You are viewing a single comment's thread from:

RE: Radź sobie synu!

in #tematygodnia6 years ago (edited)

Ciekawy post. Bardzo lubię takie historie, ale uważam, że czasami warto byłoby zastąpić niektóre nazwiska, które nie są istotne.
Niby czytałem to z uwagą, bo historia fajna, ale żadnego nazwiska nie zapamiętałem.
To jak w książce - trzeba dobrze wyważyć dobór słów, aby była jak najlepiej zrozumiana.

Sort:  

Kluczem do zapamiętania nazwisk rodów Dolnego Slaska sprzed 1945r. jest poznanie kilku, kilkunastu rodów szlacheckich. Reszta to ich kombinacje z połączeniem miejscowosci, w których mieli swoje posiadłosci, dwory i pałace. A i to nie daje gwarancji, ze kilka historii zapewni swobodne poslugiwanie się nimi.
Przykładowo Amelie Maria Anna von Schönaich-Carolath można odczytać Amelia Anna Maria z Pięnych Kątów i Siedliska. Tu akurat Siedlisko i Piekne Kąty to obecne nazwy dwóch miejscowości w powiecie nowosolskim.
Ale, tak... potwierdzam może być trudno zapamiętać to wszystko... dlatego ja czytam takie opowieści kilkukrotnie. Bo warto.

Dzięki za komentarz. Być może na kanwie tego tekstu popularnonaukowego powstanie kiedyś tekst typowo literacki i wówczas będzie zasadne użycie pojedynczego imienia, przydomku, aby czytelnik łatwiej identyfikował bohaterów.

Pozostawiłam m.in. nazwiska panieńskie kolejnych żon, aby czytelnicy - mieszkańcy Dolnego Śląska mogli zidentyfikować dawnych właścicieli majątków ze swoich okolic.
Spotkałam się z zabiegiem zamiany imion postaci historycznych na "łatwiejsze" i typowo polskie i ten zabieg uważam za nieuprawniony i szkodliwy w popularyzacji wiedzy o regionie. Wolę, aby słuchacz czy czytelnik zapamiętał kilka ciekawostek w połączeniu z informacją, że chodzi o dawnych panów włości (może nie pamiętać imienia i nazwiska), niż aby kojarzył jakiegoś "Adama", którego tak naprawdę nigdy nie było.

Taka zamiana imion też jest według mnie zła, ale można napisać np. "Niemiec", "Polak", "syn", "córka" zamiast wymieniać całe nazwisko, którego nikt nie zapamięta, ale rozumiem twoje użycie. Według mnie, po prostu takie informacje są często zbędne.
Nie mówię tu o "głównych bohaterach", ale nie sposób zapamiętać imion i nazwisk typu: "Johanna Helena von Rohr und Stein".

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 57198.53
ETH 2362.64
USDT 1.00
SBD 2.40