Steemit'i Anlamak ve Onu Kazanca Çevirmek

in #tr7 years ago (edited)


Son zamanlarda gelen yeni kullanıcılarda gözlemlediğim bazı eksiklikleri gidermeye katkıda bulunmak amacı ile bu yazıyı yazmaya başladım. Çünkü Steemit'e gelen kullanıcılar ya olayın bilincinde ve geçmişte blog tecrübesi olan kişiler oluyor ya da tamamen diğer sosyal medya alışkanlıklarını devam ettirebileceği ve bunu yaparken para da kazanabileceği bir yer gözü ile bakıyor platforma. Uçurum var yani iki taraf arasında. Bu da belli başlı sorunlara sebep veriyor çünkü en başta Steemit gerek konsepti, gerek arkasındaki ekonomik düzeni, gerekse yazmaya başladığınızda parçası olacağınız sosyal ve interaktif yapısı ile diğer sosyal medyalardan kolaylıkla sıyrılıyor. Dolayısı ile orada işleyen kurallar burada işlemeyebilir. Burası Steemit. ( "This is Sparta!" gibi oldu biraz :D )

Sonuç olarak yapılan bazı belli başlı hatalar var bana göre. Bazıları yazarın içeriğini yeterince önemsememesinden bazıları ise yazarın yeni olmasından ötürü yeterince bilgiye sahip olmamasından kaynaklanıyor. Bu yazı birazda bu iki soruna birden çözüm olması ümidi ile yazılıyor. Uzatmadan kendimce o sorunlara ve getirebildiğim nacizane önerilere geçiyorum. Zaten bu yazıda yazılı olan şeylerin çoğu kişisel görüşümün yanısıra bir çok Whale'in yazılarında karşılaşılabilinecek genel tavsiyeler. Bu sorunları çözersek daha çok gelir elde etmeye başlarız ve bu sorunlar sadece Türkçe yazılarımızla sınırlı değil.

1-Tanıtım Yazısı Yazmamak

Yeni kullanıcıların hesabı açtıktan sonra yaptıkları ilk hata genelde bu oluyor. Ya tanıtım yazısı yazmıyorlar ya da yazdıkları tanıtım yazısı kendilerini tanıtmıyor. En başta dediğim gibi Steemit'de işler biraz farklı. Yazdığınız içeriğe insanlar upvote vererek size para kazandırıyor. Dolayısı ile insanlara size upvote vermeleri için bir sebep sunmanız lazım. Bunun en güzel yolu ise sunduğunuz şeyin samimiyet olmasıdır. Steemit bana göre iletişim ve etkileşim açısından en rahat sosyal paylaşım platformu. Bunu sağlayan şey ise bu samimiyetin yakalayabiliyor olması.

Kullanıcı, hesabını açıp kendini tanıtırsa (ama öyle "Adana'dan katılıyorum Acun abi, herkese başarılar." şeklinde değil, gerçekten kendisinden bahsederse), bizi onun koyduğu sınırlar çerçevesinde hayatına dahil edip, bize hesabında neler üzerine yazı yazacağını belirtirse ortada bir samimiyet oluşur. Çünkü artık karşımızdaki kişinin yüzünü, hayatının bir parçasını, hedeflerini belki bizimle paylaştığı bir kaç eğlenceli anısını biliyor olacağız.

Bunu yapmak mecburi değil elbette fakat yapmanın ciddi bir katkısı oluyor büyümenize. Hakkında hiç bir şey bilmediğim ve ilk post olarak direk konseptinin ürünü olan bir postu paylaşan kullanıcının yerine; bahsettiğim şekilde, içerisinde samimiyet ve duygu olan bir tanıtım postu yazıp, kendi resmini koyan bir kullanıcı her zaman daha avantajlıdır ve daha çok dikkate alınır. Örnek olarak Türk topluluğunda paylaşılan kişisel favori tanıtım yazılarımı listeleyeyim.

@overmybrain'in bu yazısı açık ara tr etiketinde okuduğum en samimi en profesyonelce yazılmış tanıtım yazısıydı bana göre. Yazının her yerinden samimiyet, anı ve duygu akıyordu. Her fotoğraf gerek görsel lisan olarak gerekse altına düşülen ufak bir not sayesinde fotoğrafın anısını özetlemiş ve son derece etkili olmuştu. Bu yazıyı okurken insan gerçekten Geyda'nın hayatının bir parçasını adım adım görüyordu. Bu ona karşı ister istemez bir sempati ve güven duymana, yazacağı devam yazılarını merak etmene sebep oluyor.

