Kalanchoe Bossfeldiana aka bunga setawar

in #teammalaysia6 years ago (edited)

IMG_20180224_000142.JPG

Setawar adalah sejenis pokok succulen iaitu berair dan berlendir dalam batang dan dedaunnya. Kini terdapat beberapa jenis pokok setawar jenis kacukan yang memang berbunga dan sangat cantik untuk dijadikan pokok hiasan. Salah satu darinya adalah spesies Kalanchoe Bossfeldian. Ia berasal dari Madagascar.

siram 3 kali dalam seminggu

Setawar ini mengeluarkan beberapa tangkai bunga majmuk yang cantik dalam pelbagai warna terang dan menarik sepwrti orwn, kuning, merah muda, merah terang dan ungu. Bunga ini dapat bertahan selama beberapa minggu sebelum layu dan gugur. Pokok setawar jenis ini boleh dibiakkan menggunakan keratan batang berdaun. Pokok ini sesuai dijadikan hadiah kerana ia berbunga cantik dan senang dijaga. Amat sesuai kepada sesiapa yang baru berjinak dengan seni tanaman.

Saya telah mengumpul beberapa koleksi bunga setawar. Saya membelinya dari nursery bunga, "online" dan dari tamu (pekan). Saya adalah peminat bunga succulent dan sudah semestinya pokok setawar ada dalam koleksi saya

Ini adalah koleksi setawar saya

Sort:  

um... please don't mind me, I am just testing this out. I am not spamming, really. I'll be on my way now. oh yes... I just upvoted you by the way. Stephard Tester, superoo7/superoo7-dev

Resteemed your article. This article was resteemed because you are part of the New Steemians project. You can learn more about it here: https://steemit.com/introduceyourself/@gaman/new-steemians-project-launch

Coin Marketplace

STEEM 0.23
TRX 0.12
JST 0.029
BTC 66120.88
ETH 3555.65
USDT 1.00
SBD 3.12