Życie po udarze - bo historia jest piękna, zwłaszcza gdy dotyczy mnie i mojej rodziny.

in #polish5 years ago (edited)

Leżąc w szpitalu poznałem starszego Pana który zapytał gdzie mieszkam i opowiedział mi historię kobiety o podobnym nazwisku jak moje. Różnica polegała tylko na pierwszej literze, moje zaczyna się na "Ś", a kobiety na "Sz". Starszy Pan miał obszerną wiedzę na temat historii mojego miejsca zamieszkania którą usłyszał od swojego ojca, partyzanta z lasów Łagiewnickich. Tym bardziej mnie ona zainteresowała.
wojna.jpg
zdjęcie google.pl

Wanda Szmigielska kobieta która podpisała listę folksdojczy w Łodzi i która pomagała leśnym partyzantom i jednocześnie donosiła na Niemców. Mieszkała na ulicy na której ja teraz mieszkam. Dawniej ta okolica to była zwykła wieś, a właściwie pozostałość po dużym folwarku, który został odebrany podczas wojny pewnej arystokratce i podzielony wśród Polaków którzy właśnie podpisali listę i donosili Niemcom.

Wanda Szmigielska mieszkała wraz z mężem, jej historię pomocy partyzantom trzymała w wielkiej tajemnicy. Była czarną owcą dla całej rodziny, nikt nie chciał z nią utrzymywać kontaktów. Dzięki tej tajemnicy dotrwała do końca drugiej wojny światowej. Po niej została skazana na więzienie przez sowietów a dom i ziemia, zostały odebrane.

Wszystko się zmieniło kiedy ojciec starszego Pana ze szpitala opowiedział historię kobiety w MKWD i przedstawił dowody na bohaterstwo Wandy. Wszystko wróciło do normy, dom i ziemia zostały przywrócone i została odznaczona medalem odwagi i bohaterstwa.

Kiedy wróciłem do domu opowiedziałem tą historię swojemu tacie. Nie mogłem uwierzyć to co mi powiedział, okazało się że Wanda Szmigielska to nikt inny niż Wanda Śmigielska która po podpisaniu listy folksdojcza musiała zmienić nazwisko na Szmigielska. To była moja pra pra pra babcia.

Zawsze fascynowały mnie takie historie opowiadane przez osoby którym udało się w jakiś sposób przeżyć II wojnę światową, ale takiej historii to się nigdy nie spodziewałem. Żałuję że moi dziadkowie nie mieli okazji mi takiej wiedzy przekazać, na pewno byłaby ciekawa.

#WandaSzmigielska

Sort:  

To bardzo cenne i ważne, że spisałeś tę historię.

Po swoich krewnych wiem, że nie zawsze łatwo jest mówić o sobie - zwłaszcza o sytuacjach i latach tak ekstremalnych jak czasy II wojny światowej. Dobrze, że żyje pamięć, dobrze, że mamy świadomość, jak trudne decyzje przyszło podejmować naszym przodkom, czemu musieli wówczas stawić czoła.

Twój post został podbity głosem @sp-group-up oraz głosami osób podpiętych pod nasz "TRIAL" o łącznej mocy ~0.20$. Zasady otrzymywania głosu z triala @sp-group-up znajdują się tutaj, w zakładce PROJEKTY.

@wadera

Chcesz nas bliżej poznać? Porozmawiać? A może chcesz do nas dołączyć? Zapraszamy na nasz czat: https://discord.gg/rcvWrAD

!tipuvote 5 hide

Posted using Partiko Android

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 63064.93
ETH 2468.39
USDT 1.00
SBD 2.55