Recycling my batik "daster" (dress) for my little princess / Mendaur ulang daster batik untuk si kecil

in indonesia •  2 months ago
English Bahasa Indonesia
Hello dear Steemians, how have you been?
It's been more than a week since my last post.
Today I'd like to show you what I've been doing in the last few days. My little kobold is now nearly 1,5 years old and it doesn't seem that my dress would fit again soon. T_T
Well, actually the dress could still fit on me if only the bust size didn't expand too much after pregnancy.
Now I'm still breastfeeding and I haven't set up any plan when I would stop doing it yet, so... perhaps this condition wouldn't change till the next year.
I'm not even sure if it would really shrink again to the old size if I stop breastfeeding... so I think I really have to say good bye to some clothes of mine...
Halo sobat steemians, apa kabar?
Sudah seminggu berlalu sejak postingan terakhir saya.
Kali ini saya ingin berbagi kepada sobat semua apa yang saya lakukan seminggu belakangan ini.
Ya... saya beberapa hari terakhir memantapkan hati untuk membersihkan isi lemari baju saya yang penuh dengan baju yang sudah tidak muat lagi dibadan, dan sepertinya tak ada harapan lagi untuk kembali muat... setidaknya tidak sampai tahun depan tiba.
Sebenarnya sih bajunya masih bisa muat kalau saja lingkar dada saya ngga mekar terlalu banyak saat mulai hamil tempo hari dan sampai sekarang belum menyusut karena masih menyusui dan belum ada rencana pasti kapan berhenti.
Saya sendiri ngga begitu yakin apakah setelah menyapih si kecil, lingkar dada bakal beneran bisa kembali seperti dulu...
Jadi sepertinya sih saya memang harus mengucapkan selamat tinggal pada beberapa baju favorit saya. T_T

This dress is called "daster batik". Batik is a traditional hand dyed garments technique which is acknowleged by the UNESCO as an Intangible Cultural Heritage of Indonesia.
So this dress is a precious asset in my wardrobe, although the price is quite moderate. It's not the luxurious hand made batik on silk, but a "daster", a cotton batik dress which is normally worn at home as a sleeping dress. :-D
But this dress is reeeeally comfortable to wear. And depend on the design, one can even wear it as a pretty casual dress to hang out only with a pretty accessoires to accentuate the dress... a chic wide belt, scarf and necklace for example.
In Eurepe here, who would ever thought that it's actually a sleeping dress with such a beautiful combination LOL?
Just like these ones in the picture below...
These are also some common "daster" dress in batik pattern, one dress costs perhaps only 5€.
Of course these are not the hand dyed one but the printed one. I also have few hand dyed batik fabrics but I don't even make a dress out of it. I just couldn't cut it and only wrap it on my body in a traditional way if I want to wear one. ^_^
In these pictures I was in our vacation in Malaga and few months pregnant. The design of the dress is a bit loose, wide from top to bottom, so I was still able to wear it comfortable enough during pregnancy.
Daster batik mungkin di Indonesia sana dianggap baju murahan, tapi buat saya disini harta yang sangat berharga. ^_^
Di Indonesia harga...nya boleh aja ngga lebih dari 5€ kalau di kurs, tapi disini kalau dikasih aksesori yang pas, bisa jadi gaun yang stylish lho.
Emangnya siapa orang di Eropa yang bakal mengira kalau ini di Indonesia baju buat "glangsaran" sehari-hari atau juga sekedar buat dipakai sebagai baju tidur.
Tentu aja aku juga punya sih kain batik yang kualitasnya bagusan dikit, yang bukan batik print gitu deh.
Cuma nggak aku bikin baju, rasanya nggak tega aja mau motong-motong nya hehehe.
Jadi kainnya cuma di lilit aja dibadan kalau pas pengen makai gitu. Coba aja lihat foto dibawah ini, itu daster saya beli cuma 50-60 rebu kali ya dulu...
Itu aku pake jalan-jalan di Malaga, saat itu aku lagi hamil muda. Tapi bajunya masih muat lantaran modelnya melebar ke bawah.


