Kendini oylama ve etik

in #tr6 years ago (edited)

Az önce @arafs'ın şu yazısında Steemit'teki self-vote yani kendini oylama seçeneğinin kaldırıldığını öğrendim. Aslında bir süredir aklımda bununla ilgili bir yazı yazmak vardı ama dağınık kafalı bir insan olarak unutmuşum. Madem kaldırıldı, yazacaklarım herhangi bir tartışma gibi de durmayacağından kendi fikrimi söylemek istedim.

Platformda olduğum bir kaç ay boyunca kendini oylamayla yazılara, hatta tartışmaları sık sık denk geldim. Bir grup kendini oylamayı etik bulmazken diğer grup buranın bir para kazanma aracı olduğunu bu yüzden de tabii ki oylayacağını söylüyor. Niye bilmiyorum, sanki başka işim gücüm yok gibi bunun üzerine zaman içerisinde epey düşündüm. Kişisel tercih olarak kendimi oylamıyorum ama oy değerimin düşüklüğünden kaynaklanıyor biraz da bu. Yani 0.01 oyu kendime versem ne olur, vermesem ne olur. Ama ya oy gücüm 1$ ve üzerinde olsaydı? O zaman ne yapardım çok emin değilim.

Aslında bu noktada etik ve kötüye kullanım arasındaki ilişkiyi anlamamız lazım. 1 ya da 2 günde bir yazı yazan birinin yüksek oy gücünün bir tanesine kendisine kullanmasında etik dışı ya da kötüye kullanım kendi adıma ben görmüyorum. Çünkü evet, burası bir para kazanma platformu ve çok doğal olarak elindeki gücü, kazancını arttıracak şekilde kullanmakta bir sorun yok. Etik kısmı sırf kendine oy atabilmek için gün içerisinde birden fazla yazı yazıp, hatta yazmadan emek vermeden iki cümle yazı ile bir şeyler paylaşıldığında devreye giriyor. Ya da kendine ait birden fazla hesap açıp oy gücünü sadece bu hesaplar üzerinden döndürmek söz konusu olduğunda...

Aynı şekilde eşini dostunu oylayanlara da kızanlar var. O da garip geliyor. Benim burada kimsem yok ama olsaydı tabii ki önceliğim hayatımda önemli ve değerli olan insanlar olurdu. Bu tabii ki başka kimseyi oylamayacağım, okumayacağım demek değil ama öncelik meselesi. Bir yandan da kim kime kendi hesabıyla, kendi parasıyla ilgili hesap sorabilir ki? Platformun kuralları çerçevesinde olduğu ve dolandırıcılık içermediği sürece tabii. Gidip sokaktaki insana "paranı neden kendine ayırıyorsun, bize dağıtman lazım, bu yaptığın hiç etik değil?" diyor muyuz, hayır. Ama ne yapıyoruz elindeki gücü ya da imkanları sadece kendi için değil, başkaları için de kullananları takdir ediyoruz, saygı duyuyoruz. İkisi ayrı şey.

Mevzunun benim açımdan durumuna bakarsak, platforma ilk girdiğim zamanlarda kendini oylamanın gerekli olduğunu sanıyordum. Steemit'in öyle bir kutucuğu koymasının bir nevi teşvik olduğunu düşünüyordum. Daha doğrusu yazının öne çıkması için gerekli bir şey ama yapmasan da olur gibi düşünüyordum. Sonra farkettim ki hayır teknik açıdan bir anlamı yok, en azından benim oy gücümle. Dediğim gibi oy değerim yüksek olsaydı ne yapardım bilemiyorum. Ancak bu konudaki tartışmalardaki etik ve kötüye kullanım kavramlarının çoğu zaman haddini aştığını, başka insanlar üzerinde baskı kurmak için kullanıldığını gördüm ki bu da pek etik bir davranış değil malum. Steemit yöneticileri de belli ki bu tartışmalardan çok sıkılmışlar ki kaldırmışlar. İyi olmuş ancak kafamda bir soru "şimdi etik kısmı oturtmuş olduk mu yani?". Çünkü hayat deneyimlerimden biliyorum ki o kötüye kullanmak isteyen insan bir şekilde yolunu bulur, kullanır.

Etik kavramına yüzeysel bakmamanız dileğiyle...

Not : @arafs'ın hatırlamasıyla benim de yanılgıya düştüğüm ufak bir yanlış anlaşılmayı eklemek istiyorum. Kendini oylama kalkmadı, sadece yazıyı yazarken kendini oylama kutucuğu kalktı.

cover source

Sort:  

Yanlış anlaşılma var sanırım :(

Kendini oylama kalkmadı, içeriği hazırlarken var olan o seçme işlemi kalktı. Yazıyı yayınladıktan sonra tekrar kendini oylayabiliyorsun.

