Edebiyat ve Sanat Üzerine Öneriler

in #tr6 years ago (edited)

Merhabalar. Başlık çok iddialı gözükmüş olabilir, fakat belirtmek isterim ki Edebiyat ve Sanat için ansiklopedi falan önermeyeceğim… Öncelikle, @captainsailor geçen hafta “Profil İncelemesi” adlı bir seriye başladı. İlk konuğu da @arafs’dı. Bir nevi öneri bir nevi eleştiri yaptı bu serisinde. Birkaç gün öncesinde de @punky, Steemit’te çok fazla vakit geçirmeye başladığını ve kaliteli gördüğü hesapları paylaşmak istediğinden bahsetmişti. Bir nevi YouTube’da aylar önce başlayan “YouTube’un Dibi” projesi Steemit’te başlamış oldu.

question-mark-2492009_1920.jpg

Ben de projeye şu açıdan katılmaya karar verdim; sizlere edebiyat ve sanat üzerine beğendiğim birkaç oluşumdan bahsedeceğim. Bunlar; içeriği kitaplar üzerine olan bir sosyal ağ 1000kitap, Instagram’da paylaşımlar yapan, bana göre bir sanatkâr olan failunfailunmefailun, YouTube’da ilginç hayat hikayelerini konu olan bir kanal Cep Hikayeleri ve son olarakta, sanırım aralarında en çok bilineni olan, yine bir web sitesi, içeriği edebiyat ve sanat üzerine zenginleşmiş Kayıp Rıhtım’dan bahsedeceğim.

Bu önerilerden birkaç tanesini biliyorsanız diğerleri hakkında bilgi almış olursunuz. Hepsini biliyorsanız ise benim bakım açımdan görmek isteyebilirsiniz. Öneriler sadece dört tane olsada gelen geri bildirimlere göre seriye devam edebilirim. İlk fotoğraf harici bütün fotoğraflar anlık olarak ekran görüntüleridir, bu gönderiyi okuduğunuz tarihe göre tasarımsal değişiklikler olmuş olabilir.


1000Kitap



Ekran Resmi 2018-04-06 20.48.28.png

1000Kitap, kitap üzerine kurulu özgür ve özgün bir sosyal ağdır. Tamamen ücretsiz ve herkese açıktır. Kitap okuma alışkanlığınızı geliştirir. Bir okurun ihtiyaç duyabileceği birçok özelliğe sahiptir ve kullanımı çok basittir. Bir sonraki okuyacağınız kitabı seçebilmeniz için size yardımcı olur.

Yukarıda gördüğünüz açıklama 1000Kitap sitesinden alınmıştır. Örneklerle açıklamak gerekirse, bu site de okumak istediğiniz, o sıra okuduğunuz veya çoktan okuyup bitirmiş olduğunuz bir kitap hakkında detaylı bilgi, platformda başkalarının yazdığı inceleme yazıları, o kitap üzerine başkalarının beğendiği alıntılar, kitap hakkında çıkan güncel haberler ve detaylı bilgiler bulunmaktadır. Siteye üye olup, okuduğunuz kitapları kaydedebilir, okuma listenizde olan kitapları da not edebilirsiniz. Siz de istediğiniz kitap hakkında katkıda bulunabilirsiniz.

Özellikle ben bir kitabı bitirdikten sonra başkalarının okuduğum kitap üzerine incelemelerini de okurum. Arkadaş çevresi kitap okuyan kişiler bunu sohbet halinde, diyaloglarla yaparlar fakat pek kitap okuyan bir çevreye sahip olduğum söylenemez. 1000Kitap çıktığı zamandan itibaren Türkiye’de kitaplar üzerine en iyi sosyal ağ olmayı başardı. Siteye girdikten sonra ilk aklınıza gelen kitabı aratarak incelemeler ve alıntılara bakabilirsiniz. Eğer İngilizce biliyorsanız, bu tarz bir platform, kitaplar üzerine -dünyada en iyi- sosyal ağ olan Goodreads sitesini öneririm.


