Czy makaron jest zdrowy? 🍝🤔

in #polish6 years ago

Makaron, potrawa uwielbiana przez ludzi na całym świecie, której chyba największą zaletą jest szybkość przygotowania.. pod warunkiem, że sami nie zabieramy się za jego produkcję ;)

Co przychodzi Wam na myśl na słowo makaron? Spaghetti, tagliatelle, świderki, rurki, łazanki... jest tak wiele kształtów makaronu i możliwości ich przygotowania! Czy zdarza Wam się jednak odmawiać sobie tego dania ze względu na ograniczanie w diecie węglowodanów prostych lub unikanie glutenu? A może jedyny makaron jaki jadacie to pszenne kluski z mięsnym sosem?

Makarony, od lewej: spaghetti z ciecierzycy, penne gryczane pełnoziarniste, fusilli z zielonego groszku

Przejście na zdrowy tryb odżywiania uruchomiło we mnie ogromną kulinarną kreatywność i ciekawość nowych smaków. Wykluczając z diety zboża przetworzone (oczyszczone) i gluten pszenny nie chciałam rezygnować z makaronu, który przyznam, często ratuje mnie w sytuacji, gdy brakuje mi czasu na gotowanie. Zaczęłam więc próbować różnych rodzajów makaronu i odkryłam, że wcale nie musza być one wytwarzane z pszenicy, a co więcej, nie muszą być w ogóle wytwarzane ze zbóż!

Ekspresowy w przygotowaniu makaron z czerwonej soczewicy

Spójrzcie jakie rodzaje makaronów udało mi się kupić w Polsce. Jeśli znacie jeszcze inne makarony, koniecznie dajcie znać w komentarzu ;)

1. Makarony ze zbóż, produkowane z mąk oczyszczonych lub pełnoziarnistych (razowe):

a) zawierające gluten:

  • pszenny
  • z pszenicy durum
  • pszenny jajeczny
  • orkiszowy
  • makaron ze starej odmiany pszenicy tzw. samopszy
  • żytni 
  • owsiany

b) nie zawierające glutenu:

  • kukurydziany
  • gryczany
  • jaglany
  • ryżowy (z ryżu białego, brązowego lub czarnego)
  • z komosy ryżowej
  • lub mieszanki tych mąk

2. Makarony ze strączków:

  • z ciecierzycy
  • z różnych odmian grochu
  • z zielonego groszku
  • z różnych odmian fasoli
  • z soczewicy
  • z soji

3. Makaron konjac:

  • makaron wytwarzany z błonnika pochodzącego z korzenia rośliny Konnyak. 

Do makaronów dodawane są także naturalne barwniki, które mogą wpływać na ich kolor, smak lub konsystencję, np.: szpinak, pomidory, buraki, wodorosty, przyprawy, zielona herbata.

Zobaczcie kilka pomysłów na dania z makaronem (zdjęcia pochodzą z mojego domowego archiwum, dlatego wybaczcie ich jakość ;)) A wkrótce na blogu pojawią się nowe przepisy na zdrowy makaron.

Spaghetti kukurydziane (najbardziej popularny makaron bezglutenowy) z pulpetami z ciecierzycy w sosie pomidorowym.

Makaron gryczano - kukurydziano - quinoa z sosem pomidorowym z cukinią, świeżą bazylią i oliwkami.

Penne kukurydziane z sosem wege bolognese.

Makaron ryżowy klasyczny, który nie wymaga gotowania, a jedynie moczenia w gorącej wodzie.  

Makaron ryżowy z dodatkiem tapioki i zielonej herbaty. Podany z sosem z bakłażana, jarmużu i suszonych pomidorów oraz łyżką masła orzechowego. Wiem, nie wygląda apetycznie, ale był taki dobry!

Odpowiadając na tytułowe pytanie, czy makaron jest zdrowy? Tak, jeśli wybierzemy jego pełnoziarnistą (razową) wersję oraz jeśli będziemy jeść różne rodzaje makaronów. Pamiętajmy o najważniejszej zasadzie zdrowego odżywiania: rotujmy produkty w naszej diecie, czyli jedzmy zamiennie różne zboża: zawierające gluten i te bezglutenowe, a także rośliny strączkowe. Np. Jeśli w poniedziałek na śniadanie jedliśmy kanapki z chleba żytniego, na obiad przygotujmy makaron z ciecierzycy lub kukurydziany. 

