De nieuwe Donor wet, wat vind jij?

in #alldutch6 years ago (edited)

31353.w400.r400-225.64a38c1.jpg

Het is een feit, vanaf 2020 hebben we een nieuwe wet in Nederland. Er is veel discussie over deze nieuwe wet, wat ook normaal is omdat het ethisch nogal een moeilijk punt is.
Ik vind zelf dat over bepaalde dingen onduidelijk wordt gedaan en het belangrijkste punt is: Wanneer ben je daadwerkelijk dood?

Volgens mij ben je officieel dood als je hart gestopt is en niet meer aan de gang gekregen kan worden doormiddel van hartmassage enz. Als je overleden bent dan zijn je organen niet meer bruikbaar voor donatie. Je kunt dus alleen organen gebruiken van iemand die hersendood is en waar het hart nog (kunstmatig) klopt.
Volgens mij is hersendood niet officieel dood want er volgens mij nog nooit iemand begraven of gecremeerd die hersendood was en waar het hart nog van klopte.

De grote vraag blijft en dat maakte het ook voor eerste en tweede kamer stemmers moeilijk, hoe weet je dat de patiënt er daadwerkelijk niets van merkt? Je kunt namelijk geen medicatie toedienen omdat voor (operatie van) de ontvanger (van de organen) nadelige gevolgen kan hebben.

Een andere ethische vraag is: Een menselijk lichaam bestaat uit DNA die voor ieder lichaam uniek is, heeft dit invloed op de ontvanger en heeft dit invloed op het vervolgtraject van de overledene? Met andere woorden als al je organen in een ander lichaam hier op aarde voorleven, heeft dit impact op je ziel in het hiernamaals? Ik weet dat dit ver gaat maar dit zijn dingen die we niet kunnen weten, maar we kunnen het ons wel afvragen.

Wat dacht je van deze vragen:
• Wie beslist dat je overleden bent, wie beslist dat je werkelijk niet gered kunt worden en wordt dit eerlijk overwogen
zonder druk van leidinggevende?
• Mag familie mee beslissen wie de ontvanger is?
• Waar gaat het geld heen?
• Wie zegt dat er niet een heel verkeerd persoon bovenaan op lijst gezet is omdat deze heel rijk is, terwijl er iemand anders
veel langer zat te wachten.

Natuurlijk moeten we ook niet vergeten dat als we zelf of een naaste om organen zitten te springen dat we het niet zo nauw nemen met deze afwegingen.

Daarom vind ik persoonlijk dat je hier heel goed over na moet denken en het er met verschillende mensen over moet hebben.

Ik vind het niet kunnen dat deze overheid hier over beslist want deze zijn beslist niet onpartijdig!
Donor betekend doneren, wat betekend dat je het vrijwillig en gratis weg geeft. Eigenlijk zou het woord geld hier niet eens in voor mogen komen.

Natuurlijk kun je ook organen missen terwijl je nog leeft en zo iemand helpen of naar de bloedbank om je bloed te delen.

Daarnaast kun je ook zorgen dat je lichaam zo gezond mogelijk blijft waardoor je gezond blijft en nooit organen van iemand anders nodig hebt. Ik bedoel hier niet mee dat als je organen nodig hebt, dit je eigen schuld is!

Denk er om dat als je je uit laat schrijven uit het donor register dat je automatisch donor bent!

In het register komt de mogelijkheid te staan om te kiezen dat je Geen donor wilt zijn als je bent overleden, maar er staat waarschijnlijk niet duidelijk omschreven dat je ook geen donor wilt zijn als je nog niet bent overleden (zoals hersendood).

Hopelijk hoef ik nooit de beslissing te nemen en kom ik nooit in een dergelijke situatie terecht, ik ga het er in ieder geval wel over hebben met mijn vrouw en kinderen.

De nieuwe wet is niet van toepassing op ons omdat wij in Nieuw Zeeland wonen en de wet is alleen voor burgers die in Nederland staan ingeschreven.

Ik heb respect voor als de mensen die wel overwogen en ZELF hebben besloten om donor te zijn!

Laat weten wat je er van vind, ik heb ongetwijfeld dingen over het hoofd gezien.