Failunfailunmefailun



Ekran Resmi 2018-04-06 20.32.26.png

Klasik sanat eserlerini günümüze ait popüler kültürle buluşturan Failunfailunmefailun (yazımı da ne zor be, kopyala yapıştır yapayım bari) bu eserlerini Instagram üzerinden yayınlıyor. Hesabın sahibi eskiden televizyon ve sinema sektöründe uzun yıllar çalışan Ertan Atay. Rönesans eserleri başta olmak üzere resme karşı olan bu ilgisini modern sanatla birleştirmeyi seviyor. Milliyet’in Failunfailunmefailun ile olan kısa ama öz röportajını da buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Kendisinin 1.971 resmi paylaşımı, 108 bin takipçisi var yazıyı yazdığım gün (6 Nisan 2018) itibariyle. Ben ileride bir gün bu yazıya döndüğümde takipçi sayısının çoktan uçup gitmiş olacağını varsayıyorum. Size beğendiğim bütün paylaşımlarını göstermek isterdim fakat bu gönderinin sonu olmaz sanırım. Instagram kullanmıyorsanız bile anonim olarak bu bağlantıya tıklayarak Failunfailunmefailun kişisel hesabına gidip, gönderilerine kendiniz bakabilirsiniz.

Kendisinin story (instagram platformunda 24 saat süreli paylaşılan gönderi türüne verilen ad) paylaşımlarını takip eden kişiler Ertan beyin kızıyla geçirdiği hoş vakitleri de görebiliyor. Şahsen ben bunları izlerken çok eğleniyor ve biraz kıskanıyorum. Hem kızının bu yaşta bu kadar zeki ve becerikli olmasını hem de kızına bu kadar ilgi gösterip, hobi ve sanat üzerine uğraşımını destekleyen Failunfailunmefailun’u takdir ediyorum.


Cep Hikayeleri



Ekran Resmi 2018-04-06 21.02.00.png

Cep Hikayeleri YouTube’da çok kaliteli bulduğum kanallardan biri. YouTube’da takip ettiğim kanallar 10’u geçmez aslında. Eğer bu paylaşım türü beğenilirse sadece YouTube kanallarının olduğu bir öneri yazısıda yazarım. Tamamen geri dönüşlere bağlı yani.

Cep Hikayeleri, çevremizde farkına varmadan geçip gittiğimiz insan hikayelerinin peşine düşer. Bir esnaf, bir sanatçı, bir genç veya bir yaşlı; Cep Hikayeleri'ne göre herkesin anlatacak bir hikayesi vardır.

Cep Hikayeleri kanalında yaşayanların ağzından kendi hayat hikayelerinin anlatıldığı her hafta farklı bir bölüm yayınlanır. Bugün itibariyle 87. bölümünü yayınlayan Cep Hikayeleri’nde bu haftanın konusu ise: Sahaf


Kayıp Rıhtım


RTEjA.png

Geçenlerde @trliste’nin düzenlediği ilk yarışmaya ben de katılmış ve bir yazı yazmıştım. O yazıda her bilgisayarı açtığımda ilk olarak baktığım sitelerden bahsetmiştim: bunlardan biri de Kayıp Rıhtım’dı… Yorumlarda birçok kişinin de bu site hakkında mazisi olup ilgiyle takip ettiklerini görünce çok sevinmiştim. Eski bir dostla tanışmak gibiydi bir nevi…

Kayıp Rıhtım, fantastik, bilimkurgu, distopya – ütopya ve daha nice altkültür kabul edilen edebiyat türlerine gönül vermiş kişileri bir arada toplamayı amaçlayan bir internet sitesi, hatta bir siteden daha fazlası, başlı başına bir sergüzeşttir.