But this one... hmmm, unfortunately not possible anymore for me to wear it since the design was rather fit on top.
So I just have to make some alteration if I still want to wear it now.
( Tapi daster yang model kayak dibawah ini nih... sudah nggak muat lagi untuk saya pakai sekarang. Jadi ya terpaksa mesti dirombak kalau masih pengen memakainya.)

Soooo.. Ta daaaaaaa.....
This is the result of my handwork in the last few days...
From one "daster batik" we now get a bolero and a cute dress for my little princess.

(Akhirnya...ta daaaaa....
Ini dia hasil kerjaan saya beberapa hari terakhir ini...
Dari satu potong daster batik saya lahirlah sebuah bolero buat mama dan sebuah gaun cantik untuk si putri kecilku.)




This is my sewing maschine that I initially bought to alter the trousers we bought.
I am very short so I always have to cut the trousers I bought and here in Germany, the service for just a simple work costs me 10-12€ per piece. So it's really expensive in the long run. So I decided to just buy a sewing maschine for ca. 100€.
I would reach the BEP (Break Event Point) only after the 10th. trousers, and that would happen rather fast.
Especially because my husband need to use the same service too. :-D
Later on I slowly learn to do some more with my maschine, especially since I have a baby. ^_^
On the right side is the rest of the dress... perhaps I still can make a cute hairband out of it for my little kobold.

(Ini dia mesin jahitku yang awalnya aku beli cuma karena mau dipakai untuk memotong celana doang.
Aku kan pendek ya, jadi setiap kali beli celana mesti dipotong. Padahal ongkos potong celana disini muahaaal banget rek, 10-12€ per-potong.
Mesin jahit ini harganya cuma sekitar 10-an €, jadi cuma butuh 10 celana doang untuk bisa mencapai BEP, cucuk lah belinya meskipun cuma buat motong doang.
Apalagi suamiku juga butuh ini jasa potong celana, jadi BEP-nya ya cepet banget itu tercapai hahaha.
Tapi sekarang aku mau mencoba belajar menjahit sih... jadi mesinnya bisa lebih sering difungsikan gitu.
Apalagi sekarang ada si kecil... yang fisiknya cenderung mungil juga, jadi pengen bikinin aja banyak baju-baju lucu buat dia.
Yang disebelah kanan gambar itu adalah sisa-sisa dasterku kemarin... kayanya sih masih cukup untuk dibuat aksesoris rambut untuk si kecil. Coba aja ntar deh kalau sempat. ^_^)

See you next time soon and thanks in advance for your upvotes! ^_^
Sampai jumpa lagi dan terimakasih sebelumnya untuk upvote nya! ^_^
Authors get paid when people like you upvote their post.
If you enjoyed what you read here, create your account today and start earning FREE STEEM!
Sort Order:  

Mir gefallen diese bequemen Kleider mit Batikmuster sehr gut. Viel zu schade, um sie als Nachtbekeidung zu tragen!

Eine sehr gute Idee, deine Kleider, die nicht mehr passen, für die kleine Prinzessin umzuändern. Da leistet die Nähmaschine sicher gute Dienste. Ich habe keine Nähmaschine, aber so wie du schreibst, hätte sich eine Anschaffung bei diesen hohen Änderungspreisen in den Geschäften schon längst rentiert.

Das Fotoshooting von euch beiden ist top! Der kleine Kobold ist bestimmt der süßeste auf der ganzen Welt :)

Außerdem finde ich die Präsentation der Fotos sehr gelungen.

