📣 #3 JAK ZDROWO JEŚĆ? Nie jedz tego co Ci szkodzi! 🚫 Przyczyny Nietolerancji Pokarmowych Cz.II

in #polish6 years ago (edited)

Witam Was,

w ostatnim poście wyjaśniłam czym jest nadwrażliwość pokarmowa, nazywana potocznie nietolerancją pokarmową. Wymieniłam dolegliwości, objawy i choroby, które mogą być powiązane z jej występowaniem. Dzisiaj napiszę o przyczynach powstawania tych niepożądanych reakcji na pokarmy.

Przyczyna powstania nadwrażliwości pokarmowej leży w uszkodzeniu bariery jelitowej, którą tworzy nabłonek jelitowy, śluzówka i bakterie jelitowe oraz w zaburzeniu trawienia i wchłaniania

Pierwsze problemy z niepożądanymi reakcjami na pokarmy mogą pojawić się u dzieci do 3 roku życia ze względu na naturalną niedojrzałość błony śluzowej jelita. 

Niezwykle ważną kwestią jest zbudowanie właściwej flory jelitowej u niemowląt i dzieci. 

Co może zaburzyć ten proces?

  • poród przez cesarskie cięcie
  • karmienie mlekiem modyfikowanym 
  • podawanie leków i antybiotyków
  • niewłaściwa dieta matki i dziecka

Myślę, że już na tym etapie mamy odpowiedź na pytanie skąd wzięły się nietolerancje pokarmowe. Czy któryś z wymienionych wyżej punktów jest wam znany? To o czym teraz piszę jest dla mnie osobiście bardzo poruszające... jestem załamana ilością wykonywanych cesarskich cięć. Dużo mówi się obecnie o szczepieniach, a temat cc jest pomijany. Moim zdaniem jest on problemem na ogromną skalę. Dodatkowo, jeśli dziecko urodzone poprzez cięcie nie jest karmione piersią i w pierwszych latach życia podawane są mu antybiotyki, ma duże trudności w zasiedleniu zdrowej i różnorodnej flory jelitowej, która stworzy dla niego tak cenną ochronę, także przed alergiami i nadwrażliwością pokarmową.

 Zdjęcie: źródło 


Nadwrażliwość na pokarmy może pojawić się także w późniejszym okresie życia, w młodości, a nawet w wieku dojrzałym. 

Jakie są przyczyny?

1. Stany patologiczne w obrębie błony śluzowej, np. infekcje wirusowe i bakteryjne, obecność pasożytów, też np. niedobory sIgA w śluzie.

2. Zmniejszona kwasowość soku żołądkowego i aktywność enzymatyczna przewodu pokarmowego (może to być niedobór enzymów trawiennych).

3. Niewłaściwa dieta, czyli:

  • dieta monotonna, spożywanie małej grupy produktów, brak rotacji między produktami
  • spożywanie przetworzonej żywności (zawierającej konserwanty, chemiczne dodatki itd.)
  • dieta uboga w błonnik, warzywa i owoce, fermentowaną żywność
  • dieta bogata w cukier, węglowodany proste, mięso, fast foody.

4. Nadużywanie leków oraz antybiotyko-, sterydo-, chemio-, radio- terapia.

5. Nadużywanie alkoholu oraz zażywanie innych używek.

6. Przewlekły stres. O ile jednorazowy, krótkotrwały stres jest dla organizmu czymś naturalnym, tak długotrwały stres wpływa na organizm destruktywnie, powodując m. in. zaburzenie prawidłowej flory jelitowej.

7. Niewłaściwy styl życia, zbyt mała ilość snu, brak aktywności fizycznej, spędzanie zbyt dużo czasu w pomieszczeniach, wielogodzinna praca przy komputerze, przebywanie w elektrosmogu, brak kontaktu z naturą, z ziemią.

8. Zanieczyszczenie środowiska, w którym żyjemy.

 Zdjęcie: źródło 


Jak już wspominałam w moich poprzednich postach, przez 20 lat zmagałam się z astmą i alergią, a także częstymi infekcjami i wieloma innymi dolegliwościami: skórnymi, układu pokarmowego, hormonalnego.. aż po depresję. Przez te wszystkie lata byłam pod "opieką" lekarzy specjalistów i przyjmowałam zalecane leki, ale nic się nie zmieniało, a nawet objawy nasilały się i pojawiały kolejne. Nikt nie zastanawiał się nad możliwą przyczyną tych problemów, nie pytał o dietę czy styl życia. Na szczęście w wieku 24 lat w końcu dojrzałam do tego, by wziąć zdrowie w swoje ręce ;) To był długi proces szukania źródeł moich problemów ze zdrowiem, podczas którego dotarłam do wyżej wymienionych przyczyn.

Co sprawiło, że odzyskałam zdrowie i od kilku lat nie zażywam żadnych leków i nie choruję?

TUTAJ możecie przeczytać o jednym z pierwszych kroków które podjęłam na mojej drodze do zdrowia. Kolejnym była diagnostyka nietolerancji pokarmowych. Co dalej? O tym napiszę w kolejnych artykułach ;))

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

Świetny post. Ja robiłem sobie usg, bo odczuwałem kłucie po prawej i lewej stronie na dole brzucha. Nic nie wykryto, a lekarz stwierdził, że to kwestie jelitowe. Oczywiście przestraszyłem się jakiegoś nowotwory, ale doczytałem, że w przypadku jelita prawie nigdy nie dotyczy on ludzi młodych. Zmieniłem trochę dietę i bóle ustały. Czasem ograniczenie lub rezygnacja ze słodyczy lub fast foodów działa cuda.

Dzięki za komentarz! Super, ze wziąłeś sprawy w swoje ręce ;) Kto lepiej zadba o nasze dobre samopoczucie i uchroni nas przed chorobami, jeśli nie my sami?

Piszesz, że niewłaściwa dieta matki zakłóca budowanie właściwej flory jelitowej u dzieci i niemowląt. Mogłabyś rozwinąć tą myśl?

Cześć 😊 Oczywiście mam na myśli niewłaściwą dietę matki przed ciążą, w czasie ciąży i podczas całego okresu karmienia piersią.
A tak przy okazji, jakie są Twoje doświadczenia z porodem przez cc?

W jaki sposób dieta matki podczas karmienia piersią wpływa na florę jelitową dziecka?
Nie rodziłam przez cc :)

Dieta matki wpływa na jej zasoby, wartości odżywcze, ale też stan jej mikrobiomu, czyli ogółu mokroorganizmów występujących w jej organizmie. Jeśli temat Cię interesuje, polecam ten artykuł:
https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ejournals.eu/pliki/art/9890/&ved=2ahUKEwjUsLDimYndAhUMaVAKHXT9D7EQFjAFegQIBhAB&usg=AOvVaw190-WuVRqZhME8UwhbJk6_

@nieidealna.mama Cudownie, że rodziłaś naturalnie! 👍

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 63506.20
ETH 3065.87
USDT 1.00
SBD 4.04