[ENG]The psychology of investors applied to Steem. // [ITA] La psicologia dell'investitore applicata a Steem.steemCreated with Sketch.

in steem-engine •  18 days ago  (edited)

brain3446307_1280.jpg

CC0 Creative commons - Pixabay


English version in the footer


Un saluto a tutti,

Ci siamo, il prezzo di steem continua a scendere e ormai siamo vicinissimi alla soglia psicologica di $0.20.

Attenzione parlo di soglia psicologica perchè non so se ci siano motivazioni tecniche a supporto di quanto sto dicendo, ma sono convinto che un'eventuale discesa sotto questo livello genererà un pò di panico, considerando che veniamo da una discesa delle quotazioni interminabile: il classico panic sell.

Ma alla fine parliamo solo di un numero, che estrapolato dal contesto ha poco valore, o perlomeno lo ha per chi intende monetizzare subito mentre ha il significato opposto per chi è qui per costruire qualcosa ed accumulare tokens.

Infatti più la quotazione di steem contro Dollaro è bassa e più steem power riceveremo per i nostri post (e anche commenti) che hanno ricevuto uno o più upvote.
Per questo la considero la condizione ideale per chi intende costruirsi una posizione in questa blockchain; i prezzi potrebbero continuare a scendere ma poco importa, siamo in quell'area in cui è più conveniente comprare che vendere e quindi anche un eventuale investimento minimo potrebbe garantire un numero di Steem Power necessario per poter essere considerato qualcosa più che un pesciolino in questa blockchain.

Mi si potrebbe chiedere se la vendita massiccia di steem non mi preoccupa neanche un pò, ma io credo che sia tutta una questione psicologica e si sa che la mente umana ha infiniti modi di percepire le cose a seconda dell'individuo che osserva un determinato avvenimento.


La psicologia.. molti non lo sanno ma il settore degli investimenti è fatto di diverse componenti ma una delle più importanti è proprio la psicologia dell'investitore.
Se provate a farvi un giro in libreria guardando nel reparto dedicato alla finanza e nel dettaglio al trading, che sia online oppure un negozio fisico, troverete molti più testi sulla psicologia del trader che sui fondamentali tecnici del trading (grafici, candlestick, indicatori e via discorrendo).

La verità è che leggere il mercato è estremamente complicato, non per niente avvicinandovi al trading leggerete ovunque che il 90% dei trader è in perdita e al contrario il restante 10% riesce ad ottenere dei profitti. Questo ovviamente parlando di trader retails.

E' vero, un investitore non è propriamente un trader, o meglio lo è ma ha un orizzonte temporale molto più lungo. Spesso alla figura del trader viene associata un tipo di operatività prettamente incentrata sull'intraday o il multiday ma quasi mai oltre la settimana di durata delle operazioni.
D'altro canto, un investitore è visto come una figura interessata ad operazioni più lunghe e ponderate, perchè punta su qualcosa che ha una prospettiva nel futuro (più o meno immeditato) e una conoscenza abbastanza approfondita.

Tornando a Steem e alla psicologia dei propri utenti, direi che per una buona percentuale degli stessi questo calo è sintomo di una blockchain malata, di problemi mai risolti che stanno presentando il conto, di una mancanza di fiducia sulle possibilità che Steem possa raggiungere i propri obiettivi.
Per la restante parte invece la percezione di questa situazione è che essa rappresenta un'occasione in quanto i fondamentali che hanno spinto a credere in Steem non sono cambiati e non sarà certo un numero stabilito dal mercato per i più svariati motivi, a far cadere queste convinzioni.

La mia percezione è che su Steem aleggi un alone di negatività dovuto più alle problematiche del Social che a problemi veri e propri nella blockchain ed essere partiti puntando fortemente sull'idea di un Social che si appoggiava sulla blockchain ha creato quella confusione tra Steem (blockchain) e Steemit (social) della quale ancora oggi paghiamo lo scotto.

Adesso in un mercato fortemente in calo (parlo di quello delle criptovalute, soprattutto se guardiamo alle Altcoin), steem sembra arrancare più delle altre; infatti in ad ogni discesa steem perde più o meno quanto le altre crypto ma è nelle fasi di risalita che non tiene il passo.
Di fatto non riesce a recuperare terreno come le altre altcoin e quindi ad ogni calo steem perde posizioni nel coinmarketcap.

