Numizmatyczne rarytasy || Numismatic rarities

in #polish7 years ago (edited)
Sort:  

Ech, miałem kiedyś okazję kupić, ale to było w czasach kiedy nie obracałem jeszcze takimi pieniędzmi. Szkoda, bo miałbym bardzo ciekawy okaz w swoim zbiorze. Dzięki @pibyk za przypomnienie o istnieniu tej pięknej okolicznościówki :)

Za kilka dni kolejna będzie wystawiona na aukcji. Jak chcesz namiary to podam :-)

Lepiej nie, bo będzie mnie kusić, a muszę samochód zmienić :)

Ok. To nie podam :-)

A to Ty wystawiasz?

Nie. Moja nie jest na sprzedaż :-)

No i prawidłowo :)

Loading...

świetny artykuł... podziwiam Twoją numizmatyczną pasję...

Dzięki, ale tak naprawdę to monety są dla mnie ubocznym wątkiem i znam je niejako "przy okazji" 🙂

Lubie czytać Twoje numizmatyczne ciekawostki :)

Dzięki :-)

Pierwszy raz widzę kwadratową monetę. Tylko jest problem, według definicji PWN - to co pokazałeś nie jest monetą:

moneta «pieniądz metalowy w kształcie okrągłej płytki z wybitym na niej godłem państwowym lub wizerunkiem i napisem oznaczającym wartość»

I co tu zrobić?

Ta definicja jest do bani i to mocno, a ten cały PWN zwyczajnie nie zna się na monetach 😛

Monety kwadratowe są znane od dawna (najstarsze klipy jakie pamietam to jakiś 16 wiek, więc dobrze przed PWN), bywały trójkątne, wielokątne są dosyć powszechne, a ostatnio pojawiają się kuliste i nawet takie z plastiku.

Tu masz przykład współcześnie obiegowych monet nieokrągłych (50 c i 5G):

<

a tu masz starszy egzmeplarz:

jest tego cała fura.

Czyli... PWN sto lat za murzynami?

W tym temacie? Jak najbardziej. Tu masz kolejne:

Palttmynt

I kolejne, tym razem złote kwadratowe 4 talary z Danii:

jajowate miedziane 100 Mon z Japonii:

i kwadratowe miedziane płatnicze coś z Indii (2 wiek n.e. czyli mocno przed PWN):

Fajnie zaprojektowana ta moneta. Zwłaszcza orzeł - kojarzy mi się trochę z secesją - tyle, że nie mam o tym pojęcia, więc jeśli się mylę to nie bijcie. ;-P
A czcionka z kolei kojarzy mi się z przedwojennymi filmami, chyba często takiej wtedy używano - zna ktoś podobną czcionkę w wersji cyfrowej?

Wśród numizmatyków ten orzeł najczęściej nazywany jest strzeleckim. Trzeba również dodać, że moenty o nominale 10zł z Piłsudskim ze "zwykłym" orłem były bitew czterech rocznikach: 1934, 1935, 1936 oraz 1938, a 10zł w wersji z orłem strzeleckim tylko w 1934r. w nakładzie 300000 sztuk.

W 1939 także wybito 10 złotych z Piłsudskim i nie jest ono wcale takie rzadkie bo większość nakładu do obiegu zdążyła trafić przed 1 września.

Kurde, nie przypominam sobie, żebym ten rocznik widział w katalogach... A z internetowych nie korzystałem. Ciekawa sprawa...

pilsudski1939.jpg

To nieco rzadszy rocznik niż pozostałe, ale nie jest to jakiś nadzwyczajny rarytas. I jak najbardziej jest w katalogach papierowych.

A, kurde - przez przypadek popatrzyłem na 5zł :D Mea culpa :)

To jest tzw. orzeł legionowy. W tym przypadku wyjątkowo umieszczony na państwowej monecie obiegowej (klipa jest niejako jej pochodną) w miejscu przeznaczonym normalnie na oficjalne godło, którym orzeł w wersji legionowej nie był. Czcionka jest zdecydowanie przedwojenna, a orzełek nawet podwójnie przedwojenny bo powstał nie później niż w 1914 :-)

Qurator
Your Quality Content Curator
This post has been upvoted and given the stamp of authenticity by @qurator. To join the quality content creators and receive daily upvotes click here for more info.
Qurator is proudly supported by @reggaemuffin, vote for him as a witness here.

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by pibyk from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews/crimsonclad, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows and creating a social network. Please find us in the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

This post has received a 0.24 % upvote from @drotto thanks to: @banjo.

WOW :-) dobrze napisane :-) całe szczęście, że to moneta okazyjna, bo jakoś trudno mi to sobie wyobrazić w portfelu :-)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 59933.20
ETH 3191.47
USDT 1.00
SBD 2.44