De pijn van onze maatschappij - deel 1

in #society6 years ago

Taboe

Gisteren was ik op TV naar het programma "Taboe" aan het kijken. De Belgen onder ons zullen dit programma wel kennen aangezien het zich de laatste weken tot kijkcijferkanon van de Vlaamse TV-buis heeft ontpopt. Voor de Nederlanders onder ons leg ik het concept kort uit: Taboe is een programma van Phillippe Geubels, één van de meest bekende stand-up comedians van het land. Hij wilt via dit programma een aantal taboe's bespreekbaar maken en bekijken in hoeverre we kunnen lachen met de zaken waar we eigenlijk niet mee zouden mogen lachen. Deze week was het thema psychische stoornissen aan de beurt.

ed386cc6-f556-11e7-8ba7-02b7b76bf47f.jpg
Phillippe Geubels

Het maatschappelijk probleem

Ik ga niet heel het programma uit de doeken doen, maar één van de personen die meewerkte aan het programma was een man met een lang verleden van herhaaldelijke depressies. Hij sprak over een verleden van veel twijfel en angst, en vertelde dat hij constant aan het zoeken was naar een versie van zichzelf waarbij hij de mensen rondom zich zo weinig mogelijk leed en pijn kon veroorzaken. Deze lieve, aardige man, slaagde er niet in om zichzelf ervan, te overtuigen dat hij goed deed, dat hij een plaats had binnen de wereld. In het programma vertelde hij dat zijn psychiater hem aanraadde om levenslang anti-depressiva te gebruiken. Zijn draagkracht was niet voldoende om de lasten van het leven te dragen.

In het programma werden cijfers over depressie genoemd. Op de site van geestelijk gezond Vlaanderen vinden we volgende statistieken:

Maar liefst 20 procent van de vrouwen en 10 procent van de mannen krijgen ooit in hun leven met een vorm van depressie te maken. In een studie uit 2011 is er zelfs sprake van dat 1 op 7 vroeg of laat in zijn leven te maken krijgt met een zware depressie.

1 op 7... Dat zijn cijfers die ik persoonlijk even heb moeten laten doordringen. Als één op zeven personen in hun leven kans maakt om een zware depressie door te maken, dan kunnen we stellen dat we met een groot, zeg maar gigantisch, maatschappelijk probleem kampen. België behoort tot één van de meest welvarende landen ter wereld, maar staat aan kop van Europa qua zelfdodingen met drie per dag. Dit is schrijnend.

Depressie-een-concept-met-functionele-beperkingen-Psyon-klein-1024x614.jpg
Bron

De grote vraag stelt zich natuurlijk: waar vinden we de oorzaak voor deze zorgwekkende toestanden? Ik ga proberen dit op te lijsten in een serie van blogs. In dit eerste deel gaan we nader in op misschien wel - naar mijn mening- de belangrijkste oorzaak: prestatiedrang.

1. Prestatiedrang

Ik denk dat de druk om te presteren in België, en in de ganse Westerse wereld, momenteel een ongezond hoogtepunt bereikt. Al van jongs af aan worden kinderen geïndoctrineerd met de gedachte dat ze moeten presteren. Om succesvol te zijn, moet je er voor willen werken. Kinderen worden - vaak zonder dat ouders er bij stilstaan - constant aangezet tot het bereiken van resultaten. Overdag mooi stilzitten, zwijgen en vooral goed opletten op de schoolbanken, 's avonds flink huiswerk maken, na het eten naar de voetbaltraining, op woensdagnamiddag naar de muziekschool, zaterdag naar de voetbalmatch en zorgen dat je zeker de beste van het veld bent, zondag naar de chiro een veel vriendjes maken. De planning van sommige kinderen zit overvol, en ze beseffen het misschien zelf niet. Ouders proberen hun kind zo actief en sociaal mogelijk op te voeden, maar verliezen daarbij soms de nood aan rust uit het oog.

