Co nas gryzie? Końska mucha - Giez, czyli Jusznica deszczowa (Haematopota pluvialis)

in #polish6 years ago (edited)

Piękne lato, ciepło - no może bardziej upał, spokojnie popijam kawkę na działce podziwiając spokój i zieleń.

  • aaaaaaaaaa! Chole......, niech to diabli!
    Przychodzi do mnie małżonka, która podcinała nasze tuje szmaragdy, zła niesamowicie.
  • zobacz jak mnie pogryzły i pokazuje mi rękę i nogę.
  • co się stało - pytam
  • końska mucha mnie pogryzła
    1.jpg

Mniam, mniam - mam na CIEBIE chęć.

Końska mucha ugryzła małżonkę dwa razy w rękę i dwa razy w nogę. Zapytałem się jej dlaczego po pierwszym, no po drugim razie nie zrezygnowała z pracy przy tujach i nie przyszła delektować się kawką tak jak to ja robiłem. Myślała, że może komar ją ugryzł ale za czwartym razem zobaczyła, że to końska mucha i wtedy uciekła z tamtego miejsca. W ruch poszedł zaraz FENISTIL, który jest świetnym żelem na ugryzienia owadów. Sprawia on ulgę i powoduje brak swędzenia, tym samym nie rozdrapujemy ran po ukąszeniach.
ręka.jpg

Ręka mojej lubej po ukąszeniu.

KOŃSKA MUCHA - GIEZ,

a właściwie to Jusznica deszczowa. Każdy kogo znam, zna tego osobnika pod nazwą końskiej muchy. Gdybym powiedział, że właśnie ugryzła mnie jusznica deszczowa

  • że co cie ugryzło? Co to takiego?

6.jpg

Popularna w nazewnictwie końska mucha ugryzła mnie już wiele razy. Jest to strasznie upierd..... stworzenie. Jak taki stwór nas sobie upatrzy to prędzej zginie niż odleci spokojnie. Jeżeli już z nią podejmę walkę to czekam żeby usiadła i od razu dłonią staram się ją przycisnąć do ciała. Jednak nie jest to prosta sprawa. Mucha jest szybka i bardzo płochliwa i ostrożna.
Najczęściej można ją spotkać podczas kąpieli nad jeziorem, więc widywana jest często na plażach. Bardzo intensywnie szuka żywiciela w upalne dni, gdy nasz organizm wydala pot i jest to dla niej chyba jakiś afrodyzjak. Więc po spotkaniu jej mamy dwa wybory, oddalić się od niej w szybkim tempie bądź próbować ją zneutralizować przy pomocy dłoni, łapki na muchy bądź ręcznika.

7.jpg

Omawiany owad atakuje nas i zwierzęta od maja do października. Najczęściej jednak w miesiącach urlopowych gdy jest gorąco i wilgotno.
Jest to mały owad wielkości około 1 cm, ciało mają szare i wydłużone. Gryza, a raczej przecinają naszą skórę, wpuszczając do rany swoją ślinę, która powoduje, że krew nie krzepnie tak szybko.
Tak jak u komarów naszym wrogiem jest samica, która ma ubarwione oczy na fioletowo, a samiec ma po prostu szare i jego nie należy się obawiać.
Zdarzają się sytuacje, że mogą nas atakować chmarami i wtedy najlepiej byłoby oddalić się z takiego miejsca.

Końską muchę przyciąga ruch, ciepło i dwutlenek węgla który wydalamy podczas oddychania oraz wilgotne ciało po kąpieli - najczęściej właśnie w takim przypadku spotykam te owady.

Ugryzienie jest bardzo bolesne, ich silne żuwaczki rozcinają skórę i w takim miejscu pojawia się duża opuchlizna i sporych rozmiarów rumień.
U osób, które są uczulone na zawarte w ślinie składniki może dojść do poważniejszych objawów i wtedy należy udać się do lekarza.
Jedyną znana osobą jaka zmarła w wyniku ugryzienia jusznicy jest 48-letni Brytyjczyk.

8.jpg

Żadne spreje na owady nie pomogą nas uchronić, przed tymi muchami. Jedyny preparat, który stosują hodowcy i ochraniają nim zwierzęta jest syntetyczny insektycyd.
Można nim spryskać ubrania , które nosimy, ale jeżeli jesteśmy ubrani no to już mamy ochronę.

Owady te atakują jedynie za dnia i po zmroku jesteśmy bezpieczni. Żadna pociecha dla nas, ponieważ po zmroku polują na nas inne insekty.

żródła
wikipedia
zdrowie.gazeta.pl
zdjęcia
pixabay

Sort:  

Jako uzupełnienie moge dodać swoje spostrzeżenia na jej temat. Najbardziej zawzięte są zaraz po tym jak zmoczymy ciało. Np na dzikim kąpielisku. Jak się wyjdzie z wody to ciężko się ogonić. Druga sprawa to kiedyś dopadło mnie kilka sztuk na polnej drodze pośród łąk. Nie mogłem się od nich opędzić. Zacząłem biec ale niestety ich nie zgubiłem. Przebiegłem przez gałęzie w sadzie a te nadal za mną. W końcu zmęczony położyłem się na drodze a te zniknęły. Sprawdzałem to później kilka razy i zawsze znikają jak się położę.

Ciekawe. Mnie góra dwie trzy sztuki dopadły. Dobrze wiedzieć, bo te stworki to dokuczliwe bestie. Pozdrawiam.

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.13
JST 0.027
BTC 59588.19
ETH 2572.25
USDT 1.00
SBD 2.50