Sık yapılan yanlışlar

in #tr6 years ago (edited)

Hiçbirimiz redaktör değiliz veya redaktör kullanmıyoruz (redaktör
yazılmış bir metin üzerinde gereken düzeltmeleri yaparak yazıyı
yayınlanmaya hazır hale getiren kişidir)
, dolayısıyla imla hataları
yapmamız çok normal, fakat doğru bildiğimiz yanlışları (ben de
sürekli yeni şeyler öğreniyorum)
öğrenmemiz ve düzeltmemiz
sonucu postlarımız daha anlaşılabilir ve kaliteli gözükecektir.
(Eğlenceli kısmı sona bıraktım o yüzden bence sonuna kadar
okuyun)

En çok gözümüze çarpan yanlışlardan biri dahi anlamındaki
-de -da ekinin ayrı yazılmaması, ek olan -de , -da nın ise ayrı
yazılması. Daha önceki yazımda belirtmiştim, de'yi kaldırdığımızda
anlamda bir daralma olmuyorsa ayrı yazılıyor.

-de, -da ekinden sonra en çok karıştırılan -ki eki. Aynı kural
burada da geçerli, farklı olarak özneden sonra gelirse pekiştirme
olarak geliyorsa ayrı yazılıyor.
-Ayşe ki bu sınıfın öğrencisi, o da zayıf aldı.

Ekler haricinde benim gözüme çarpan yanlış yazılan kelimeler var.

felan (en takıntılı olduğum, doğrusu falan, sanırım Kuzey Güney dizisinde
Kıvanç Tatlıtuğ'un sık sık felan demesinden sonra yaygınlaştı.)

herkez (doğrusu herkes, buna da biraz takığım)

Eskiden daha çoktu, artık biraz daha azaldı, yanlış ve yalnız kelimelerinin
yanlış yazılması. Yanlış genelde doğru yazılıyor, yalnız kelimesini yanlız
yazanları daha çok görüyorum.

Türkçe ve Türk kelimesi özel isim olduğu için TDK'ya göre büyük
yazılıyor.

Dünya gökcismi olan, yaşadığımız Dünya'dan bahsederken özel
isim. Bugün dünya kadar iş yaptım, örneğinde yaşadığımız
dünyadan bahsedilmediği için küçük harfle kullanılıyor.

Şarj kelimesi şarz olarak yanlış söylenip yazılabiliyor.

Ayrıca noktalama işaretlerini, en önemlisi de virgülü doğru yerde
kullanırsak, hem yazımız daha güzel gözüküyor, hem de daha
anlaşılır olmasını sağlıyor.

Türkçe dersi gibi olduğu için bu sıkıcı ortamı, biraz tebessümle sonlandırmak için, internette bulduğum birkaç fotoğrafı paylaşıyorum.

egzos.png

Aynı fotoğrafta 5 ayrı yazılış. TDK'ya göre doğrusu egzoz

kakao.png

Çilekli vanilyalı kaka yemek isteyen yoktur sanırım.

tercüme bürosu.png

Tercüme büroma bu levhayı asacağıma, sanırım hiç asmam.

peynir.png

Burada anlayamadığım mantık hatası da var, (yavan peynir ne bilmiyorum),
peynir ve şehirden hiç bahsetmiyorum bile...

tatlı.png

Sanırım Google Translate'den çevrilmiş. (Bilmeyenler için İngilizce'de
kazanmak kelimesi windir.)

parkdayım.png

Buna diyecek bir şey bulamıyorum. (Bu arada TDK'ya göre şey kelimesi hep
ayrı yazılırmış.) Burada part-time ve full-time kelimeleri Türkçe olarak
"tam zamanlı" , "yarı zamanlı" olarak yazılabilirdi.

haldır şaldır.png

Head'n Shoulder (hedenşoldır) markası yurdumuza uyarlanmış.

speak french.png

Aslında yazım yanlışı değil ama en bombası bu. Yabancı uyruklu bir hastaneye
geliyor, kayıt yapan kişi ona adını soruyor, turistimiz "Speak French?" yani,
"Fransızca konuşuyor musunuz?" diyor, kayıt yapan arkadaş da isim olarak
"Sipik Frenş" yazıyor...