Sort:  

als ik naar de hemel of hel mag, wat heb ik dan nog aan mijn organen? ook al snap ik dat ik niet wil dat jan bijstand 4 life die iedere dag een paar halve liters weg drinkt, illegaal wiet teelt, niet wil werken dus pijn in zn rug heeft en 2 pakken zware van nelle chag oprookt per dag mijn organen niet verdient... wat heb ik er eigenlijk aan dan.. dus ben ik best wel donor.. en over deze dingen als iemand meegemaakt heeft dat een dierbare of iemand zelf dringend een donor nodig had om te overleven maar het niet kreeg.. zou ik zwaar dit verplichten.. dat is als ik dood ben... maar als iemand niet dood is.. dan is die niet dood dus geen organen stelen dan! ook als kastplantje, misschien gebeurd er een wonder, komt er een of ander stamcel medicijn.... niet deaud is niet deaud dus als je dan organen jat is het officieel diefstal... dus tegen.. daarover hebben die baantjejagers in de politiek met hun pakjes en nep normen en waarden niets te zeggen.. zij kiezen toch links of rechts en ik ben tegen de huidige politiek van de afgelopen 10 jaar, zie liever een dictator dan dit neppe gedoe van tegenwoordig, of totale wilde westen.. maar deze lievertjes van de klas echter niet zo graag meer hoe onverantwoord en niet mogelijk het ook is op dit moment.... .. :) helaas prefereer ik dat echt boven huidige politiek.. het is idd onwaarschijnlijk.. maar verbondenheid met politiek NL is er bij mij om redenen af. men gaat het raadgevend referendum binnenkort de das om doen, en de aivd hackt ons gewoon om te kijken hoeveel crypto geld we hebben.. we laten nog meer volk binnen uit arme landen zonder oorlog en betalen meer en meer aan leningen die hedendaags niet meer te ontkomen zijn en geven de koning nog ff 1 mln opslag per jaar want hij is toch alleen maar groot aandeelhouder van een miljardenbedrijf.. koekoek

Deze reactie kan zo door als post, krijg je van mij een upvote!

Het is voor mij echt een principekwestie! Natuurlijk kun je zelf je keuze bepalen maar ik vind het absoluut niet kunnen om over je eigen lichaam de wet toe te passen: "Je bent donor, tenzij..." Daarnaast speelt religie/overtuiging bij mij een rol, alle (financiële) belangen, gaat het eerlijk, voel je nog pijn, etc, etc. Goed artikel!

Dank je voor je reactie @enrique-dutch

Er zit ook veel meer achter deze wetgeving dan dat het in eerste instantie lijkt. Eigendom en zeggenschap over je eigen lichaam ligt bij jezelf!

1000% Mee eens @gerben Dank je wel!

als iemand die niet donor is uit principe dood gaat.. zou ik zn organen eruit halen en wat overig is op de wall of shame hangen... wat dat ook mag betekenen... heb meerdere malen mensen uit mn omgeving dood gezien.. en niemand zij hoi... of dat het zo koud was.. wie niet donor wil zijn na de dood.. moet eigenlijk ook geen bijstand krijgen (financieel) of vrij krijgen van school of werk (religie) niets toevoegen na de dood... is eigenlijk ook inderdaad niets toevoegen.... . mijn mening is als ik iemand leven kan redden dan doe ik dat... ook al is het jan bijstand met een slof chag zware van nelle.. het is niet 1 persoon maar meer personen die je gelukkig maakt.. toch ?

Ja maar het is Mijn lichaam en mijn laatste wens is om me compleet te laten! Ook qua geloofsovertuiging, dat dient gerespecteerd te worden! Zelfs hoef ik geen verantwoording af te leggen wat ik helaas nu toch al doe. Absoluut absurd wat je zegt; wat betreft de principe kwestie, toch de organen eruit halen?! En de wall of shame... absoluut belachelijk!

Ik heb hier afgelopen weken veel nieuwe info over te lezen gekregen.. oa het feit dat je idd hersendood bent en geen narcose krijgt.. het idee vind ik behoorlijk luguber... ik kreeg van mijn vriend te horen over een docu die hij heeft gezien en ga vandaag de blog uitwerken over dat stukje orgaan donatie. Ga deze vast resteemen voor je.. ik denk dat vele mensen geen idee hebben van bepaalde feiten die mainstream media niet laat zien..

Het idee van geen narcose krijgen is enger dat dan het is. Er komen toch geen signalen meer binnen in je brein die geregistreerd worden.

