE: Jaskiniowcy w kosmosie

in #tematygodnia6 years ago (edited)

Dziękuję serdecznie za odpowiedź. Zgadzam się, że interpretaja tego, gdzie ma być "koniec w historii", zbawienie, czy Królestwo Boże jak mówił Jezus - to najciekawsze pole do dialogu między chrześcijańską apokalipsą a różnymi współczesnymi Singularyzmami, że tak powiem. Nigdy tak bardzo nie mieliśmy przeczucia bliskości doczesnego nieba.

Mój artykuł był o tym, że bedziemy sobie mogli pomagać na tej "ostatniej prostej przed niebem" różnymi środkami, jak AR czy VR, które ogromnie wzmocnią siłę masowych światopoglądów. To daje pole do nadużyć i mnie niepokoi. Zwłaszcza, że faktycznie jak mówisz - wraz ze specjalizacją rozumiemy coraz mniej z naszych urządzeń.

Sort:  

Dzięki za odpowiedź!

Interpretacja tego gdzie ma być koniec w historii, ale także czy w ogóle takowy będzie (lub czy może być). Wydaje mi się, że przeczucie bliskości doczesnego nieba jest właściwe przede wszystkim kulturze zachodnioeuropejskiej.

W wielu innych miejscach świata sytuacja jest taka, że trudno by ją według naszych standardów określić jako bliską doczesnemu niebu. To pierwsza kwestia, a druga taka, że osoby mieszkające w tych innych miejscach świata wcale nie muszą tego odczuwać, bowiem dla nich idea osiągalnego doczesnego nieba nie istnieje. Są to zupełnie inne kultury i inaczej patrzą na świat, inaczej go odczuwają – także to, co po-za światem.

Według mnie ważne są próby spojrzenia na świat oraz ludzkość z perspektywy szerszej, nie tylko tej zachodnioeuropejskiej. Dla mnie taka szersza perspektywa jest nadal czymś oszałamiającym i gęstym, w czym trudno mi się poruszać. Wiem jednak, że warto prowadzić taką dialektykę, bo prowadzi ona do niesamowitych wniosków i (hipo)tez.

Wszelkie syngularyzmy warto rozpatrywać, ale nie w odcięciu od perspektyw przekraczających jednostkę, bo to wydaje mi się bardzo zgubne. Ale na razie pominę tę kwestię.

Oczywiście, zrozumiałem, o czym był twój artykuł. Chciałem w delikatny sposób podać w wątpliwość to, czy technologie pokroju AR i VR rzeczywiście są przedsionkami nieba – być może takiego nieba wcale nie ma i nigdy nie będzie? Być może smartfony, komputery, AR i VR to tylko trochę bardziej zaawansowane pięściaki? :)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 64535.04
ETH 3462.08
USDT 1.00
SBD 2.49