Niet enkel kinderen moeten leren omgaan met drukte en stress, ook bij volwassenen wordt de lat steeds hoger en hoger gelegd. De tijden van één werkende ouder en een housvrouw zijn al lang verleden tijd. tegenwoordig werken we allebei fulltime, moeten we nadien de kinderen van school gaan halen, helpen bij het huiswerk, zorgen dat we lekker en gezond koken, 's avonds zoon- of dochterlief naar de hobby voeren, ondertussen de was en de strijk in orde brengen, daarna nog ... Je hoort het wel. Onze manier van leven is tegenwoordig één en al drukte. Een moment rust nemen lijkt het nieuwe taboe te worden.

als-je-het-druk-hebt-moet-je-het-rustig-aandoen-spreuk.png
Bron

Vorig jaar koos ik er bijvoorbeeld voor om in plaats van fulltime, 4/5de te gaan werken. Toen ik dit aan mijn mama vertelde, begreep ze mijn keuze niet: "Waarom zou jij maar 30 uren per week werken? je bent nog jong en zit vol energie. Waar ga jij die extra tijd trouwens mee vullen? Thuis zitten en niets doen zeker? Heb je al gedacht aan de gevolgen voor je pensioen? Dat zal ook verminderen hé!"Ik weet dat mijn lieve moeder dit met zeer goede intenties bedoeld, en dat ze enkel het beste met mij voor heeft. maar haar uitspraken zijn me bijgebleven, net omdat ze de mentaliteit van onze tijdsgeest zo mooi benadrukken. Tijd nemen voor jezelf is uit den boze, en al helemaal als je het niet met "nuttige, zinvolle" zaken invult. Ik neem graag een dag per week tijd om letterlijk niets te doen. In mijn zetel hangen, wat computeren, koffietjes drinken, koken en wat sporten. Het spijtige is dat ik me er tegenwoordig bijna voor moet schamen om dit toe te geven. Mensen aanvaarden het simpelweg niet meer, en veroordelen sneller dan ze trachten te begrijpen.

Desondanks blijf ik vasthouden aan mijn principe dat rust essentieel is voor een gezonde geest. Ik weiger toe te geven aan het tempo en de druk die onze maatschappij ons probeert op te leggen. Natuurlijk verkeer ik momenteel nog in een situatie waar ik dit als vanzelfsprekend kan beschouwen. Ik woon alleen, heb een relatie, maar heb nog geen eigen huis of kinderen die ik moet onderhouden. Dit zijn zaken die het tempo van het leven mee in een stroomversnelling brengen. Toch hoop ik mijn leven niet te leiden onder de alsmaar groter wordende druk van de resulaten, de prestaties, het succes. Laat mij maar rustig m'n ding doen. Dat is waar we als maatschappij naartoe moeten, en dat is waar 1 op 7 mensen volgens mij enorm mee geholpen zouden zijn.

Bedankt voor het lezen. Als je de volgende artikels van deze serie niet wil missen, vergeet dan zeker niet op de follow" knop te duwen. Reacties en feedback zijn zoals altijd meer dan welkom.

Tot de volgende keer.

Sort:  

Spijker op de kop!

images.jpeg

Haha, die afbeelding had ik nog niet gezien maar is inderdaad helemaal correct. 't Zou toch mooi zijn als we bij "adult" en "old" gewoon de drie balkjes zouden kunnen vervangen met groene balkjes van 80% ofzo... :D. We kunnen maar proberen denk ik dan!

Zeker weten ik doe mijn best om de boel zo neer te zetten dat er tijd vrijkomt voor dingen die er echt toe doen.

Helemaal 100% correct helaas maar waar!

Een van de redenen waarom ik naar een kalmer eiland ben verhuisd, om wat minder maatschappelijke druk te hebben en meer tijd

Daarom zit ik ook op een Eiland, wel een groot eiland maar wel lekker rustig.

