A miało być tak pięknie..., czyli krótka opowieść o Steemie

in #polish6 years ago (edited)

IMG_6970.jpg

Był późny wieczór 13 grudnia 2017 roku. Wracałem z @foggymeadow z Rygi. Zakończyliśmy pierwszy przemyt czekolady na Łotwę. 19 godzina w podróży. O 20.01 przyszła wiadomość od @kaysh:

Cześć. Jakoś tak mi się obiło o uszy, że siedzisz w kryptowalutach. Znasz Steemit?

Odpisałem:

Kojarzę, ale nie zagłębiałem się w tę kryptowalutę.

Tak też było w istocie. STEEMa kojarzyłem wyłącznie z tabelki na Bittrexie. Jako, że nie był w parze z ETH, to nawet nie przyszło mi do głowy, aby w niego zainwestować.

Godzinę później przyszła odpowiedź od @kaysh:

Pytam, bo trafiłam na to dzisiaj; z tego co zrozumiałam to autorzy publikujący tam wpisy dokładają się swoim stukaniem w klawiaturę do blockchaina. Dość... ciekawa koncepcja.

Po powrocie do Rzeszowa poczytałem trochę o Steemie. Tej samej nocy założyłem konto. Tydzień później Steem Dollars osiągnął ATH. 1 SBD było warte 13.81 USD. Prawie 50 złotych. Pod moim pierwszym postem zebrało się 19.30$. W momencie wypłaty było to mniej więcej tyle ile na YouTubie przez cały rok... W szybkim czasie zupełnie odstawiłem Facebooka i Tumblra. Zdjęcia, muzykę i przemyślenia zacząłem wrzucać tylko na Steemita. Serwisu Marka Cukrowej Góry używałem jedynie do udostępniania linków. W styczniu 2018 roku dokonałem pierwszego zwiększenia mocy. W pierwszym miesięcznym podsumowaniu #polish, które stworzył @jacekw jeszcze mnie nie było. W lutowym pojawiłem się na 48. pozycji w rankingu własnego Steem Power. Miałem wtedy 334 SP. Miesiąc później byłem 33 (441 SP). Oczywiście wszystko to odbyło się kosztem sporej ilości czasu.

Platforma zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Napisałem nawet artykuł pt. Steemit - najlepsza decyzja grudnia. Szybko jednak zacząłem dostrzegać mankamenty, które początkowo były przytłumione świetlistą wizją życia z własnej twórczości. Okazało się bowiem, że system wcale nie jest taki idealny, jak by się mogło zdawać. Jeszcze na początku stycznia byłem przekonany, że lepszego rozwiązania nie ma. W głowie miałem prosty mechanizm: ktoś pisze dobre teksty - dostaje duże upvoty, które z kolei przekładają się na jego wysokie SP i reputację. To zaś pozwala mieć wpływ na platformę. Nie brałem jednak pod uwagę, że istnieją... boty. Miałem też błędne przeświadczenie, że reputacja podnosi się tylko wtedy, gdy dostaniemy głos od kogoś z większą reputacją. Tak jednak nie jest. O pozycji na Steemicie nie decyduje więc content, tylko pieniądze. Jak w życiu.

Nie zniechęciło mnie to jednak. Mimo defektów wciąż dostrzegałem spory potencjał w platformie. Darmowe i natychmiastowe przelewy skłoniły mnie do ruszenia z przemytem czekolady. Wciąż też publikowałem. Niezależnie od kursu i ilości/wartości głosów. Co jakiś czas udawało mi się też przyciągnąć kolejnych entuzjastów, takich jak @romualdd czy @ptaku, którzy nie nastawili się na wielkie zarobki i czerpali radość z samego pisania. Niestety należeli oni do mniejszości. Większość chciała widzieć wymierne efekty swojej pracy. Wszak czas to pieniądz, a 0.20$ to nie jest satysfakcjonująca kwota. Gdyby jeszcze SBD stał po 14 dolarów amerykańskich... Niestety tendencja była odwrotna. Kurs spadał. Pod koniec czerwca 2018 roku zauważyłem, że mój feed jest przejrzysty, bo większość obserwowanych osób już od dawna nie pisze: @annaslapek, @ceybiicien, @curiosit, @innomine, @korowiowski, @kosma.ldz, @leopolita, @lugoshi, @mciszczon, @mysliprzeglad, @poezjaw... Niestety lista ta była dłuższa, a z miesiąca na miesiąc było jeszcze gorzej. W lipcu 2018 roku SBD spadło do jednego USD. STEEM był warty dolara dwadzieścia. Pojawiło się oczywiście sporo głosów, że tak właśnie powinno być. Niestety trend się utrzymał. W październiku SBD spadło poniżej dolara. W listopadzie to samo zrobił STEEM. Sporo osób uruchomiło procedurę Power Down. #polish jeszcze się trzymał, ale po dziewiątej wojnie flagowej skierowanej przeciwko użytkownikom botów ostała się tylko garstka Polaków. Jeszcze trwali i pisali artykuły. Jednak, gdy w maju 2019 roku @fervi zaczął zamieniać SP na STEEM, wiadomo było, że to już koniec. Miesiąc później wrzuciłem swój ostatni post. Fotoplastykon #357: Rzeszów. Steem Power trzymałem mając nadzieję, że STEEM jeszcze pójdzie w górę. Nie poszedł. Na Steemicie zostali tylko Indonezyjczycy z prowincji Aceh i moje "eurogąbki", których nawet gdybym chciał, to nie mogę wypłacić, bo zapomniałem jakie było hasło...