·

Danke für das Kompliment.
Na ja, für eine einfache Arbeit wie diese braucht man keine hochtechnische Nähmaschine und wenn man geduldig genug ist mit solche Feinarbeit, kann man auch manuel mit der Hand machen. :-D
Für dünne Stoffhösen geht es relativ gut mit der Hand, aber für dicke Jeans ist es einfach zu hart, deshalb habe ich dann diese Maschine gekauft.

Gute Idee 👍

Der kleine Kobold sieht echt süß in dem Batik-Kleid aus, wie die Mama :)

Ich bin immernoch sehr dankbar über das Batik-"Kleid", das ihr mir mal zu Weihnachten geschenkt habt. Ich trage es oft, vor allem im Sommer und vor allem nachts. Sehr sehr angenehm <3

·

Das stimmt...das freut mich sehr, dass es dir gefällt. Ich habe damals überlegt ob ich lieber Bluse kaufen sollte. Aber das wäre zu riskant, weil ich deine Größe nicht kenne. Und asiatische Größe ist nicht vergleichbar mit europäische Größe, selbst wenn es allgemeine Richtlinien dafür gibt.
Deshalb ist ein "Daster" eine relativ sichere Option 😊.
Ich kaufe immer welche, wenn ich nach Indonesien verreise.

·
·

Ja, bei komplizierteren oder anliegenden Kleidungsstücken liegt man echt schnell daneben! Also, die Wahl war ausgezeichnet :)

@kobold-djawa what gorgeous dresses.I love the floral design and the warm colours used.How gorgeous does your daughter look in the dress too cute.Its nice sticking to old traditions and keep them alive by wearing the sentimentel pieces.She definitely your mini me.Bless use!❤

·

Thank you... She seems to like her "new" dress as well. She always touches the flower and grins wide after that haha.

Das ist die perfekte Recycling-Idee und Little Kobold ist eindeutig die neue Daster-Prinzessin!
Was machst du mit dem Rest des Stoffes? Da du ja Talent an der Nähmaschine entwickelt hast, könntest du für Kobold's Puppe ein Kleidchen nähen. Ich habe es einst geliebt, mit meiner Puppe im Twin-Set durch die Gegend zu laufen. Allerdings nur so lange, bis ich den Gefallen an Jeans fand ;-)
Schönen Sonntag,
LG Chriddi

·

Das ist eine gute Idee..Ich würde es wohl machen wenn sie schon mit Puppen spielt. Im Moment hat sie nur Stofftiere.
Sie hat noch keine Interesse an Puppen.
Ich werde die Stoffreste vielleicht zum Haarband oder eine mini Tasche machen.

Wow! Little Kobold looks so cute with your handmade dress, and she looks very happy to wear it, too. This is the best idea to make the new dress! ;)

·

Yess, it would save some money for clothing budget hahaha. Children grow so fast...

Wunderschöne Idee, deine Kleider auf diese Weise zu recyceln. So bleiben sie dir in gewisser Weise erhalten und es ist auch noch besonders nachhaltig! Finde ich echt riesig! Und deine Kleine ist ja sowieso so eine Zuckermaus! 😍

·

Danke :).
Schade wenn so schöne Kleider in der Mülltonne landen.
Verschenken ist auch nicht möglich, da sie Nachtkleider sind und nicht mehr im Topzustand. :-D
So hat sie auch ein Stuck Kultur von dem Land ihrer Mutter, auch bevor sie das Land besucht.

·
·

Genau das meine ich auch!

Your little one is so precious! That was so smart of you to make her darling dress from yours. Very creative and she looks very pleased with her new dress! I love it :)

·

Yes, she seems to love her dress so much. She always caresses the flower at her chess.

It’s very good idea that you decided to recycle your "daster batik" to make a new dress for your little princess.

I personally like this batik, it’s colorful and your dress is beautiful design, especially with your pretty accessories; a chic wide belt, scarf and necklace.

Your little princess has cute action. I like her smile and her eyes that are really cheerful and so sweet. Her dress was beautifully designed with the lovely big flower. I do really like this.

