Tematy Tygodnia #6 - Dinozaury; stworzenia sprzed milionów lat.

in #tematygodnia6 years ago (edited)

Dinozaury - najpotężniejszy gatunek na Ziemii


Źródło


W tym artykule chciałbym opisać najpopularniejsze gatunki dinozaurów.
Uważam, że dinozaury to jedne z najciekawszych gatunków, które kiedykolwiek żyły na Ziemii. Ich gatunek żył na przestrzeni 200 milionów lat (~260 - ~60 mln lat temu).
Słowo dinozaur ma korzenie w języku greckim jako połączenie słów deinos (straszny) + sauros (jaszczurka).

Będzie to mój szósty artykuł w serii #tematygodnia, organizowanej przez @steemit-polska LINK, luźno nawiązujący do drugiego tematu - "stworzenia".
Zachęcam każdego do wzięcia udziału w akcji #tematygodnia.

Początki - trias

Dinozaury to gatunek powstały w drodze ewolucji. Według szacunków badaczy, pierwsze dinozaury żyły około 230 milionów lat temu, czyli w późnym triasie. Na całym Świecie, miliony badaczy kataloguje odkryte skamieliny, jednak uznaje się, że wiele gatunków nie zostało jeszcze odkryte. Często zdarza się, że gatunki uznaje się za odkryte, lecz nie ma wystarczającej ilości informacji do odtworzenia całego szkieletu.


Źródło

Pierwszy dinozaur

Za pierwszego dinozaura uznaje się Eoraptora.
Żył 230 mln lat temu, a został odkryty dopiero 25 lat temu.
Eoraptor chodził na dwóch kończynach i był małych rozmiarów.


Źródło

- długość - ~1 m
- wysokość - ~0.5 m
- masa - ~10 kg
- wszystkożerny

Zauroposejdon - Najwyższy Ze Wszystkich

Zauroposejdon żył około 100 milionów lat temu. Dzięki swoim rozmiarom, mógł z łatwością sięgać po korony wysokich drzew w celu uzyskania pokarmu.


Źródło

- długość - ~28 m
- wysokość - ~18 m
- masa - ~50 ton
- roślinożerny

Spinozaur - Najmasywniejszy Mięsożerca

Spinozaur żył około 106 - 95 mln lat temu. Jest on większy od Tyranozaurusa (T-Rex'a), który błędnie nazywany jest przez niektórych największym mięsożercą.
Wyróżniają go charakterystyczne wyrostki kolczyste nad kręgosłupem, które połączone skórą, przypominają żagiel.

Źródło

- długość - ~17 m
- wysokość - ~6 m
- masa - ~20 ton
- mięsożerny

Kompsognat - Najszybszy Dinozaur

Kompsognat był stosunkowo małym dinozaurem. Szacuje się, że potrafił osiągnąć prędkość ~70 kmph.


Źródło

- długość - ~1 m
- wysokość - ~0.4 m
- masa - ~3.5 kg
- mięsożerny

Wyginięcie dinozaurów

Dinozaury wyginęły 66 mln lat temu. Ogromna Asteroida uderzyła w miejsce, gdzie obecnie znajduje się Zatoka Meksykańska, powodując śmierć prawie wszystkich istot żyjących na całej planecie. Wydarzenie zakończyło erę Mezozoiku i rozpoczęło erę Kenozoiku.

Czy aby na pewno wyginęły?

Aż do XX wieku uważano wszystkie dinozaury za wymarłe, lecz w latach 90' biolodzy ustanowili jasną systematykę Według tych uściśleń należy rozróżniać dinozaury od ptasich dinozaurów, które są archetypami ptaków.
Nawet po dziś dzień można więc spotkać dinozaury (ptasie).
Oto przykład nadal żyjących dinozaurów:

Źródło

(Dziękuję @bowess za sprostowanie :))

Zachęcam do dyskusji i do wzięcia udziału w akcji #tematygodnia
Pozdrawiam,
@catchup

Sort:  

Gdy byłem dzieciakiem, to byłem niesamowicie zafascynowany tematem dinozaurów. Pamiętam jak opadła mi szczęka, gdy oglądałem pierwszy raz filmy "Park Jurajski". Zresztą do tej pory uwielbiam dzieła Spielberga. Również animacja "Dinozaur" z 2000 roku bardzo mi się podoba i nawet z 2 miesiące temu kolejny raz oglądałem ją z moją dziewczyną.
Zauważyłem, że coś w tych dinozaurach jest, że ludzie ciągle się nimi ekscytują, a zwłaszcza dzieci. Kiedyś byłem pod niezwykłym wrażeniem, gdy pięcioletnia córka mojej kuzynki zaczęła mi wymieniać nazwy dinozaurów, o których nawet nie miałem pojęcia :D

Smoki z bajek naprawdę istniały. Stąd pewnie fascynacja. Nawet dorosłym działa to na wyobraźnię.
Może kiedyś zmajstrujemy sobie takiego w "warsztacie" i będzie kolejnym zwierzakiem w ZOO. :)

Ja też jako dziecko fascynowałem się dinozaurami.
Miałem nawet mini-atlas w 3D. Ale temat odszedł w zapomnienie i dopiero teraz sobie o nich zacząłem trochę czytać.

Fajny post, masz łatwość prowadzenia narracji. Jako biologa tylko jedna rzecz kłuje mnie bardzo w oczy - pojęcie gatunku. Dinozaury to formalnie klad, ale w lekkim tekście popularnym można używać np. sformułowania "grupa". Piszesz o zwierzętach, które anglojęzyczni przyrodnicy nazywają "dinosaurs", formalnie non-avian dinosaurs, więc ok, może być, że wymarły. Natomiast Dinosauria to nawet teraz widzę cztery sztuki za oknem. Pewnie wiesz, co mam na myśli. ;)

Dziękuję za słuszną uwagę.
Dodałem kolejny akapit.

Ciekawy post, pamiętam mój chrześniak był zafascynowany dinozaurami jak był mały. Follow poszedł

A tu chyba najbardziej popularne:

Congratulations @catchup! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of posts published

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

By upvoting this notification, you can help all Steemit users. Learn how here!

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 70018.15
ETH 3794.54
USDT 1.00
SBD 3.75