Türk Edebiyatının En İyi 10 Eseri

in #tr7 years ago (edited)

Herkese selamlar,

Sanal alemde uzun bir aradan sonra ilk kez, bir sitenin varlığı sebebiyle heyecanlıyım. Bu heyecan yüzünden de ilk yazımın ne olacağına bir türlü karar veremedim. En sonunda hayatım boyunca keyif aldığım bir şeyle alakası olsun dedim ve "kitaplarla" ilgili bir gönderi paylaşmaya karar verdim.

Bu gönderide Türk Edebiyatının -bence- en iyisi olan kitaplara yer vereceğim.

1 - Yaşar Kemal - İnce Memed

İnce memed.jpg

Kitap okurken çok uzun doğa tasvirleri aslında hoşuma gitmez ama Yaşar Kemal nasıl yapıyorsa belki 20 sayfa boyunca dağı taşı anlatıyor ama okuyucuyu hiç sıkmıyor. En azından benim için öyle oldu. Bir ay gibi bir sürede 4 ciltlik dev kitabı bitirmiştim. Bir zamanlar hiç kimseye karışmadan bulaşmadan sakince hayatlarını yaşamaya çalışan yörüklerin ne büyük acılar çektiklerini yüreğim parçalanarak okudum.

Bir yandan yörüklerin yaşamlarının nasıl olduğuna, ne büyük acılar çektiklerine dair bilgiler verip hüzünlendirirken diğer yandan inanılmaz yoğun bir edebi eseri okumanın hazzını tattıran bir kitap. Bu kitap, sonsuza kadar listemin tepesinde kalacak.

2 - Nazım Hikmet - Memleketimden İnsan Manzaraları

nazımm hikmet.jpg

Bu kitap öyle bir kitap ki şiir kitabı olarak bilinir ama bir şiir kitabından çok daha fazlasıdır. Destan dense yeridir. Nazım Hikmet'in tüm eserleri olağanüstüdür ancak bu kitabın bendeki yeri bambaşka. Koskoca bir memleketi şiirle anlatmak ve bunu sanatından hiç ödün vermeden başarmak gerçekten takdire şayan.

3 - Melih Cevdet Anday - Gizli Emir

MCA gizli emir1.jpg

Şair olarak bilinen Melih Cevdet Anday'ın romanları olduğunu öğrendiğimde epey şaşırmıştım. O romanlardan Gizli Emir hakkında, Salah Birsel'in "Türk edebiyatının en güçlü romanlarından biri" dediğini öğrendiğimde ise böyle bir kitabı okumamış olduğum için kendimden utandım ve derhal alıp okudum. Bildiğim kadarıyla Türk edebiyatında dişe dokunur tek distopik kitap. Gerçekten insanı her an tedirgin eden çok güçlü bir kurguya sahip bu kitabı listeye almasam olmazdı.

4 - Sabahattin Ali - Kuyucaklı Yusuf

kuyucaklı-yusuf-196x300.jpg

"Türk Edebiyatında seni en çok üzen olay nedir?" diye sorsanız "Sabahattin Ali'nin 41 yaşında öl(dürül)mesi" derim. Yazdığı kitaplar gibi daha nicelerini yazabilecekken çok erken yaşta ölmüş olması şüphesiz edebiyatımız için büyük kayıp olmuştur.

Sabahattin Ali'nin en sevdiğim kitabı ise Kuyucaklı Yusuf. Sadece final kısmı bile bu kitabın kült olmasına yeter. Onun dışında Sabahattin Ali'nin her kitabında yaratmayı başardığı gerçekçi karakterler bence bu kitapta doruk noktasına ulaşmıştır. Kürk Mantolu Madonna'nın bu kadar popüler olduğu bir ortamda bence hakkı yenmektedir.

