Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı

in #tr6 years ago
Dini-Tasavvufi Türk edebiyatına aynı zamanda Tekke edebiyatı da söylenir. Türkler göçebe bir millet olduğu için ilk yıllarda gittikleri yerlerde bulunan toplumların etkisiyle birçok inanca sahip olmuşlardır. Bunlardan örnek vermek gerekirse Şamanizm, Zerdüştlük ve Göktanrı söylenebilir. Bu dinlerin içerisinde İslam dinine en yakın olana göktanrı inancı olduğu söylenebilir. 9. Yüzyılda Türkler yavaş yavaş İslam dinine geçmeye başlamasıyla birlikte edebiyat alanına da etki yapmıştır.


Kaynak

İlk olarak 12. Yüzyılda Hoca Ahmet Yesevi bu akımın kurucusu olarak kabul edilir. Kendisinin Ortadoğu'da başlattığı bu akım aha sonrasında ise Anadolu'da Yunus Emre, Mevlana, Hacı Bektaşı Veli ve Pir Sultan Abdal devam ettirmiştir. Tasavvufi edebiyatın içeriğinin oluşumuna genellikle tarikat şeyhleri ve tekkeler öncülük etmiştir. İçerikleri genel itibariyle Allah aşkı, Peygamber sevgisi, kul inancı vb. gibi konulardan seçilmiştir.

Bu akımın içerisinde benim en beğendiğim şair Yunus Emre'dir. Sadece Türk dilini kullanan Yunus yalın ve bütün halk tabakasınca anlaşılabilir bir dil kullanmış olmasına rağmen kelimeleri çok etkili olarak kullanmıştır. Bir diğer önemli şahıs ise Mevlana'dır, genellikle fars dili ve Türk dili karışık eserler vermiştir. Anlam olarak belli bir karmaşaya sahip olduğu için avam tabakanın anlaması her zaman mümkün olmamıştır.

Adsız.png
Kaynak

Dini-Tasavvufi Edebiyatın Özellikleri

  • Şairleri genelikle tekke ve tarikat ocaklarında yetişmiştir.
  • Eserler genellikle dörtlük nazım ile yazılmıştır.
  • Şiirlerin çoğu bir musiki aleti ile okunur.
  • Allah, Peygamber, Aşk ve İnsan konuları üzerinde çok fazla durmuşlardır.
  • Dili sadedir ve genelikle Türkçedir.
  • Hem aruz hem hece vezni kullanılmıştır.

Bazı Örnekler

Yunus ne hoş demişsin bal u şeker yemişsin
Ballar balını buldum kovanım yağma olsun

Şiirin bu son beyitini paylaştım dileyen hepsine bakabilir ancak özellikle son mısra beni benden almaktadır. ''Ballar balını buldum kovanım yağma olsun'' Allah'ı tanıdıktan sonra can ve malın hiçbirinin onun kadar tat vermediğini anlatan daha güzel bir mısra bana göre yoktur.

Koyun beni hak aşkına yanayım
Dönen dönsün ben dönmezem yolumdan
Yolumdan dönüp de mahrum mu kalayım
Dönen dönsün ben dönmezem yolumdan
Kadılar müftüler fetva yazarsa
İşte kement işte boynum asarsa
İşte hançer işte başım keserse
Dönen dönsün ben dönmezem yolumdan

Sanırım Yunus Emre'den sonra Pir Sultan Abdal gibisi gelmemiştir. Yukarıdaki şiirinde inandığı dava uğruna ölümü bile göze aldığını ve dönmeyeceğini çok güzel anlatmıştır.

Güzel aşık çevrimizi
Çekemezsin demedim mi
Bu bir rıza lokmasıdır
Yiyemezsin demedim mi

Yemeyenler kalır naçar
Gözlerinden kanlar saçar
Bu bir demdir gelir geçer
Duyamazsın demedim mi

Yukarıda ki şiiri duymayanımız yoktur. Birçoğumuz sahibinin Pir Sultan Abdal olduğunu bilmeyiz, toplum olarak genellikle Sünni bir yapıya sahibiz ve Alevi olarak gördüğümüz kısmı dışlarız ancak bir çoğumuzun diline pelesenk olan ilahiler ve Allah'ı anlatan şiirler Alevi Pirler tarafından kaleme alınmıştır.

Bu yazım edebiyat eseri olacak kadar güzel olmadığının farkındayım, edebiyat etiketini kullanırken hicap edeceğim ancak gördüğüm kadarıyla yarışmaya katılan pek fazla kişi olmadı ben size destek olmak amacıyla elimden geleni yapmaya çalıştım. Hata ve kusurlar affola.

Şiir 1 Kaynak
Şiir 2 Kaynak
Şiir 3 Kaynak

Sort:  

İyi günler, yazınız @kusadasi ve @try-market tarafından yürütülen Küratör Projesi için seçilmiştir.
Proje kapsamında daha detaylı bilgi almak için buraya tıklayabilirsiniz.
Cointurk Discord Kanalı
image.png

Elinize sağlık!

Tşk ederim:)

Ballar balını buldum kovanım yağma olsun

sevdiğim dizeleri görünce çok sevindim:)
başarılar dilerim..

Benimde en sevdiğim dizelerden biri :) çok tşk ederim

tebrik ederim dereceye girmiş yazınız:)

çok tşk ederim :)

Katılımınız ve @edebiyat etiketine desteğiniz için teşekkürler, her daim @edebiyat etiketi altında yazılarınızı görmek isteriz...

Çok teşekkür ederim :) inşallah bundan sonra daha çok paylaşım yapacağım

Rica ederim sizlerle yol arkadaşlığı bizlere mutluluk verecektir...

Yunus Emre,Mevlana engin bir deniz derya...ellerine sağlık ve başarılar:)

Çok tşk ederim yorumun için :) senin yazın kadar başarılı değil :) elimden geldiğince yazmak istedim :) benim favorim sensin

Congratulations @mucar38! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the total payout received
Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by mehmet from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Tebrik Ederim. Yazınız @edebiyat yarışmasında kazananlar listesinde sıralamaya girmiş.

teşekkür ederim :)

Tebrikler! Yazınız @tryardim topluluk hesabından oy kazanmıştır. #tr tagi altında kaliteli içeriklerizi görmekten mutluluk duyarız. Detaylı bilgi için Tryardım Desteklenen İçerikler 11 Haziran 2018 bağlantısını ziyaret edebilirsiniz.

post_banner_gf.gif

Tşk ederim

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64550.89
ETH 3156.32
USDT 1.00
SBD 4.30