Nie czyń drugiemu co tobie niemiłe.

in #polish6 years ago (edited)

worried-girl-413690_1920.jpgCzy znacie złotą regułe etyczną? Wierze, że zna ją każdy...
A ile z nas tak na prawde jej przestrzega?

"Traktuj innych tak jak Ty byś chciał być traktowany"
"Nie czyń innym tego, czego nie chcesz by czyniono Tobie"

Reguła ta jest piękna w swej prostocie i uniwersalna. Mi wpajała ją babcia, a pewnie na myśl by jej nie przyszło, że są to słowa antycznych filozofów, które na przestrzeni dwóch tysięcy lat wciąż mają dużą wartość.
Ostatnio błądząc po internecie dotarłam do pewnego komentarza dotyczącego tekstu o kobietach ciężarnych. Niestety nie mogę teraz trafić w tamto miejsce, więc własnymi słowami opisze sytuację.
Pani w komentarzu pisała o tym jak bardzo źle była traktowana przez ludzi będąc w ciąży. Opisywała sytuacje gdy na "ostatnich nogach" stała jadąc autobusem czy tramwajem i czuła się bardzo słabo, ale nikt nie ustąpił jej miejsca, a nawet zauważała ona śmieszki młodzieży gdy jej brzuch obijał się o barierkę. W kolejce w sklepie też jej nikt nie przepuszczał.
Rok po narodzinach pierwszego dziecka była w kolejnej ciąży i spotykała się z takim samym zachowaniem u ludzi. Jechała autobusem czy tramwajem, było jej słabo, na jednej ręce trzymała pierworodnego, w drugiej siatke z zakupami, stała- nikt nie ustąpił jej miejsca, znowu zauważała śmieszki młodzieży gdy raz jej brzuch a raz główka jej dziecka obijała się o barierki.
Pani wtedy mówiła sobie w myślach "śmiejcie się gówniary, ja to przeżyje, za pare lat wy będziecie w ciąży i ja też się będe śmiała".
Według historii tej pani, dziś gdy tylko zobaczy ona ciężarną kobietę w autobusie czy tramwaju, rozsiada się ona jeszcze wygodniej i z wielką satysfakcją obserwuje ledwie stojącą kobietę.
Ja też byłam w ciąży, mi też z reguły nie ustępowano miejsca i nie wpuszczano w kolejkę, natomiast jeżeli zaszła by taka potrzeba, byłabym w stanie poprosić o pomoc. Prosić kogoś o pomoc nigdy nie jest wstydliwą rzeczą. W każdym razie po moich różnych smutnych sytuacjach gdy byłam w ciąży a ludzie traktowali mnie jak powietrze albo i gorzej, dziś TYM BARDZIEJ ustąpie miejsca ciężarnej i TYM BARDZIEJ wpuszcze ją w kolejkę, gdy zauważe, że słabo sie czuję. I im więcej przeżyła bym trudnych sytuacji w ciąży z powodu obojętności innych ludzi to TYM BARDZIEJ dziś chciała bym się zachować inaczej w stosunku do ciężarnej niż tamci ludzie, których spotykałam ja.
Ja wiem jak mi bywało ciężko, dlatego dziś gdy jest mi o jakąś tonę lżej chce ulżyć innym będącym w tej samej sytuacji co ja kiedyś.
Złośliwość ludzka nie zna granic- skoro mi było kiedyś ciężko, a ty dziś jesteś w takiej samej sytuacji jak ja kiedyś to choć nigdy mi nie zaszkodziłaś to cierp za moje cierpienia!

Tekst zgłoszony do temaTYgodnia#36, temat 3.

Sort:  

Super artykuł! Słowa w nim zawarte są bardzo ważne, a często o tym zapominamy! :)

Niech inni zapominają, ważne, że pamiętamy my. Czasem gdy zachowuje się altruistycznie moi bliscy w trosce o mnie mówią "Julka, tobie nikt nie pomógł gdy ty tego potrzebowałaś, ty też nie musisz się nikomu poświącać"- chcą dać mi do zrozumienia bym się szanowała i nie ceniła dobra czyjegoś ponad swoje. Często mają racje, bo ludzie niestety z reguły wykorzystują takich pomocnych. Ale gdy komuś pomagam sama dowartościowuje siebie, czuje się lepsza., przez co praktycznie nic nie trace. Trzeba zachować równowagę.

Też to znam! Oczywiście ludzie są różni a czasy są niepewne. Warto kierować się sercem i własnym instynktem samozachowawczym :)

Dokładnie;)

Zawsze otrzymasz coś w zamian. Pomaganie ma sens kiedy sama czujesz taką potrzebę i strona biorąca to akceptuje. Natomiast w przypadku wymuszania pomocy (niedopuszczalne acz spotykane) mamy tu do czynienia z nadużyciem.

