HUMMUS - 5 przepisów z polskiego Steemit! 😎

in #polish6 years ago (edited)

Słowo hummus, w języku arabskim oznacza ciecierzycę, czyli roślinę strączkową (odmianę grochu), która jest jego głównym składnikiem. Hummus to pasta (dip, puree) do zrobienia której, poza ciecierzycą, potrzeba: tahini (pasty sezamowej), oliwy z oliwek, soku z cytryny, czosnku i przypraw. 

Potrawa ta pochodzi z tzw. Lewantu, czyli państw takich jak: Liban, Izrael, Syria, Jordania, a także Egipt i Turcja. Obecnie hummus swoją sławę zawdzięcza głównie wegetarianom i weganom, gdyż wspaniale zastępuje nabiał oraz jest bardzo dobrym źródłem białka i wapnia.

Jak jeść hummus? (bo czy warto, to jest pewne! ;)) 

Hummus możemy traktować jako zamiennik serka czy masła i smarować nim pieczywo, pity lub tortille. Świetnie sprawdza się też w formie dipu podany do surowych warzyw pokrojonych w słupki. 

Dla mnie hummus idealny to ten o gładkiej, lejącej konsystencji, której sekretem jest dodatek lodowatej wody pod koniec blendowania. Roztarty na głębokim talerzu, muśnięty papryką i kuminem, polany dobrej jakości oliwą i sowicie posypany świeżą natką pietruszki lub kolendrą. A jeszcze cudowniej, jeśli wpadnie do niego kilka chrupiących falafeli i soczystych oliwek!

Ale możliwości na przygotowanie i podanie tej słynnej pasty z ciecierzycy są tysiące! Hummus zagościł też na polskim Steemit pod tagiem #pl-wege i #pl-kuchnia

Pierwszy przepis na hummus w języku polskim został opublikowany [edit] prawie rok temu u @napotem: Domowy hummus. Nieco poźniej wśród miłośników dobrego jedzenia pojawił się @foodini, który 3 miesiące temu zaserwował nam klasyczną wersję tej ciecierzycowej pasty:  

Idealnie gładki hummus od @foodini


W ostatnich dniach hummus powrócił w wielkim stylu do polskiej społeczności Steemit ;) A to za sprawą @przemas'a, który podzielił się z nami przepisem (i wielką miłością) do tej ciecierzycowej pasty.

Hummus - przepis podstawowy od @przemas


Cudowną, surową (witariańską, raw) wersję hummusu przedstawiła nam @naila7894

Hummus w wersji RAW od @naila7894


A jeśli znudzą nam się klasyczne odsłony hummusu, kretywne i bardzo oryginalne połączenia smaków i dodatków możemy szukać u @sweetsandbeyond

Hummus z cieciorki i buraka


W ostatnich dniach @sweetsandbeyond podzieliła się także fantastycznym przepisem na:  

Hummus z żółtego grochu z limonka i czarnuszka


Jaki hummus Ty lubisz najbardziej? 

Daj znać, jeśli czyjś przepis na hummus w języku polskim pominęłam.

A jeśli szukasz więcej ciekawych i zdrowych kulinarnych inspiracji, koniecznie zaglądaj do tagu #pl-wege, bo jedno jest pewne, tu nigdy nie ma nudy! 😉

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

A ja właśnie od wczoraj moczę ciecierzyce! :) I teraz na który się zdecydować? :)

Testuj z burakiem i mow czy dobre :P

No i co zdziałałeś z tą ciecierzycą @veggie-sloth? :)
Ja wczoraj po napisaniu tego postu wstałam ...i poszłam namoczyć cieciorkę ;))

Proszę bardzo :)
Hummus na #polish pojawił się już prawie rok temu na blogu @napotem, wtedy nie było jeszcze polskich tagów tematycznych.

https://steemit.com/polish/@napotem/make-your-homemade-hummus-or-or-domowy-hummus

No proszę, czyli historia hummusu jest dłuższa niż sądziłam :)
Dziękuję bardzo! @grecki-bazar-ewy jesteś niezastąpiona.

Moni, podobno nie ma ludzi niezastąpionych ;)
Pamiętałam ten przepis @napotem bo sama go skomentowałam ale bardzo Ci dziękuję za miłe słowa :)

Pozdrawiam!

jeden hummus,
a ile odsłon, ile kolorów, ile smaków!
:)

Napatrzeć, nasmakować i nawąchać się nie można! ;))
@rozku a Twój ulubiony hummus to jaki?

oo kochana hummus to ja mogę każdy, ze wszystkim, i nawet sam (paluchem, tak z miseczki np. :)
ale wiesz, ze sama jeszcze nigdy nie próbowałam zrobić?
czas to zmienić!

Ooo teraz to już nie ma wymówek ...chyba, że nie będziesz mogła się zdecydować który! haha

Ale super to zrobiłaś :P

Dzięki 😊
Ale fajnie tu mamy na tym polskim Steemie, no nie? ;))

Świetny pomysł i wielkie dzięki na promowanie mojego posta ! Pozdrawiam @przemas!!

Sama przyjemność!
Pozdrowienia @przemas 😉

Jak miło! Dzięki za promowanie mych przepisów!

Zapraszam do poczytania ostatniego na pesto z marchewki. Po połaczeniu z cieciorka można z niego wyczarować hummus;) I będzie kolejna wersja do zajadania!

Świetny tekst!

Twoje pomysły na hummus są świetne, dlatego musiały się tu znaleźć 😉
Ooo hummus marchewkowy! Dobry trop, pewnie jest lekko słodki, koniecznie trzeba zrobić z młodą marchewką ;))
Dzięki!

Dzięki! Dzięki!

Oryginalny przepis to pesto marchewkowe. Jest obłędne (moje zmodyfikowane). Dodajac do niego cieciorkę można przerobić na hummus. Tak, ta soczysta słodka marchew to jest to!

Czekam na sprawozdanie;)

Dzięki Monika za wzmiankę!
Ten z czrnuszką to musi być petarda, że też wcześniej na to nie wpadłem!

Robię czasami z ciecierzycy, fasoli i wędzonej makreli pastę na chlebek - pychotka. Czy to będzie humus? Jak tak to okazuje się, że jem humus i nie wiem o tym. Pozdrawiam.

haha to bardzo ciekawa, oryginalna i na pewno pyszna wersja hummusu :)
Pozdrowienia!

Super przepis wygląda kusząco!!!

@zdrowie próbowałaś wszystkie? polecasz któryś?

do tej pory próbowałam 2 lub 3 przepisy, i za każdym razem mi nie smakowało. ze sklepu już jest lepszy...

chętnie spróbuję jeszcze raz jeśli zarekomendujesz ;)

Ja najbardziej lubię hummus klasyczny, tak jak napisałam, kremowy i lejący :) Sekretem jest dodanie już na sam koniec blendowania lodowatej wody. I wiesz co, jeszcze nigdy nie udało mi się kupić tak pysznego hummusu jak ten który sama zrobię. Poza tym, jak na razie znalazłam w sklepach tylko JEDEN hummus, który nie zawiera konserwantów!!! Więc naprawdę warto pomiksować samemu ;)
Co do dodatków smakowych typu burak, to myślę, że warto próbować i znaleźć swojej smaki.

@zdrowie masz rację co do różnych smaków , ja spórbowawszy sklepowych sądzę, że wolę klasyczny.

dzięki wielkie! narobiłaś mi dużego smaka. świetny trick z tą lodowatą wodą! jak wypróbuję przepis to dam Ci znać :)

ps próbowałaś mrozić Hummus?

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 61399.80
ETH 2987.20
USDT 1.00
SBD 3.42