Als je vanaf je middel verlamd bent en je wordt aan je teen geopereerd hoef je ook geen narcose ;) klinkt minder luguber maar is eigenlijk hetzelfde.

Het is goed om kritisch te blijven! Het belangrijkste is om je wensen kenbaar te maken aan je naasten op papier

@anouk.nox Bedankt voor je reactie! Dat is natuurlijk wel een positief punt wat er nu gebeurd, veel mensen gaan zelf op onderzoek uit. Dat is het beste wat je kunt doen, want de mainstream media zijn niet neutraal. Het is zeker dat het merendeel blind de mainstream media volgt, terwijl er zoveel meer te vinden is.Ik ben benieuwd naar je blog.

Ja dat dus.. mainstream.. ;-) word morgen denk ik hebben bezoek nu.. kan niet verder vanavond denk ik.. laat wel even weten als ik hem heb gepost..

Een mooi artikel en duidelijke vragen. Ik ben zelf altijd al donor en ik vind het een goeie zaak dat je nu standaard donor zult zijn van af 2020. Natuurlijk vind ik ook dat mensen altijd het recht behouden om het niet te willen.
Op een vraag van je wil ik wel in gaan. Het bepalen of je dood bent. Er moet spraken van hersendood of hartdood zijn. Er zit een verschil tussen hersendood en coma. Want bij hersendood is er geen sprake meer van elektrische activiteit in de hersenen. Dat kan heel duidelijk vastgesteld worden. Ook bij hartdood kun je soms nog donor zijn. Dan is het hart niet meer geschikt maar mogelijk andere organen wel. En wat hart dood is lijkt me wel duidelijk ;)
Daarnaast vind ik de mening van mijn naasten in dit heel belangrijk maar denk ook dat er beslissingen zijn die over mij gaan en van mij zijn. Dat betekend natuurlijk niet, dat ik niet luister waarom ze iets vinden en dat mogelijk zou kunnen zorgen dat mijn zienswijze wordt bijgesteld.

@maggy26 Dank je voor je uitgebreide reactie! Dat is een belangrijk punt wat jij aangeeft, iedereen moet het uiteindelijk voor zichzelf beslissen. Het is dus belangrijk dat je de juiste informatie eruit pikt die voor jou doorslag gevend zijn. Daarnaast is de informatiebron cruciaal.

Wat jij zegt over discissies en bepaalde inzichten van anderen te horen dan kan het zijn dat mijn zienswijze bijgesteld worden, daar ben ik het helemaal mee eens.

Jij hebt goed overwogen dat je donor bent en daar kan ik niets anders dan respect voor hebben.

Het is en blijft een goed onderwerp tot discussie. Heb er zelf ook een engelse blog over geschreven, omdat ik het progressieve standpunt van Nederland erover wel heel goed vindt.

Werkzaam zijnde in de zorg kijk ik waarschijnlijk anders naar deze standpunten dan jij. Mijn ervaring met alle donatie procedures waaraan ik het meegewerkt is juist heel positief. Mijn ervaring is dat niks aan het toeval wordt overgelaten. Het afwezig zijn van kritische signalen in het brein, is mijns inziens een goed argument waarom een mens niet meer wakker zal worden. Dit is goed meetbaar en wordt altijd door meerdere onafhankelijke artsen bekeken.

Het is oke om geen donor te zijn. Iedereen mag dat zelf weten!! Als je je mening maar kenbaar maakt voor je geliefden op papier, dat scheelt zoveel!

@karinxxl Goed om ook iemand uit de zorg te horen! We moeten niet de positieve kant uit het oog verliezen en ik wordt zelf ook blij om mensen gelukkig te zien die doormiddel van donatie een betere kans krijgen.

Ik heb jaren in de zorg gewerkt (ouderen zorg ondersteunend) en heb veel vertrouwen in de zorgmedewerkers!

Ben alleen bang dat deze wet nadelig uitvalt voor mensen die geen backup hebben van familie en niet bij machte zijn om net als ons te discuseren om uiteindelijk tot een helder besluit te komen. Deze groep is helaas heel groot en denk dat meesten van deze groep straks automatisch donor zijn.

Ik begrijp dat je electrische activiteit kunt meten maar ik ben er ook van overtuigd dat de hersenen meer doen dan wij ooit in kaart kunnen brengen. Het is een groot grijs gebied waar we vanuit gaan maar wat niet 100% zeker is. Ik denk ook dat het hart en de hersenen meer dan alleen maar organen zijn.

