Bot Kullanımının Sağladığı 5 Avantaj ve Yarattığı Etik Sakıncalar

in #tr6 years ago (edited)

human-3131802_1920.jpg

Ücretli oylama botu kullanımı son dönemde oldukça yaygın hale geldi. Bu yazıda Steemit’te ücretli bot kullanımının sağladığı avantajları ve yarattığı etik sorunları ele almak istiyorum.

Ücretli bot kullanımı yüksek steem gücüne sahip hesaplara para gönderip paylaşımınızı onlara ücreti karşılığı oylatmanız anlamına geliyor. Geleneksel olarak bu işlem steemit cüzdanı üzerinden bot olarak çalışan hesaplara SBD ya da Steem gönderilmesi ve beğenilmesi istenen paylaşımın linkine memo bölümünde yer verilmesi şeklinde gerçekleştiriliyordu. Ücretli oylama yapan botlar gönderilen birim ücret karşılığı oylamayı sabit oran ya da açık artırma yoluyla yapabiliyorlar. Halen steembottracker.com bu işlemin borsası haline dönüşmüş durumda, bu sitede pek çok ücretli bot listeleniyor. Ayrıca, smartsteem.com üzerinden açık artırma ya da sabit oran üzerinden paylaşımlarınıza oy verdirmeniz mümkün.

Ücretli oylama botu kullanımının sağladığı faydalar aşağıda maddeler halinde yer alıyor.

Finansal Kazanç

Ücretli oylama botları, gönderdiğiniz ücretin 1,8 ila 2,3 katı aralığında bir tutarın paylaşımlarınıza oy olarak gelmesini sağlıyor. Gönderilen tutarın 2 katı oranında oylama yapan bir bota 10 SBD gönderdiğimizde oluşan gelirin getiri analizini yapacağım.

2 kat oranında oylama yapan bir bot paylaşımımıza 10 SBD karşılığında 20 SBD tutarında oy verecektir.

Oylama paylaşımın yayınlanmasının üzerinden 30 dakika ve sonrasında gerçekleştiğinde 20 SBD’nin %25’i olan 5 SBD kürasyon geliri olarak bota kalacaktır. Dolayısıyla 5 SBD kürasyon için ayrıldığında bize 15 SBD kalıyor.
Üzerinde 15 SBD net gelir oluşan bir paylaşım için yazarlık geliri 7 gün sonra %50 SBD, %45 Steem gücü ve %5 Steem olmak üzere cüzdana yansıyor. Hesaplama kolaylığı için aynı değere sahip olan Steem ve Steem gücünü birlikte değerlendirirsek örneğimizde 7,5 SBD ve 4,16 STEEM gücünü 7 gün sonra elde etmiş oluyoruz. Neden 7,5 SBD’ye karşılık sadece 4,16 Steem gücü? Çünkü Steem fiyatı 1,80 USD dolayında seyrediyor. SBD halen Steem ve Steem gücüne kıyasla %6 daha değerli ancak yine hesaplama kolaylığı için SBD ile Steem gücünün aynı değerde olduğunu varsayacağım. Bu varsayıma göre 10 SBD yatırımla 7,5+4,16 SBD=11,66 SBD gelir elde etmiş oluyoruz. Steem gücü olarak elde edilmiş olan geliri 13 haftada likit bir değer olan Steem’e dönüştürebileceğimizi ve iletinin paylaşımından ödülün alınacağı tarihe kadar geçen sürede kazanacağımız ödülün Steem ve SBD fiyatına göre farklılaşabileceğini not etmeliyiz. Özetle 2 kat seviyesinde oylama yapan bir bota 10 SBD yatırarak 11,66 SBD kazanmış oluyoruz.

Hızlı İtibar Puanı Artışı

Kullanıcı isimlerimizin yanında parantez içinde gösterilen sayı Steemit itibar puanını ifade ediyor. İtibar puanı paylaşımlarımızdan elde ettiğimiz gelirlerle orantılı olarak yükseliyor. Dolayısıyla ücretli botlara para göndererek iletimize oy vermelerini sağladığımızda itibar puanımızı hızla artırma olanağına kavuşmuş oluyoruz.

Hot/Trending Listelerinde Yer Alma

Steemit’te hot ve trending sekmeleri altında yer almanın en pratik yolu ücretli botlara para göndererek paylaşımımıza oy vermelerini sağlamak. Hatta hot ve trending sekmeleri altında görünen en yüksek ödülden fazlasını hedefleyerek en üstte yer almak dahi mümkün.

