Bir kızılderili hikâyesi #14

in #tr6 years ago (edited)

Kaynak

Pazar sabahı Trt 1'deki kovboy filminin adı, uzaktan gelen tamtam sesleriydi. Kulağa şiir gibi geliyordu. :) Filmin sadece ismi bile kendi başına izletmeye yeterdi.


Aklıma bu filmin adı tam sessiz sinema oynarken, karşı takıma anlattırılacak bir şey diye geldi. Ama bunun o kadar da iyi bir fikir olmadığını anladım. Çünkü böyle anlatması zor gibi görünen filmler en kolay bilinenlerdi.

Yıllar önce, yurtta odalar arası sessiz film turnuvası yapardık. Google'dan değişik ve garip filmler bulmaya çalışıyorduk fakat verdiğimiz çoğu ilginç isimli film kolaylıkla bilinirken; kesin bulurlar dediklerimiz çetin ceviz çıkıyordu. Ama yine de bizim kazanmamıza engel olamamıştı, çok eğlenceli zamanlardı. 🙆‍♀️


Öncelikle bolca spoiler içeriyor demiyorum filmi baya baya anlatıyorum. :) Her ne kadar bilenler olsa da, yeni gelen arkadaşlardan filmi izlemek isteyenler varsa, yazının devamını okumasını istemem; gerçi tamamını okuyan insanların olduğundan da şüpheliyim. :)


1951 yapımı 6.5 IMDb puanlı; orjinal adı Distant Drums olan ama yine klasikleşen çevirilerle ölüm fedaisi, uzak davullar ve uzaktan gelen tamtam sesleri olarak bildiğimiz film, bir kale kuşatması sahnesiyle başladı...

Kaynak

Donanma teğmeni Tufts ve askerleri; sözümona Florida'daki ilk yerleşimcileri tehdit ederek bir kale içinde yüklü mühimmatla karargâh kuran Seminole yerlilerini öldürmek için gece yarısı baskını yaparlar. Kara Murat gibi kale burçlarına attıkları kancalı halatlarla tırmanarak girdiler ve içerde ne kadar kızılderili varsa hepsini gâfil avlayarak katlettiler. Bir grup esir beyazı da kurtardılar.

Kaynak

Bu kuşatmaya bölgeyi tanıyan bir asker, bir bataklık adamı, bir centilmen ve bir barbar olarak tanıtılan Albay Quincy Wyatt eşlik ediyordu. Filmin ilerleyen sahnelerinde öğrendiğimize göre; kızılderili eşinin askerler tarafından öldürülmesine rağmen nasıl olur da hâlâ onlara yardım edebildiğine şaşırıyorum.

Kalenin alındığını öğrenen Seminole yerlilerinin şefi Osceola ise doğup büyüdüğü topraklardan gitmek istemez ve adamlarıyla onları takip eder.

Kaynak

Burada dikkatimi bir şey çekti film ve karakterlerle ilgili araştırma yaparken, kızılderilileri oynayan oyuncularla ilgili hiçbir bilgi bulamadım. Ne bir fotoğraf ne de oyuncu listesinde bir isim. Halbuki filmin başından sonuna kadar boy gösteriyorlardı. Beyaz'ın üstünlük kurma çabasını net görebiliyoruz.


Bu arada askerler, esirlerle birlikte kıyıya yaklaşan gemiye binip gitmek üzereyken; yerlilerin denizcileri öldürmesiyle planları gerçekten suya düşer. :)
Everglades denilen 250 kilometrelik bataklığı geçmekten başka çareleri yoktur artık.

Kaynak

Kurtarılan esirler içinde, sarışın bir kadın ve siyahi yardımcısı vardı. Zengin kadın o halde bile konfordan vazgeçmiyor, yol boyunca her türlü işini yaptırıyordu. Çok sinir bozucuydu:/

Teğmenin de dikkatini çekti ve albaya, "kadın herhalde bir hanımefendi" dediğinde albay; "neden, uşağı olduğu için mi?"

Diyerek kısa süreli soğuk duş etkisi yaratsa da, gerçek hayattaki yaptıkları ve yapmak istediklerini filmlerle insanlara alıştırmaktan geri durmuyorlar.

Günümüzde de gelişmiş ülkelerin çoğunun geçmişine baktığımızda Kara Kıta Afrika'dan zincirlerle bağlanarak gemilerle getirilen kölelerin etkisini görürüz.

Kaynak

Şu anda sahip oldukları zenginlik ve gelişmişliğin Kunta Kinte diye hakir görülüp, horlanıp sömürülen o insanlar sayesinde olduğunu bilmeyen yoktur. Ama buna rağmen ikinci sınıf insan olmaktan, görmezden gelinmekten kurtulabilmiş değiller.

Bir insanın sadece renginden dolayı başka birine kölelik yapması görüntüleri beni rahatsız etti, ayrıca mutluymuş gibi görünmesi de sanki o an yaşanıyormuş gibi sinirlendirdi. Değil mi ki;

Özgürlüğün en büyük düşmanı, hâlinden memnun olan kölelerdir...