Ik zie het nu! NZ, leuk! Ik ga je volgen en kijken wat er daar gebeurd. Expat verhalen zijn altijd tof

@tuwore deze blog werd vermeld in international-daily-issue-114

Bedankt voor de nominatie! Fijn dat het artikel op die manier een breder publiek kan bereiken. Dat werkt enorm motiverend :)

@tuwore
Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!

Reageer op deze reactie als u hier NIET mee wilt aan deelnemen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses

@tuwore ik heb er zelf ook van genoten, als bipolair vond ik het aangrijpend het verhaal van andere te aan horen, groeten

Bedankt om de tijd te nemen om m'n artikel te lezen en er even op te reageren. Dat apprecieer ik enorm :)

Hey leuk man om zulke goede Nederlands-talige content te lezen hier :) Je hebt er een volger bij!

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met prestatiedrang als belangrijkste oorzaak van depressies.

Ik neem graag een dag per week tijd om letterlijk niets te doen. In mijn zetel hangen, wat computeren, koffietjes drinken, koken en wat sporten. Het spijtige is dat ik me er tegenwoordig bijna voor moet schamen om dit toe te geven.

Dit is precies het probleem he? Dat je je moet schamen om iets te doen dat je gelukkig maakt. En het lijkt me juist dat die schaamte weer een trigger is voor depressies, niet?

Zeker wel. 't is gewoon niet meer maatschappelijk aanvaard om af en toe gewoon te niksen. Elke minuut van onze dag moet productief zijn tegenwoordig, en ik hoe er niet van om mee te gaan in die gedachtegang. Laat mij maar af en toe gewoon lui zijn :). Die commentaren van mijn omgeving leer ik er wel bijnemen. Bedankt voor het volgen!

Het leven is, leven, en niet geleefd worden. Als jij voelt dat jou lichaam slechts 4/5 aan kan, dan moet je dat doen.
Het heeft geen zin om steeds 120% te geven, om dan in een depressie terecht te komen.
Ik begrijp jou zienswijze volledig.

Exact. iedereen moet het tempo van zijn leven volgen, en luisteren naar zijn eigen lichaam. Ik voel me goed bij hoe ik mijn tijd momenteel besteed, maar natuurlijk kan dat voor iedereen een andere invulling kennen. Bedankt voor het lezen en de reactie! :)

Dat plaatje van @gerben erbij en jou tekst is helemaal allemaal waar. En de maatschappij verlangt het van je he! Drukke baan, altijd in ontwikkeling, sporten, vrienden, relatie. Je 'moet' het hebben, want anders ben je niet goed aan jezelf bezig.

Ik vind het een waanzinnig briljante stap. Minder werken, fak it. Als het kan...je bent gek als je het niet doet!

Rust , regelmaat en reinheid van het hart zijn mijn life rules! Als mama v 4 is dat NOODZAAK! Prestatiedrang is nodig in deze maatschappij maar een balans vinden en een goed leven te hebben of te bereiken. Laat je niet gekmaken en wees eerlijk dat scheelt stress en geeft weer rust.
Dat werkt voor ons ! Je leeft maar een keer

op het moment dat er geen tijd is voor ontspanning is er nood aan ontspanning, het klinkt cliche maar is wel zo, ga je de grens voorbij dan vermindenren je functie, elk op zich heeft geen zin meer om ten volle te werken, eerst lichamelijk dan geestelijk en dan emotioneel. Daarom is het ook wel heel belangrijk om naar je lichaam te leren luisteren. leuk zo een goed Nederlands blog te vinden ik vond het via ocd.

Een belangrijk onderwerp wat je aankaart! Zelf kom ik uit Nl, hier is het niet anders. Ook ik heb te kampen met zware depressieve episoden.

Coin Marketplace

STEEM 0.21
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 67753.34
ETH 3502.65
USDT 1.00
SBD 2.82