Yazıda belirtmiştim bunu, boş yere kendinizi bir tartışmaya çekmeyin :(

Yazıda da verdiğim bir link var, ben kendini oylamaya karşı değilim ama miktarına karşıyım, belirli sınırlamalar getirilebilir diye o içerikte kendi önerilerimi de sunmuştum.

Hızlı okumanın dezavantajı işte arada kaçmış. Ben hem seçenek hem de doğal olarak sonrasında oylama butonunda değişiklik yaptı diye düşünmüştüm. Neyse zaten yazacaktım böyle bir yazı, yapacak bir şey yok :)

Yazınızı ben de hızlı okudum yanlış anlaşıldığımı fark edince hemen yorum yazayım diye, sonrasında tekrar okudum.

Öncelik tanıdıklarımıza vermemize kimse karışamaz bu konulara tamamen katılıyorum ;)

Ben o küçük değişikliğin amacını anlayamadım ama?

Yazımda belirttim aslında sanırım bu konuda değişime gidecekler, belli kurallar gelebilir, bilemiyoruz daha :))

Aa ben bu yazıya ve anadolu'nun paylaşımına daldım unutmuşum. Hemen bakıyorum :)

Katkı amacıyla bir bağlantı paylaşayım. (Oy vermeyin, iki aylık bir yazı)
https://busy.org/@sorucevap/kendimi-oylasam-bana-zarari-olur-mu

Bence yeni başlamış biri olarak size katılıyorum. Ama eş dost arkadaşın bu platformda bulunan kişiler için bir şey diyemem birbirini beğenmek bence en doğal hakkı sonuçta burası ne kadar kazanç kaynağı olan bir yer olsada soayal medya ve beğenilmesi doğal bir durum. Hem daha da eğlenceli bir hal alabilir. Düşünün sizin yazılarınıza yorum atan kişi sizin tanıdığınız biri bence çok hoş bir durum. Tabi her paylaşılanı da beğenmek bek güzel bir durum olmaz sonuçta herkes beğendiği yazı veya görseli oylamalı .

This post has received a 0.26 % upvote from @drotto thanks to: @punky.

Sistem kendini oylamaya müsade ettikten ve bunu işleyişin bir parçası yaptıktan sonra bence bunu tartışmak bile pek anlamlı değil. Kural dışı bir şey yok yani ortada. Ama sistem kendini oylamaya izin vermeyip, bunu başka bir yöntemle aşmaya çalışan olsaydı o zaman tartışma bir anlam kazanırdı.
Hiç oy gücüm yok ama busy ile otomatik her paylaşımım kendini oyluyor, bana bir kazancı yok, sadece daha görünür olmak için bir faydası olabilir diye kullanıyorum ben de. O da işe yarıyor mu bilemiyorum :))

Görünen o ki sistem bu konudaki tavrını netleştirmiş :)

:) Yok netleştirseydi, kendine upvote yapma imkanı sunmaması gerekirdi. Kendi postumuzda hala upvote butonu çalışıyor.
Steemit zaten gördüğüm kadarıyla tam bir "sistem". Hatta kapitalist bir kurguyla oluşturulmuş bir sistem. Merkeziyetsiz olan Steem crypto currency ama maalesef Steemit merkeziyetsiz de değil. Neyse konuyu saptırdım :)) Kusura bakmayın, postunuzun altında gereksiz cümleler kurmuş olabilirim.

Yok yahu gereksiz olur mu hiç? Konuşmazsak bunları nasıl fikir geliştireceğiz :)
Kapitalist olmayan bir şey kaldı mı diye düşündüm, bulamadım :D

This post has received a 8.66% upvote from thanks to: @punky.
For more information, click here!!!!

If you use our Robot before your post has 1 day and get an Upvote greater than 1%, you will automatically receive Upvotes between 1% and 10% as a bonus from our other robots.

Do you know, you can also earn passive income after every bidding round simply by delegating your Steem Power to @minnowhelper?
you can delegate by clicking following links: 10 SP, 100 SP, 500 SP, 1000 SP or Another amount

Help support @minnowhelper and the bot tracker by voting for @yabapmatt for Steem witness! To vote, click the button below or go to https://steemit.com/~witnesses and find @yabapmatt in the list and click the upvote icon. Thank you.

Voting for @yabapmatt

Coin Marketplace

STEEM 0.15
TRX 0.12
JST 0.026
BTC 56855.76
ETH 2540.09
USDT 1.00
SBD 2.24