Kaynak

Ben bunları düşünüp kendi kendime konuşurken, filmden gelen bir çığlık sesi beni kendime getirdi. :) Bataklıkta ilerlerken timsahlar da boş durmadı tabi, rızkının peşinde sinsi sinsi ilerlerken bir askeri parçaladılar.

Seminole'lerden kaçarken, bu timsahlı bataklıkta sıkışıp kalmışken belki de daha korkunç bir ölümü davet etmiştik, demeye başladılar.

Geri kalan yerlerde daha dikkatli olarak yol aldılar hatta bi ara kızı kucağında taşıdı albay. Onu da çikolata renkli uşağına taşıtmadı neyse ki. :)

Kaynak

İşte filmin başından beri beklediğim tamtam seslerini duymaya başladık. Belli bir melodide çalıyorlardı. Albay, onların diğer kabilelere yardım çağrısı yaptıklarını söyledi. Biraz sonra da uzaklardan farklı bir tonda tamtamlar çalmaya başladı. Yardımın gelmesi çok yakındı.


Teğmeni Kenan Işık seslendiriyordu, albayı da Zafer Ergin. :) Seslerini ilk duyduğumda anladım ve aslında bu hiç hoşuma gitmiyor, çünkü olaydan kopuyorum ve o kişileri düşünmeye başlıyorum. Hatta bir ara albay bir kızılderili yakalayıp onu zehirli yılanla konuşturmaya çalıştığı sahnede, birden Rıza Baba'yı gördüm sanki.

Kaynak

"Alın bunu alın, atın nezârethaneye" diye olaya girecek diye tuhaf bir şekilde beklemeye başlamıştım. Dublajlı filmler bana göre değil belki de, şimdi daha iyi anladım. :)


Filme geri dönersek; artık bataklıktan kurtuldular ve kara parçasına ayak bastılar. Geldikleri yerde çok ilginç koni şeklinde kızılderili mezarları vardı. Ölüleri bağdaş kurmuş vaziyette, savaş boyaları sürerek ve baltalarıyla birlikte gömülüyormuş. Mezarların tepelerinde kafatasları vardı, muhtemelen öldürdükleri düşmanlarına ait olan.

En garip olanı da kabile şefinin mezarına öldükten sonra doğan ilk çocuğunu gömmeleriydi. Ruhunun o bebeğin içine gireceğini ve bu sayede genç olarak dirileceğine inanıyorlarmış. 🙅‍♀️

Kaynak

Hal böyleyken Şef Osceola ve yerlilerle karşılaştılar. Albay ona düello teklif etti. Ağızlarındaki bıçaktan başka bir şey olmadan suya girip boğuştular ve tahmin edeceğiniz üzere tabi ki beyaz onu öldürdü ve savaş baltasını salladı. Yerliler kaçıştı, beyazlar kurtuldu ve film amacına ulaştı, kahramanlık nârâları atıldı vs vs.

Suçluluk duygumuzu yenmek için en etkili yol; kendilerine karşı suç işlediğimiz kişilerin, gerçekten cezayı hak ettiği, kötü ve hatta öldürülmeye değer kişiler olduğuna kendimizi ve başkalarını inandırmaktır. Haksızlık yaptığımız kişiler, acınacak kişiler olmadığı gibi onlara karşı kayıtsız da olamayız.

İşte çekilen yüzlerce filmin amacı budur.

Beyazlar olanları tek taraflı anlattı. Kendilerini tatmin etmek ve aklamak için beyaz adamın anlattığı, kendi yaptığı en iyi işlerle kızılderililerin en kötü işleri oldu. (Sarı Kurt)

Ben gerçekten bu olay tarihte var mıdır, aslı nedir diye sonraki iki gün boyunca araştırma yaptım ve içim acıdı öğrendiklerimle...

Seminole vahşi anlamına geliyormuş ama onlar yola getirilmemiş manasını benimseyip bununla gurur duyuyorlarmış. Yani tarihte var olan bir kabileymiş.

"Çünkü biz ABD ile resmi anlaşma için masaya oturmamış tek kızılderili kabilesiyiz" diyor Şef Jolena Osceola.

1800'lü yıllarda büyük savaşlar olmuş ve büyük acılar yaşanmış. Yerliler katliamlara, işkence ve soykırımlara maruz bırakılmış ve yetmemiş; doğup büyüdüğü topraklardan sürülüp Rezervasyon denilen toplama kamplarında yaşamaya zorlanmış.

Kaynak

Kızılderililerin bazılarının hâlâ orada yaşamaya devam ettiklerini öğrendim ve rezervasyon kelimesinden soğudum. Artık ne zaman duysam bu film ve iki gündür okuduğum hikâyeler gelecek aklıma.

Beyazlar bize çok söz verdiler ve bir tekinin dışında hiçbirini tutmadılar. Toprağımızı alacaklarını söylediler ve aldılar. (Kırmızı Bulut)


Okuyan arkadaşlarıma teşekkür ediyorum...