Tornando alla psicologia del trader, è proprio in queste situazioni che bisogna intravedere l'opportunità, a patto di considerarla tale. Qui abbiamo una blockchain solida, con una quantità di Dapps in costante aumento, grosse novità in arrivo e un sistema di token che si appoggiano sulla blockchain grazie a Steem Engine. Ma soprattutto grandi menti che lavorano per costruire qualcosa perchè credono in questo progetto.

La domanda da porsi è: questa può essere considerata un'opportunità? Tutto questo vale meno di 0.2$?


Tutto questo per dire che è curioso vedere come cambiando semplicemente la prospettiva con cui si vedono le cose, si possa passare da un'opportunità a un fallimento; ma anche di come la psicologia e l'emotività possa influire notevolmente sui propri investimenti e guidare le proprie azioni, il più delle volte in modo sbagliato (appunto far parte di quel 90% di trader perdenti).

Per quanto mi riguarda nulla è cambiato, anzi vedo con favore il perdurare di queste quotazioni perchè prima di tutto mi daranno l'opportunità di mettere da parte molti più Steem Power di quanto mi permetterebbero delle quotazioni più alte e poi perchè mi concede l'opportunità di mettere in pratica quello che è il mantra del trader: compra basso e vendi alto!

.. E voi da che parte state? Qual è la vostra prospettiva?

Un saluto a tutti
Carlo (@miti)


Disclaimer: I contenuti di questo articolo non intendono in alcun modo costituire sollecitazione al pubblico risparmio oppure consulenza all’investimento di nessuno strumento finanziario.




flags38754_1280.png

CC0 Creative commons - Pixabay

The English version of this article was made with the use of Google Translate. I do apologize for inaccuracies in the English translation but sadly, I don't have the time to translate it by myself.


Hello everybody,

Here we are, the price of steem continues to fall and we are now very close to the psychological threshold of $ 0.20.

Attention, I speak of psychological threshold because I don't know if there are technical reasons to support what I am saying, but I am convinced that a possible descent below this level will generate a bit of panic, considering that we come from an interminable descent of quotations: the classic panic sell.

But in the end we only speak of a number, which is extrapolated from the context has little value, or at least it has for those who intend to monetize immediately while it has the opposite meaning for those who are here to build something and accumulate tokens.

In fact, the lower the quotation of steems against the dollar, the more steem power we receive for our posts (and even comments) that have received one or more upvotes.
For this reason I consider it the ideal condition for those who intend to build a position in this blockchain; prices may continue to fall but it does not matter, we are in that area where it is cheaper to buy than to sell and therefore even a minimal investment could guarantee a number of Steem Power needed to be considered something more than a minnow in this blockchain .

I might ask myself if the massive sale of steem does not bother me a little, but I believe that it is all a psychological question and we know that the human mind has infinite ways of perceiving things according to the individual who observes a particular event .


Psychology .. many do not know it but the investment sector is made up of different components but one of the most important is the investor's psychology.
If you try to take a look at the bookstore by looking in the finance and retail trading department, whether online or a physical store, you will find many more texts on the trader's psychology than on fundamental trading techniques (charts, candlesticks, indicators and so on).

The truth is that reading the market is extremely complicated, not for nothing as you get closer to trading you will read everywhere that 90% of traders lose money and on the contrary the remaining 10% can make profits. This of course talking about trader retails.

It is true, an investor is not really a trader, or rather he is but he has a much longer time horizon. Often the figure of the trader is associated with a type of operation strictly focused on intraday or multiday but almost never beyond the week of duration of the operations.
On the other hand, an investor is seen as a figure interested in longer and more considered operations, because he focuses on something that has a perspective in the future (more or less immediate) and a fairly thorough knowledge.

Returning to Steem and the psychology of its users, I would say that for a good percentage of the same this drop is a symptom of a sick blockchain, of problems that have never been resolved that are presenting the bill, of a lack of confidence in the possibility that Steem can reach its own targets.
For the remaining part, the perception of this situation is that it represents an opportunity because the fundamentals that led to believe in Steem have not changed and will certainly not be a number set by the market for the most varied reasons, to bring down these convictions.

My perception is that on Steem there is a halo of negativity due more to the problems of the Social than to real problems in the blockchain and to have started off by strongly focusing on the idea of ​​a Social that supported itself on the blockchain has created that confusion between Steem (blockchain ) and Steemit (social media) of which we still pay the price.

