You are viewing a single comment's thread from:

RE: Z pola w świat czyli historia jednej melodii.

in #tematygodnia6 years ago

Problem jest taki, że na świecie istnieje około 30 milionów utworów muzycznych, których autorzy zastrzegli prawa autorskie do melodii w różnych instytucjach ochrony praw autorskich. Nutek w ogólnie przyjętej skali, w naszej kulturze, jest zaledwie dwanaście. Jest coraz mniej mozliwe, żeby skomponować coś czego jeszcze nikt nie wymyślił a wspomniane instytucje ochrony praw autorskich tylko czekają żeby komuś się zdarzył 'plagiat'. Takie 'wpadki' zdarzają się nawet największym, żeby wspomnieć najsłynniejszą z nich - "My Sweet Lord" śpiewany przez Geore'a Harrisona. Tak, tak... tego od The Beatles. Sprawa była słynna i głośna. George usprawiedliwiał się 'inspiracją' a pojęcie to jest dość trdudne do precyzyjnego zdefiniowania. Mając świadomość takiej sytuacji strach w ogóle komponować bo zawsze może się źle trafić. A koszty mogą być spore.

Sort:  

Dlatego nie używam słowa plagiat choć "bollywoody" jak najbardziej świadomie "zapożyczają" od innych. To jest rzeczywiście bardzo trudna tematyka: można się w jakąś melodię zasłuchać, potem gdzieś się człowiekowi przyplącze z podświadomości i nietrudno o faux pas. Tak było na przykład z "Tematem Tabu" Tomasza Joachimka. Autor sam nie wiedział, że melodię do jego tekstu popełnił Jaromir Nohavica.

Jak byłem w szkole podstawowej śniło mi się, że skomponowałem "Eldorado Overture" z płyty Eldorado grupy ELO. Byłem święcie przekonany, ze to moja kompozycja dopóki się dobrze nie obudziłem.

Znam ten ból. Mimo że, ja tylko po kątach, do kubka z kawą podśpiewuję. :D

Kubek z kawą to ma klawe życie :)

Ma to szczęście, że jednouchy :P

Kłapouchy :)

Podobno osiem nutek wolno powtórzyć :)

To i tak mało.

A nie "64" ? Każda z tych ośmiu w innej skali a tych jest osiem. :D
(Słyszalnych). ;)

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 57190.65
ETH 2409.68
USDT 1.00
SBD 2.28