Ważne jest także to, z czym podamy ten makaron ;) Ja uwielbiam lekkie pomidorowe sosy na bazie cebuli i czosnku z dodatkiem warzyw takich jak: bakłażan, papryka, cukinia, grzyby, oliwki. Koniecznie z dużą ilością świeżych ziół lub natki pietruszki.

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

@zdrowie przyznam ze tym postem bardzo mnie uswiadomilas, nie wiedzialam w ogole o istnieniu takich makaronow! w UK niestety nie ma duzego wyboru, zdrowy tryb zycia oznacza to cos troszke innego niz w Pl. byc moze znajde to w jakims bardzo drogim sklepie, ale chyba nie widzialam jak bylam ostatnio. ale poszukam, jestem barzo ciekawa smaku! plus moze okazac sie to potrzebne, bo ewidentnie moj zoladek osatnio nie trawi albo glutenu albo nabialu - wiec jak sie dowiem ze to gluten to czuje ze zrobie grubsze dochodzenie w tym temacie. chociaz nawet jak okaze sie ta druga opcja to pewnie i tak zwroce sie do Ciebie :D dobrze Cie tu miec Moni, publikujesz bardzo wartosciowe wpisy :) i smaczne!

Dziękuję 😊
Nie byłam już sporo lat w Anglii, dlatego nie potrafię powiedzieć Ci, gdzie takie makarony kupić. Spróbuj po prostu dobrze rozejrzec się na półkach z makaronami lub ze zdrową żywnością w dużych supermarketach. Mi ostatnio udało się kupować przeróżne makarony (także z zielonego groszku czy fasoli mung) w supermarketach w Australii i Nowej Zelandii. A w Polsce mamy teraz ich ogromny wybór. Więc może jak będziesz w ojczyźnie zrobisz sobie zapasy do Anglii ;))

hej @zdrowie. mieszkam co prawda w city, ale jak na city, nie ma szalenczego wyboru. nie mamy auta wiec chodzimy do okolicznych 2 supermarketow ktore nie sa duze, i niestety polki 'glutenfree' etc sa dosc waskie. sa sklepy ze zdrowa zywnoscia, ale czesto sie tam przeplaca, wiec nieraz lepije kupic na ebayu, ale wiadomo zalezy co.
w Polsce jest ogromny wybor, oj tak. x tego co zauwazylam my Polacy cenimy sobie szeroki wybor, czego raczej nie mozna powiedziec o mieszkancach wysp (a bynajmniej nie w takim stopniu). wiec, kto wie..zalezy na ile walizka pozwoli! :D

dzieki za rade Moni :)

Zgadzam się z przedmówczynią - takie @zdrowie to skarb! :D Zamawiaj przez internet - wiele z tych produktów może długo zimować, makarony raczej się nie psują o ile są w dobrych warunkach trzymane :)

@veggie-sloth hehe, racja, doslownie i w przenosni ;-)
masz racje. rozejrze sie za tym :)

z polecenia @breadcentric dzielę się linkiem :) W sumie tanio dosyć i mają dostawę przez Amazona na całym terenie UE https://www.wholefoodsmarket.co.uk/

@veggie-sloth z tego co iwdze, naprawde fajny sklep, ale dostawa tylko na terenie londynu! a jesli to zrozumialam zle, to bynajmniej fresh nie dowoza poza londyn. probowales cos zamawiac stamtad ? :)

dzieki za link :)

patrzyłam, spójrz co mi wyskakuje :
image.png

nie wiem czemu to sie pojawia, bo wydaje mi sie ze jestem w glownej zakladce, w koncu makaron nie jest ' fresh' ...