Now in a strongly declining market (I'm talking about cryptocurrency, especially if we look at the Altcoin), steem seems to trudge more than the others; in fact in every descent steem loses more or less the same as the other crypts but it is in the ascent phases that it does not keep pace.
In fact it fails to catch up like the other altcoins and therefore with each drop steem loses positions in the coinmarketcap.

Returning to the psychology of the trader, it is precisely in these situations that we must glimpse the opportunity, provided we consider it as such. Here we have a solid blockchain, with a steadily increasing amount of Dapps, big new features and a system of tokens that rely on the blockchain thanks to Steem Engine. But above all great minds who work to build something because they believe in this project.

The question to ask is: can this be considered an opportunity? Is this worth less than $ 0.2?


All this to say that it is curious to see how by simply changing the perspective with which one sees things, one can pass from an opportunity to a failure; but also of how psychology and emotionality can greatly influence one's investments and guide one's actions, most of the time in the wrong way (precisely being part of that 90% of losing traders).

As far as I am concerned nothing has changed, indeed I welcome the continuation of these quotations because first of all they will give me the opportunity to set aside many more Steem Power than the higher quotations would allow me and then because it gives me the opportunity to put into practice what is the trader's mantra: buy low and sell high!

.. And which side are you on? What is your perspective?

Greetings,
Carlo (@miti)


Disclaimer: The information provided here is for general informational purposes only and should not be considered an individualized recommendation or personalized investment advice.

Authors get paid when people like you upvote their post.
If you enjoyed what you read here, create your account today and start earning FREE STEEM!
Sort Order:  

Io continuo a pensare che prima di tutto manca il marketing...solo chi è dentro al mondo cripto conosce o ha sentito parlare di Steemit...se la gente non sa che esiste, non si va da nessuna parte...

Provo ad offrirti una !BEER vediamo se sono capace :) è la prima volta che offro birre virtuali :D

Verissimo.. questa è sempre stata una nota dolente di Steem ma sembra che ci si stia concentrando anche su questo. I messaggi dello staff di Steem vanno molto in questa direzione.
Grazie per la beer, purtroppo ce ne vogliono 10 per poterle offrire ma apprezzo il gesto ;-)

In fact, the lower the quotation of steems against the dollar, the more steem power we receive for our posts (and even comments) that have received one or more upvotes.

I don't no if this is a problem with the translation but this is factually not true.

I shall give you an example to illustrate my point:

Let's say we have a post reward of 2 STU and payout set as 50% Steem Power and 50% SBD with Steem Internal Median Price in the first case equal to 0.25$, in the second case equal to 1$ and in the third case equal to 3$.

2 STU - 25% curator = 1.5 (Author Rewards)
50 % SBD = 0.75 SBD
50 % Steem Power = 0.75 / 0.25$ = 3 SP

2 STU - 25% curator = 1.5 (Author Rewards)
50 % SBD = 0.75 SBD
50 % Steem Power = 0.75 / 1$ = 0.75 SP

2 STU - 25% curator = 1.5 (Author Rewards)
50 % SBD = 0.75 SBD
50 % Steem Power = 0.75 / 3$ = 0.25 SP

  ·  17 days ago (edited)

You are making the mistake in assuming that the SBD payout is the same in all 3 scenarios...it is not. At 0.25 the SBD payout is 0.75 x 0.25 = 0.1875, at 1.00 it is 0.75 x 1 = 0.75 and at 3.00 it is 0.75 x 3 = 2.25.

Also, why are you making a conversion of the author SP payout using the median price? The system doesn't do that. In all 3 cases the SP portion would be 0.75.

I am sorry to tell you but you've got a big confusion about steem payout.
First of all, SBD price is pegged to $1, so is value will fluctuate around that price.

why are you making a conversion of the author SP payout using the median price?

The system do exactly that.

I suggest you to go study how steem payout works.

Your response is kind of condescending, I have been here since July of 2016 (see my main account @onthewayout). I dare you to show me where in the steem documentation does it state that the payouts work in the way that you described.

I'm sure about what i've said, but since you're the one who's saying I'm wrong, you should be the one to prove it.

No, there are plenty of posts that explain how the payouts work. If the system worked the way that you described it the amounts of steem created would increase when the price goes down. That never happens, the inflation rate is predetermined and it is not tied to the price. Go read the white paper at page 26 Current​ ​Allocation​ ​&​ ​Supply.

Also, have you ever noticed that when the price was higher the SBD payed was greater than what it is today? In your model you have a fix SBD payout...think about that.