Artykuł napisany w ramach tematu trzeciego 34. edycji Tematów Tygodnia.


PS. Mimo wszystko mam nadzieję, że ta historia skończy się inaczej. Może dzięki Wise, może dzięki innym czynnikom. Czas pokaże.

Sort:  

Ja tam słyszałam, że @mciszczon szykuje powrót na Steemita z fajną inicjatywą, c'nie @mciszczon? :>

Sama się o Steemicie dowiedziałam od znajomych programistów. Usłyszałam coś w stylu "ej, Paulina. Bo ty nieźle piszesz, nie chciałabyś na tym zarabiać?"
To jest chyba główny powód, dla którego będę tu jednak wracać co jakiś czas, nieregularnie.
Bo ja na pisaniu nie chcę zarabiać. Dlatego moje nieobecności nie są skorelowane wahaniami kursu, tylko natłokiem tego tak zwanego życia.
Ja żem ostrożna z natury, więc do Steemita podeszłam w taki właśnie sposób. Z umiarkowanym, sceptycznym entuzjazmem.

A bardzo się cieszę, że owego 13 grudnia do Ciebie napisałam. Gdyby nie to, mniejsza szansa, że czytałabym jak @romualdd snuje posty matematyczne (wowwow!) czy @foggymeadow pisze o sztuce.
A gdyby nie Steemit, to @postcardsfromlbn ciągle byłby kolejnym nickiem na Tumblrze wrzucającym ciekawe zdjęcia a nie, jak się okazało, świetnym kompanem do wódki i nocnych rozmów na rzeszowskim dziedzińcu.
#taktrzebażyć

Nie ma takiego pesymizmowania! Nawet w ramach Tematów Tygodnia :D

Ja tam słyszałam, że @mciszczon szykuje powrót na Steemita z fajną inicjatywą, c'nie @mciszczon? :>

Wspaniałe idee – jak zawsze – uginają się pod naporem spraw codziennych i osobistych, czy też po prostu: rzeczywistości. Ale jeszcze jeszcze dychają te idee.

Ja wiem. Ale póki dychania, póty nadziei.

Musi się skończyć bear market bo niby nikt nie pisze dla kasy, a jak kurs niski to pustki ;)

Ja wyłamuję się z trendu ;) Każdego dnia zbieram eurogąbki.

Myślę, że warto pisać dla kasy, ale nie tyle dla kursu. Po prostu pisać, być wynagradzanym, a im większy kurs tym lepiej :D

Mocno pesymistyczna końcówka... :(

Gdyby była inna, to nie mógłbym użyć tagu #tematygodnia ;)

Spokojnie, liczymy że za lat kilka będzie nawet ciut więcej, niż te 50 zetów ;) Ale czas pokaże. :)

Pomyliłeś lata. Końca czerwca i lipca 2018 jeszcze nie było ;).
Ja uważam, że nie ma co się poddawać. Wszystkie krypto lecą w dół to i steem też. System jest wciąż rozwijany więc należy mieć nadzieję, że w przyszłości będzie lepiej i ludzie nauczą się prawidłowo korzystać z platformy.

to taka konwencja literacka, jak mniemam.
projekcja w przyszłość.
idę sie napić.

Na zdrowie.

Nie załapałem konwencji ;) sorry.

ale co Ty! czym sie przejmujesz?
za co tu przepraszać.
wiesz, ile konwencji ja nie łapię?!?
w sumie to mało co łapię.

poza tym
to nie TY, to nie Twoja wina,
to hallmann jest specyficzny,
right, @hallmann?!
:D

No to mnie kolega przyszłość platformy w czarnych barwach wyrysował..... ;)
Obyś nie był złym prorokiem :)

Całkiem na serio nie należy tego brać. To taka licentia poetica ;)

ofkors maj master ;) zacna ci to licencya

Hallmanku piszesz o maju 2019 roku. Tak ma być ?

To histotyjka przyszłości. Tak ma być. Tzn. Tak nie ma być😁 w przyszłości.

Nie inaczej, Panie Mecenasie ;)

cóż dopóki nie pojawi się inna alternatywa to ludzie którzy dotychczas pisali coś za free i tak będą uradowani że mogą dostać nawet to 0.1 niemniej myślę że kurs teraz jest niski ponieważ nastało na półkuli północnej lato (a tu steemit ma chyba najwiecej userów) i wszyscy wolą wychodzić z domu,brać urlopy i spędzać weekendy na spacerach.

Chociaż ja również staram sie regularnie pisać to teraz też będę wrzucać tylko tygodnik i SubSteemię bo na pisanie artykułów i grzebanie po necie w poszukiwaniu źródeł, z powodu masy zajęć ogródkowych i około domowych oraz pojawiających się ciekawych imprez, nie mam czasu.

Niemniej na pewno wrzucę coś na pl-fotografia jak będę miał coś wartego uwagi.

teraz też będę wrzucać tylko tygodnik i SubSteemię

Ciekawa koncepcja z tą grą. Powodzenia!

Niemniej na pewno wrzucę coś na pl-fotografia jak będę miał coś wartego uwagi.

Liczę na to ;)

Dzięki! zapraszam do rozgrywki im więcej graczy i ciekawych postaci tym lepsza zabawa :)

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.16
JST 0.030
BTC 63776.94
ETH 2629.94
USDT 1.00
SBD 2.84