Kitap, sinema, dizi, çizgi roman, manga, dergi, edebiyat ve sanat namına güncel haberler bulabildiğiniz bu site aynı zamanda görebileceğiniz en geniş fantastik edebiyat içeriğine de sahip. Ayriyeten forum.kayiprihtim’da sizde başkaları ile etkileşim halinde olup, ilginizi çeken konularda fikir ve görüşlerinizi paylaşabilirsiniz.


“Son gemi de ayrıldığında limandan, Kaybolmuştu artık o rıhtım, gecenin karanlığından…”

Sort:  

Goodreads sıklıkla baktığım hatta her sene kendime bir kitap hedefi koyup abarttığım için yanına bile yaklaşamadığım bir platform. Çok severim. Ancak Türkiye'de bir benzerinin olduğunu, 1000Kitap projesini bilmiyordum. Mutlaka onu ve diğer bilmediğim önerileri bir kurcalayacağım.

Cep Hikayeleri ise benim de çok sevdiğim bir kanal. Kanalın sahibi Akın'ı az biraz tanırım. Kendisi de videoları gibi çok naif ve düzgün biridir. Sanırım yaptığı işe o yansıyor. Projeyi başlattığında doğru düzgün takipçisi, izlenmesi vs yoktu ama bıkmadan, usanmadan her hafta bir video koymaya devam etti ve bugünlere geldi. Sadece videoları için değil, bu azmi için de tebrik etmek gerek. Bu noktada geçen gün "yazacağım ama kimse bakmıyor" diye isyan eden @doctorbishop'u da güzel bir örnek olduğu için etiketlemek istiyorum :)

Goodreads kitle olarak çok büyük bir toplum fakat 1000Kitap'ın da kullanıcı sayısı küçümsenemez artık. Kitap okuma hedefi olarak her hafta 1 kitap diye kendime hedef koymuştum. 2018 yılı itibariyle şuana kadar 19 kitap okumuşum. Böyle küçük hedefler aslında biraz iyi oluyor kitap okuma açısından fakat okumak için okumamak gerektiğini de unutmamak lazım.

Cep Hikayeleri'ni çok öncesinden beridir takip ediyorum. Cidden uğraşları ve emekleri aşırı belli. Kanalın sahibi konusunda pek bilgi sahibi olmadığım için yazıya ekleyemedim fakat çok beğendiğim bir YouTube kanalı olduğu için önermeden geçmek istemedim.

@doctorbishop'u da şimdi sizin önerinizle fark ettim, ilk defa gördüm kendisini açıkçası. En yakın zamanda profilini inceleyeceğim. Teşekkürler.

yorumlarında rast gelip okuduğum önerileri başlıbaşına post olarak görmek güzel..

kayıp rıhtımı görmek eski bir dosta rastlamak gibiydi ama goodreads ise ihmâl ettiğim bir dostumdu ve görmek beni biraz utandırdı çünkü orayla uzun zamandır ilgilenmediğimi fark ettim:(

1000kitap projesi ve cep hikâyelerine de bakacağım teşekkür ediyorum:)

Rica ederim. Sevdiğimiz platformları zorunluluk olarak görmediğimiz sürece bize yük haline gelmezler. Steemit için de aynı şey geçerli. Buranın biraz bağımlısı gibi bir şey olduk sanırım. Girmeden, kontrol etmeden duramıyoruz. Bu iyi bir şey mi kötü bir şey mi bilmiyorum açıkçası. Fakat hiç bir şeye de bu kadar bağlanmamak lazım. Özetle ortasını bulmalıyız...

Güzel yorumlarınız için ben teşekkür ederim. Gelen geri dönüşlere göre devam niteliğinde paylaşım olabilir elbette.

Kitap okumayı seven biri olarak tavsiyelerini bilgi dağarcığıma koydum.kesinlikle değerlendireceğim siteler olacak.Bilmediğim siteleri öğrenmiş oldum.tesekkurler.