@vitruvianman'in bu yazısı ise bir nevi kendisinin kısa bir otobiyografisi olmuştu. Çocukluğundan itibaren hem fotoğraflarla hem de mizahi yönü ile okuru hiç sıkmayan hayat hikayesi sizi kendi içine alabiliyor.

@toyga'nın kendini tanıttığı bu yazı ise şüphesiz son derece farklı ve derindi. Daha başlıktan ilk golü atıyor, "Varoldum". Kısa ve öz. Yazarın kişiliği hakkında ilk ipucuyu veriyor bu başlık. "Öz, yoğun ve derin" birisi. Zaten yazıyı okuyunca tarzın farklılığını, içerisindeki edebiyat ve felsefe yoğunluğunu göreceksiniz. Yazar yine çocukluğundan ve günümüzden kendi resmini kullanıyor.

Bu yazıları özellikle arayıp bulmadım ben, ilk okuduğumda çok beğenip kaydettiğim yazılar. Ve ne zaman birisi tanıtım yazısı ile ilgili bir şey sorsa bu yazıları örnek olarak atıyorum. İyi bir tanıtım yazısı böylesine güzel bir etki bırakabilir karşı tarafta, üstelik henüz yolun başındayken.



2-Bir Konsepti Olmamak

Kullanıcıların yaptığı 2.büyük hata ise bence bir konseptleri / kategorileri olmaması. Evet, blog yazıp para kazanmak istiyoruz ama dediğim gibi bize bu parayı başkaları upvote'ları ile kazandırıyor. Yani burada aslında yazı yazmaktan çok yazdığımız şeyi pazarlamak önemli. Tek bir yazı ile bir başkasının 1 haftada kazandığını kazananlar var. Amaç karşı tarafa düzenli, özenli ve farklı içerik sunmak. @vitruvianman'in bloğuna göz atın bunun için, her gün için ayrı bir konsepti olan haftalık yayın akışı oluşturmaya çalışan birisi.

Blog yazmanın temel prensibi yazarın gündelik yaşantısının, tecrübesinin veya bilgisinin sınırları dışında olan konulara taşmadan istediği konuda içerik üretmesidir. Fakat bu platformda işin için para girdiği için bu durum çok esnetiliyor. Google'dan yazılar okuyup/derleyip sunanlar var ve bu bana göre son derece normal. Tabi eğer düzenli,özenli ve sürekli bir gelişim içerisindeyse yazar. Haber ve bilgi içeriği üretip bu işi gayet güzel bir şekilde yapan arkadaşlar var aramızda örnek olması açısından. Fakat yeni gelen bazı kullanıcılar "tutan bir formül" görmüşcesine onların benzeri içerikler üretmeye çalışıyorlar. Bu yanlış. En başta onlar kadar özen göstermiyor yazılarına bunu yapanların bir çoğu, daha sonra ise zaten var bu işi yapanlar. Farklı olmak lazım.

Bir insanın en hızlı, en kolay şekilde yazabileceği ve okuru en kolay şekilde etkileyebileceği tek kaynak kendi hayatıdır. Çünkü ön araştırma yapmanız gerekmez, materyal hayatımız ve anılarımızdır. "Benim hayatımı kim ilginç bulsun?" diye de düşünmemek lazım. Herkesin hayatında ilginç şeyler var yeter ki anlatmak isteyelim. En basitinden bir düşün son 3 günde arkadaşlarınla en çok güldüğün olay/konu neydi? Son 3 günde okuduğun/izlediğin/dinlediğin herhangi bir içerik veya haber için olumlu/olumsuz görüşün neydi? Bunlar farkında olmasan da storytelling ile çok güzel pazarlanabilecek şeyler. Stand-up gösterileri hep bunlar üstüne kurulu zaten. Komedyen hep gündelik hayatında yaşadığı olayları doğrudan veya hafif modifiye ederek anlatır.

Cem Yılmaz'ın "Meksika Çıkmazı" espirisini herkes bilir. Bir tek onun mu başına geldi bu olay şu ana kadar? Arkadaş gurubu ile ne zaman bir yerlere gidilse hepimize olur bu hesap ödetmeme mevzusu. Bu olayı ünlü ve komik kılan anlatanın Cem Yılmaz olması da değil, elbette onun beden dilinin ve mizahi yapısının etkisi büyük ama sadece onadan kaynaklı değil. Aynı espiriyi başka bir komedyen yapsa yine güleceğiz. En yakın arkadaşımız yapsa yine güleceğiz. Burada mevzu Cem Yılmaz'ın ve diğer komedyenlerin anlatmayı seçmesi. Adamlar hayatlarındaki ufak tatlı detayları paylaşıyorlar.