Hope to see a new dress of your little princess from the rest of your dress soon…. ;)

·

Thank you Tangmo. Soon you might be able to see her live 😊. We would be in Bangkok at the 6th. October.
We're really looking forward to seeing you soon.

·
·

Oh! Yeah! That’s really great news! At first, I thought you already visited Bangkok due to your last E-mail to me….and at that time, I thought you had some reasons to forget me! Ha ha! ;D

Ah! It’s great that I will be able to see her closely…. I’m looking forward to meeting you all with pleasure. ;)

Wah bisa menjahit juga. Bisa jadi kegiatan yang menyenangkan karena bisa mendesain baju sesuai keinginan kita.

Btw, saya dan Emak di sini suka banget pakai gaun batik alias daster yang bahannya super dingin. "Adem"

Kalau di Eropa ya sudah pasti barang berharga banget itu @kobold-djawa

·

Di Indonesia kalau batik yg sederhana kayak daster aja, batik print katun gitulah...di Indonesia mungkin ngga akan lebih mahal dari 100 ribu, kalau beli dipasar mungkin malah cm 40 ribuan... Disini kalau beli di Belanda gitu bisa sampe 50-60€ per potong.
Kalau yg batik sutra atau batik tulis katun pun...ya bakal lebih mahal lagi ...

·
·

Iya beli di pasar murah biasanya saya paling murah beli 50 ribu. Kesayangan banget dan dipake sampe bahannya jadi tipis banget, sampe sobek saking lovely banget bahannya.

·
·
·

Samaaa... Sayang banget sama daster... Adem dan nyaman banget dipakai sih. Duh kalau bisa pergi ke Pasar grosir kayak pasar baru di Bandung, pasar kliwon di Kudus atau di Yogya ...rasanya pengen mborong aja, soalnya murah banget kalau belinya disitu. Kalau udah di Mall jadi dua kali lipat harganya 😁

Hi @kobold-djawa!

Your post was upvoted by @steem-ua, new Steem dApp, using UserAuthority for algorithmic post curation! Your UA account score is currently 4.040 which ranks you at #3258 across all Steem accounts.
Your rank has risen 9 places in the last three days (Your UA has improved by 0.000).

In our last Algorithmic Curation Round, consisting of 204 contributions, your post is ranked at #117.

Evaluation of your UA score:
  • Some people are already following you, keep going!
  • The readers like your work!
  • Your contribution has not gone unnoticed, keep up the good work!

Feel free to join our @steem-ua Discord server

Wonderful photo session of your little one, looking so cute.

·

Thank you. She loves taking selfie photos with me 😊.

She's so nice in the new dress🤗

·

Thank you...

Hehe sangat bagus, saya harap bisa belajar banyak dengan anda mrs

·

Terimakasih kembali.

Wow! Beautiful and amazing pictures captured by you @kobold-djawa! I really loved your post. 😍💚💙❤
Love, light and peace

Hello @kobold-djawa, thank you for sharing this creative work! We just stopped by to say that you've been upvoted by the @creativecrypto magazine. The Creative Crypto is all about art on the blockchain and learning from creatives like you. Looking forward to crossing paths again soon. Steem on!

Wah kreatif banget emba' ini, boleh dicontoh sama ibu ibu yang lain.

·

Pengiritan pak 😊

Selamat ya kak sudah dapat momongan lagi semoga rezekinya lancar..

·

Amin dan terimakasih. Kok "lagi", anak saya cuma satu hehehe.

Please help me i need 200steem to pay for my tuition in Lautech.
Please assist me

Hehe sangat bagus, saya harap bisa belajar banyak dengan anda mrs

Wah kakak kelihatan lebih berisi sekarang..sudah senang ya diluar negeri haha.. sukses selalu buat kak @kobold.

Congratulations @kobold-djawa! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemitBoard - Witness Update
SteemFest³ - SteemitBoard support the Travel Reimbursement Fund.

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!