PRZEPIS: [Wegański] Sos słonecznikowy 🌻🌻🌻

in #polish6 years ago

Dzień dobry!

Gdy zaczęłam moją przygodę ze zmianą sposobu odżywiania (o czym możecie przeczytać tutaj), jednym z największych wyzwań w kuchni, okazał się...sos! haha Najbardziej popularny (i lubiany przeze mnie), klasyczny sos czosnkowy bazuje na tłustej śmietanie lub w wersji light na jogurcie i majonezie. Szukałam więc pomysłu jak przygotować go w wersji roślinnej (wegańskiej), czyli takiej, w której nie będzie jajek i nabiału. 

Świetną bazą do sosów okazał się słonecznik oraz orzechy nerkowca. Dzięki wysokiej zawartości roślinnych tłuszczy (słonecznik zawiera większą ilość Omega 6, więc nie powinniśmy jeść go zbyt często), stworzyłam sosy o pożądanej konsystencji. W zależności od dodatków, których użyjemy, możemy przygotować swoje ulubione smaki sosów. 

Sosy na bazie orzechów lub słonecznika sprawdzą się jako dodatek do dań obiadowych (u mnie obowiązkowo do placków ziemniaczanych ;)), kanapek, sałatek, ale także do zagęszczania zup. W zależności od ilości dodanej wody, możemy uzyskać gęstą lub bardziej "lejącą" konsystencję.

Kto jest ciekawy przepisu? Zapraszam!

Składniki na podstawową bazę do sosu:

  • szklanka pestek słonecznika lub orzechów nerkowca
  • łyżka oliwy z oliwek
  • łyżka soku z cytryny
  • szczypta soli kamiennej (np. Kłodawskiej lub Himalajskiej)
  • woda do uzyskania odpowiedniej konsystencji, około 1/2 szklanki, najlepiej wodę dodawać stopniowo

Dodatki (do wyboru):

  • sos czosnkowy: 1 lub więcej ząbków czosnku
  • sos koperkowy: garść świeżego lub mrożonego kopru
  • młoda cebulka lub szczypiorek

Przygotowanie:

1. Słonecznik lub orzechy moczymy w wodzie. Słonecznik wystarczy moczyć około 30 minut, natomiast orzechy potrzebują kilku godzin (najlepiej namoczyć je na noc).

2. Wszystkie składniki wrzucamy do blendera i miksujemy na gładko. Sprawdzamy konsystencję i w razie potrzeby dolewamy więcej wody.

Sos możemy udekorować posiekanym szczypiorkiem, koperkiem lub innymi świeżymi ziołami.

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

Kurcze taka prosta rzecz, a tak cieszy😍!
Faktycznie jest to super alternatywa i remedium na ukochany przez wszystkich sosik czosnkowy🤤.

Będę robił bankowo - już widzę go dziś na kolację, jako dodatek do crudités z marchewki i kalarepy..

Dzięki 👍

Wy jesteście najlepsi! (czy już Wam to mówiłam?)
Nie wiem co to crudités, ale mam nadzieję, że to nic obraźliwego haha
Natomiast sosik na pewno jest wart swoich zdrowych kalorii i tłuszczy :)

Sosik będzie dzisiaj do mizerii, już wstawiłem słonecznik do moczenia. Dzięki za inspirację :)) A propos moczenia nocnego... @rado21ste będzie coś wiedział jako młody ojciec ;)) Chce zrobić mleko z orzechów makadamii. Mam 75 g orzechów. Ile dodać wody i ile je moczyć? Coś dodawać?

Ja mleka nie robiłem jeszcze, więc proporcji Ci nie podam 🙁(osobiście szedł bym na wyczucie)

A co do moczenia.. Jeszcze pieluchy są, więc dajemy radę😉
Później będzie pewnie gorzej..

Crudités to nic innego jak pieczołowicie pokrojone, surowe warzywa (w kuchni francuskiej wszystko brzmi dobrze)

Jak miło się nowego słówka nauczyć. Sprawdzę jeszcze jak to się wymawia, by gafy nie zrobić jak będę chciał warzywa na surowiaka w Paryżu.