Dat is trouwens een goede opmerking! Maak duidelijk op papier wat he mening is want digitaal is digitaal en kan alleen gelezen worden als er internet is en niet als het om een of andere reden plat ligt.

Bedankt voor je reacties!

Inderdaad, schrijf wat op! Draag een papiertje in je portemonnee (donorcodicil werkt daar nog perfect voor), maakt het kenbaar.

Ik geloof ook dat we zoveel weten wat het brein allemaal wel en niet kan, maar activiteit vind ik daar niet eentje van. Er is activiteit ...of niet, en dat zie je niet alleen aan EEG metingen maar ook aan pupilreflexen, het aanmaken van extra meetbare hormonen in bloed en urine. Zoveel meer signalen zijn er te verkrijgen wat de meeste mensen weten, en al die dingen worden ook allemaal meegenomen in de beslissing om te bepalen of je hersendood bent, gelukkig!

Wat mij betreft is het juist goed dat de groep die geen zin heeft om de beslissingen te maken uit lui-igheid, dat die gewoon "automatisch" als donor worden aangenomen. (automatisch zal nog steeds super vaak afgewezen worden ...daar niet van..)

Het dwingt mensen om te denken of hun keuze. Te discussieren met collegas, family, lezen, een mening over vormen. Nu doen zoveel mensen niks uit kop-in-het-zand-tactiek :)

Ik heb gisteren ook gelijk gecontroleerd of mijn keuze om geen donor te zijn nog vaststaat en een nieuwe kopie van mijn registratie opgevraagd. Natuurlijk zijn er mensen die met een donor een nieuw leven krijgen, maar ik weet niet wat er met mij gebeurt als ik dood ben...stel dat je ziel niet verder kan omdat een deel van jou nog in een ander voortleeft..zolang dit niet wetenschappelijk is ontkracht zal ik geen donor worden.

@folkert ben het met je eens dit vind ik ook nogal een belangrijk punt en dit punt valt niet te meten en kun je alleen op gevoel beslissen. Dit betekend ook dat je als ontvanger geen belangrijke organen kunt accepteren. Ik heb het dan over organen als een hart. Bedankt voor je reactie!

@gerben ik heb weleens een documentaire gezien over donoren van bv. een hart die ook herinneringen van de donor overnamen. Natuurlijk is het makkelijk om zoiets te zeggen als je zelf of je dierbaren niks mankeert, maar het is wel hoe ik erin sta. Ik denk dat je niet alles beter kan maken hoe graag je dat ook zou willen vind ik dat hier een grens overschreden wordt zolang hier niet meer over bekend is.

Hallo Gerben en Folkert,
Ik heb al enige dagen zitten broeden op een reactie op jouw post Gerben.
Ik zit met behoorlijk wat dilemma's.

Folkert schreef over de documentaire waarin de donorontvangers eigenschappen van de donor hadden meegekregen. Ik heb die documentaire ook gezien.
Ik moet er niet aan denken dat ik bijvoorbeeld een nier, hart of long gedoneerd zou krijgen van een crimineel of psychopaat. Wanneer het gaat over het tegenovergestelde
Dan wil ik geen donor zijn voor bovenstaande groep.

Kijk ik naar zieke mensen die dmv een orgaandonatie zoveel meer levensvreugde terug krijgen. Hoe fijn is dat niet om iemand te helpen in zijn/haar lijden?
Mensen die geestelijk goed en jong zijn maar die ongewenst lijden. Wie ben ik dan dat ik hen niet wil helpen? Mijn lichaam is toch dood.

Een lastig probleem. Blijft stof tot nadenken.

@ryannevanos

@ryannevanos @gerben Het zet zeker aan tot nadenken. Ook deze post en jullie reacties heeft mij aan het nadenken gezet. Ik heb dan wel besloten om geen donor te zijn, maar heb ook besloten op een andere manier mensen te kunnen helpen. Ik heb bloedgroep O-negatief en mijn bloed kan dus door bijna iedere bloedgroep worden ontvangen. Ik heb nog nooit bloed gegeven, maar wil dit wel gaan doen. Iets waar ik nog nooit aan heb gedacht en zonder deze discussie zou dat waarschijnlijk ook nooit gebeurd zijn.

