Łapacz snów 🧿 Konkurs @pl-rekodzielo

in #polish4 years ago (edited)

A gdyby tak móc zaprosić do siebie tylko przyjemne sny... a przed koszmarami mielibyśmy zapewnioną ochronę? Przez długi czas plemienni Indianie z Ameryki Północnej wierzyli, że jest to możliwe, dzięki zastosowaniu amuletu, w postaci łapacza snów. Przypisywano mu tajemną moc ochrony przed złymi snami, a także wszelkimi negatywnymi mocami.

Typowy łapacz snów to wisząca ozdoba, składająca się z sieci utkanej na okręgu oraz swobodnie zwisających piór, paciorków lub wstążek. Każda z części łapacza ma swoją funkcję. Wierzono, że zawieszony nad posłaniem amulet ma chronić śpiącego przed marami sennymi. Złe sny miały być filtrowane przez sieć łapacza, a następnie, wraz z pierwszymi promieniami słońca, spłynąć swobodnie po piórach i przejść w niebyt. Według niektórych wierzeń, łapacze mają także pomóc w zapamiętywaniu snów, a nawet stać się tarczą, chroniącą domowników przed wszelakim złem, które miałoby przekroczyć próg domu (dlatego niektórzy wieszają je przy wejściu). Mówi się także, że okrągła obręcz łapacza snów symbolizuje zamknięty krąg życia, Ziemię, cztery strony świata. Zaś sieć ma być odpowiednikiem więzów rodzinnych, powiązań krwi, jedności w grupie najbliższych ludzi.

Źródło: fit-joga.pl

Oprócz funkcjonalności (kto wie, może rzeczywiście działa? ;) ) bardzo podoba mi się wygląd łapaczy i jakiś czas temu postanowiłam zrobić swój pierwszy łapacz.

łapacz snu.JPG

W tym celu kupiłam dużo kolorowej muliny, koraliki, pióra, metalową obręcz (ale można też użyć grubego druta, albo jak się później dowiedziałam - starego wieszaka). Zresztą pomysłów na obręcz jest wiele. Mogą za nią służyć także gałązki, zarówno te twarde (połączone ze sobą sznurkiem), jak i elastyczne, które można uformować w koło.

łapacz snóww.jpg

Proces tworzenia łapacza wyglądał następująco. Najpierw otoczyłam metalową obręcz czarną muliną. Następnie stworzyłam wzór wewnątrz łapacza. Robi się go dość łatwo. Zawiązujemy w jednym miejscu pętelkę, po czym wybieramy jakąś odległość i odmierzamy ją kawałkiem muliny (pamiętając o tym, ile boków ma mieć tworzony przez nas wzór, można sobie wcześniej zaznaczyć ilość boków ołówkiem). Po wyobrażeniu sobie dziesięciokąta, czy też innej figury, jaką mamy w zamyśle, tworzymy pętelkę na środku pierwszego boku, od którego zaczynaliśmy i powtarzamy cykl, aż do momentu, gdy dojdziemy do środka. Jeśli mój opis jest dla kogoś mało zrozumiały polecam filmiki na youtubie, na których widać jak to zrobić, np. ten, którego autorką jest Emilie Lefler:

W środku łapacza można umieścić koralik, albo coś innego, w zależności od pomysłu. Kolejnym etapem jest stworzenie zwisających elementów z piórkami. Zastanawiałam się, czym przyczepić piórka, żeby nie odpadły. Na początku pomyślałam o solidnych klejach typu Kropelka, albo Super Glue, jednak się nie sprawdziły. Te kleje uszkadzały końcówki piór, pokrywały je dziwnym kolorem. Najlepszy okazał się klej magiczny. Był o wiele bezpieczniejszy niż poprzednio wymienione kleje i posiadał wygodny aplikator.

Tak wygląda efekt końcowy. Jestem z niego zadowolona. Aczkolwiek następnym razem zamierzam zrobić bardziej naturalny łapacz snów, w kolorach ziemi - brązy, połączone z błękitem. Chcę też użyć więcej naturalnych elementów, tj. gałązki, szyszki itp.

łapacz snów2.jpg

Robiliście kiedyś łapacze snów? Co o nich sądzicie? Jeśli macie swoje, to zachęcam do podzielenia się ich zdjęciami w komentarzach :)

Sort:  

Właśnie taki naturalny robię, ale jakoś mnie wena opuściła i nie mogę się przemóc aby go dokończyć.
Osobiście uważam, że robienie łapaczy powinno być dedykowane konkretnym osobom, a podczas montażu wymagana jest koncentracja i szacunek do wykonywanej pracy. Wtedy rzeczywiście działa. Ozdobne, wiszące na ścianie nie spełniają swojej roli, powinny się majtać w przestrzeni, a nie wisieć leniwie na ścianie. Podobnie zresztą jak flagi tybetańskie.

W takim razie życzę Ci złapania weny, żeby Ci się udało dokończyć łapacz snów! :) Mojego robiłam z intencją i świadomie.

Ja Cię piórkuję! Jak tęczowo! ;)
Dobra robota ;)

Congratulations @katiefreespirit! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You published more than 50 posts. Your next target is to reach 60 posts.
You distributed more than 400 upvotes. Your next target is to reach 500 upvotes.

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do not miss the last post from @steemitboard:

Use your witness votes and get the Community Badge
Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 64269.87
ETH 3393.79
USDT 1.00
SBD 2.48