Oy Verenlere Yüksek Kazanç

Kürasyon algoritması uyarınca yüksek gelir yaratacak bir paylaşıma erkenden oy vermek yüksek kürasyon geliri elde etmenizi sağlıyor. İletimin yayınlanmasının üzerinden uzunca bir süre geçtikten sonra ücretli bot kullandığımda iletime oy verenleri kürasyon mekanizması üzerinden ödüllendirmiş, onlara verdikleri oylara kıyasla yüksek oranda kürasyon geliri kazandırmış oluyorum.

Yönlendirme Etkisi

İnsan zihni tembelliğe eğilimli olduğundan kararlarımızı belirli basit göstergelere göre alıyoruz. Örneğin fiyatı yüksek olan bir ürünün kaliteli olduğunu varsayıyoruz. Çok sayıda kişi tarafından beğenilmiş ve halen yüksek kürasyon geliri yaratmış iletileri beğenmeye daha eğilimli oluyoruz. Bot kullanımı paylaşım üzerinde yüksek bir değer görüntülenmesine sebep oluyor. Bu görüntü kullanıcıları iletiyi beğenmeye teşvik ediyor.

Bütün bu maddeleri incelediğimizde ücretli bot kullanımının oldukça rasyonel bir davranış olduğu açıkça görülüyor. İletimizin dolaylı olarak reklamını yaparken üstüne üstlük bu reklamdan para kazanma imkânımız dahi bulunuyor.

Elbette madalyonun bir de öteki yüzü var. Ücretli bot kullanımı etik mi? Bu kullanım nedeniyle ücretli bot kullanmayan kaliteli içerik sahipleri haksızlığa uğramış olmuyor mu? Ücretli bot kullanımı sayesinde parası bol olanlar sürekli trending ve hot sekmelerini işgal edebiliyor. Elbette ücretli bot kullanımı bir içeriğin kaliteli olduğunu göstermediği gibi kalitesiz olduğunu da göstermiyor ancak bot kullanımının steemit’in önceliklendirme ve kürasyon mekanizmasını çarpıttığı açıkça görülen bir gerçek.

Dün yayınladığım bilimkurgu öykümün yüksek bir görünürlüğe ulaşması için yoğun bir bot kullanımı gerçekleştirmiştim. Sabah @transparencybot adındaki bir botun iletimin altına düştüğü notla botlardan kaynaklı 50 SBD üzeri gelir yarattığım için beni teşhir ettiğini gördüm. Bu yazıyı yazmak oradan aklıma geldi. Bot bu şekilde kurgulandığına göre ileti başına 50 SBD altında ödül yaratacak bot kullanımı sakıncalı görülmüyor mu?

Sonuç olarak ben yazdığım içeriğin kalitesini her daim gözetiyor olmanın verdiği gönül rahatlığıyla ücretli bot kullanımına devam edeceğim. Çünkü aksi durumda dezavantajlı olacağımı biliyorum.

Sizler bu konuda ne düşünüyorsunuz? Bu sorunu gidermek için neler yapılabilir?

Sort:  

Yararlı bir paylaşım olmus. Teşekkürler

sistemi değiştirmeye gucumuz yetmıyor bır ıkıncı olarakda benı teshır ettı yuksek bot kullanımı nedenıyle demıssınız bundan ne kastettıgını anlamadım

Yazımın yorum bölümüne transparencybot bot kullanımın ne kadar kötü olduğunu bildiren bir yazı bırakmış. Aşağıda yorumlar arasında görebilirsiniz. Onu kastettim.

Ben de ilk başlarsa içerik ve kaliteyle bağlantılı olarak yükselişin mümkün olduğunu sanıyordum ama kazanan ve ilgi gören yazıları gördüğümde işin öyle olmadığını anladım. Kaliteli ve düzgün içeriklerin tutunması gene mümkün ama zaman olarak daha uzun sürüyor ve bir şekilde motivasyon düşürücü bir şey. Ben botlarla olan ilişkimi şöyle görüyorum birilerinin yazılarımı görmesi ve belki severlerse daha fazlasını okumak istemesi için imkan yaratan bir araç. Tek başına botlarla ilerlemek mümkün değil ama kendinize fikirsel olarak yakın olan insanları bulmanız için kullandığımız bir araç sadece.

Evet, sistem nasılsa uyum sağlayıp ilerleyeceğiz bir şekilde

This post, with over $50.00 in payouts, has received votes from the following bidbots.

upme payout in the amount of $17.15 USD.
smartsteem payout in the amount of $16.33 USD.
buildawhale payout in the amount of $9.55 USD.
boomerang payout in the amount of $6.63 USD.
upmyvote payout in the amount of $3.81 USD.

For a total calculated bidbot upvote value in the amount of $53.47 USD.