Yani tutan formül arayışına gireceğinize elinizdeki sınırsız kaynağı kullanın, kendi hayatınızı! İnanın daha kolay bir şekilde daha fazla yazı yazacaksınız. Bunu güzel bir şekilde yapan kullanıcılar da var topluluğumuzda. @misalen ve @myego13 bunun örnekleri. Kendi düşünce ve anılarını mizahi ve absürt bir şekilde yazıyorlar ve okurken gerçekten gülümsüyor insan. Orijinal içerik üretmekten kasıt bu zaten. Herkes kendisinden bir şeyler katınca yazılar ister istemez orijinal oluyor. Google'da olan şeyleri derleyip yazacaksan da yine kendinden bir şey kat, bir fark oluştur. Haber yazıyorsan görüşlerini, tanıtım yazıyorsan duygularını varsa anılarını kat. Kendinden bir şey katmayıp sadece derleme yapılan yazılara bir okur olarak neden para kazandırayım? İyice pekişmesi için yazarın kendi hayatından kesiti anlatan bonus niyetine de örnek bir yazı koyuyorum.

3-Araştırmamak, Hazıra Konmak

Bu yazının başında bahsettiğim ikinci gruba ait, blog tecrübesi olmayan sadece platformda değil yazma işinde de yeni olan kişilerde var genelde. (Hoş bu ayrımı göz kararı yapıyor insan ne kadar sağlı oluyor orası tartışılır tabi.) Henüz daha yolun başındalar onlar :) Yeni gelen kullanıcıların bazen yazarların aldığı gelirleri görünce gözü dönüyor. Bir an önce, kısa yoldan para kazanmak istiyor bir kısmı. Bu da planlanmadan, ön araştırma yapılmadan hareket edilmesine sebep oluyor. Yeni kullanıcı platform, ardındaki ekonomi, para kazanma, gelir attırma gibi konular hakkında aklındaki sorulara yanıt bulmak için arama çubuğu yerine kendisine göre bir tık daha tecrübeli gördüğünü kullanıcılara gidiyor. Elbette herkes bilgisi ve zamanı dahilince birbirine yardımcı oluyor ve olmalı da fakat ufak bir arama ile hem yüzlerce yabancı hem de onlarca Türkçe kaynak bulabileceğiniz konularda sorular sormanız karşı tarafta tembellik intibası uyandırır.

Bir sorunuz olduğunda veya bir sorun ile karşılaştığınızda önce Steemit içerisinde araştırmayı yaparsınız ardından bir sonuca ulaşamayınca diğer kullanıcılara bunun için ulaşırsınız. Bunun için zamanında yazılan çoğu Türkçe kaynağı tek bir post'da toplamaya çalışmıştım. Onunda linkini vereyim kaydedin, sağa olsa. Yeni gelen biri görürseniz paylaşırsınız. Zaten @steemit-turkey yeni üyelerin ilk postlarına bu yazının linkini yorum olarak bırakıyor.

4-Yazılara Özen Göstermemek

Son olarak ise bu sorun var. Yazının geneline hakim kılmaya çalıştığım görüş gibi bize parayı upvote verenler kazandırıyor. Dolayısı ile onlara upvote vermeleri için sebep sunmalıyız. Bunu da içeriğimizi ve onun ambalajını mümkün olduğunca samimi ve özenli oluşturarak yapabiliriz. Bunun için imla ve noktalama kurallarına dikkat ederek, yazılarınızı alt başlıklara ve daha küçük paragraflara bölerek okunurluğu arttırarak, okura onu önemsediğinizi gösterebilirsiniz. Veya yerler bold ve itatic yazı tipleri kullanarak başlıklar için ayrı işaret etiketleri kullanarak yazıya profesyonel bir hava katabilirsiniz. Resimlerinizi HD seçerek, onları ortalayarak, size aitlerse onlarla alakalı ufak notlar düşerek detayları göz önüne çıkartabilirsiniz.