Co do moczenia... za 3 lata będzie lepiej. Ja jakoś w tym wieku przestałem się moczyć ;) Zaczną się inne problemy wieku dziecięcego, jak usmarowana farbkami świeżopomalowana ściana. Taki rezultat dziecięcej kreatywności ;)

@veggie-sloth co do orzechów makadamia, będąc w Australii byłam w szoku, że mleko makadamia dostępne jest do kawy niemal w każdej kawiarni, taki rarytas! Przyznaję, że w Polsce nigdy nie robiłam z nich mleka, bo są dosyć drogie. Natomiast z innych orzechów, np. nerkowców, które są podobnie miękkie jak makadamia, robię mleko w proporcji 1 szkl orzechów na 4 szklanki wody. Zawsze można dodawać wodę stopniowo sprawdzając konsystencję ;) A moczyć, myślę, że min. 8 godz.

Nie wiem, co w ostatnim zdaniu napisałeś, ale już mi się podoba :) Tak tylko jako wielki miłośnik słonia dodam, że szklanka pestek, czyli jakies 250 g to 1460 kcal, 120 g zdrowego tłuszczu, ale co tam! Na czymś brzuszek trzeba wyhodować :)

Słonecznik i szczypiorek oddzielnie uwielbiam. W połączeniu nigdy nie próbowałem. Interesujący przepis. Ciekwe czy sprawdzi mi się z przyprawionymi ziołami i zasmażanymi, pocietymi w talarki gotowanymi ziemniakami.

Tak, będzie idealny do takich ziemniaczków (które kocham i uwielbiam) 😋

Super sosy! Sam często szukam nowych sposobów na smaczne dodatki do jedzenia.
A taka zdrowa odmiana sosu to coś idealnego!
Jeszcze dzisiaj spróbuję sosu czosnkowego 😊

Zastanawiałam się jak wpadłaś na to, że orzechy to świetna baza?

I jak, próba udana?
Wiesz co, gdy zaczynałam moją przygodę z kuchnię wegańską, non stop coś moczyłam i miksowałam (heh w sumie to nadal ciągle to robię ;)) Nerkowce poznałam przy robieniu wegańskich serników i mleka, a szukając tańszego i szybszego w moczeniu składnika wpadł mi w ręce właśnie słonecznik :)

Jak najbardziej udana! Mega dobry sos wyszedł 😊 od teraz będzie moim ulubionym. Myślałaś o swojej knajpie? Nawet takiej malutkiej?

hmm.. z prowadzeniem knajpy to nie taka łatwa sprawa.. Obecnie gotuje dla Steemian 😉 ale kto wie co przyniesie przyszłość? 🙄
Niezwykle ciepło na sercu mi się zrobiło czytając Twój komentarz, dziękuję za wsparcie i wiarę, że to co robię ma sens.

Super masz przepisy, więc moje wsparcie będziesz miała na długo 😉 również z knajpą jeżeli postanowisz uruchomić. Mogę pomóc 😉 fakt dużo pracy. Ale ile radości i satysfakcji.

Ten sos to rewelacja! Kiedyś przyrzadziłam sałatkę nie-jajeczna z podobnym wegańskim sosem. Była oszałamiajaca w smaku!
Dzięki za przypomnienie:)

Dziękuję! I to kolejny dowód na to jak kreatywna i smaczna jest kuchnia roślinna 😊

Rany! Ale to było smaczne! :)

A nie mówiłam? hehe Najfajniejsze jest to, że słonecznik jest tani i nie wymaga długiego moczenia, a sosik wychodzi mistrzowski :)

More Than you Can Think

Get 20 upvotes and 10 followers only for join the site.
The 20 upvotes worth 1SBD so why wait get it quickly before the campaign over.
CLICK HERE TO JOIN

Mniam ! Wygląda pysznie - zresztą jak zawsze u Ciebie. A do tego proste w wykonaniu i z prostych, dobrze dostępnych składników!

Dziękuję serdecznie! 😊Sosik poleca się jako dodatek do przeróżnych dań, ja ostatnio zrobiłam mocno czosnkową wersję do frytek ;))

Czegoś takiego jeszcze nie spotkałem. Warte spróbowania - to coś dla mnie, walczę z trójglicerydami. Pozdrawiam.

@therealwolf 's created platform smartsteem scammed my post this morning (mothersday) that was supposed to be for an Abused Childrens Charity. Dude literally stole from abused children that don't have mothers ... on mothersday.

https://steemit.com/steemit/@prometheusrisen/beware-of-smartsteem-scam

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 66507.45
ETH 3328.17
USDT 1.00
SBD 2.69