Moja domowa piekarnia 🍞 - chleb na zakwasie żytni 100% [PRZEPIS]

in #polish7 years ago (edited)
Sort:  

Bardzo dziękuję za ten przepis. Chlebek wygląda bosko! Oczywiście dam znać jak wyjmę z piekarnika :)) Zakwas cały czas hoduję. Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.

:) Cieszę się. Rozmawialiśmy przy okazji poprzedniego wpisu o dodaniu pieczonego czosnku. Myślę, że to może być wspaniały dodatek, jednak zacząłbym pierw od zrobienia tego chleba tak jak w tym przepisie - bez żadnego dodatku. Poznasz wtedy specyfikę ciasta, smak, dowiesz się jak się ciasto zachowuje na każdym etapie produkcji itd. Potem jak się już poznacie do możesz zacząć kombinować. Czosnek, słonecznik, prażony, śliwki. Dla fajnego aromatu można pod chleb do foremki wyłożyć 1 -2 listki laurowe. Można się bawić.

Zrobię dokładnie tak jak polecasz. Najpierw nauczę się wersji podstawowej a potem zacznę kombinować :). Dla mnie jesteś mistrzem! :) kapitalnie opisałeś i przedstawiłeś cały proces. Super zdjęcia. Mam nadzieję, że mi się uda.

Dzięki za miłe słowa, starałem się bardzo, żeby wpis był pomocny; cieszę się że się udało.

W jaki sposób utrzymujesz wymaganą temperaturę dla poszczególnych faz? Masz jakiś sposób?

Doświadczalnie ustawiłem sobie na pokrętle od piekarnika mazakiem kreseczki. Temperaturę pomierzyłem termometrem elektronicznym. Mało precyzyjna metoda ale działa. Z biegiem czasu wypracujesz sobie nawyki, będziesz widziała czy ciasto pracuje, rośnie. Jeżeli nie to znaczy że za zimno, jak za szybko rzeczy się dzieją to za wysoka temperatura. Z temperaturą warto powalczyć bo jest to dość istotne szczególnie przy zaczynie trzyfazowym, tam zarówno od nawodnienia jak i temperatury zależy to co dzieje się w zaczynie.

Ok, to tak samo spróbuję z piekarnikiem. Ale będzie to dopiero po świętach. Będzie chlebek na nowy rok, mam nadzieję. Dzięki i pozdrawiam serdecznie

Fajne jest to, że jak da się sporo jasnej mąki żytniej, można nawet uformować bochenek 100% żytni bez foremki. Niestety na ciemnej nie udaje się tak łatwo.
Kiedyś upiekłem tak, ale niestety zaginęły mi zdjęcia.

Może kiedyś dam sobie drugą szansę i spróbuję ulepić bochenek ;) Mam do tego uraz, bo kiedyś już to robiłem ale przesadziłem chyba z ilością wody.... no i w piekarniku chleb rozpłynął się do postaci pizzy :)

To się wtedy mówi, że się robi foccacię ;)
Warto zacząć z nieco niższą hydracją, na przykład 65%

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 56248.57
ETH 2324.42
USDT 1.00
SBD 2.34