Krótka refleksja powyborcza (emocjonalnie)steemCreated with Sketch.

in #polish5 years ago

Niestety, zasadniczo nie mam czasu i siły na pisanie postów, stąd mój brak tego rodzaju aktywności na steem. Niemniej ostatnie wybory samorządowe czy raczej ich wyniki wzbudziły we mnie silne emocje i muszę coś o tym napisać.

To co z jednej strony mnie smuci z drugiej zaś fascynuje w naszej demokracji i chyba takim w ogóle charakterze narodowym jest to że tak bardzo i łatwo kierujemy się w polityce emocjami i uczuciami. Gdy te uczucia które kierują ludem są korzystne jak miłość do ojczyzny, czy lęk przed utratą niepodległości to wszystko jest w sumie w porządku (powiedzmy). Gorzej jeśli politycy (albo obce służby) umiejętnie dla swoich partykularnych celów wykorzystują naszą słabość, grają na naszych emocjach i uczuciach tak że dobro wspólne odchodzi w niebyt, a nawet nie racjonalność ale i choćby przyzwoitość przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie...

szok

Co do zasady staram się, mimo żywego zainteresowanie, zbytnio polityką się nie emocjonować (bieżącą polityką). Choćby po to by pomimo jakichś tam sympatii własnych umieć zachować poczucie obiektywnego dobra wspólnego (zamiast plemienno-partyjnej lojalności). Zatem chociaż pilnie śledzę politykę, w tym zwłaszcza wybory, to zwykle jakoś tam emocje trzymam na wodzy, chociaż one się zawsze pojawiają. Ostatnie wybory były jednak dla mnie w tym względzie trochę bardziej intensywne. Poprostu przekroczono kolejne granice.

Wyniki (szczegółowe, nie ogólne) wywołały u mnie dojmującą falę emocji...
Pierwszą z nich był szok. Wprawdzie pobieżnie śledziłem sondaże więc powinienem się tego spodziewać, ale jednak co innego prognozy co innego fakty.
Nie mogłem i wciąż nie mogę uwierzyć jak mogła wygrać wybory na prezydenta dużego miasta osoba z wyrokiem za oszustwo? Jak mógł wygrać w podwarszawskiej miejscowości gość który no ubliżał kobietom, publicznie. Jak mógł przejść do drugiej tury jako zwycięzca pierwszej (w 2 na szczęście poległ) człowiek oskarżony o gwałt? Jak mógł zostać wójtem gość który kampanię spędził w areszcie z licznymi zarzutami w tym za zorganizowaną przestępczość? Wreszcie jak Warszawiacy mogli wybrać w pierwszej turze osobę która swoją postawą mówiła "nie wybieracie mnie! Wolę do EU parlamentu"! Nie mówiący że był on reprezentantem środowiska odpowiedzialnego za ohydną moralnie i przestępczą "reprywatyzacje"? Nie jestem w stanie sobie tego wyjaśnić w żaden racjonalny sposób.

złość

Następnie targnęła mną złość, w pierwszej kolejności wobec polityków. Raz że wystawiają takich kandydatów, że wspierają i hodują takich ludzi w swoich szeregach. Dwa że swoimi działaniami prowadzą do takiej emocjonalnej polaryzacji społecznej że przestaje być ważna jakość polityków, ważne żeby byli nasi, a nawet bardziej żeby nie byli to tamci z tej drugiej strony...

To jednak nie wyjaśnia wszystkiego więc moja złość sięgnęła również do szkół, ośrodków kultury i Kościoła zwłaszcza mojego, Rzymskiego. Jak mógł pozwolić aby ludzie przy wyborach politycznych nie przejmowali się moralnością, nie przejmowali się czy kandydat posiada cnoty, chciało mi się krzyknąć "cóżeście uczynili z tym narodem!".

Ale przecież ludzie nie są bezwolną masą która jest sterowana przez elity. Nie wystarczy zmienić rządu, aby nagle cały naród stał się cnotliwy. Błędy Kościoła, szkół (pop)kultury nie zdejmują odpowiedzialności za złe wychowanie z rodziców. Nie zdejmują też odpowiedzialności z nas samych, którzy powinniśmy niezależnie od innych ćwiczyć się w cnotach, "wymagać od siebie nawet gdy inni od nas nie wymagają"(JPII), ale i więcej, czyż sami nie powinniśmy dbać nie tylko o swój rozwój moralny ale i o rozwój swoich bliskich i swojego otoczenia? A zatem złość wobec wszystkich i mnie samego, bo cóż i ja sam uczyniłem? Nic.

przygnębienie

Polacy często w historii pod wpływem emocji podejmowali ważkie decyzję i gwałtowne działania. Bardziej emocje niż staranne planowanie poprzedzały np. Powstania. Może więc to w wyniku refleksji na temat historii, może przez zerwaną ciągłość kulturową na którą współcześni Polacy w tym ja cierpią, a może to zracjonalizowane lenistwo.