Önerileri beğenmenize sevindim. Yorum ve geri bildirim için çok teşekkürler.

Goodreads çok sıkıntılı bir süreç geçirmişti geçtiğimiz senelerde o sırada ben aNobii ile tanıştım ve hala da aktif bir şekilde kullanıyorum. Kitap okuma sayım eskiye göre çok azalsa da takip ettiğim çok fazla şey barındırıyor aNobii. İngilizceniz az da olsa tavsiye ederim.

Cep Hikayeleri sanırım dinlemek isteyip de dinleyemediğim tek kanal. Aboneyim ama her seferinde bir sonraki sefer başında başlayacağım diye diye birikti hepsi :)

Kayıp Rıhtım hakkında "anlatmaya gerek yok, görüyorsunuz" diyorum.

İhsan(mit), Hazal(firtinakiran), Mehmet (songulyabani) ve daha nicelerinin çok fazla emeği olan harika bir oluşum. Hakan'a teşekkür etmek lazım bunu bu kadar süre devam ettirdiği için. Senelik etkinlikleri olağanüstü oluyordu. En yakın zamanda tekrar takip edeceğim mutlaka :)

Goodreads ve 1000Kitap, her iki sitede de içerik üretmiyorum. Dışarıdan gözlemleyip, okuyup, inceliyorum. Zaten kitap hakkında eleştirilerimi ve içeriklerimi bu sitede paylaştığım için bir tane daha platform çok vaktimi alabilir diye cesaret edemedim açıkçası.

Cep Hikayeleri kanalında videolar genel olarak 3-5 dakika arasında oluyor. Çok kısa ve kaliteli videolar bunlar. Müsait olduğunuz ve kendinizi hazır hissettiğiniz ilk vakitte rastgele olarak bir videosunu açıp izlemenizi öneririm.

Aslında yazıda da belirttiğim gibi Kayıp Rıhtım aralarında en çok bilineni. Fakat benim için çok değerli ve kaliteli bir site. Onun için bilmeyen birkaç kişi bile varsa onlara da tavsiye etmiş olmak amacıyla listeye ekledim.

çok güzel bir paylaşım olmuş, eline sağlık. kitaplarla aram olmadığı için 1000Kitap ve Kayıp Rıhtım ilgimi çekmedi ancak failunfailunmefailun ve cep hikayeleri'ni takibe aldım. kısa günün karı ;) youtube kanallarına yönelik postu da görmek isterim bu arada.

Kayıp Rıhtım konusunda bir düzeltmeye gitmek isterim sadece kitaplar üstüne kurulmuş bir oluşum değil. Farklı türden haberler de mevcut. Bakmanızı tavsiye ederim.

Yorumunuz için çok teşekkürler. Bu yazıda gayet olumlu geri dönüşler aldım, bunun gibi bir tavsiye yazısı daha yazmayı düşünüyorum ileride.

Edebiyat dersinde ne uğraşırdık failatun, failun, mefailun:) emeğinize sağlık çok emek verilmiş kaliteli bir yazı olmuş

Çok teşekkürler. Beğenmenize sevindim.

Benim için çok faydalı bir post olmuş, teşekkür ederim. Failunfailunmefailun ve Cep Hikayeleri'ni takibe alacağım. Elinize sağlık güzel bir derleme olmuş. ☺️

Tarayıcımda okumam gereken yazılar listemde 1. sırada kitap önerisi yazınız var... Niye koyduğumu hatırlamıyorum fakat vardır bir bildiğim herhalde. En yakın süre içerisinde profilinize geri dönüş sağlayacağım.

Belli oldu ki böyle bir paylaşım daha yapmam lazım en kısa sürede. Geri dönüşler için siz ve bütün yardımcı olan arkadaşlara teşekkürler.

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.16
JST 0.028
BTC 60732.06
ETH 2345.63
USDT 1.00
SBD 2.46