Bunlar kulağa ufak ve önemsiz gelebilir fakat hepsini bir anda bir yazıdan söküp aldığınızda geriye kalan iyi yazılmış ama kötü pazarlanmış bir yazı olur. Bu da toplayacağı ödülleri doğrudan etkiler. Bu bahsettiğim detayları nasıl yapacağınız ile ilgili yazılar - Türkçe Steemit Kullanım Rehberi adlı yazıda zaten mevcut. Yani sadece okuyup uygulamanız gerekiyor. Ayrıca son bir tavsiye okuduğunuz yazılara yorum atarak yazarların yazılarına katkıda bulunabilir, onlarla iletişiminizi ilerletebilir ve topluluk ruhunu ayakta tutabilirsin :) Umarım faydalı bir yazı olmuştur, hem kişisel hesabınıza hem de topluluğumuza...

Sort:  

@misalen ve @myego13 bunun örnekleri. Kendi düşünce ve anılarını mizahi ve absürt bir şekilde yazıyorlar ve okurken gerçekten gülümsüyor insan.

Ben ciddi ciddi yazıyorum, bir de gülüyor musunuz üstüne. Yazdığım herşey aynen anlattığım gibi yaşanmıştır bayım. "True Story"

Bu arada aynen konsept mühim. Benim konsept konusunda tutarlı gördüğüm @damla ve @osmanbugra var. Ben de tam konsept buluyor gibi oluyorum da sıkılıveriyorum sonra. :D

Sen böyle devam et, konsept yapıp da bozma konseptini :D

Sanırım bir topluluğu ve ürünlerini (yazdıklarımız ve esasen biz) bu kadar güzel özümseyerek ,anlayarak anlatan,bireysellikten uzak biz mantığına uyan ve aynı zamanda egolarimizi bir kenara alıp üzerinde düşündüren böyle bir yazı okumamistim.evet herkes farklı sebepten burada olsada beraber hareket etme yeteneğimiz ,birbirimize kulak verme olgunlugumuz hem bireysel hem de topluluk olarak ömrümüzü belirler ,her topluluk gibi henüz yolun başında böyle bir ''atlasimiz''olursa kişisel farklılıklarımızı zenginliğe dönüştürme fırsatımiz olur ve birbirimizden de beslenerek devam edebiliriz ancak bu serüvene,demek istiyorum başıma bir şey gelmeyecekse ve hoop daha 1 aydır burdasın çömez ! Dur bakalım diyen olmayacaksa,hatta dedim gitti.:-)
''-bu gemide yeniyim bayım ancak denizde doğdum,yüzmede bilirim,denizin tuzunu fırtınasını da'' desem anlasilirim galiba :-)
Çok güzel bir yazı olmuş,dost acı söyler bağlaminda.,teşekkürler

Hakkımda yazdıklarını okumak ne hoş! Samimiyet hissi verdiysem ne mutlu bana. Güzel yorumlaman için de ayrıca teşekkür ederim. Sanırım en basit kural içimizden geldiği gibi yazmak, süslemeye çalışmadan, kelimeleri yontmadan. Misal ben gerçek hayatta kimseye oturup şöyle bir insanım şöyle şeyler yaptım demem, açık konuşmak gerekirse de sosyal medyada insanların kendilerini "pazarlar" gibi anlatmaları da hoşuma gitmez. Ama ne yazık ki kendimizi ifade etmek zorundayız ; "bakın ben bu kişiyim" dememizi isteyen bir sistemin eserleriyiz. Her neyse isyanımı koluma takıp felsefeye girişmeden şu yorumu bitireyim. Sana steemit ortamında bol ilham ve kazanç diliyorum :) daha fazla konuşmak dileğiyle. Sevgiler :)

Aynen öyle içtenlik önemli, teşekkürler güzel yorumun için :)

Örneklerle pekiştirilmiş güzel açıklamalar. Teşekkürler.

Güzel yazı. Bana Dövüş Kulübü'nün kurallarını hatırlattı nedense :)

konuda yazılanlara katılmakla beraber bir sorum da var, yazının yazarı da steemit'e yeni mı katılmış? :)

Profilimden öğrenebilirsin bunun cevabını, da ne alaka onu anlamadım :)

Fazlasıyla faydalı bir yazı olmuş, teşekkürler.

Bilgilendirici bir yazı olmuş. Teşekkürler. :)

Coin Marketplace

STEEM 0.14
TRX 0.12
JST 0.025
BTC 55214.91
ETH 2471.87
USDT 1.00
SBD 2.24