This information is being presented in the interest of transparency on our platform.

Please consider the long term effect on our platform before using bidbots!

You can read more about how bidbots are affecting our platform here.

This comment is by no means a judgement of your work @muratkbesiroglu, only an earnest appeal that we might all work together to build a great platform by letting the community curate our work and not bidbots.

@Transparencybot is a non-profit initiative, please consider supporting it and the transparency it brings to our platform.

Teşekkürler @muratkbesiroglu . Hiç bot kullanmadım ve konuya biraz uzağım... O yüzden şunu sormak isterim (belki biraz başlangıç seviyesi bir soru olacak ama mazur gör lütfen ): Bot kullanarak kâr elde etmenin GARANTİ yolu en az 1'e 2 veren bir bot mu kullanmaktır sence?

Başabaş noktasını detaylı hesaplamadım. %180-%190 arası bir yerde olabilir. smartsteem.com üzerinden "buy votes" servisini kullanırsanız %210 garanti geri dönüş veriyor. minnowbooster.net'e bakabilirsiniz, o da garanti kar ettiriyor.

Teşekkürler cevabın için

Ellerine ve emeğine sağlık sevgili dostum yazını favorilerime ekliyorum.
Bugün ilgimi çeken başka bir postu şuraya bırakayım ben yine de :)
Bu arkadaş neredeyse her gün teklifli bot kullanıyor ve bottan kazandığı kadar da gelen oylardan kazanıyor...
https://steemit.com/charlesfuchs/@stackin/web-2018-3-1-11-5-57

Emoji kullanımını abartmış arkadaş.😎Evet bota yüklenmiş

bot kullanımını engellemek zor. sadece botların kurallarını değiştirmeleri için bazı baskılar yapılıyor, onlar işe yararsa... bot kullanımını karlı ama suiatimal edilebilir buluyorum. zira tr trendinden sürekli aynı isimleri görmek ve bunun para karşılığı olduğunu bilmek biraz uzaklaştırıyor beni okumaktan. bu postları okumak yerine promotion veya avlamaca kanallarına atılan postları okuyorum.

Evet, benim de trending sekmesine bakasım gelmiyor. Hot sekmesi yine biraz daha iyi.

Trending'te hep aynı kişilerin parayı basıp öne çıkması ayrıca blockchain'in mantığına ters. Resmen parayı veren düdüğü çalar modunda gidiyor paylaşımlar.

Evet öyle bir durum var ne yazık ki

@muratkbesiroglu yeni olmama rağmen üye olduğumdan beri yazılarınızı büyük bir zevkle okuyorum, yeni başlayanlara da upvote ederek desteğinize şahidim. Bunun için öncelikle teşekkür ederim. Steemit daha çok ticari bir platform ve kuruluşu ve işleyişi o şekilde. Steemit kurulurken zaten bunlara izin vermişler, ben artık pek değişen birşey olacağını zannetmiyorum.

Su akıp yolunu bulacak herhalde. İzleyip göreceğiz.

Hesap gayet anlaşılır. Kaleminize sağlık, rica etsem aşama aşama gerçekten hiç bilmeyen birine anlatır gibi hangi botu bu şekilde kullandığınızı da anlatır mısınız? Hatta çok güzel bir post olabilir. 1- şunu yaptım, 2-bunu yaptım, 3- şuna dikkat ettim... şeklinde olması lazım, çünkü gerçekten bu konuda aklım çok karışık. Birçok kişi için de öyle olduğunu düşünüyorum. Belki daha önce yazdınız, eğer öyleyse o yazınızın ya da başkasının da olsa yazısının linkini paylaşabilir misiniz? Şimdiden çok teşekkür ederim :)

@anadolu ve @sorucevap bloglarını incelemenizi tavsiye ederim. Pratik anlatımları da vardı bu konuda diye hatırlıyorum. Ben de işin pratiğini nasıl anlatabileceğimi düşuneyim

Harika hemen gidip inceleyeyim, yine de sizin anlatımınızı da bekleyeceğim.

@tariksaran'ın hem bot kullanımı hem de steembottracker hakkında kaç videosu vardı.

Sağ olun hemen bakıyorum.

Bitcoin'de, hash şifresi doğrulandığında yeni coin üretilirken,
Steem'de, içerik girildiğinde/oylandığında, coin üretiliyor

Dolayısıyla Steemit hali hazırda, içerik ve ticaretin DNA seviyesinde iç içe geçmiş bir durumu olarak doğmuş halde.

Bu yüzden, steem var olduğu sürece, bu tartışmalar da süregidecektir diye düşünüyorum..

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 67831.26
ETH 3460.55
USDT 1.00
SBD 2.72