Bardzo pysznie :) Jak wielki miłośnik makaronów wszelkich bardzo doceniam podsumowanie - podstawą dobrego żywienia jest jakość produktów, stopień przetworzenia i co chyba najważniejsze różnorodność! Dlatego makaron w moim tygodniowym menu pojawia się maksymalnie 2 razy w tygodniu, kanapka z różnego pieczywa maksymalnie raz na 2 dni. Jest tak wiele potraw, że dni w roku zabraknie. Kupilem kiedys na wyprzedaży książeczkę o gotowaniu zdrowym i bezmięsnym - 900 stron!!! nawet zupa z płatków róży jest :D

haha Leniwcu "sponsorujesz" mój dzisiejszy wieczór, w sensie, że śmieję się co chwilę jak czytam Twoje teksty! a jak wiadomo śmiech to @zdrowie ;)) Zupa z płatków róży - czekamy na Twój post z fotorelacją z jej przygotowania (i zbierania płatków róży o poranku), bo rozumiem, że przepis masz już przetestowany ;))

Cała przyjemność po mojej stronie :) Zupę zrobię i podzielę się workflow ;) Róże na moim osiedlu to rzadkość, już prędzej tulipanem dostanę, takim z butelki zrobionym ;))

jedzmy zamiennie różne zboża: zawierające gluten i te bezglutenowe, a także rośliny strączkowe. Np. Jeśli w poniedziałek na śniadanie jedliśmy kanapki z chleba żytniego, na obiad przygotujmy makaron z ciecierzycy lub kukurydziany.

To mi się podoba! :-) zdrowe podejście. Nawet nie wiem czemu ludzie unikają glutentu jak nie wiedzą że nie są uczuleni na niego. Już nie mówie, że jednego się pozbędą a reszty makrokładników nie dostarczą. Taki przykładzik :-)

Dzięki :)
P.S. Tyle się nad tym głowię, że w końcu zapytam: jak dodać taki cytat w komentarzu?

Loading...

Hhmm jakby to napisac. Trojkatny nawias na poczatku zdania. Poczytaj markdown pisownie.

Właśnie, nie pomyślałam, by do Markdown zajrzeć 😉

Będę musiała poszukać... jak nie w greckich sklepach to w internecie ;)
Na greckie sklepy raczej nie liczę mówiąc szczerze, ogólnie dostępny jest tylko makaron pszenny i pełnoziarnisty (który bardzo nam z mężem smakuje ale jest dużo droższy,) tych innych makaronów o których piszesz Moni nie widziałam jak dotąd.

O widzisz, czyli potwierdza się to, że w innych krajach Europy nie ma takiego dostępu do zdrowej i rożnorodnej żywności jak w Polsce. U nas te makarony są dostępne w najbardziej popularnych sieciówkach i wcale nie są drogie.
Oczywiście zawsze można zamowić w Internecie, nawet z zagranicy, ale to już koszty będą większe.
Super, że sięgacie z mężem po makarony pełnoziarniste, och a jak ja Wam zazdroszcze tych dodatków do nich, szczególnie oliwek, bo w Polsce ciężko o dobre.

Powiem szczerze że tutejsi dietetycy i inni znawcy tematu są zdania iż grecki klimat oraz dieta śródziemnomorska są na tyle zdrowe że żywnościowe "nowinki" są po prostu zbędne ;)

No bo w sumie po co jeść makaron z grochu skoro i tak się je strączkowe kilka razy w tygodniu pod różną postacią?
Pewnie dlatego nie ma zapotrzebowania na tego typu produkty.
Chociaż ja bym chętnie spróbowała jakiegoś innego makaronu :)

Powiem szczerze że tutejsi dietetycy i inni znawcy tematu są zdania iż grecki klimat oraz dieta śródziemnomorska są na tyle zdrowe że żywnościowe "nowinki" są po prostu zbędne ;)

Dokładnie tak!
U mnie makaron spełnia rolę szybkiego obiadu, np. taki makaron z grochu ratuje mnie, gdy zapomnę namoczy groch na noc :)

@zdrowie, a czy makaron z grochu Ci się nie skleja? Nie ma “ciapowatej” konsystencji? Ja też zajadam różne makarony i tym z czarnej fasoli byłam zawiedziona. Natimiast makarony z komosy ryżowej sa fantastyczne w smaku! Ich konsystencja zniewala... Szczególnie bezpośrednio po ugotowaniu. Mój sposób na ten rodzaj to oliwa z oliwek i sól do smaku:)

To prawda, makarony z grochu nie są tak sprężyste jak te pszenne czy kukurydziane, fakt, że trochę się kleją, dlatego staram się gotować je bardzo krótko, al dente.
Czy udało Ci się kupić makaron 100% z komosy ryżowej? Takiego jeszcze nie spotkałam.

