I kø for å besøke Eiffeltårnet - en personlig opplevelse!

in #eiffellast year

Terrorisme har gjort livet mye mer komplisert for turister. For eksempel, for tjue år siden kunne hvem som helst gå rundt Eiffeltårnet, og du kunne gå inn i en kø uten problemer. I dag er tårnet beskyttet av murer, og du må gjennom en sikkerhetssjekk for å komme nær tårnet. Men det er flere - du må stå i lange køer for å besøke selve tårnet.

Jeg dro til Eiffeltårnet en lørdag i mai 2023. Klokken var rundt 19.00 på kvelden, og jeg håpet at det ville bli liten ventetid. Etter å ha passert den første sikkerhetskontrollen gikk jeg inn i en av køene i håp om å kjøpe heisbilletter som ville ta meg hele veien til toppen av tårnet. Etter tretti minutter hadde jeg bare kommet meg rundt 1/3 av linjen, så jeg ga opp og bestemte meg for å prøve det på nytt senere på søndagen, i håp om at det ville være færre turister på en søndag, og enda færre senere på søndagen. kveld.

Jeg tok det også med i betraktningen at du må stå i kø for å bruke heisene, noe som betyr at billettkøen ikke er den eneste du vil oppleve når du besøker Eiffeltårnet.

IMG_20230507_205633.jpg

Et nytt forsøk på en søndag kveld.

Da jeg besøkte Eiffeltårnet 26 timer senere, klokken 21.00 en søndag kveld, var køen merkbart kortere, og det tok meg bare 15 minutter å komme til kassen hvor jeg kunne kjøpe billettene mine.

Etter å ha kjøpt billettene, måtte jeg vente omtrent 20 minutter på å komme inn i heisen. Jeg sjekket med klokken og la merke til at det tok ca. 8 minutter før heisen forlot bakken, kom seg opp til andre etasje og så tilbake til bakken igjen.

Jeg ville ikke kaste bort tiden min på første av andre etasje, så jeg kom raskt i kø for heisen som skulle ta meg til toppen. Der måtte jeg stå i kø i 25 minutter før jeg gikk inn i heisen som tok meg til toppen.

Deretter brukte jeg 30 minutter på toppen til å ta bilder og nyte utsikten, før jeg sto i kø i 20 minutter til for å bruke heisen igjen og deretter omtrent 10 minutter til for å komme meg ned til bakken. Alt i alt tok hele opplevelsen omtrent 2 timer og 15 minutter.

Var det verdt det? Absolutt! Men ville det vært verdt det hvis jeg måtte stå i kø i 90 minutter bare for å få billettene og så bruke mer enn to timer til på å komme inn i heisene? Jeg er ikke så sikker lenger.

Med andre ord, jeg ville definitivt brukt visdommen fra denne artikkelen der de foreslår at du enten ankommer 30 minutter før Eiffeltårnet åpner (så at du kan være en av de første på besøk og dermed stå først i køen), eller komme sent på kvelden på en hverdag eller en dag med lite turister og dårlig vær.

Sort:  

Upvoted! Thank you for supporting witness @jswit.

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 58613.96
ETH 3153.58
USDT 1.00
SBD 2.43