5 - Sait Faik Abasıyanık - Alemdağ'da Var Bir Yılan

alemdağda var bir yılan.jpg

Sait Faik, hiç tartışmasız, Türk Edebiyat tarihinin gördüğü en ayrıksı (eksantrik) kişidir. Epey varlıklı bir aileden gelmesine rağmen bohem bir hayat süren, öleceğini bildiği halde içki içmek başta olmak üzere sevdiği şeyleri yapmaktan vazgeçmeyen ve sonunda kendinden hiç ödün vermeden ölen nev-şahsına münhasır bir insan.

Kendine hiç önem vermeyen bu inanılmaz adamın "Alemdağ'da Var Bir Yılan" adını verdiği kitabının "Alemdağında Var Bir Yılan" adıyla basıldığını görünce ortalığı ayağa kaldırdığına kim inanabilir. Demek ki yazmaya ve yazdıklarına kendi hayatından daha çok önem veriyormuş.

Ayrıca, kendisi Mark Twain derneğine üye olan ikinci Türktür. Birincisi ise Mustafa Kemal Atatürk. Mustafa Kemal Atatürk ile aynı derneğe üye olsam gazetelere ilan verirdim. Gururdan ölürdüm büyük ihtimalle.

6 - Orhan Veli - Hoşgör Köftecisi

Hosgorkoftecisi.jpg

Nev-i şahsına münhasırlıkta, eksantriklikte (ayrıksılıkta) ilk sırayı Sait Faik'e verdiysek ikinci sıraya da Orhan Veli'yi koymamız lazım. Şairliğini bilmeyen yoktur ama öykülerini ise neredeyse bilen yoktur. Bu incecik kitabı "Orhan Veli'nin öyküleri nasıl olur acaba" diyerek alıp okudum. O günden beridir de başucu kitaplarımdan biridir. Kısacık öykülerini arada açıp okumak beni inanılmaz mutlu ediyor.

Nasıl öldüğünü de bilmeyenler için anlatayım. Bir gece karanlıkta yürürken belediyenin açtığı çukura düşüp kendi imkanlarıyla çıkıp gidiyor. Beyin kanaması geçirdiği için bir iki gün sonra ölüyor. Bir büyük şairin gencecik yaşında böyle olmayacak bir sebepten ölmüş olması beni gerçekten kahrediyor.

7 - Oğuz Atay - Korkuyu Beklerken

korkuyu beklerken.jpg

Oğuz Atay, Tutunamayanlar kitabını herkesin bildiği ama diğer kitaplarına kimsenin pek ilgi göstermediği popüler kültüre meze edilmeye çalışılan büyük bir yazardır.

Hikaye kitabı olan Korkuyu Beklerken'i okurken bazı hikayelerde gerim gerim geriliyor bazılarında "gülsem mi ağlasam mı" diyor bazılarında ise donup kalıyorsunuz. Hele "Beyaz Mantolu Adam" hikayesi insanın ne düşüneceğini bile unutturan hikayelerden. Kitaba ismini veren "Korkuyu Beklerken" ise Kafkaesk tarzın edebiyatımızdaki güzel örneklerinden.

8 - İhsan Oktay Anar - Puslu Kıtalar Atlası

puslu kıtalar atlası.jpg

Çok geç okuduğum; bu sebeple her zaman kendime kızdığım; gerçekten muhteşem bir kurguya sahip; Türk sinema sektörünün günün birinde rezil rüsva bir film uyarlayacağı kesin olan bu kitabı okuyun arkadaşlar. Ben bir edebiyat otoritesi değilim, insanların farklı zevklere sahip olduğunu da bilirim ama siz yine de bu kitabı okuyun. Beğenmezseniz IBAN verin kitabın parasını ben öderim size.

Bu arada, İhsan Oktay Anar bu listeye aldığım halde yüzünü bilmediğim tek yazar. Sokakta görsem tanımam ama kitaplarının hastasıyım.

