Bulan Purnama - Proses lukisan dengan menggunakan cat air

in #teammalaysia6 years ago (edited)



Proses lukisan dengan menggunakan cat air

Hello apa khabar semua! Saya harap semuanya baik di mana saja anda berada. Untuk pengetahuan kamu semua kali terakhir saya memegang berus warna adalah ketika saya berada di tingkatan 5 iaitu 21 tahun yang lalu. Tetapi masih belum terlambat untuk belajar melukis kan. :)


So, hari ini saya melukis bulan purnama dengan menggunakannya cat warna jenama Buncho dan kertas biasa. (saya tidak ada kertas lukisan khas untuk cat air 😅)



Sebelum mewarna, saya lakarkan bentuk bulatan untuk bulan. Selepas itu saya mula mewarna.


Saya menggunakan warna biru dan sedikit warna merah untuk mendapatkan warna ungu. Saya mewarnakan seluruh kertas kecuali bulatan untuk bulan. Kemudian saya keringkan kertas itu.




Setelah kering, saya mula mewarna untuk lapisan yang ke-2 iaitu saya menggunakannya warna biru dicampur dengan sedikit warna hitam untuk mendapatkan kesan gelap. Kemudian saya mula membentuk awan dengan menggunakan warna biru muda dan warna putih.




Selepas itu, saya mulakan proses mewarna untuk lapisan yang ke tiga. Sebelum warna itu kering, saya cuba untuk membentuk awan dengan mencampurkan warna putih, biru muda dan biru tua kemudian biarkan ia kering.


Setelah warna itu kering, saya mula melukis pokok kayu dangan menggunakan warna hitam.



Walaaa... Inilah hasilnya :)





Video pendek cara-cara saya melukis. :)



Don't forget to check out my most recent steemit blog post. Thank you 😊

Sabah Steemians "Steemit RiverCruise Gathering"

Jangan hilang kawalan ketika membeli-belah

Tips untuk penulisan yang lebih baik

Bundle clothes is a great choice.

Kalanchoe Bossfeldiana aka bunga setawar


P/s:
Cerita kehidupan,
Saya akan menulisnya di blog post yang seterusnya nanti. Banyak yang hendak di edit.
Terima kasih kerana membacanya :)

Sort:  

Ada bakat terpendam pula, tidak sangka kau pandai melukis dan mewarna. Good tutorial @arwine 👍

Hahaa... Bulilah kampung2.
Saya baru belajar balik nie.. Banyak yang perlu dipelajari :)

So talented.

Keep on posting @arwine.
Cheers.

Thank you :)

You are most welcome

You’ve been upvoted by TeamMalaysia community. Here are trending posts by other TeamMalaysia authors at http://steemit.com/trending/teammalaysia

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

Congratulations @arwine! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.

To support your work, I also upvoted your post!
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

wow! like your draw....

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 59634.42
ETH 3191.92
USDT 1.00
SBD 2.45