Sort:  

Merhaba ben @osmania, @kusadasi ve @try-market küratörü olarak #tr ve #cointurk etiketlerindeki kaliteli yazıları inceliyorum. Sonrasında bu yazılar @kusadasi ve @try-market tarafından upvote ediliyor. @kusadasi ve @try-market #tr etiketinin daha yukarılara çıkması için çok büyük bir çaba içerisindedir. Tabii ki bu ilerleyişin kaliteli yazılarla olması yönünde çaba harcıyoruz.Paylaşımlarınıza 'cointurk' etiketini ekleyerek @kusadasi ve @try-market tarafından desteklenmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca, sürekli olarak @kusadasi tarafından düzenlenen projeler ve discord kanalımızda anlık yarışmalar mevcuttur.
Katılmak isterseniz discord kanalımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Merhaba Sn. @osmania , öncelikle postumu layık görüp altına bu bilgilendirme mesajını yazdığınız için teşekkür ederim, benim de @kusadasi nin etkinliklerinden 2 gün önce postumun altına (yeni projeniz içinmiş) yazan @selmez kullanıcısı vasıtasıyla haberim oldu, bugün akşamüstü discord kanalınıza üye oldum, hatta üye adım basak2208 :D Layık görürseniz bundan sonra postlarımı da Cointurk Kanalına göndermekten ve projelerinize katılmaktan memnun olurum. (Hatta inceledim 23 Nisan'la ilgili olanı yetiştirmek istiyorum) İyi çalışmalar dilerim..

Post paylaşımları ve projelerden haberdar olmak için discord kanalımızı takip edebilir aynı zamanda düzenlemiş olduğumuz yarışmalara katılabilirsiniz.

Anlaştık, takipteyim ;) Teşekkürler @osmania

İçeriğinizden ötürü teşekkür ederim. Oylandınız ve 24 Saat içerisindeki 5 kaliteli içerik konusunda yer aldınız. https://steemit.com/tr/@darkreaper90/24-saat-icinde-tr-tagi-altinda-ueretilmis-5-kaliteli-icerik-5

Ben teşekkür ederim listenizde olmasına layık gördüğünüz için

İyi günler çok güzel bir anlatım olmuş öncelikle bunu belirtmek istiyorum :)

Yavan kelimesinin anlamını kendi bildiğim ile açıklamaya çalışayım. İç Anadolu bölgesinde yaşıyorum ben. Burada yavan kelimesini tatsız tuzsuz manasında kullanırız biz.

Son olarak yazınızda kullandığınız görsellerin kaynaklarını yazıya eklemeniz gerekiyor. İleride bu konuda sıkıntı yaşayabilirsiniz yoksa

Çok teşekkür ederim @kagantrky , hem beğendiğiniz için, hem bilgilendirme ve uyarılar için. Yeni olduğum için her gün yeni bir şeyler öğreniyorum, uyarınız aklımda olacak, tekrar teşekkür ederim :)

Rica ederim @basak :) discord üzerinden aklınıza takılan her soruyu sorabilirsiniz :)

Tekrar teşekkürler @kagantrky

Ekzozcu abiye selam olsun :D

Sanırım egzozcu abi bilmediği için, birinden biri nasıl olsa tutar diye hepsini denemiş @canku :D

Bu arada, işin doğrusu ben de egzos diye biliyordum :D

İmla ve yazım kuralları konusuna aşırı takılan biriyim. Çok özen göstermeye çalışırım. En çok yaptığım hata "ki" ekinde oluyor fakat tek yaptığım hata da o. Yazımı tekrardan bir kere okuyunca bu hataların hepsini düzeltiyorum tabii. Elinize sağlık.

Çok teşekkür ederim, ah o -kiler benim de başımın belası :D @eyupyusuf

Congratulations @basak! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.

To support your work, I also upvoted your post!
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by basak from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.13
JST 0.027
BTC 58450.19
ETH 2652.63
USDT 1.00
SBD 2.43