Ik geloof ook dat ons leven hier op aarde geen eindstation is. Wat mij ervan weerhoudt om orgaandonor te worden is dat ik zelf bang ben dat mijn ziel niet verder kan als een deel van mij in een ander voortleeft. Dit denk ik doordat ik de documentaire heb gezien waarin ontvangers van organen herinneringen van de donoren overnamen. Ik denk dat je ziel belangrijker is als je lichaam en hoop dat dit zo is. Dat iedere orgaandonatie een ziel gevangen houdt en zonder donatie iemand doodgaat maar zijn ziel vrij is en verder kan. Dan heb ik de juiste beslissing gemaakt. Als dit niet zo is wat helaas niet bewezen kan worden had ik wel orgaandonor geworden. Het is een lastige keuze waarvan ik vind dat iedereen die moet maken. Ik vind het niet goed dat de overheid hierover beslist. Als mensen geen keuze hebben gemaakt kunnen nabestaanden deze keuze voor hen maken.

@ryannevanos Dat klopt helemaal wat je zegt en het is zeker zo dat beide kanten goed onderbouwd kunnen worden. Wat we hier doen maakt het er niet makkelijker op maar wel eerlijker. Op tv wordt over het algemeen maar een kant van het verhaal getoond en de andere kant wordt neergezet al een paar gekkies die niet weten waar ze het over hebben.

Binnen niet al te lange tijd zullen we een andere discussie hebben en die gaat over DNA reparatie en wordt er aangestuurd om alleen kinderen ter wereld te brengen zonder genetische afwijking. Dan zal ook het argument om hier tegen te zijn neergezet worden als: dus jij wilt de ziekte wereld zo houden als zij is. Ik ben van mening dat we hier zijn om ons los te weken van ziekte, ouder worden en het moeten doen met een gelimiteerde geest en lichaam doormiddel van acceptatie en bewustwording dat we hier niet op onze eindbestemming zijn.

Het is dus beter om mensen geestelijk te helpen dan lichamelijk. Het is verschrikkelijk hoeveel mensen geestelijk kapot en klein gemaakt worden.

Ik snap gewoon niet dat onze regeringsleiders wetten als deze er door drukken maar wetten als gij zult niet liegen regelmatig aan hun laars lappen en ook nog zeggen, moet kunnen.

Daarnaast vind ik dat iedereen gebruik moet maken van biologische CBD olie wat heel veel lichamelijke problemen zal oplossen. Voor de mensen die echt organen nodig hebben en daardoor echt een overlevingskans hebben zullen zeker organen beschikbaar zijn. Helemaal als er open kaart gespeelt wordt wie de ontvanger en wie de donor is en laat het overgebleven geld naar de nabestaanden gaan.

Maar wie ben ik?

Daarnaast is het de vraag, zijn we beter af op deze planeet of niet. Volgens mij is er maar een weg uit en dat is via de dood. Het is niet voor niets dat ze in de nabije toekomst via transhumanism de zielen hier willen houden, ik zou bijna zeggen dat is een ander verhaal maar het heeft hier wel mee te maken. Wie wil het niet? Forever young in the perfect body.

Ik laat liever de natuur zelf zn gang gaan. Die is in mijn ogen al perfect en alles gebeurt denk ik met een reden. Denk ook dat de natuur zichzelf altijd herstelt en de mens zal overleven als mensen de natuur kapotmaken.

En wie zouden hier forever young mogen zijn? De rijke 1% zeker. En door over zielen te kunnen beslissen kunnen ze je al uitsluiten zonder dat je al een kans hebt gehad. Ik wens ze dan een gelukkig leven, maar daar wil ik niet bij horen.

Hi Gerden, Ik heb gisteren een weer een ander geluid over orgaandonatie op mijn blog gezet. Niet om jou te passeren maar omdat deze mail zo lang werd en het een groot artikel met weer een ander geluid was.
Dat wilde ik je even laten weten. Groet @ryannevanos

@ryannevanos dank je! Het is ook een groot onderwerp die veel verder gaat dan we in eerste instantie dachten. Ik heb ook een link bij jou post gezet, op deze website staat ook veel info over orgaandonatie en andere zaken, zie ook de reacties op deze site. We zijn zeker niet de enige die kritisch rondkijken, het worden er met de dag meer.

This post has received a 2.47% upvote from @aksdwi thanks to: @gerben.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.029
BTC 66425.17
ETH 3185.93
USDT 1.00
SBD 2.63