Dobrze wiedzieć. Dam mu kolejna szansę:)

Nie. Makaron z komosy ryżowej, który znam ma przewagę maki kukurydzianej.

Aaa to taki sam kupuję, mieszanka mąk z dodatkiem mąki quinoa ;)

Makaron z soczewicy mnie zaciekawił.Na pewno spróbuję.

Bardzo polecam! To świetne źródło bialka i żelaza. Makaron robi się go w 5 minut. A sos pasuje praktycznie każdy 😉

jest jeszcze jeden rodzaj makaronu!
noo ten np. zielony z cukinii,
(albo pomarańczowy z dyni, albo czerwony z buraka)

ścinany (tarty) na surowo w skrętownicy, czy jak to sie tam nazywa :)

piękne i smakowite zestawienie!

Taak 😊 Zastanawiałam się czy dodać go zestawienia 😉
To zdecydowanie najpyszniejszy i napiękniejszy makaron 🥕🥒

I jeszcze jest dynia makaronowa! Też wspaniała imitacja spaghetti;) Jadam, podobnie jak makaron z komosy, z oliwa i sola. Próbowałam z sosem pomidorowym, tak bardziej tradycyjnie, i miałam mieszane uczucia.

racja!
w tej dyni nitki makaronowe jak żywe!
:D

Artykuł bardzo ciekawy! Ale ja jednak jestem miłośniczką makaronu z pszenicy durum :))

To najbardziej klasyczny makaron i chyba najbardziej uniwersalny w przygotowaniu :) Warto spróbować też innych rodzajów makaronu dla urozmaicenia jadłospisu ;))

Wszystko zależy od proporcji w diecie. Makaron sam w sobie wcale nie musi być niezdrowy z powodu węglowodanów, a już na pewno nie z powodu glutenu który potrzebujemy. Chyba, że ktoś ma sytuację medyczną zabraniającą mu jeść glutenu. Dlatego też tak jak ktoś pisał podoba mi się ten cytat:

jedzmy zamiennie różne zboża: zawierające gluten i te bezglutenowe, a także rośliny strączkowe. Np. Jeśli w poniedziałek na śniadanie jedliśmy kanapki z chleba żytniego, na obiad przygotujmy makaron z ciecierzycy lub kukurydziany.

O wielu makaronach z artykułu nawet nie wiedziałem, że istnieją :)

Dzięki :)
O glutenie planuje napisać artykuł już od miesięcy i dzięki Twojemu komentarzowi w końcu się za to zabiorę, bo temat i na czasie, i ciekawy, i ważny :)

Ileż ja się tu u Ciebie dowiaduję ciekawych rzeczy! Mój ulubiony makaron to oczywiście ryżowy, a tu proszę jaka różnorodność: z soczewicy, ciecierzycy, kukurydziany... tyle smaków i możliwości, czas zabrać się za testowanie 😊

To ja już się nie mogę doczekać Twojego testowania i mam nadzieję, ze podzielisz się z nami efektami ;)

No, to po fazie tropienia ufo, produkcji orgonitów i wielu innych aktywności przyszedł czas polowania na makaron bezglutenowy. Może jest to proste w Polsce ale w Europie jest to wyzwanie. Mam więc nowe hobby - tropiciel makaronu.

hahaha a gdzie będziesz prowadził te poszukiwania?
Myślę, że z makaronów bezglutenowych najprędzej natkniesz się na ryzowy i kukurydziany.

Mieszkam we Francji, jak przejdą upały przejdę się po sklepach. Ale z tego co dotychczas widziałem z wyborem jest kiepsko. Ostatnio ciągnę na kus-kusie ale to chleb a ja go unikam. Do tego zawiera gluten. Ostatnio przywiozłem sobie kaszę gryczaną z Polski - jest super i bardzo mi pasuje ale ma właściwości rozgrzewające. Ryże pochodzące z Azji są trochę podejrzane, uważam że zawierają bardzo dużo chemii. Szukam jakiegoś produktu do połączenia z warzywami i chyba wrócę do kartofli.

Ciekawie ujęte;) Poszperaj w różnych sklepach. Życzę powodzenia.

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 63458.69
ETH 3084.37
USDT 1.00
SBD 3.99