I sense a great deal of confusion in you. Right because there are plenty of posts that explain how the payouts work, I'm surprised to hear you say that.
First of all:

Also, why are you making a conversion of the author SP payout using the median price? The system doesn't do that. In all 3 cases the SP portion would be 0.75.

Wrong. See what happens today to my post:

a.jpg

b.jpg

c.jpg

Kind of a funny coincidence, the system used the steem median price to calculate how much SP my post has made.


The value of SBD is fixed at $ 1,00. What changes is the vote value.
The higher the values of steem, bigger the amount of the vote.
The higher the values of the vote, bigger the amount of SBD earned (every time pegged to 1$).
The higher the values of steem, lower the amount of steem earned (higher steem median price).

And while it's true that the lower is the value of steem, lower our post will earn, it is also true that the lower is the value of steem, lower authors will contribute with their posts and so the reward pool will be divided among less posts which will earn more.
The amounts of steem created would be always the same but divided among less contributors (that in the end will earn more steem).
This is my last answer and I hope that we have finally sorted this issue out.

negli ultimi 2 mesi si sono persi 50 000 000 $ di market cap circa !
Il giro d affari 24h è poco sotto il milione $ ( ma se aggiungi anche quello di sbd si regge ancora il milione $ )
La vedo come saldi d estate ottimo per rafforzare le posizioni in steem e aspettare a novembre lo steemfest di bangkok 💣💣💣
Steemit da prima dapp al mondo e passata 2 !
Sorpassata da makerdao
Quindi non mi sembra proprio blockchain malata anzi !!!
Da 79 e scesa a 81 di rank nel coinmarketcap
Quindi è sempre nelle top 100 Coin al mondo 🔝

Posted using Partiko iOS

Diciamo che tu fai paragoni degli ultimi due mesi e quindi quello che dici è vero. Ma chi è dentro da più tempo si è visto ridurre il valore di steem da valori oltre il dollaro a valori di centesimi di dollaro.
Steem era nelle prime 10 del coinmarketcap ora lanque in basso.. insomma vista così la situazione non è proprio rassicurante.
Ma io sono mooooolto fiducioso e per questo sto mettendo un grosso impegno in questa blockchain ;-)

Ho preso i miei primi eth a 10$ li ho visti salire a 1400$
La speculazione in questi asset è spietata 😎
Steem e un altra blockchain ma è qua x rimanere ✌️di questo ne sono convinto e mi sembra ottimo momento x rafforzare le posizioni in steem 🔝

Posted using Partiko iOS

Assolutamente d'accordo su tutta la linea ;-)

Ho notato un andazzo nelle ultime settimane: BTC sale, le altre crypto scendono. Poi BTC scende e le crypto restano stabili. Infine BTC sale e le crypto continuano a scendere. Ciò indica che la gente continua a vendere per investire in BTC e scambiare in Fiat. La Dominance di BTC ormai è arrivata quasi al 70%... Bisognerebbe invertire il trend e forse con un BTC che tocca i 20000 $ si potrà accendere una nuova caccia all'oro e fare salire di nuovo i prezzi

Posted using Partiko Android

Analisi ineccepibile, è esattamente quello che sta succedendo. Il problema è, secondo me, l'incertezza nell'intero panorama delle criptovalute che paga il dazio alle varie dichiarazioni (fuori luogo) di tizio e caio, alle tante truffe che sono emerse nel corso dell'ultimo anno e al fatto che mentre BTC viene percepito come un asset stabile con obiettivi stellari, le altcoin restano un punto interrogativo.
Il mercato è ancora immaturo, secondo me serve solo molta, molta, molta pazienza.

Sono uno di quelli che se scende ancora (.. Mhmm diciamo a 16cent) qualcosa ci vuole mettere
Un saluto, nicola

Ehhhh se arrivasse a quel prezzo penso che anche io ci metterei su un altro pò di soldini che posso permettermi di perdere! Speriamo ci arrivi... si guadagnano più SP dai post e si può pensare di investirci ancora e far girare ancora più velocemente la ruota... più SP ---> più guadagni dalla curation e dai post ---> altri SP che alimentano ulteriormente il giro :D

This post is supported by $0.87 @tipU upvote funded by @miti :)
@tipU voting service: instant, profitable upvotes + profit sharing tokens | For investors.

Sorry, you don't have enough BEER in your account. You need 10 BEER in your virtual fridge to give some of your BEER to others. To view or trade BEER go to steem-engine.com

ah ah...a quanto pare non ho abbastanza per offrire! :D