Tak czy siak, zarówno w tym przypadku jak i przy wielu wcześniejszych okazjach finalną emocją jest przygnębienie i rezygnacja (z kolejnymi falami coraz silniejsze). Nigdy nie byłem wielkim fanem demokracji, jednakże zawsze uważałem że jest to ustrój z potencjałem na poprawę ogólnej jakości państwa i społeczeństwa. Kiedyś nawet miałem ochotę w politykę wejść. Niestety coraz bardziej dociera do mnie że się mylę, albo że przynajmniej w Polsce ten potencjał jest w dużej mierze zaprzepaszczony, że będzie coraz gorzej, nawet jeśli gospodarczo i ekonomicznie będzie czasowo coraz lepiej. Przygnębienie jakie czuję po wyborach skłania mnie ku refleksji, że jedynym racjonalnym wyjściem jest zamknięcie się w (co najmniej mentalnych, kulturowych) Falloutowych kryptach (albo w klasztorach jeśli jakieś się uchowają) i przeczekanie zbliżającego się coraz większymi krokami wieku dominacji barbarzyństwa...

Posted using Partiko Android

Sort:  

A mnie się wydaje, że ludzie po prostu boją się większej zmiany. Zmiany, obojętnie czy na lepsze, czy na gorsze, zawsze pociągają za sobą pewną obawę. Dlatego tak lubimy wybierać status quo. Głosujemy na kogoś z naszego "obozu" bo jako społeczeństwo jesteśmy tak zmanipulowani, że widzimy tylko dwie opcje. Pozostałe partie zostają gdzieś niezauważone w tyle. Pewnie większość osób, która wrzuciła głos do urny nawet nie znała programu wyborczego swojego kandydata.

Zgadza się, ludzie z wiekiem wybierają stabilizację. Można tez powiedzieć "mniejsze zło", bo boją się jakichkolwiek zmian.

W demokracji w zasadzie zawsze wybiera się mniejsze zło, ale wybieranie przestępców to zawsze większe zło. Nawet jak to "mój" przestępca.

Posted using Partiko Android

Zgadzam się z Wami Panowie. Mnie również często zastanawia to, dlaczego czasem tak wiele osób krytykuje jakąś sytuację i narzeka na osobę XYZ, a w dniu wyborów i tak głosuje na tą osobę. Myślę, że odgrywa tu rolę wiele aspektów społeczno-psychologicznych i można by o tym napisać osobną pracę doktorską. Wiemy jak powinno lub nie powinno być, a i tak jako społeczeństwo postępujemy wbrew temu, jak z logicznego punktu widzenia powinniśmy postąpić

Na pewno tak jest i nie mam wątpliwości, ani zbyt wielkich pretensji że nie znają ludzie programu. Mam pretensję o głosowanie na przestępców, zwyrodnialców, ludzi niegodnych. Nie chodzi mi już o wybór racjonalny przy urnie, ale chociaż o przyzwoity.

Chęć stabilizacji jest moim zdaniem marnym argumentem, zwłaszcza gdy większość polityków różni się nieznaczenie od siebie. I powtarzam chodzi mi o głosowanie i to tak gremialne na ludzi dla których w ogóle nie powinno być miejsca w polityce...

No i gdyby chęć braku zmian była dominującym czynnikiem to chyba byśmy cały czas mieli rządy SLD ;)

Posted using Partiko Android

Jak mógł wygrać w podwarszawskiej miejscowości gość który no ubliżał kobietom, publicznie

W tych czasach nie powinno to dziwić, gdy prezydentem USA jest człowiek który przedrzeźniał chorą osobę, rzucał tekstami typu "grab her by the pussy". Gdy w rządzie jest człowiek który molestowanie przez (później skazanego) pedofila nazwał "zdolnościami bioenergoterapeutycznymi". Naprawdę, nie powinno to dziwić. Niestety... :/

Nie kojarzę dokładnie o jakim mieście teraz mówisz. Natomiast drugie spostrzeżenie jest takie - być może wiele to mówi o konkurencji tych osób. Skoro alternatywa przegrała z kimś kto ma wyrok i obrażał kobiety, to jak to świadczy o tej alternatywie? Ludzie może bardzo tej alternatywy nie chcą.

Congratulations @sarmaticus! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 600 comments. Your next target is to reach 700 comments.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

Saint Nicholas challenge for good boys and girls

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Cześć, jesteś może na steem.chat? bo mam sprawę.

Congratulations @sarmaticus! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 3000 upvotes. Your next target is to reach 4000 upvotes.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

Saint Nicholas challenge for good boys and girls

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @sarmaticus! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You received more than 50 as payout for your posts. Your next target is to reach a total payout of 100

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @sarmaticus! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You got more than 400 replies. Your next target is to reach 500 replies.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 60859.14
ETH 2917.50
USDT 1.00
SBD 3.61