9 - Kemal Tahir - Esir Şehrin İnsanları

Esir-Şehrin-İnsanları.jpg

Kemal Tahir gerek üslubu gerekse hayattaki duruşuyla gerçekten ilginç bir insan. Nazım Hikmet'in koğuş arkadaşı, dostu; bir süre sonra kavgalısı, küsü... Yazdıkları kitapların hemen hepsinin karakterleri bağlantılı. Esir Şehrin İnsanları, Esir Şehrin Mahpusu, Hür Şehrin İnsanları, Kurt Kanunu, Yorgun Savaşçı gibi kitapları bir serinin devamı değildir ama bazı karakterler birden fazla kitapta vardır. Bir nevi nehir roman da denebilir Kemal Tahir'in kitaplarına. Bütün bu kitaplar bir nehirse kaynağı da Esir Şehrin İnsanları'dır. Kemal Tahir'in üslubu kolay ısınılan zor bırakılan bir üsluptur. Kitapları edebiyatımız için önemlidir.

10 - Leyla Erbil - Eski Sevgili

eski sevgili.jpg

Leyla Erbil nedenini anlamadığım biçimde ülkemizde pek popüler değil. Halbuki Yaşar Kemal ile beraber Nobel adaylığı olan 2. yazarımız. Kendi noktalama işaretlerini kullanmış, ne olduklarını anlayalım diye de kitabın başında açıklama yapmış güzel insan. Gerçekten halkımızın bilmesi, okuması hepsinden önce tanıması gereken bir yazar. Listeye en sevdiğim kitabını aldım. Ne tesadüftür ki bu da bir öykü kitabı (listedeki 4. öykü kitabı. Öykü seviyorum, evet.). Alınız okuyunuz, Nobel'e adaylığı olan bu yazarı es geçmeyiniz, efendim.

Bonus : Aziz Nesin - Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz

yasar-ne-yasar-ne-yasamaz-aziz-nesin.jpg

Lise birinci sınıfta okuyup sınav olduğumuz bu kitap bendeki kitap okuma aşkının da ilk kıvılcımıdır diyebilirim. Gülmekten her yerimin ağrıdığı, bittiğine üzüldüğüm bu kitabı da paylaşmadan olmazdı.

Sort:  

Özgün içerik üreten yeni bir Steemer. Harika. Aramıza hoşgeldin.

Elinize sağlık. Tek kelimeyle müthiş.

Tebrikler! Yazınız Steemit Türk Topluluğu tarafından günün yazısı olarak seçildi. Detaylara buradan ulaşabilirsiniz.

edebiyat ile hiç aram iyi değil benim :) ama yine de okudum elinize emeğinize sağlık

Bence bu kitaplardan yalnızca birini okusanız bir daha edebiyattan kopamazsınız.

Aramıza böylesine güzel bir içerikle katılman beni çok mutlu etti.
Hoşgeldin!

Eline sağlık kardeşim. benden % 100.

Çok teşekkür ederim. Böyle güzel geri dönüşleri daha ilk yazımda almak çok mutlu etti beni

Yazar Orhan Veli'nin hoşgör köftecisi hariç hepsini okuma fırsatım oldu.Hepsi edebiyat açısından birer baş yapıt niteliğinde,paylaşım için teşekkürler.

Hoşgör Köftecisi'ni de beğeneceğinize eminim.

Sabahattin Ali'den Kürk Mantolu Madonna'yı da tavsiye ederim,okumadıysanız..İlginizi çekerse yabancı romanlardan da Ernest Hemingway'in Silahlara Veda adlı eserini..60.sayfaya kadar çeviri hatalarından devrik cümleler olsada sonrası gayet akıcı ve çok güzel bir romandır..

Kürk Mantolu Madonna da çok güzel bir eser ama ben Kuyucaklı Yusuf'u daha iyi buluyorum. O yüzden listeye onu aldım.
Ernest Hemingway ise başka bir yazının konusu olacak :)

Tebrikler :)

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 64294.06
ETH 3427.66
USDT 1.00
SBD 2.59