You are viewing a single comment's thread from:

RE: Venimus, vidimus, Deus vicit

in #polish6 years ago (edited)

Również uważam, że to szlachta doprowadziła do upadku Rzeczpospolitej. Upadek cnoty obywatelskiej... Mam wrażenie, że niewiele się nauczyliśmy, jako naród.

Sort:  

Nie tylko my. To przywara całej ludzkości... Bardzo smutno, ale gdyby chociaż elity świata się z niej uczyły i wyciągały wnioski dla dobra ludzkości, chociaż tyle ;)

A i jeszcze jedno :> Nie do końca jest tak że to szlachta doprowadziła do upadku. Uważam że większą w tym rolę miała arystokracja - magnateria, która to właśnie najczęściej korumpowała drobną biedniejszą szlachtę. Wielu z króli też podejmowało błędne decyzje. Ogólnie to jest bardziej skomplikowane i na pewno obarczanie winą tylko jeden ze stanów/ elementów systemu politycznego jest zbyt dużym uproszczeniem.

Tak, pisząc "szlachta" miałam na myśli cały stan szlachecki, od zagrodowców po magnaterię. Podobno wszyscy byli równi :) Nie mam pojęcia, co siedziało w głowach biedniejszej szlachy, która dawała się manipulować i korumpować magnatom... zapewne wielkie NIC. Nie byli lepsi od chłopów czy mieszczan, a mieli się za niewiadomo co.
Uprościłam z premedytacją, bo mam emocjonalny stosunek do tematu. Przywileje i pozycja do czegoś zobowiązują - im większe, tym większa odpowiedzialność, przynajmniej ja to tak rozumiem. Wkurza mnie "elita", która zamiast działać dla dobra społeczeństwa i państwa wykorzystuje swoją pozycję i władzę do manipulowania i grabienia pod siebie. Takie tam banały.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 63749.66
ETH 3419.02
USDT 1.00
SBD 2.48