Some time ago I took this picture of the Moon (wersja polska poniżej)

in #moon6 years ago (edited)
So there I was, just ending my shift at the observatory, and decided to take my chance with the Moon. I've pointed the telescope (heavy bugger) and after a few test shots took this one:

moon.png

For larger version click here


The sky was exceptionaly clear that night and I couldn't get any shorter exposures with this camera (Andor IKON-L). The filter I used was Bessel-I for best transmission. Pity the blooming was so large, but hey, that's high albedo for you. I am pretty astonished by the detail I got. Especially that this is a single photo, without the reduction on bias/dark/flatfield or any other advanced magic (no photoshop, lightroom etc). The telescope I used was a Cassegrain build with 0.5 m aperture. BTW, the saturated parts are barely visible on the smartphone screen :> I know because it's my wallpaper for two years already ;).

Feel free to pass it along, resteem, comment or download. If you'd like to use it somewhere, please at least acknowledge me as an author. It would be nice to notify me also about the use.

Cheers,
Bartek



Wersja polska

Kończąc nockę w obserwatorium zdecydowałem się, dla zabawy, skierować teleskop w Księżyc i spróbować szczęścia w foceniu. Po kilku próbach z nastawami kamery udało mi się zrobić takie zdjęcie jak powyżej.

Pogoda była wybitnie dobra, więc Księżyc jest prześwietlony w niektórych miejscach. Nie mogłem zejść z czasem ekspozycji niżej. Kamerą była Andor IKON-L, a teleskopem Cassegrain o aperturze pół metra z nałożonym filtrem I systemu Bessela. Pomimo przepalonych fragmentów fotki, jestem całkiem zadowolony z rezultatów. Szczególnie, że jest to pojedyncza klatka bez żadnej profesjonalnej obróbki. Fota szczególnie mi się przydaje jako tapeta w telefonie, bo nie widać tam tych przepalonych fragmentów zdjęcia :))

Zdjęcie można używać, komentować, ściągać itp, proszę uprzejmie. Jeśli jednak chcesz gdzieś go użyć samodzielnie, proszę o chociaż wspomnienie o mnie jako autorze. Byłoby mi również miło za wiadomość z informacją o planowanym wykorzystaniu.

Mam nadzieję że spodoba się Wam równie bardzo, jak i mnie :)

Pozdrowienia,
Bartek

Sort:  

I am enjoying your work, keep on doing your thing !

cuudo!
to ja ja! użyje, skomentuje, wykorzystam, ściągnę!
:)
i oczywiscie, ze wtedy Cie polecę.

uwielbiam Pełnię!
nawet napisałam o tym post jakieś 2 miesiące temu:)

Korzystaj do woli :) Cieszę się, że Ci się podoba :)

Co to za artefakty w niektórych prześwietlonych miejscach? Takie jakby białe wykresiki z peakiem?

To jest sygnał, który rozlał się z pixli przepełnionych... sygnałem. Tak zwany blooming. Każdy pixel w matrycy CCD może zebrać jakąś maksymalną ilość elektronów zanim się wysyci. Jak zacznie do niego wpadać więcej elektronów, to rozleją się one z pixla na sąsiednie. Jeśli sygnału będzie naprawdę dużo, to taki wodospad sygnału będzie przelewał się przez kolejne pixle, tak jak na zdjęciu. Tutaj przelewanie następuje tylko w jedną stronę, bo taki jest kierunek sczytywania sygnału z kamery. Coś jakby zbieranie wycieraczką wody z szyby i natrafienie na ciapke z robaka.

Tutaj przelewanie następuje tylko w jedną stronę, bo taki jest kierunek sczytywania sygnału z kamery.

Trochę się tego spodziewałem. Ale szczerze to nie kojarzę takich efektów z cyfrowej fotografii cywilnej. Dlatego też się zastanawiałem czy to nie coś poza matrycą. Możliwe też, że w zastosowaniach cywilnych kamery automatycznie korygują takie rzeczy oprogramowaniem. A jaki to był czas ekspozycji? Rząd wielkości.

Czas ekspozycji to czas mechaniczny otwarcia i zamknięcia przysłony. Rzędu setnych części sekundy.

Kamery amatorskie (cywilne ;)) mają najczęściej technologię anti-blooming, czyli wstrzymanie rozlewania się sygnału.

Dzięki za wyjaśnienia :-).

Congratulations @debski! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do not miss the last post from @steemitboard!


Participate in the SteemitBoard World Cup Contest!
Collect World Cup badges and win free SBD
Support the Gold Sponsors of the contest: @good-karma and @lukestokes


Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.14
JST 0.028
BTC 59403.33
ETH 2607.28
USDT 1.00
SBD 2.38