# Bir kovboy hikâyesi 13

Sort:  

Quraturk tr etiketi altında paylaşılan kaliteli ve orjinal içerikleri tespit edip ödüllendirmeyi hedefleyen bir kürasyon projesidir.

Yazınız değerlendirmen ekibimiz tarafından uygun görülmüş olup, günün seçilen yazıları arasında yerini almıştır.

Beyaz ve kızılderili diyerek ötekileştirmeyelim lütfen :))


Rıza Baba kısmına güldüm baya, bana da öyle oluyor. Bu ses şunun değil mi diye karakterler birbirine giriyor. O yüzden dublaja karşıyım :))


İnsanoğlu yaptığı kötülüklerin iyi gösterebilmek adına arkasına sığınabileceği şeyler üretmeyi sever. Kızılderili konusunda da bu yapıldı, Vietnamda da yapıldı, Irakta da yapıldı. Kendini haklı göstermek için filmler döndürüyorlar sadece ;)

ötekileştirelim:))

Rıza Baba konuştu zaten film boyunca:)
bir de bende şu var, bu oyuncu daha önce nerde oynuyordu diye düşüne düşüne kendi kendimi darlıyorum🙆‍♀️

evet filmlerle halkı uyuşturdular ve tamamen kendi yaptıklarını karşı taraf yapıyor gibi gösterdiler, hâlâ da yapıyorlar..

This post has received a 0.52 % upvote from @drotto thanks to: @sudefteri.

Zengin kadın o halde bile konfordan vazgeçmiyor, yol boyunca her türlü işini yaptırıyordu. Çok sinir bozucuydu:/
🤣

Onu da çikolata renkli uşağına taşıtmadı neyse ki. :)

Yine çok eğlenceliydi ama sonlara doğru da üzücü, Hollywood işte işleri bu n'aparsın...

teşekkür ederim:)
evet hayat da öyle değil mi🙆‍♀️

Hollywood tüm filmlerinde USA i haklı çıkarır, hep mükemmelleştirir ya o anlamda söylemiştim. Çok açık olmadığını görünce açıklama ihtiyacı duydum. Ve okuduğumda yapılanları tekrar hatırlayınca üzüldüm. Öyle işte. Allah akıl fikir versin ne diym .)

anladım tabi:)
hayat da öyle değil mi bazen eğlenceli bazen üzücü..

Şu beyaz adamların kızılderilerı öldürmelerine sinir oldum.Siz gidin haddiniz olmayan bir kıtayı keşfedin sonra kendi eviniz gibi adamları katlediñ.kızdım şimdi yazarken.Neyse...ayrica sarışın hatunu zenginliğinden ödün vermemesine hiç saşırmadım.yanlarında savaş çıksa bunlar son moda ve makyajlı dolanırlar.saçları hiç bozulmaz.:)) bir solukta okudum yazdıklarını yine.kalemine sağlık @sudefteri

teşekkür ediyorum okuyup düşüncelerini paylaştığın için..

hem insanları katledip, sağ kalanları da topraklarından sürüp, bir de film çekerek tam tersini anlatmak büyük maharet gerektiriyor:)

yorumu okuyunca, ufak tefek cinayetlerdeki edip'in şu repliği geldi aklıma:

gömlekleri kırışmaz, çorapları kaçmaz, onların canları hiç sıkılmaz..

Tebrikler! Yazınız @tryardim topluluk hesabından oy kazanmıştır. Tr tagi altında yazmış olduğunuz kaliteli içerikleri görmekten mutluluk duyarız. Detaylı bilgi için TrYardım Desteklenen İçerikler 30 Mayıs 2018 bağlantısını ziyaret edebilirsiniz.

post_banner_gf.gif

teşekkür ederim😊🙏

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by sudefteri from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Kızılderililerin hikayeleri okudukça çok üzülmüştüm . Akla gelmeyen oyunlarla topraklarını ellerinden almaları ve kanada sınırına sürülmeleri :(
Eline sağlık her zaman güzel paylaşımlar yaptığın için :)

teşekkür ediyorum özellikle okuduğun ve hislerini paylaştığın için😊

ne çok kötü şeyler yaşamışlar bunları öğrenmek üzücü..

This post has received a 1.25% upvote from thanks to: @sudefteri.
For more information, click here!!!!

If you use our Robot before your post has 1 day and get an Upvote greater than 1%, you will automatically receive Upvotes between 1% and 10% as a bonus from our other robots.

Do you know, you can also earn passive income after every bidding round simply by delegating your Steem Power to @minnowhelper?
you can delegate by clicking following links: 10 SP, 100 SP, 500 SP, 1000 SP or Another amount

Help support @minnowhelper and the bot tracker by voting for @yabapmatt for Steem witness! To vote, click the button below or go to https://steemit.com/~witnesses and find @yabapmatt in the list and click the upvote icon. Thank you.

Voting for @yabapmatt

Kızılderili,Sudefteri sever ama trt sevmez ben :) Yeni nesile öneriyorum seni )

:)) benim gibi izleyen yoktur ama olsa iyi olurdu:)

Olur ya neden olmasın :)

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66765.98
ETH 3234.00
USDT 1.00
SBD 4.23