Szczerze mówiąc, to wspomniana kobieta ma po prostu zryty beret, bo kolokwialny gówniarz po prostu guzik przeżył i guzik wie, a że z domu nie wyniósł wrazliwosc, to tylko wstyd dla rodziców, więc ona znając trudy mści się na kolejnych kobietach, bo mi nikt, to ty przez to samo musisz przejść ? Chore

Bardzo chore podejście tej pani. Żeby mściła się na tych konkretnych osobach...Ale na niewinnych? Na szczęście zbyt często nie słysze o aż tak popsutych ludziach i mam nadzieję, że jest ich tylko garstka.

wspaniały artykuł! mnie zasady "nie czyń drugiemu co tobie nie miłe" nauczyła religia. Twoja postawa jest jak najbardziej właściwa. ja na co dzień kieruję się sposobem myślenia, aby pomagać słabszym. ciężarna kobieta w tramwaju czy sklepie jest osłabiona i wymaga wsparcia osób w pełnej sprawności. historia, którą przetoczyłaś udowadnia, że złośliwość ludzka nie zna granic..

Uważam, że podejście by pomagać słabszym jest jedynym dobrym podejściem do życia. Bez wględu czy wierzymy i w co wierzymy powinniśmy dążyć do tego. Fajnie, że wyciągnęłaś taką naukę z religii, niestety często spotykamy przykłady ludzi wierzących, a robiących złe rzeczy czyli tak na prawde nie podążających ścieżką swojej wiary (Bóg nakazuje bądź taki i rób tak, ja robie wszystko na odwrót- ale wierzę) nie podoba mi się takie coś.
Szczerze mówiąc kończyłam już dużo dłuższy artykuł w tym temacie, jednak uroki macierzyństwa nie pozwoliły mi się wyrobić z nim do końca. A że komentarz tamtej pani tak bardzo zapadł mi w pamięć i pasował do tematu postanowiłam się tym podzielić.

przyznam, że postawy wierzących są bardzo niewłaściwe. sama odrzuciłam znaną mi religię z młodości, jednak znalazłam w niej kilka fajnych przekazów :)

Mam tak samo ;)

Mam takie spostrzeżenie, że bardzo często interpretujemy zachowanie innych po swojemu - że złośliwy, że specjalnie i tak dalej. W 99% nasze interpretacje są błędne - dzieciaki równie dobrze mogą się śmiać z czego innego, a ludzie zajęci swoimi sprawami i zatopieni w telefonach po prostu nie widzą wielu sytuacji. Jest też spory odsetek ludzi z obniżonym poziomem empatii, oni odbierają świat inaczej - tak jest i nie ma się co obrażać. Tak jak piszesz - trzeba poprosić o zwolnienie miejsca i już, a nie oczekiwać, że otoczenie czyta w naszych myślach. Wiele goryczy i frustracji rodzi się właśnie z takich oczekiwań: powinien się domyślić, przecież to oczywiste, ja bym tak nigdy nie postąpiła i tak dalej... Ludzie są różni i nikt nie czyta drugiemu w myślach ani nie siedzi w jego emocjach. Trzeba wyrażać wprost swoje potrzeby, werbalnie.

Rzeczywiście dużo zależy od tego jak my coś subiektywnie odbieramy. Być może tamta młodzież śmiałą się z czegoś innego, być może z tej pani.
Ja zawsze powtarzam-bardzo łatwo jest oceniać, jeszcze łatwiej jest ocenić źle. Przez brak komunikacji i szybkie oceny rodzą się nieporozumienia i takie właśnie przykre sytuacje. Ale już branie przykładu z osób, których zachowanie uważamy za złe jest szczytem głupoty.

Zgadzam się. W dodatku taką postawą najbardziej szkodzi sobie samej - pławienie się we własnej żółci nikomu jeszcze nie wyszło na dobre.

Dostrzegam u tej pani dużą niedojrzałość emocjonalną. Takie podejście, na złość mamie odmrożę sobie uszy.

Temat zasługuje na oddzielny post ponieważ jest bardzo dla nas wszystkich ważny. A dotyczy współodczuwania oraz dzielenia się. Te dwa aspekty aktywności podtrzymują życie (nie chodzi o fizyczne lecz społeczne). Ponieważ ze względu na ignorancję ludzie nie pielęgnują tych wartości, pojawia się egoizm czyli paniczny lęk przed utratą. Nie rozumieją, że darca zawsze otrzymuje rekompensatę choć nie zawsze to postrzega a walutą w tej transakcji może być uczucie wdzięczności, przedmioty, pomoc w rozwiązywaniu problemów a nawet kasa, nieoczekiwana inspiracja czy pojawienie się przyjaznej okoliczności. Ma tu zastosowanie prawo przyczynowo-skutkowe. Trudno mi w krótkim komentarzu to wyjaśnić. Dlatego odsyłam do obejrzenia filmu, który wszystko wyjaśnia w sposób uporządkowany. Samą treść tego przygodowego filmu można oglądać oglądać pobieżnie, natomiast dialogi są bardzo ważne. Poza tym mistyczne doznania, których doznają niektórzy bohaterowie nie są fantazyjnym wymysłem twórców i mają swoje źródła w rzeczywistości. Film bardzo mądry i momentami wzruszający. Niebiańska przepowiednia na Zalukaj.
https://zalukaj.com/zalukaj-film/3007/niebianska-przepowiednia-the-celestine-prophecy-2006.html

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.13
JST 0.027
BTC 61334.44
ETH 2694.55
USDT 1.00
SBD 2.50