Mengapa kita perlu kenal whitepaper dalam cryptocurrency

in #cryptocurrency6 years ago (edited)

tahun ini 2018 adalah tahun yang hebat untuk permulaan pembelajaran Crypto. hari ini saya ingin bercakap mengenai pentingnya membaca Whitepaper didalam crypto space.

Seringkali kita melihat White paper ini panjang dan penuh dengan istilah teknikal dan membuatkan stuck in the middle tidak tahu nak buat apa. Saranan saya adalah teruskan membaca. lama2 kita akan paham term2 itu dan dia kebanyakkan melibatkan istilah network, internet dan sebagainya saya sendiri pun 2,3x pusing baru paham apa yang hendak dimaksudkan. Jika anda benar-benar meluangkan masa untuk membaca White paper, sering kali anda merasa seperti anda patut mendapat anugerah atas usaha anda.

Tetapi perkara yang terbaik boleh anda lakukan adalah dengan rendah hati sharing pada kepada rakan-rakan kripto anda bahawa “Anda membaca whitepaper sekian2”. seperti saya membina blog ini doqspro.com , adalah untuk faham lebih mendalam lagi dalam cryptospace disamping saya share dan ulas, atau compile apa yang saya dapat dan faham.
Apa yang anda dapat daripada whitepaper

Apa yang akan anda pelajari mengenai whitepaper crypto ialah

Maklumkan kepada orang ramai tentang projek yang startup mereka
Apa yang mereka mahu capai
Kenapa mereka percaya produk mereka diperlukan
Pelan hala mereka yang merupakan garis masa pencapaian yang mereka mahu capai dan ketika
Kaedah macam mana mereka untuk memenuhi matlamat mereka
Jika ia merupakan projek yang dibangunkan melalui ICO, Anda juga boleh mencari bagaimana mereka akan mengedarkan token yang dicipta. boleh tengok part ICO disini.

Belajar tentang aspek-aspek projek crypto ini akan membantu anda memahami dengan lebih baik semua yang berlaku dalam mewujudkan mata wang crypto baru dan juga crypto lagendary, crypto lama.

Apa yang perlu dibaca

perkara ni subjective dan lain whitepaper, lain cara ulasan dan tecknical aspect. ada lebih 1000 crypto currency dalam dunia crypto. nak hadam sampai habis, lebam la mata. perkara yang perlu anda bermula adalah. cuba cari crypto yang lama sudah muncul selepas kemunculan bitcoin.

seperti, NXT, Bitshares, litecoin, ethereum. ops! lihat la crypto yang mana boleh survive jika dia sudah lama wujud supaya masa anda dapat dijimatkan tidak membazir membaca shitcoin(coin yang xde value dan aplikasi- gelaran mat-mat crypto). Bila dah selesai baca tentang crypto lagend, baca pula token/asset dibawah naungan blockchain yang power2. apa yang perlu focus? tu kat atas tu. perkara tu, mampu, mungkin, boleh menentukan harga crypto.

whitepaper terbaik jika ada.

Backgroud company, personal
visi, misi
teknikal aspek (kalau ada, mana nak tengok, github etc)

yang penting dia ada source code, atau teknical blockchain yang diperkenalkan. kalau tidak ada. suspicous perlu ada. kerana saya sudah terkena dan ada pengalaman membaca habis 1white paper yang membuat ICO melalui ethereum. perghh!! jahat giler cara nya. persembahan sangat menarik. tetapi semua ada untuk kaburkan mata sahaja.
KARBON – menggunakan nama blockchain menipu untuk jadi kaya

apa yang saya terkena adalah bukan saya mengikut join ICO terbabit. tetapi terpremosi pulak dalam steemit. adeh. dah la blockchain. tidak boleh undur. lihat posting saya di steemit.



Ni adalah snap yang saya post di dalam steemit blog saya. dan saya dapat daripada web dan whitepaper. kalau tidak silap saya banyak jugak team penyangak ini dapat collect. saya tidak pula record berapa. yang pasti nak join contribution 1 eth. penyangak sekarang bijak2 wooo. lihatlink disini steemit untuk lanjut. nasib la saya lebih cenderung ke arah steemit.

special info

apa yang boleh kita simpulkan adalah, web, whitepaper, video from sombody yang mengatakan tentang suatu crypto adalah masih lagi samar sehingga nampak perjalanan mengikut arus penceritaan meraka. Jadi research amat la diperlukan dalam bidang crypto ini.

Sort:  

Ini post yang hibat, saya suke bacanya. Takniah..payout bagus. Regards from Aceh.

Terima kasih kerana sudi membaca..

salam ukwah dari Malaysia

Wajib baca whitepaper ni. At least kita tau apa motif diorg buat ICO & samada berbaloi tak invest dlm projek tu.

Betul 2.. kalau tuan terbaca pasal tron pasti tahu.. tron ada copy whitepaper.
top 10 pon copy.

@doqspro sy setuju dgn pendapat bro ttg whitepaper. Barangkali, sblom sy invest kat projek ICOs - I jenguk2 dulu WP, tgk ape yg mereka tu tulis kat dlm. Kalo WP ponya misi/visi cun - I invest trus; kalo X - I tutup & belah aje lol

perlu study lagi tentang whitepaper. keran whitepaper boleh jadi dusta. seperti yang saya review pada crpyo carbon. whitepaper, mmg cantik. tetapi dusta. jika boleh cari yang ada source code, github.

hahaha... terbaik betul tuan @davidke20 nih... moga2 bersara awal yer kita.

"lu support wa,wa support lu". haha dak gitu yer tuan

Upin: betul

Ipin: betul betul betul.

This post has received a 4.28 % upvote from @booster thanks to: @doqspro.

This post has gratitude of 1.71 % from @appreciator thanks to: @doqspro.

You got a 1.63% upvote from @buildawhale courtesy of @doqspro!

To support our daily curation initiative, please vote on my owner, @themarkymark, as a Steem Witness

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.029
BTC 62132.42
ETH 3416.44
USDT 1.00
SBD 2.51